Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senui
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-07 16:44
Hallo,

Een paar maanden geleden had ik al een soortgelijk topic geopend. Sinds die tijd heb ik actief het [TU Delft] Laptopproject 2012 - 2013 en het Het grote Asus N-series Notebook ervaringen-topic gevolgd, maar ik kom maar niet uit: zal ik de Elitebook 8570w of de Asus n56vz nemen?

Ik geloof dat elke Elitebook gebruiker mij de 8570w zou aanraden, niet alleen vanwege de super bouwkwaliteit, maar ook vanwege de garantie en service die door TU Delft wordt aangeboden. Daarnaast is het een ongelofelijke prijs voor de kwaliteit die je krijgt.

De twee onderwerpen die mij in twijfel brengen met de Asus N56vz zijn de videokaart / beeldscherm en de ergonomie. De N56vz (van campusshop) heeft de gt 650m die qua games grofweg twee keer zo snel is als de Quadro K1000m van de Elitebook (vergelijkbaar met de 630m).

Nu ben ik geen hardcore gamer (occasional gamer), maar ik ben wel bang dat de Asus N56vz langer mee zal gaan qua games dan de Elitebook. Tevens beschikt de N56vz over een 1080p beeldscherm in vergelijking met de 900p van de Elitebook.

Ik heb beide laptops al eens in handen gehad en ik moet zeggen dat het verschil in gewicht merkbaar is. De Elitebook ziet er eerlijk gezegd lichter uit dan dat hij is en de Asus juist tegenovergesteld. En hoewel design er niet echt toe doet in mijn mening, vind ik de Asus er persoonlijk toch mooier uitzien (klein pluspunt).

Waarschijnlijk is het antwoord nee, maar is het mogelijk om de videokaart van de Elitebook in de toekomst te vervangen door een ander exemplaar of is de videokaart vastgesoldeerd? Als dit zou kunnen mag het verschil-in-videokaarten-argument worden weggestreept.

Mijn vraag is nu welk van de twee andere Tweakers zouden nemen: Een laptop met een rock solid behuizing en 3 jaar garantie op laptop en batterij en service op de campus van de TU... of een lichtere laptop met een full HD beeldscherm en betere videokaart, een laptop die het in de gamewereld langer uit zal houden?

Tweakers die een van de laptops al hebben: uw ervaringen op deze gebieden zijn natuurlijk van harte welkom.

Senui

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flox0r
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-11-2022
Ik heb exact het zelfde. Zit zelf in Twente waar de Lenovo met ongeveer dezelfde specs als jouw elitebook wordt aangeboden. Zelf vind ik de 5400 NVS (ook gebaseerd op de GT 630m) aan de karige kant.
Voor de resolutie geld hetzelfde. In Twente bieden ze helaas ook maar 900p aan.

Ik heb zelf nu al een tijdje lopen kijken naar de n56 en de y580.
De n56 lijkt beter gebouwd te zijn, met een GT 650m, maar de y580 heeft een GTX 660m en een 64GB SSD, maar helaas ook een spiegelend scherm.
Nu had de mediamarkt deze week een goede aanbieding van de y580 (960E) echter is deze nu uitverkocht, dus is de normale prijs bij andere webshops weer 1100E.

Overigens schijnt de y580 een hitte probleem te hebben rond de HDD. Dat ding zit tussen de cpu en gpu en kan temperaturen bereiken van 60 graden. Wat simpelweg te hoog is voor een HDD. Dus mocht je een y580 kopen zou ik meteen de HDD eruit halen en in een caddy douwen. (of vervangen door een SSD)

De n56 ziet er tot nu toe zeer degelijk uit. als je hem besteld zou ik hem wel ergens anders bestellen dan de campusshop, want daar heb ik op fora nu al een heleboel slechte verhalen over gehoord (zelf kende ik de webshop niet).
Waarschijnlijk is het antwoord nee, maar is het mogelijk om de videokaart van de Elitebook in de toekomst te vervangen door een ander exemplaar of is de videokaart vastgesoldeerd? Als dit zou kunnen mag het verschil-in-videokaarten-argument worden weggestreept.
ik kan me bijna niet voorstellen dat het voordelig is om de videokaart uit je laptop te slopen. Geen idee of iemand hier op Tweakers het al een keer geprobeerd heeft (vast wel), maar ik denk dat het voor de 'normale' student niet echt een optie is.

