Panduit TX5e UTP Jack Modules

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 20:48
Ik heb een netwerkverbinding nodig op zolder. Tijdens de bouw van het huis heb ik netjes een loze leiding aan laten leggen, prima. Ik met een goede, stevige trekveer 2x 15 meter aan cat5e kabel door de buis getrokken. So far so good :). Daarna 2x2 setjes Panduit TX5e UTP Jack Modules gekocht, inclusief bijbehorende WCDs. Ik denk, dat moet prima lukken...mijn uiteindelijke doel is dus om WCDs te hebben aan beide kanten, dus één in de meterkast en één op zolder. Het is dus NIET zo dat ik aan één kant een WCD wil en aan de andere kant een RJ45 plug aan de kabel wil knippen.

Maar wat is het geval, ik krijg die stomme dingen NIET aan de praat. Ik krijg simpelweg geen verbinding. Er is wel "iets" van een connectie, maar de PC boven krijgt géén IP adres van de server, terwijl hij dit met een andere kant-en-klare-kabel wel krijgt. Het ligt dus aan de verbinding.

Wat doe ik verkeerd? De handleiding (zie link hierboven) wordt ik niet heel wijs uit moet ik bekennen. Dus ik heb eigenlijk zelf maar bepaald waar ik welke aders stop. Ik dacht: "als beide kanten gelijk zijn, dan kan het niet missen, toch?"

Nou, het werkt niet... en ik weet niet wat ik kan doen om het wél werkende te krijgen. Wie heeft er wel eens gewerkt met die 'klik-systeem'? Ik leg de aders aan beide kanten van de kabel er op dezelfde manier in en schuif dat ding erop, totdat ik een duidelijke "klik" hoor.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1757832/Photo002.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1757832/Photo003.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door smeerbartje op 22-08-2012 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Die handleiding is zo klaar als een klontje...
In plaatje 6 zie je de kleuren. Je hoeft alleen maar te weten dat er 2 standaarden zijn, de A en B standaard en dat in Europa voornamelijk de B standaard wordt gebruikt. Dus de draadjes op de juiste plek stevig vastduwen, desnoods met een waterpomptang.

Ohja, draadjes NIET afstrippen, ze worden ingesneden door de contactjes.

[ Voor 11% gewijzigd door Bartjezz op 22-08-2012 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Bartjezz schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 20:40:
Die handleiding is zo klaar als een klontje...
In plaatje 6 zie je de kleuren. Je hoeft alleen maar te weten dat er 2 standaarden zijn, de A en B standaard en dat in Europa voornamelijk de B standaard wordt gebruikt. Dus de draadjes op de juiste plek stevig vastduwen, desnoods met een waterpomptang.

Ohja, draadjes NIET afstrippen, ze worden ingesneden door de contactjes.
Hmz, dankje. Ik heb even een plaatje gemaakt, zie hieronder. Klopt dat dan een beetje? En als je de aders aan beide kanten gelijk zet, maakt het dan eigenlijk wel iets uit waar je welke kleur doet?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1757832/Photo001.jpg

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:59
Ja, het maakt zeker uit hoe je de draadjes doet, de draden zijn namelijk per paar getwist, de paren moeten absoluut bij elkaar blijven. Volg de B kleuren op de connector, dus:
Jouw bedrading:Hoe het moet:
Half blauwVol oranje
Half bruinHalf oranje
Vol BlauwHalf blauw
Vol BruinHalf groen
Half oranjeVol blauw
Half groenVol groen
OranjeHalf bruin
GroenBruin

Zo te zien heb je ook andere jacks dan de handleiding die je gelinkt hebt!

