Verschrikkelijke CD kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

• Grote Smurf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-01 13:16
Sinds jaar en dag luister ik muziek uit legale en illegale bronnen. Nu heb ik besloten mijn muziek collectie langzaam aan te legaliseren, wanneer de prijs mij genoeg aanstaat. Helaas werd dit meteen afgestraft door de verschrikkelijke geluidskwaliteit van één van de CD's.
De CD Absolution van Muse klinkt netjes in mijn diskman en auto, maar geeft problemen op de pc en bluray-speler. Hieronder een sample van wat ik voor mijn kiezen kreeg:

Waarschuwing, zet je geluid zacht! https://dl.dropbox.com/u/12423957/Muse.ogg

Ik vind het zeer vreemd dat de CD op verschillende apparatuur andere resultaten geeft. Waar zou dit aan kunnen liggen? De CD gaat uiteraard retour en niet dat ik met het volgende exemplaar hetzelfde probleem heb.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Lijkt me gewoon aan de DAC te liggen?

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dat ligt niet aan de CD voor zover ik weet. Hier ligt wat anders aan ten grondslag. Ik denk dat je apparatuur niet helemaal jovel is. Een andere optie zou kunnen zijn dat er misschien een copyrightprotectie op zit die het bij apparatuur die ook data kan lezen verpest.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:56
Dit is niet de mp3, die enen en nullen waar het uit opgebouwd is zijn niet ineens anders op een ander apparaat.

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
Dit heeft inderdaad niets met de CD zelf te maken. Het zou een beetje "raar" zijn als ze dit in de winkel leggen niet ? ;)

Soundcloud

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
De betreffende CD is uit 2003, toen was kopieerbeveiliging op CD's nog tamelijk gebruikelijk, sommige daarvan kunnen het afspeelgedrag op sommige apparatuur negatief beïnvloeden.
Wikipedia: Copy protection

[ Voor 24% gewijzigd door Henk007 op 25-08-2012 18:37 ]

• Grote Smurf
Daar was ik al bang voor. Ik dacht in eerste instantie dat de CD kwaliteit gewoon slecht is en deze alleen op goedkope apparaten afspeelbaar is. Maar het copyright protection op data apparatuur verhaal klinkt veel aannemelijker.
Dat maakt de CD alleen erg nutteloos wanneer ik deze alleen in mijn auto kan beluisteren... Eigenlijk maakt het mij pislink nu ik netjes voor geluid wil betalen.

edit:
@kaos-: Overigens vind ik het inderdaad erg raar dat ze dit in de winkel leggen :P

[ Voor 12% gewijzigd door Grote Smurf op 25-08-2012 18:50 ]

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-01 20:08

NvM

Grote Smurf schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 18:44:
Daar was ik al bang voor. Ik dacht in eerste instantie dat de CD kwaliteit gewoon slecht is en deze alleen op goedkope apparaten afspeelbaar is. Maar het copyright protection op data apparatuur verhaal klinkt veel aannemelijker.
Dat maakt de CD alleen erg nutteloos wanneer ik deze alleen in mijn auto kan beluisteren... Eigenlijk maakt het mij pislink nu ik netjes voor geluid wil betalen.
Weet je wat je dan doet? Aangezien je al netjes voor dit album hebt betaald, geef ik je eenmalig toestemming om het album in lossless formaat te downloaden en op een cd te branden.

Lekker pragmatisch nietwaar?

• Bahmi
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Dat klinkt alsof de CD word afgespeeld in 8 bit samplediepte. Een beetje zoeken levert inderdaad op dat die cd kopiebeveiliging heeft, dus ik gok dat je hetzelfde resultaat krijgt als je hem omwisselt.

En NvM, een cd downloaden in elk formaat is in Nederland zowiezo legaal, of je de cd bezit of niet.

• NvM

NvM

Bahmi schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 18:50:
Dat klinkt alsof de CD word afgespeeld in 8 bit samplediepte. Een beetje zoeken levert inderdaad op dat die cd kopiebeveiliging heeft, dus ik gok dat je hetzelfde resultaat krijgt als je hem omwisselt.

En NvM, een cd downloaden in elk formaat is in Nederland zowiezo legaal, of je de cd bezit of niet.
Het downloaden van nullen en enen zal ongetwijfeld legaal zijn, maar doen alsof het ook legaal is om jezelf intellectueel eigendom toe te eigenen waar gewoonlijk voor betaald moet worden, lijk me tamelijk hypocriet.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:34

Compizfox

Bait for wenchmarks

NvM schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 22:03:
[...]

Het downloaden van nullen en enen zal ongetwijfeld legaal zijn, maar doen alsof het ook legaal is om jezelf intellectueel eigendom toe te eigenen waar gewoonlijk voor betaald moet worden, lijk me tamelijk hypocriet.
Onzin.

Het downloaden van films en muziek is nog altijd gewoon legaal in Nederland.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• NvM

NvM

Compizfox schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 22:09:
[...]

Onzin.

Het downloaden van films en muziek is nog altijd gewoon legaal in Nederland.
Begrijp je wel wat ik zeg?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ja. Maar volgens mij denk jij dat downloaden illegaal is in Nederland, wat dus gewoon niet zo is (i.t.t. tot wat Brein soms lijkt te zeggen)

Muziek en films mag je downloaden, software dan weer niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Compizfox op 26-08-2012 01:57 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:54

FeaR

In GoT we trust

Let wel dat dit topic niet gaat over het downloaden en of dit dan legaal of illegaal is. Voor dergelijke discussies hebben we hier op GoT betere subfora. Overigens is er voor dit soort zaken ook Wat klinkt goed? CD kwaliteit.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik dacht dat je CD's met zo'n copy protection gewoon kon terugbrengen naar de winkel, gezien ze feitelijk geen audio CD zijn (voldoen niet aan de Red Book standard..) door die copy protection..

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:29
Met goede software is de cd waarschijnlijk ook wel gewoon te rippen, wat ze eigenlijk hebben proberen te voorkomen.
Wat ik begrijp werkt die kopieer beveiliging zo dat ze eigenlijk de cd kreupel maken, maar binnen de spec van de foutverbetering van een normale audio cd speler, waardoor die ze normaal kunnen lezen.

Gelukkig wordt dat soort meuk zo goed als niet meer gebruikt.

Mocht je er echt mee zitten, zou ik hem terug brengen naar de winkel, al krijg je daar waarschijnlijk gezeur dat de cd niet gesealed was en je deze niet mag ruilen :p

Verwijderd

Grappig detail is, als ik het mij goed herinner, dat die dingen met kopieerbeveiliging ook helemaal niet de naam "compact disc" en het bijbehorende logo niet mogen dragen. Ze voldoen namelijk niet aan die standaard.

Als het goed is staat dat logootje er dan ook niet op.

Afbeeldingslocatie: http://www.kopieer-cd.be/imagescontent/logos/cd_logo.gif

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Toch snap ik niet hoe zoiets dan werkt. Als een CD-speler het kan afspelen moet een PC het toch ook kunnen? Vooral omdat die laatste veel geavanceerder is en het dus beter zou moeten kunnen.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Compizfox schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 14:50:
Toch snap ik niet hoe zoiets dan werkt. Als een CD-speler het kan afspelen moet een PC het toch ook kunnen? Vooral omdat die laatste veel geavanceerder is en het dus beter zou moeten kunnen.
Het probleem zit in de hardwarematige error correctie in de PC optical drive, en waarschijnlijk ook in de BD-player van de TS. Die kan niet goed overweg met de eventuele copy protection.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Een cd speler leest alleen de muziek data.
Een pc leest alle data die op een cd staat en komt dan eerst de beveiliging tegen.
Als je zo'n cd per ongeluk koopt maak je er eerst een kopie van met EAC en breng em dan terug naar de winkel met de mededeling dat je em niet kan afspelen in de pc. En dat je geen andere apparatuur hebt om em af te spelen.
(EAC leest de cd op dezelfde manier als een cd speler)

• Grote Smurf
Het klopt inderdaad dat de CD de naam en het logo Compact Disc niet draagt.

