Anoniem: 428163

Topicstarter
hallo,

binnenkort wil ik mijn pc vervangen. Mijn budget is eerder beperkt.
Wat wil ik er mee doen:
Vooral Photoshop en hdr, diaporamaprogramma (m objects en Pictures to Exe), mogelijks een klein beetje video (maar zeker niet zwaar), alle gebruikelijke huis en tuinprogramma's zoals office internet e.d., in geen geval spelletjes
Budget: 500 euro (dit zonder besturingsprogramma)
componenten/randapparatuur die ik meeneem:
  • dual monitor (1 ouder eizo s-1931 scherm, 1 oude neovo tft waar voornamelijk mijn menu's bij psp op staan). In de toekomst wordt de neovo vervangen door een nieuw ips-scherm
  • toetsenbord, muis
  • wacom intuos 4
  • speakers
  • besturingsprogramma: wordt normaal gezien windows 7 dit neem ik even niet mee in de configuratie. Eén probleem: mijn callibrator Spider pro 2 draait hier blijkbaar niet onder. Heb nu xp.
Andere eisen:
-
  • dual monitor
  • snel, maar hoeft niet de snelste te zijn, ik veronderstel dat de HD4000 in de processor die ik uitgekozen heb voorlopig voldoende moet zijn, dus voorlopig geen grafische kaart, mogelijks wel toevoegen in de toekomst in het geval ik meer video zou gaan doen
Het liefste koop ik alles aan in 1 winkel, en laat de pc daar ook assembleren.

Wat denken jullie van onderstaand?

processor: Intel core i5 3570K
moederbord MSI Z77A-G43
geheugen Corsair Vengeance 8GB
harde schijf WD Caviar Blue WD10EZEX 1TB 3.5" SATA-600
voeding MS-Tech MS-N550-VAL-CM 550W Modulair
dvd writer LG GH24NS90 24x Zwart
behuizing CoolerMaster Elite 334U

(blijkbaar is er iets fout gegaan met de koppeling naar de produckten vandaar even zo...)

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 428163 op 29-08-2012 07:37. Reden: koppeling producten tabel mislukt]

• bos97
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-05 22:16
ziet er mooi uit, maar ik zou die voeding toch vervangen door een andere...ms- ptech staat niet bekend om zijn kwaliteit. neem een xfx, corsair, seasonic of be quiet ofzo.. ;)

Topicstarter
Hallo Bos97,

Bedankt voor de tip. Wat is het minimale watt dat ik nodig heb (er wordt niet overclockt)?

Was van 500 watt uitgegaan, weet niet of dat echt nodig is, is 430 watt ook voldoende?
Volgens de calculator op de corsair-website wel namelijk, waarbij ik van 2 hdd's ben uitgegaan.(zal waarschijnlijk 1 van mijn huidige pc overzetten naar het nieuwe systeem)
mja, als je nog een grafische kaart er later wil insteken, zou ik gewoon 500W voeding nemen :+ (430W is wss zelf dan nog genoeg)

[Voor 15% gewijzigd door SmokingCrop op 29-08-2012 11:10]

Klik voor [handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole (headless)

• bos97
Hiermee: pricewatch: Corsair Builder CX500 V2 zit je sowieso goed (grafische kaart inbegrepen), wil je ook nog modulair: pricewatch: be quiet! Pure Power L8 530W dan is dit misschien een optie ;) Aan wat voor grafische kaart zit je trouwens te denken? een HD7770 of een HD7970 maakt toch wel een verschil... ;)

Topicstarter
Ik heb me nog niet verdiept in de grafische kaarten omdat ik die vooralsnog niet nodig heb. Enkel wanneer ik meer video editing ga doen zou ik hier op overgaan. Voorlopig doe ik dit niet echt ivm tijdsgebrek :'( . Video is trouwens met mijn slr camera. Ik ga denk ik toch maar voor de 500 watt. Het komt nu niet op de 2 tientjes verschil.

[Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 428163 op 29-08-2012 11:28]

• bos97
Dat van die grafische kaarten heeft ook met de aansluitingen te maken, die be quiet heeft in ieder geval de juiste aansluitingen om in ieder geval aan 1 grafische kaart stroom te leveren. Daar zit je wel save mee :)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Over je spyder 2:
http://www.eosdigitaal.nl...iewtopic.php?f=18&t=87778

Werkt gewoon onder Windows 7, zelfs 64-bits.

Ik heb zelf volgens mij de 3. Maar let op dat je de vista drivers pakt.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 23:51

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Waarom kijk je niet in V&A voor een leuke tweedehands i7 920/930/940/950 pc'tje met een leuk mobo + een sloot geheugen erbij ?? Rest van de spullen kan dan erbij zitten en zo niet dan kan je die altijd nog zelf aanschaffen :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Topicstarter
Arunia: Bedankt :)
Nero355: ik hou de aanbodpagina al een poosje in het oog, maar er is telkens iets dat niet goed is. Of prijs, of bepaalde onderdelen (teveel, teweinig,...) garantie, etc... Bovendien woon ik in een uithoek van het land (zeeuws-Vlaanderen) en om dan het halve land te moeten afrijden...

Topicstarter
normaalgezien wordt dit dus de bestellijst - net boven mijn budget van 500,-
wenslijst: budget pc photoshop

• Neles7
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-05 19:41
Als je niet gaat overclocken zoals je zelf al aangeeft is de I5 3550 wellicht een optie. Scheelt 0,1 Ghz en prijs is toch best wel wat goedkoper. Dan heb je meer ruimte om dit ergens anders te besteden waar je wellicht krap zit ?

Edit:
De GPU ervan is wel wat slechter zie ik nu en ik weet nie hoe de HD2500 presteert i.t.t. de HD4000.

[Voor 15% gewijzigd door Neles7 op 29-08-2012 20:22]

<PMNX>Neles#2481 steam PoE

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-05 00:56

amas

Law of Nature: Chaos

Je gaat geen games spelen en je gaat ook niet overklokken. Er is dan een veel goedkoper systeem samen te stellen zodat je veel beter waar voor je geld krijgt. Bijvoorbeeld:
#ProductPrijsSubtotaal
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,57€ 14,57
1Fractal Design Core 1000€ 31,84€ 31,84
1Intel Core i5 3550 Boxed€ 187,45€ 187,45
1Antec VP350P€ 30,84€ 30,84
1Samsung 830 series 128GB€ 93,99€ 93,99
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,99€ 39,99
1Asrock H77M€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 468,63

Zo heb je een SSD ipv een HDD, waardoor alles veel sneller werkt. 350W is meer dan genoeg, een compacte micro-ATX behuizing en nog steeds 8GB RAM. Je kunt alles bij Afuture bestellen voor €490,- incl. verzending. En dan komt er nog €50,- assemblage bij. Het enige punt van discussie is misschien dat je maar 128GB opslag hebt door de SSD. Maar ik neem aan dat je wel ergens een (evt. back-up) schijf ergens hebt liggen?
Neles7 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 20:20:
Edit:
De GPU ervan is wel wat slechter zie ik nu en ik weet nie hoe de HD2500 presteert i.t.t. de HD4000.
De HD2500 werkt prima met Photoshop. Mn vader werkt veel met Photoshop en Lightroom en werkt op een i3 (waar ook een HD2500 inzit) en is nog altijd zeer tevreden.

[Voor 5% gewijzigd door amas op 29-08-2012 20:41]

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-05 00:56

amas

Law of Nature: Chaos

--edit---
dubbelpost, sorry er ging iets mis bij het posten
--edit--

[Voor 97% gewijzigd door amas op 29-08-2012 20:36]

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Topicstarter
Ik had voor de 3570K gekozen omdat ik veel met hdr werk. Ook eisen Pictures to Exe en m-objects een goede grafische kaart, vandaar...Oorspronkelijk heb ik ook naar de 3550 gekeken, maar op aanraden van intensieve photoshop-gebruikers toch voor de 3570K gegaan.

Sowieso geen sdd kaart, heb begrepen dat dit enkel goed is voor het opstarten van de pc, maar geen voordelen biedt bij het werken zelf van photoshop. (heb ik natuurlijk alleen maar van horen zeggen, geen ervaring mee) En een interne HDD van 1tb heb ik echt wel nodig. Heb externe schijven, maar die blijven extern als back-up.