[ Voor 5% gewijzigd door Sikkek op 23-08-2012 10:00 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
Sikkek schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 09:48:
Ja, het maakt zeker uit hoe je de draadjes doet, de draden zijn namelijk per paar getwist, de paren moeten absoluut bij elkaar blijven. Volg de B kleuren op de connector, dus:
Jouw bedrading:Hoe het moet:
Half blauwVol oranje
Half bruinHalf oranje
Vol BlauwHalf blauw
Vol BruinHalf groen
Half oranjeVol blauw
Half groenVol groen
OranjeHalf bruin
GroenBruin

Zo te zien heb je ook andere jacks dan de handleiding die je gelinkt hebt!
idd, kleurvolgorde is essentieel. (naja, om precies te zijn de twistingen, maar hanteer gewoon de goede kleurvolgorde, dan is het voor iedereen begrijpelijk)

Daarnaast is het *goed* monteren van de kabels essentieel. Dergelijke pluggen zijn ervoor bedoeld voor kabels met een vaste kern. (van koper!). 1x een foutje kan nog wel, maar als je m vaak loshaalt komt dat de betrouwbaarheid niet ten goede.

Hoe heb je ze op de plug gezet? Met een waterpomptang in de juiste stand kan het als je het voorzichtig doet. Alle andere tangen zijn een no-go.
De enige manier om ze juist te monteren is een (bijbehorend) panduit 'klem tooltje'

• smeerbartje
Dank voor jullie replies. Ik heb 4 van deze setjes:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1757832/Photo004.jpg

Ik vraag me nu dus af hoe ik mijn acht aders erin moet stoppen. Ik persoonlijk word hier namelijk niet wijs uit.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1757832/Photo005.jpg

En nee, ik heb geen speciaal Panduit klem-tangetje. Wat doet dat ding precies dan? Hij zorgt ervoor dat het rode dingetje gewoon keihard tegen het witte ding wordt gedrukt toch? Dus als ik met een waterpomptang hetzelfde doe, dan moet het goedkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:59
Gewoon de kleuren op het stickertje volgen, schema B, zie mijn vorige tabelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

smeerbartje schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 20:18:
Ik vraag me nu dus af hoe ik mijn acht aders erin moet stoppen. Ik persoonlijk word hier namelijk niet wijs uit.
Dat staat letterlijk op die sticker. Die zit er niet voor jan lul he.

A of B maakt niet uit, zolang je hetzelfde doet aan beide zijden. (Als je aan de ene kant A en aan aan de andere kant B doet heb je een crossed verbinding gemaakt.)

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 24-08-2012 10:37 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Thanks mensen, na wat gekloot is het uiteindelijk gelukt :). Inderdaad gewoon dat schemaatje volgen. Ik zat in 't begin alleen verkeerd te kijken. Stom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
CyBeR schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 10:36:
[...]

Dat staat letterlijk op die sticker. Die zit er niet voor jan lul he.

A of B maakt niet uit, zolang je hetzelfde doet aan beide zijden. (Als je aan de ene kant A en aan aan de andere kant B doet heb je een crossed verbinding gemaakt.)
Zeker dat dat niet uitmaakt?
Als je 1 kabel maakt met B, en je andere kabels die je in je switch steekt, zijn allemaal A, geeft dat geen problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Fire69 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:29:
[...]

Zeker dat dat niet uitmaakt?
Als je 1 kabel maakt met B, en je andere kabels die je in je switch steekt, zijn allemaal A, geeft dat geen problemen?
Zoals ik al zei heb je dan van je infrastructuur een cross cable gemaakt. Dus als je apparatuur Auto-MDIX is, maakt het niet uit. Anders heb je nog een cross cable nodig als patch kabel om 't weer recht te breien.

Oh, je bedoelt niet aan een kabel. Nee als je verschillende kabels verschillende standaarden volgen maakt dat niet uit. Het is wel hoogst handig om persistent te zijn in hoe je zaken aansluit, dus kies óf A, óf B, en doe vervolgens alles zo.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 25-08-2012 00:17 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
Oud topic even kicken...

Ik ben op zoek naar een patchpaneel, de meeste tegenwoordig zijn echter al Cat6.
Kan je daar gewoon Cat5e-kabels op patchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Ja, werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
OK :)