Wikipedia:
The Red Book audio specification, except for a simple 'anti-copy' bit in the subcode, does not include any copy protection mechanism. Starting in early 2002, attempts were made by record companies to market "copy-protected" non-standard Compact Discs, which cannot be ripped, or copied, to hard drives or easily converted to MP3s. One major drawback to these copy-protected discs is that most will not play on either computer CD-ROM drives, or some standalone CD players that use CD-ROM mechanisms. Philips has stated that such discs are not permitted to bear the trademarked Compact Disc Digital Audio logo because they violate the Red Book specifications. Numerous copy-protection systems have been countered by readily available, often free, software.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 15:05:
Een cd speler leest alleen de muziek data.
Een pc leest alle data die op een cd staat en komt dan eerst de beveiliging tegen.
Als je zo'n cd per ongeluk koopt maak je er eerst een kopie van met EAC en breng em dan terug naar de winkel met de mededeling dat je em niet kan afspelen in de pc. En dat je geen andere apparatuur hebt om em af te spelen.
(EAC leest de cd op dezelfde manier als een cd speler)
Mja mijn vraag was dus ook, kan een PC een CD dan ook niet gewoon lezen net zoals een CD-speler doet. Maar dat kan dus met EAC?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Soms wel en soms niet, dat is een heel lang verhaal. Er zijn diverse soorten beveiligingen, waarmee een optische PC-drive anders omgaat, varieert ook nog van het ene merk/type tot het andere en welke versie van EAC ('Detect TOC manually')
Omdat het hele gedoe anno 2012 eigenlijk niet meer echt relevant is, wil ik het hier niet nog eens allemaal op gaan sommen.

[ Voor 7% gewijzigd door Henk007 op 26-08-2012 20:48 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Soms heeft een CD op de leeszijde een randje aan de buitenkant, als je die dan met zwarte markeerstift (evt eerst proberen met whiteboardmarker) wegstreept leest ie hem misschien wel goed :)

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:15
De CD van Muse heeft last van waar zoveel moderne CD's last van hebben...

Het totaal weghalen van alle dynamic range. Doe maar een kleine zoektocht in google op deze cd en je ziet meer mensen met hetzelfde probleem.
Dat hij in je auto en discman wel goed klinkt ligt vooral aan de kwaliteit van de speakers en het dynamische bereik dat deze kunnen weergeven. In de auto heb je door alle geluiden eromheen geen idee dat de cd zo slecht is. Op je discman heb je gewoon geen last van het ontbreken van dynamisch bereik, door de kleine "speakers" en de kwaliteit van de versterker.

Zet het op een goede versterker en een goede set speakers en de tranen springen je in de ogen.

Hier staat er een hoop over uitgelegd.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Heb je de audiosample wel beluisterd dan? Dat klinkt alsof er toch iets anders aan de hand is dan een klein dynamisch bereik :P

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:15
Compizfox schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:14:
Heb je de audiosample wel beluisterd dan? Dat klinkt alsof er toch iets anders aan de hand is dan een klein dynamisch bereik :P
Kon hem hier niet luisteren helaas, maar het probleem met het dynamisch bereik is te zien in de link die ik stuurde.
Daar zie je dat het spectrum eigenlijk helemaal gevuld is, dus als er dan iets niet helemaal lekker gaat met sampling, dan kan je heel vreemde problemen krijgen.

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 11:33
Ik ken de drang om n legale muziekcollectie te beginnen. Ik heb er alleen wel grote moeite mee om cd's te kopen. Ik weet dat de kwaliteit van VEEL vinyl de laatste tijd exact hetzelfde is als wat er op cd word gegooid...maar toch heb ik n fijner gevoel bij het kopen van n mooie plaat dan n cd. Voor in de auto, bij de computer en onderweg download ik hetzelfde album mooi in mp3. Meer dan goed genoeg. Maar voor de heb, koop ik liever een mooie 12" plaat dan n cd.

Edit: wat heb je hieraan? helemaal niks:) wilde t even kwijt:D

[ Voor 6% gewijzigd door boomr op 27-08-2012 13:37 . Reden: off topic?:) ]

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:42
Als een component slecht is kan een ander slecht component het geluid ook verbeteren. Wat ik bijvoorbeeld zelf heb gemerkt bij mijn Chinese tablet. Super slecht geluid met mijn koptelefoon. Echt ondragelijk. Maar met een headsetje van 2,50 was het prima series kijken.

Dus het kan inderdaad ook zijn dat de dac of speakers dusdanig beter zijn dat ze het slechte geluid weergeven zoals het is. Slecht dus.

Verwijderd

Heeft niks met loudness war of slechte componenten te maken.
Dit is gewoon een kopieer beveiliging.

http://wiki.hydrogenaudio...dio_Copy#Removed_features

0.95 beta 3

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2012 18:35 ]

Pagina: 1