Wat ik nog vergeten ben: een behuizing die makkelijk stofvrij te houden is. Er lopen hier 2 katten rond die zo een kast heerlijk vinden...ik wou ook eerst de fractal design , maar vond er 3 directe nadelen aan: de usb-poorten zitten aan de zijkant. Dit is voor mij niet practisch omdat de kast in een (geventileerd) bureaublok staat. Een het voorpaneel lijkt mij een echte stofmagneet met al die gaatjes. Tenslotte is het blijkbaar moeilijk om achteraf een extra-videokaart in te bouwen

[Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 428163 op 29-08-2012 22:56]

ssd helpt elke wanneer het systeem iets moet laden vanuit het geheugen (opstarten van pc, alle programma's, services die in de background lopen, anti virus enz)

Klik voor [handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole (headless)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-05 16:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Nouja PS start ook gewoon sneller op met een SSD ;)

Qua voeding is bv 430watt ruim voldoende hoor als je geen gekke dingen gaat doen. Ik heb hier een 3570K, met HD6850OC, 2 HDD's (1x 5400RPM en 1x 10.000rpm) op een Corsair 400watt voeding en dat is al ruim.
Hiervoor had ik een overgeclockte AMD Phenom II 955 erin hangen mat die kaart en schijven. Die had een geschat TDP van 140 watt dus dan is die 77watt van de 3570 peanuts :p

En zoals al gezegd, als je toch niet gaat overclocken hoef je geen Intel "K"processor te namen, en dus ook geen Z77 chipset (maat een H77). Scheelt mss weer wat tientjes waar je een simpel videokaartje van kunt kopen :)

[Voor 20% gewijzigd door sapphire op 29-08-2012 23:02]

Gabriël ITX

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-05 15:17
Anoniem: 428163 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:43:
Ik had voor de 3570K gekozen omdat ik veel met hdr werk. Ook eisen Pictures to Exe en m-objects een goede grafische kaart, vandaar...Oorspronkelijk heb ik ook naar de 3550 gekeken, maar op aanraden van intensieve photoshop-gebruikers toch voor de 3570K gegaan.
En hoe weten die 'intensieve photoshop-gebruikers' dan wat het verschil is tussen een 3570k en 3550?
Lijkt me sterk dat één van hen dat heeft uitgeprobeerd door beide cpu's te kopen.

Zie hier het denderende verschil tussen een 3570k en 3550: http://nl.hardware.info/r...marks-adobe-photoshop-cs4 8)7

Met een 3550 of 3450 hou je geld over voor een graka of ssd. Dat is sneller dan 3570k zonder graka of ssd.
Ps krijgt ook steeds meer functies waarbij de gpu mee kan rekenen: http://helpx.adobe.com/ph...hotoshop-cs6-gpu-faq.html
De gpu is dus niet volledig onbelangrijk.

ssd is overigens vooral nuttig om de scratch file op te zetten.

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-05 21:48

naaitsab

Si vis pacem, para bellum

Als PS CS6 gebruiker kan ik je het volgende aanbevelen:
-Zeker een SSD a 64GB maar ik raad ten zeerste 128GB aan (Samsung 830) omdat Windows met wat grote programma's erop toch aardig wat vol snoept na verloop van tijd .
-Een HDD erbij zetten, als je veel met grote files en ook met video's gaat werken op je systeemschijf is die echt zo vol al zou je m alleen maar als backup gebruiken. Mocht je budget het niet trekken zou iets in de richting van een 64GB Samsung 830 + 1/2TB HDD ook een optie zijn.

-Voor een GPU zou je iets van een 560TI in kunnen bouwen die trekt 2 schermen prima en helpt me renderen van bepaalde acties in PS en sommige video programmas (CUDA), ik weet dat de 660TI net uit is maar die is in verhouding slechter met CUDA en beter voor games maar aangezien je dat niet gebruikt lijkt het CUDA voordeel een betere optie en het drukt de prijs ook aardig.
Kleine noot als je 2 schermen aansluit gaat de kaart niet volledig in rust (50mhz) maar blijft op ~40% clockspeed draaien hou hier rekening mee als je een kaart uitzoekt (m.b.t. de koeling/geluidsproductie) een kaart met een non-reference koeler kan ik je daarom wel aanbevelen zoals bijv een pricewatch: Gigabyte GV-N560OC-1GI
2 schermen aansturen én renderen op een iGPU lijkt me wat te veel gevraagd maar je kan het altijd proberen zonder GPU natuurlijk.