Al met al denk ik niet dat onze keuze er makkelijker op wordt gemaakt. Je moet kiezen tussen garantie en stevigheid, ten opzichte van een betere videokaart en een hogere resolutie.
Het is simpelweg wat jij belangrijker vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met name door de hogere resolutie van het scherm zou ik de n56 nemen. Echt, een 1080p scherm moet je in die prijsklasse bijna wel nemen, anders doe je een beetje een miskoop. Ik heb de n56 en hrt is een heel degelijk ding: laptop voelt stevig, geen keyboard flex, scharnieren zitten goed vast, scherm zit er goed in. Je moet alleen wel als je hem krijgt meteen een clean install van windows doen, asus propt hem helemaal vol met bloatware namelijk. Als je het budget hebt, zou ik er ook een ssd in stoppen, daar wordt je laptop nog veel sneller van. En inderdaad, de videokaart is veel beter, bijna 2x zo goed zelfs. Om over een jaar of 3 nog een beetje fatsoenlijk games te kunnen draaien heb je die wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flox0r
ben ik met je eens, echter een n56 +128GB in caddy reikt alt snel de 1100E....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senui
@Flox0r
Ik had al een vermoeden dat er meer mensen in deze situatie zouden zitten haha. Ik was inderdaad op de hoogte van de kortingen die je krijgt bij de Mediamarkt tot en met 26 augustus. De Y580 was eerst ook een van mijn opties, maar na het lezen van deze review, viel de Y580 toch wel af vanwege de kwaliteit van de chasis. Om maar even te quoten van notebookcheck.net:

The major downside of the Y580 is that it looks and performs better than it feels. The glossy finish and nice metallic sheen feel like mediocre quality plastic to the touch. The touchpad and outer lid fare even worse and should have no place in a notebook of this price range.

Daarnaast heb ik zitten twijfelen waar ik de Asus van zou kopen en na het lezen van meerdere topics zijn er volgens mij toch niet erg veel klachten over campusshop. Wat ik gelezen heb is dat er vaak niet binnen één werkdag geleverd is, maar op de website staat ook dat het rond deze drukke periode ook 2-3 werkdagen kan duren. Verder zijn er helaas geen winkels die de Asus N56VZ-S4035V verkopen. Wel is er de Asus N56VZ-S4056V met ongeveer dezelfde prijs, alleen het kleine prijsverschil wordt elke dag zo te zien steeds groter...

De videokaart vervangen zou ik niet durven te vervangen, dat laat ik natuurlijk door een monteur doen :9
Maar als de videokaart niet vast gesoldeerd is, dan zou dat mijn voorkeur toch wel erg naar de Elitebook verschuiven.

@Redono
Het full HD scherm is inderdaad een van de redenen dat ik voor de Asus zou gaan. Je zegt dat de laptop stevig "aanvoelt" maar weet je ook of het ook echt stevig is. Ik bedoel, kan het zo zijn dat ik hem een keer laat vallen per ongeluk en dat er geen schade aan de binnenkant en de buitenkant van de laptop ontstaat? Wat ik gelezen heb is dat de Elitebook daar tegen kan. Toen ik de Asus in handen had "voelde" hij inderdaad best wel stevig aan, alleen weet ik niet wat dat over de praktijk zegt.

Ik ben inderdaad van plan een SSD aan te schaffen, misschien niet direct, maar wel in de nabije toekomst. Een SSD plaatsen gaat in de Asus als in de Elitebook, naar wat ik gelezen heb, even makkelijk.

En inderdaad om na 3 jaar nog games te spelen is er waarschijnlijk wel minimaal iets in de richting van de gt 650 nodig, maar de vraag is of de laptop zelf na 3 jaar er nog fatsoenlijk uitziet. Ik kan denk ik met zekerheid zeggen dat de Elitebook er net zo uit zal zien als toen ik hem kocht (mocht ik hem kopen).

Wat ik belangrijker vindt zou ik op dit moment niet weten omdat ik nog onduidelijkheden heb over het vervangen van de videokaart van de Elitebook en de robuustheid van de Asus.

Maar wat vindt jij, Flox0r, belangrijker? En eventueel andere Tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flox0r
Ik kan me niet voorstellen dat het kosten rendabel is om je videokaart te vervangen, echter weet ik hier helemaal niets van en is het gewoon een inschatting.
Je garantie zal iig wel vervallen, en dat is juist iets wat je wil behouden als je een laptop koopt van de UT/TU.

Ik las overigens op de site van Utwente dat de laptop maar 26+ Wh accu heeft (om de 3 jaar garantie op de accu te kunnen bekostigen denk ik) en dat valt dus ook nogal tegen, aangezien er ook een 94 Wh in geplaatst kan worden die schijnbaar volgens notebookcheck toch wel 8 uur mee moet kunnen (wifi internetten).

