Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile1043
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-01-2022
Hey Tweakers!

Zoals de titel al aangeeft ben ik op zoek naar een krachtige laptop voor m'n opleiding, die ook nog eens stotterloos de meeste hedendaagse spellen kan draaien. De vorige jaren deed ik het met een Macbook Pro maar daar zie ik van af omdat het geen fijne ondersteuning geeft voor wat ik wil doen ( voornamelijk Flash AS3 & Unity Programming ), in plaats van Mac OS draaide ik er alleen maar windows op... zonde dus. Daarnaast vond ik 'm niet snel genoeg, maar ik ben dan ook snel een verwend kreng.

Afijn, de Macbook is naar m'n zusje gegaan die nu Grafisch Vormgeven gaat volgen, en ik mag dus weer een mooie nieuwe uitkiezen!

Dus even de vragen af gaan:
  • Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
De bedoeling is dus dat ik 3DS Max van Autodesk en de Unreal / Unity engines gladjes kan draaien om in te werken, evenals de Adobe CS6 programma's. En dat ik daarnaast dus ook games als Anno 1702 / Starcraft 2 e.d. kan spelen. Volgens mij hoort dat goed te combineren te zijn!
  • Wat mag je laptop gaan kosten?
M'n budget ligt rond de 1600 tot 1800 euro, meer dan dat gaat een probleem worden.
  • Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Jawel, ik moet 'm dagelijks meenemen naar school, maar dat is een 20-30 minuutjes reizen per bus of fiets, dus het gewicht, daar zit ik niet zo mee. Ook hebben we op school genoeg stekkerdozen, dus ook accuduur is minder belangrijk. Ik heb liever een stevig apparaat dan een lichtgewicht!
  • Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Dat is dus de grap, met het bouwen van desktops ben ik helemaal thuis, maar laptops heb ik me nooit zo in verdiept. Ik haal de merken dan soms ook door elkaar... ( Acer/Asus bijvoorbeeld. ) Dus niet echt een voorkeur, maar liever geen 'budget' merken.

Zelf heb ik al het een en ander bekeken, onder andere de MSI GT60 0NC-037NL en een ietwat custom laptop van BTO waar ik in een andere thread over heb gelezen.

Het voornaamste zit bij mij in de Grafische kaart, ik twijfel tussen een Geforce 660M of 670M, wat al gauw een paar honderd euro scheelt. Ook heb ik het liefst 8GB geheugen er in zitten om niet te veel af te wijken van m'n desktop (16GB).

De MSI kwam aardig dicht in de buurt en ik vind het ook een mooi apparaat, maar als ik naar de laptops van BTO kijk kan ik een gelijkwaardig apparaat krijgen voor minder geld, waar ik dus argwaan van kreeg. Vandaar dat ik deze post ook maak, er zijn geheid mensen die veel afweten van de laptopmarkt en welke kuilen je moet zien te ontwijken... Dus heeft er iemand nog een woordje advies voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit komt vast voorspelbaar over..

In het 17" segment heb je 1 optie: de M17x. De M17x, de asus G75 en de MSI GT60/70 zijn redelijk vergelijkbaar in kwaliteit. Maar de M17x is met afstand de goedkoopste en komt met een significant snellere grafische kaart. Zie vanaf Iceman1987 in "nieuwe gamelaptop voor €1150,- max" voor wat performance cijfers. Houd er rekening mee dat de benchmarks zijn uitgekozen door MSI (waarschijnlijk door een selectie te maken van de benchmarks waar nvidia het slechts scoort).

In het 15.6" segment is de keuze moeilijker. Je kan kiezen tussen iets wat je een jaar geleden ook kon kopen (GTX 670m = GTX 570m ~= GTX 470m), of een clevo met HD 7970m en bakken met driver issues... nee. Ga dan voor veel performance voor weinig geld met de lenovo Y580 of medion-branded MSI, er is gewoon niets goeds te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman1987
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-03 19:01
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 14:02:
Dit komt vast voorspelbaar over..

In het 15.6" segment is de keuze moeilijker. Je kan kiezen tussen iets wat je een jaar geleden ook kon kopen (GTX 670m = GTX 570m ~= GTX 470m), of een clevo met HD 7970m en bakken met driver issues... nee. Ga dan voor veel performance voor weinig geld met de lenovo Y580 of medion-branded MSI, er is gewoon niets goeds te kiezen.
Wachten op de MSI GX60? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die staat ook in die thread, en ja, wachten op de GX60 is geen slecht idee als je niet wilt uitwijken naar een groter formaat. Al vind ik de MSI 15.6" reeks ook wel formaatje 17" vanwege het gewicht en de bezels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
Klinkt droog om het nog eens te herhalen maar inderdaad, wacht op de GX60 van MSI :)
Prachtig ding, als je het wilt kan je later ook nog een SSD toevoegen :)
Tevens zit er een hoge kwaliteit toetsenbord in ;)

@Darkstone, wanneer zullen de mechanische toetsenborden voor laptops uitkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t.net vind het steelseries toetsenbord slechts matig. Terwijl anandtech hem weer erg goed vind. Maar een andere reviewer van anand had al eerder de opmerking gemaakt dat de G74 de eerste laptop was met een toetsenbord waar hij prima op kan tikken. Aldus Jarred.

Dat lijkt mij lood om oud ijzer: het is allebei erg goed. De M17x van een revisie terug heeft wel minor flex uit het hoofd. Misschien is dat al opgelost, misschien niet. Qua layout doet het steelseries toetsenbord wel onder voor dat van alienware en asus. De positionering van de windows en \ key is gewoon verkeerd in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile1043
Bedankt voor de respons!

Die MX60 ziet er inderdaad strak uit... Ik heb alleen nog nooit ATI grafische kaarten gebruikt, vroeger (heel vroeger...) hoorde ik dat er altijd comptabiliteit-issues mee waren en ze nogal quirky gedroegen soms.

Ook heeft Darkstone het eerder over driver issues met de HD7970M in een clevo, gaat dit niet op voor de GX60?

Ben alleen erg benieuwd naar de prijs...
Ik heb alweer een paar daagjes extra bijwerk met m'n baas afgesproken, dus het budget is nog wat meer op te rekken dan dat ik in eerste instantie dacht. :D

Als ik de flyer goed begrijp komt de MX60 binnenkort al uit?
Of is ie net pas aangekondigd? (Het plan was namelijk dat ik deze week al iets zou bestellen, volgende week begint school!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exile1043 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:48:
Ook heeft Darkstone het eerder over driver issues met de HD7970M in een clevo, gaat dit niet op voor de GX60?
De tijd zal het leren. Eigenlijk heb ik niet heel veel hoop.. AMD en clevo zijn al 6 maanden aan het knutselen en de drivers zijn nog dezelfde ramp als op dag 1. Maar dat weten we pas als hij uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile1043
Nu zie ik pas de 'price point' van 1049,-.
Wie weet...

Ik ga vanavond nog even op m'n gemak vergelijken dan!
Tis wel weer lastig... lijkt bijna alsof ik iets nieuws wil kopen terwijl er net weer een overgang gaande is naar een nieuwe generatie laptops ofzo.

Alvast bedankt tot nog toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackbird024
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 16:22
De BTO X-Book 17CL48-GTX660 is zoals je zelf al gezien hebt zeker een mooie keuze (heb ik zelf ook besteld, mijn review volgt binnenkort).
Gezien jouw budget kan je ook nog een stap hoger gaan en kijken voor de BTO X-BOOK 17CL46-GTX675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die noemde ik niet omdat je voor een lagere prijs de M17x met HD 7970m hebt. Die is toch echt een stuk beter (le beargumentering). De HD 7970m is ook een stuk sneller dan de GTX 675m. Wat is het, 50%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile1043
Ach, ik dacht geen Alienware te gaan kopen omdat iedereen het van me verwacht blijkbaar...

De M17x lijkt me daarentegen te goed (op papier) om te negeren...
Ik ga vanavond met m'n pa aan tafel zitten voor de laatste financiële knopen, dan wordt het kiezen tussen de MSI GT60/70 of de M17x denk ik.

Ik hou jullie op de hoogte, maar in ieder geval bedankt tot nog toe!

EDIT:

Nou, het zit er op!
Tis de M17x geworden, met een HD7970m en ietwat opgevoerde RAM en HDD, kwam met de epp truuk uit op 1800 euro, met shopkorting hoop ik daar nog 1650 van te maken.

Vanaf hier wordt het een ander avontuurtje, dus wat mij betreft is dit topic compleet ;)

Hartstikke bedankt iedereen!

[ Voor 30% gewijzigd door Exile1043 op 29-08-2012 20:30 ]

Pagina: 1