Nassoftware FreeNAS

Pagina: 1
Acties:

• MennoB85
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-10 19:13
Ik ben opzoek naar een NAS software die voldoet aan mijn eisen en wensen. Ik heb nu FreeNAS geinstalleerd, maar ik loop nog tegen een paar minpunten aan. Het instellen van volumes in FreeNAS is erg gemakkelijk en ook de beveiliging van deze volumes (gebruikers die wel of geen toegang hebben).

Wat ik echter als nadeel vind bij FreeNAS is dat als ik een volume hebt aangemaakt en ik dit volume wilt vergroten door er 2 extra schijven bij te zetten gaat dit niet. Dit gaat dan alleen door het volume te verwijderen en een nieuw volume aan te maken met deze 4 schijven. De data die ik dan op die andere 2 schijven heb staan ben ik kwijt.

Is er een manier om achteraf de grote van je volume te wijzigen? Als dit niet met FreeNAS gaat, met welke software gaat dit dan wel?

Vooralsnog werk ik in een Mirror mode (ik heb tot nu toe maar 2 schijven (2x2tb)). Ik wil dit dus ooit eens kunnen verhogen naar 4x2tb o.i.d. zonder mijn data kwijt te raken, maar daarnaast wil ik wel maar 1 volume grootte zien (minimaal 4tb bij 4x2tb schijven).

Alvast bedankt. Menno

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En je hebt geen SSH toegang tot het systeem waardoor je meer inzicht hebt over hoe het allemaal gedaan wordt? Als er namelijk LVM gebruikt wordt, is het kinderlijk eenvoudig om een volume te vergroten. Google staat vol met informatie om dat te doen.

Btw, pas je post even aan, ik neem aan dat je geen schijven hebt van 2 GB, die zijn echt uit het jaar kruik, maar schijven hebt van 2 TB.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• MennoB85
FreeNAS maakt geen gebruik van LVM maar van ZFS. Lukt het daar ook mee?

• Xblast
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-05 09:12
Vaak als je een volume aanmaakt in FreeNAS, dan maak je gebruik van ZFS.
Deze heeft als restrictie dat je niet meer schijven aan je volume kan toevoegen. Je hebt alleen maar de mogelijkheid de bestaande schijven te vervangen voor zelfde of grotere.

Als je dus meer schijven in je volume wil, zal je de data moeten backuppen en de zfs pool destroyen, en opnieuw aanmaken met meerdere schijven.

Verwijderd

MennoB85 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:47:
FreeNAS maakt geen gebruik van LVM maar van ZFS. Lukt het daar ook mee?
ZFS:
onder nadelen van ZFS in de openings-post.
Het grote ZFS topic
Je kan bij ZFS een individuele vdev niet vergroten door er een disk bij te plaatsen, zoals bij traditionele RAID implementaties (vaak) wel kan. Bij traditionele RAID systemen heet deze functie vaak OCE (Online Capacity Expansion). Bij ZFS is het wel mogelijk om nieuwe vdev's toe te voegen. Nadeel is dus wel, dat je (vaak) in een keer een flink aantal disks moet kopen.

• MennoB85
En in UFS omgeving?

• MennoB85
Want bij FreeNAS kun je kiezen voor ZFS en UFS

Verwijderd

MennoB85 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:53:
Want bij FreeNAS kun je kiezen voor ZFS en UFS
http://doc.freenas.org/index.php/Volumes
NOTE: you can not extend an existing UFS volume.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37
Je hebt als het goed is vdev's in ZFS. Je hebt een pool, je ZFS tank, met daarin een of meerdere vdev's.

Je kan een pool uitbreiden met vdev's, maar je kan een vdev niet uitbreiden. Oftewel, je hebt nu een mirror van twee schijven, dus je hebt één vdev, die mirror. Nu kan je een tweede vdev maken van twee nieuwe schijven, die je waarschijnlijk ook als mirror wilt instellen. Je voegt die vdev dan toe aan je pool. Dan heb je als het ware RAID 1+0

Je kan dit zolang doen als je wilt, je kan ook een vdev van 12 schijven in raidz2 aan je pool toevoegen, ed, maar wat je niet kan is een vdev uitbreiden. Dat kan zfs gewoon niet.

Verder heb ik ook geen idee hoe je dit precies doet in FreeNAS, maar ze hebben geloof ik een vrij uitgebreide documentatie, ik zou zeggen, veel leesplezier :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aangezien het doel van de TS was om eventuele alternatieve te noemen van FreeNAS, juist vanwege de 'beperking' om schijven eenvoudig toe te voegen aan de storage pool, gooi ik er maar 1 in de groep: OpenFiler.

• MennoB85
Dus FreeNAS is een leuke server software, maar wel met hardware die je na instellen niet meer kunt wijzigen? Of je moet een back-up maken? Beetje jammer, want het instellen van deze software is wel erg eenvoudig voor een persoon als ik (ik ben geen programmeur en heb tot nu toe alleen maar met Windows gewerkt).

Is OpenFiler ook een free NAS software? En is die ook eenvoudig in te stellen? Volumes aanmaken, wijzigen, niet verlies van data bij wijzigen, s.m.a.r.t. van harde schijven, user/group permission per folder?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Misschien een idee om op de link te klikken zodat je ziet wat 't doet ipv hier vragen?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Eerst denken en dan doen? Er is enorm veel software beschikbaar die een PC in een NAS kan omtoveren, gewoon kijken welke er zijn en welke daarvan aan je eisen voldoen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• marcop23
MennoB85 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 16:10:
Dus FreeNAS is een leuke server software, maar wel met hardware die je na instellen niet meer kunt wijzigen? Of je moet een back-up maken? Beetje jammer, want het instellen van deze software is wel erg eenvoudig voor een persoon als ik (ik ben geen programmeur en heb tot nu toe alleen maar met Windows gewerkt).

Is OpenFiler ook een free NAS software? En is die ook eenvoudig in te stellen? Volumes aanmaken, wijzigen, niet verlies van data bij wijzigen, s.m.a.r.t. van harde schijven, user/group permission per folder?
Jawel hoor, heb je mijn post gelezen?

Het is mogelijk om pools uit te berereiden, en daarom mogelijk om disks in groepjes toe te voegen, vdev's vergroten is echter niet mogelijk.

Nog even een quote van de FreeNAS wiki, voor als je de moeite niet neemt om het op te zoeken:
When extending a volume, ZFS supports the addition of virtual devices (vdevs) to an existing volume (ZFS pool). A vdev can be a single disk, a stripe, a mirror, a RAIDZ1, or a RAIDZ2. Once a vdev is created, you can not add more drives to that vdev; however, you can stripe a new vdev (and its disks) with the same type of existing vdev in order to increase the overall size of the ZFS pool. In other words, when you extend a ZFS volume, you are really striping vdevs. Here are some examples:
to extend a ZFS stripe, add one or more disks. Since there is no redundancy, you do not have to add the same amount of disks as the existing stripe.
to extend a ZFS mirror, add the same number of drives. The resulting striped mirror is a RAID 10.
to extend a three drive RAIDZ1, add three additional drives. The result is a RAIDZ+0, similar to RAID 50 on a hardware controller.
to extend a RAIDZ2 requires a minimum of four additional drives. The result is a RAIDZ2+0, similar to RAID 60 on a hardware controller.

In the “Volume to extend” section, select the existing volume that you wish to stripe with. This will grey out the Volume name field and select ZFS as the filesystem type. Highlight the required number of additional disk(s), select the same type of RAID used on the existing volume, and click Add Volume.

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02-2024
Sowieso lijkt het me verstandig bij vergroten of onderhoud aan je raidset een backup te hebben. Stel de stroom valt uit. Je kan altijd bij freenas extra disken plaatsen alleen niet in de zelfde pool.

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Hier staan ook enkele operating systems voor nas gebruik.

• marcop23
victorb schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 16:46:
[...]
Je kan altijd bij freenas extra disken plaatsen alleen niet in de zelfde pool.
Dat kan wel, maar niet in dezelfde vdev. Oftewel, je moet een pool uitbreiden met een nieuwe vdev :)

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 14:47
Het is prima mogelijk om je pool uit te breiden met vdevs.
Je bent daar zelfs heel flexibel in.

Maar je moet wel weten wat je doet.

Een ZFS pool bestaat uit vdevs, waar vdevs bestaan uit disks of andere media.

Een vdev kan dus bestaan uit 4 HDs in raidz configuratie, of 2 SSD disks in een mirror, maar ook drie usb disks in een raidz, of zelfs bestanden in een mirror of raidx configuratie.

Deze vdevs voeg je dus toe aan de pool.

Je kan dus een start pool hebben van twee 1 TB schijven in een mirror.
Daar kun je later gewoon twee 1 TB schijven in een mirror aan toe voegen en je pool is dan twee TB.
Je kan er ook drie usb sticks in een raidz aan toe voegen.
Je pool bestaat dan uit twee vdevs. 1 vdev van twee 1TB schijven in een mirror configuratie en een vdev in een raidz configuratie bestaande uit drie USB sticks.

Je bent dus heel flexibel.
Of deze configuraties slim zijn is natuurlijk een ander verhaal, maar het kan wel.!!!

Je kan echter GEEN vdevs uit een pool verwijderen.
Je kan wel devices binnen een vdev veranderen.
Je kan dus later de USB sticks vervangen door een SSD of een normale HD.

gr
Johan Hendriks
Pagina: 1