Ik ben er nog niet uit. Misschien wacht ik nog wel een jaartje, maar dat kan je natuurlijk altijd blijven zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De elitebook heeft 1080p hoor.

Als je bouwkwaliteit en garantie wilt opgeven voor een wat snellere GPU, dan moet je dat vooral doen. Maar raad ik zeker niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de elitebook inderdaad 1080p is, is de keuze snel gemaakt, ja. De gpu is dan het enige punt waarop de n56 nog echt veel beter is (voor games dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flox0r
de Lenovo van de UT helaas niet.....(900p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De topicstarter heeft het over de TU delft.

Als de uni geen laptop met 1080p aanbied is de keuze voor mijzelf snel gemaakt: iets anders kopen wat wel 1080p is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senui
Oh ook 1080p, dat heb ik blijkbaar gemist dan. Toen het Laptopproject topic geopend werd stond er 900p... Dat maakt het aanbod nog een stuk interessanter.

De videokaart vervangen zou ik niet meteen doen als ik de laptop heb aangeschaft, maar pas na 3 jaar ofzo, als de garantie is vervallen en de games op dat moment een betere gpu vereisen.
Maar volgens deze manual van de 8570w (pagina 99) is het wel degelijk mogelijk om de videokaart eruit te halen en te vervangen. Iemand die dit kan bevestigen of tegen kan spreken?

Als dit mogelijk is dan ben ik er compleet uit en wordt het de 8570w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan de videokaart niet vervangen. Die zit gesoldeerd op het moederbord. Alleen bij de high-end modellen zit een vervangbare grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senui
@Darkstone
Zijn er dan ook low-end / high end divisies in het type HP Elitebook 8570w? Want het topic van [TU Delft] Laptopproject 2012 - 2013] heeft het over een low-end ProBook en een high-end Elitebook.

De manual heeft het volgens mij over de HP Elitebook 8570w, de laptop die de TU Delft aanbiedt en kan de videokaart na het verwijderen van Hard Drive tot aan de Fan and Heat sink, gewoon met schroefjes los worden gemaakt en eruit geklikt worden.

Heb je misschien een bron die zegt dat de 8570w een vastgesoldeerde videokaart heeft op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met high-end modellen bedoel ik modellen die zijn uitgerust met een wat snellere grafische kaart. Zoals de Quadro K3000m. Low-end grafische kaarten komen nooit als mxm (=kaartje met losse videokaart er op) formaat, maar altijd vastgesoldeerd. Dat durf ik wel te beweren zonder bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senui
Nu wil ik niet bijdehand doen maar volgens de beschrijving van de videokaarten die kunnen vervangen worden (zie manual pagina 99), staat toch echt de NVIDIA Quadro K1000M (NVIDIA N14P-Q1 2GB DDR3). Betekent dat niet dat het dus mogelijk is om ook die videokaart te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag in [TU Delft] Laptopproject 2012 - 2013 of er iemand zin heeft zijn laptop open te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senui
Haha zal ik zeker doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-J_W
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 16:39
Ok ik heb de 8570w open gehad.
Er zit inderdaad wel een kaart in, net als op de tekening.
Hij voldoet qua vormfactor etc, aan de MXM 3-A standaard. (zoals beschreven op wikipedia: Wikipedia: Mobile PCI Express Module)

Width 82mm
Length 70mm
Max. Power 55W
GPU memory bus 64-bit or 128-bit

Een Quadro K3000m zal dan bijvoorbeeld niet gaan (256-bit memory bus) ookal begrijp ik deze beperking niet

Een interesante quote van die wikipedia pagina:
"HP uses MXM for most of its Elitebook business series (15–17.3"). Modern Elitebooks are using completely standardized cards, while in the past they were proprietary."

Dus er passen andere MXM 3A kaarten in : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senui
Bedankt dat je nog hebt kunnen bevestigen dat de videokaart upgradeable is. Ik ga de 8570w morgen bestellen.
Als ik hem heb ga ik natuurlijk niet de videokaart meteen vervangen; pas over een aantal jaren.

Maar ik heb wel alvast gegoogled naar mogelijke videokaarten die er nu zouden inpassen. Ik zou dus, bijvoorbeeld, de Quadro K1000M kunnen laten vervangen door deze videokaart (Quadro 2000M) en dan zou hij het gewoon doen zonder problemen met de koeling of stroomverbruik te krijgen?

Misschien zoek ik wel verkeerd, maar klopt het dat er nu niet veel MXM 3.0a kaarten zijn? De betere kaarten zoals de GTX 660m zijn vooral MXM 3.0b (de afmetingen van die kaart kloppen trouwens niet met wat er op wikipedia staat).

[ Voor 4% gewijzigd door Senui op 26-08-2012 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Senui schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 00:16:
Maar ik heb wel alvast gegoogled naar mogelijke videokaarten die er nu zouden inpassen. Ik zou dus, bijvoorbeeld, de Quadro K1000M kunnen laten vervangen door deze videokaart (Quadro 2000M) en dan zou hij het gewoon doen zonder problemen met de koeling of stroomverbruik te krijgen?
Dan ben je dus €200 verder voor een grafische kaart die een paar procent sneller is dan de K1000m. Goed over nagedacht?

Het upgraden is leuk. Maar het kost zo veel, ik zie bijna niemand zijn grafische kaart upgraden. voor een beetje model ben je meer geld kwijt dan je laptop over 2-3 jaar nog waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senui
Ik zei helemaal niet dat ik ook daadwerkelijk voor de 2000M zou gaan. Volgens mij zei ik dat ik pas over een aantal jaren mijn videokaart zou willen vervangen. Ik nam het alleen als voorbeeld, omdat er momenteel weinig MXM 3.0A kaarten aanwezig zijn.

Dat vraag ik me af. Of de videokaarten dan duurder zijn dan dat de laptop waard zal zijn. Natuurlijk ben ik dan niet van plan de meest high-end kaar te kopen, maar een relatief goede middle-class kaart zou dan waarschijnlijk geen slechte aankoop zijn. Ik heb geen idee of die kaarten over 3 jaar nog met MXM 3.0 werken.

Time will tell :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-07 09:53

wph

Ik weet dat dit al een oud topic is, maar voor mij is de vraag nog steeds actueel en het leek me wat overbodig om voor dezelfde vraag een nieuw topic te openen.

De meesten die de HP hebben besteld hebben er inmiddels een maand of 3 ervaring mee en kunnen mij misschien helpen om de beslissing te maken. Persoonlijk neig ik naar de Asus N56. Welke variant dat wordt weet ik nog niet precies, de verkrijgbaarheid is momenteel niet al te best. De N56VZ is wel goed verkrijgbaar, maar de eerder wel verkrijgbare N56VZ-S4035V-NL had een snellere harddisk en 2 GB meer geheugen voor ongeveer dezelfde prijs. Ik heb echter nog wel een paar weken de tijd, dus even wachten op betere verkrijgbaarheid is niet zo'n probleem.

Ik ga de laptop gebruiken voor een afstudeerproject. Dat betekent vaak veel tabbladen open in Chrome, 15+ is geen uitzondering. Daarbij verschillende schermen in Word, Excel, wat (niet zo zware) rekenprogramma's van m'n opleiding, Matlab, veel PDF's. Binnenkort ook wat zwaardere simulaties in SWAN, XBeach en evt. Delft3D (waterbouw dus), al is dat laatste eigenlijk geen doen op een laptop.

Nu werk ik nog op een Asus van 5 jaar oud, maar die trekt dat steeds minder goed, het hele geheugen loopt vol en het ding reageert te langzaam naar mijn zin. Kortom, tijd voor iets nieuws. Het budget is max. 1000 euro en daar voldoen in principe beide laptops aan. Games doe ik eigenlijk weinig, de enige game die nu op m'n laptop staat is Transport Tycoon Deluxe :o

Naast zulk gebruik gebruik ik m'n laptop ook veel om series te kijken en binnenkort wil ik een grote TV aanschaffen zodat ik via HDMI op de tv kijk. De laptop gaat elke dag mee naar huis vanaf m'n afstudeerplek, dus een beetje mobiliteit is wel gewenst, al moet ik zeggen dat m'n Dakine Network rugtas wel geniaal is in vergelijking met een schoudertas die ik eerst had.

Minimale eisen: i7 quadcore, full hd scherm, 750+ GB HDD, backlit keyboard.

Voordelen Asus:

- mooier
- lichter
- goede ervaringen met m'n huidige Asus

Nadelen Asus:

- geen mSATA slot, dus een SSD zal in de drivebay moeten (al is dat geen ramp)

Voordelen HP:

- waarschijnlijk degelijker, al heb ik toch ook genoeg klachten gelezen in het betreffende topic.
- mSATA
- hogere capaciteit batterij
- langere garantie en ook 3 jaar batterij garantie.

Nadelen HP:

- zwaar
- enorm powerblok
- minder mooi
- Optimus kan niet aan, dus altijd loeiende videokaart, zowel bij desktop gebruik als bij kijken series/films
- (erg) hoog idle gebruik

De prijzen zijn ongeveer gelijk, dus dat gaat het verschil niet maken. Waar ik niet zo goed over uit ben is wat nou nuttig is qua videokaart. De GT650 in de Asus is een prima ding, een nieuwe Kepler, al is het misschien wat overkill als je geen games speelt. Echter de K1000 in de HP is niet echt een topper, alleen is misschien beter voor 2D toepassingen. Waar ik nou beter mee af ben weet ik zelf ook niet.

Kortom, wat te doen. De HP is normaal bijna 2000 euro dus het voelt wat vreemd om dan een laptop te kopen van Asus voor de normale winkelprijs. Maar ja voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar de Asus. Wat zouden jullie doen, mijn gebruik en voorkeuren meewegende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
specificeer de optimus: loeiende videokaart eens..

ik heb een alienware met gtx675m gpu (die ruwweg nog een heel stuk sneller is)
en een 120hz scherm die de intel igp niet aan kan sturen (en dus ook altijd de gtx gebruikt)

ik vind het geen nadeel, de gpu klokt zich gewoon enorm ver terug als je alleen een filmpje kijkt oid, en produceert erg weinig hitte (en dus slaat mijn fan bijna nooit aan, maar dat kan per notebook verschillend zijn, gezien de AW echt bazen koeling heeft)

ik zou de elitebook nemen, die dingen gaan echt normaliter jaren mee, dan maar iets minder snel..

zet er desnoods een dikke desktop naast thuis om te gamen, zoiezo gamen op een notebook is niet ideaal ergonomisch gezien

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wph

wph

aron225 schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 21:14:
specificeer de optimus: loeiende videokaart eens..

ik heb een alienware met gtx675m gpu (die ruwweg nog een heel stuk sneller is)
en een 120hz scherm die de intel igp niet aan kan sturen (en dus ook altijd de gtx gebruikt)

ik vind het geen nadeel, de gpu klokt zich gewoon enorm ver terug als je alleen een filmpje kijkt oid, en produceert erg weinig hitte (en dus slaat mijn fan bijna nooit aan, maar dat kan per notebook verschillend zijn, gezien de AW echt bazen koeling heeft)

ik zou de elitebook nemen, die dingen gaan echt normaliter jaren mee, dan maar iets minder snel..

zet er desnoods een dikke desktop naast thuis om te gamen, zoiezo gamen op een notebook is niet ideaal ergonomisch gezien
Met altijd loeiende videokaart bedoel ik dat de videokaart consequent moet draaien onder omstandigheden waar dat helemaal niet nodig is. Zie bijvoorbeeld gertvdijk in "[TU Delft] Laptopproject 2012 - 2013"

En over games, je hebt duidelijk m'n reactie niet helemaal gelezen, ik game namelijk zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wph

wph

Nou toch maar een beslissing gemaakt, het is de Elitebook geworden. De Asus N56 is momenteel alleen goed leverbaar met 6GB geheugen, wat ik dan weer moet gaan uitbreiden. Scheelt twee tientjes, plus nog 25 euro verschil in prijs. Dat helpt me mooi op weg naar een Crucial mSata 128 GB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misjavs
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-10-2024
Ik heb ook zitten twijfelen en ben toch voor de N56VZ gegaan met SSD. Ik ben erg tevreden!

Behalve dan dit: het lijkt erop dat Nvidia de GT650m expres slechter laat presteren in OpenGL applicaties, zoals SolidWorks en Rhino, maar ook InDesign. Hier hoor je ook veel verhalen over op verschillende fora. Het schijnt dat de goedkopere gamer kaarten van Nvidia op een gegeven moment bijna net zo goed presteerden als de duurdere Quatro kaarten; dat zou dus een reden kunnen zijn van Nvidia om de GT650 slechter te maken waardoor dit geen optie meer zou zijn als vervanging van die veel duurdere quatros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt inderdaad. Vanaf de GT5xx heeft nvidia de performance in openGL/CL(?) door de consumerkaarten zwaar gekielhaald. Tot op een zodanig niveau dat een GTX 680m ongeveer vergelijkbaar presteert met een midrange AMD kaartje...

Trieste praktijken gewoon.
Pagina: 1