-Geheugen hangt af van je canvas gebruik maar omdat ik vaak veel afbeeldingen naast elkaar open heb en van een hoge resolutie is Photoshop een aardige aanslag op mijn RAM, vandaar dat ik 16GB heb. Er zit iets van 30 euro tussen 8 en 16GB dus daar zou ik zeker niet op besparen. Extra ram is altijd handig met zware software.

-Als voeding zeker geen brak spul b-grade merken maar zet er gewoon een knappe voeding in maar dat is hierboven ook al vermeld.

Wanneer je meer met video gaat doen in de toekomst is een i7-3770K toch echt de betere cpu voor jou, die is een stuk rapper in videobewerking dan een i5. Echter kost deze wel ~100euro extra, of je het dat waard vind moet je zelf beslissen met het oog je op je (te) krappe budget voor een veeleisende pc.

if (!coffee) {
Work = false; }

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-05 15:17
Mercury Graphics Engine

The Mercury Graphics Engine (MGE) represents features that use video card processor, or GPU, acceleration. In Photoshop CS6, this new engine delivers near-instant results when editing with key tools such as Liquify, Warp, Lighting Effects, and the Oil Paint filter. The new MGE delivers unprecedented responsiveness for a fluid feel as you work.

MGE is new to Photoshop CS6 and uses both the OpenGL and OpenCL frameworks. It does not use the proprietary CUDA framework from nVidia.

MGE requires a supported video card and updated driver. If you do not have a supported card, performance is degraded. In most cases, the acceleration is lost and the feature runs in the normal CPU mode. However, there are some features that don't work without a supported video card.
Cuda ondersteuning is dus niet meer nodig.
OpenCl wordt door zowel Amd als Nvidia ondersteunt.

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-05 21:48

naaitsab

Si vis pacem, para bellum

wappiewappie schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 17:43:
[...]

Cuda ondersteuning is dus niet meer nodig.
OpenCl wordt door zowel Amd als Nvidia ondersteunt.
Dat weet ik, CUDA betreft de betere video edit/omzet programma's.
Photoshop draait qua GPU rendering op een Intel HD4000 ook prima.

if (!coffee) {
Work = false; }

Topicstarter
Na al jullie adviezen, die me toch wat aardig verder geholpen hebben, ga ik het volgende doen:

Het wordt uiteindelijk een (eenvoudig) systeem op basis van de 3550, en een 430watt voeding. Ik heb de componenten zo uitgekozen dat ik het later nogal altijd kan uitbreiden met zowel een grafische kaart en extra geheugen moest dit nodig blijken.
Een SSD kan ik er later ook nogal bijvoegen.

Op korte termijn wil ik toch 1 scherm vervangen door een goede ips, en dat kost ook aardig wat duiten vandaar...

wenslijst: budget pc photoshop

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-05 10:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Totaal zinloos die z77 chipset, daar word je niks wijzer van.
pricewatch: MSI B75MA-P45
Heeft alles wat je nodig hebt. Eventueel neem je dit plankje van Asrock, die heeft ook een hdmi-out:
pricewatch: Asrock B75 Pro3-M

[Voor 31% gewijzigd door Madrox op 31-08-2012 13:15]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-05 10:04
Zou toch echt wel voor 'n ssdtje gaan hoor ! Alles zal veel sneller aanvoelen en dan vooral ook photoshop starten ! Samsung 830 is een goede keuze voor 100 euro.... Heb er zelf ook één aangeschaft niet zo lang geleden wat 'n wereld van verschil ! Zou al niet meer zonder kunnen :) Uiteraard gebruik je dan je gewone 1TB HDD voor storage.

[Voor 9% gewijzigd door Ghostface9000 op 31-08-2012 13:29]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee