Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:27

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste VB-ers,
History
Al enige tijd zit ik in dubio. Ik wil graag mijn GPU upgraden, maar kan er het geld niet aan uitgeven, niet dat ik geen cent te makken heb, integendeel. Ik vind het een relatief grote investering en het aanbod is zo groot, dat ik bang ben een verkeerde aankoop / keuze te maken...
Ik heb begin april 2008 mijn 3870x2 gekocht. Dat product was toen net uit en ik heb er de hoofdprijs voor betaald (380 euro volgens de bon), het is toen een impulsaankoop geweest, omdat de 3870 niet leverbaar was. En ik heb er altijd een slecht gevoel bij gehad. Derhalve ben ik bang dat ik wederom de fout in te gaan en een GPU te kopen waar ik niet echt tevreden mee zal zijn. Daarom dit topic.
Huidige setup
#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Black WD5001AALS, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case€ 74,95€ 74,95
1Intel Core i7 920 Boxed€ 260,61€ 260,61
1Cooler Master Silent Pro M700€ 86,30€ 86,30
1Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 103,08€ 103,08
3Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 12,50€ 37,50
1Sapphire HD 3870X2 1GB GDDR3 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-EX58-UD5€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 562,44

Het operating system is Windows 7 x64 (Professional, Engels). De twee WDC's draaien als RAID1 en fungeren als data-opslag. De SSD fungeert als OS-disk. De drie reepjes geheugen zijn als triple-channel geconfigureerd en van de modulaire voeding heb ik momenteel beide 6/8-pins aansluitingen gebruikt voor de 3870x2.
Edit 1; Misschien ook niet geheel onbelangrijk om te vermelden: Mijn scherm is een pricewatch: Samsung Syncmaster T220 Zwart
Mijn wensen
Waar ben ik naar op zoek? Tja, wist ik het maar! Ikzelf heb altijd een zwak gehad voor Ati/AMD. Mijn volgende kaart wordt het liefste weer een AMD-kaart.
Ik speel wel eens een game, maar dat zijn niet echt grafisch hoogstaande games:
  • Half Life 2 (heel de reeks)
  • Portal 1 en 2
  • GTA IV
  • Team Fortress 2
  • Civilization IV en V
Daarnaast wil ik (zoals de topictitel al stelt) ook GPU Computing gaan toepassen op mijn videokaart. De 3870x2 ondersteunt dit nu helaas niet, anders had ik hem niet weggedaan. De volgende standaarden moeten ondersteund worden: OpenCL, AMD/Ati's Stream of Nvidia's CUDA, OpenGL. Daarnaast zou het mooi zijn als de kaart ook Microsofts DirectCompute (DX11) zou ondersteunen, maar dit is zeker geen eis.
Daarnaast heb ik ook een wens voor wat betreft de fysieke omvang van de GPU. De 3870x2 is zo lang (26.5cm, dat is langer dan een full ATX-bord breed is) dat hij maar op één plek / slot binnen mijn Antec Nine Hundred past. De volgende moet dus korter zijn. Mijn MoBo heeft 3 PCI-e 2.x 16x aansluitingen, dus een dual slot oplossing is niet zo'n probleem. Ik heb liever een dual slot GPU die koeler en stiller blijft dan een enkelslots oplossing die oververhit raakt en qua geluid niet onderdoet aan een F16.
Mijn budget
Tja, alles heeft een prijskaartje. Met mijn huidige 3870x2 heb ik ook al weer 4,5 jaar gedaan, dus ik verwacht niet dat ik de volgende GPU al binnen een jaar wil vervangen. Wel wil ik nu graag een wat "goedkopere" GPU kopen waar ik eventueel over een (paar) jaar een tweede naast zet in CrossFire / SLI. Zolang ik met de nieuwe enkele videokaart maar wel verbetering zie tov mijn huidige 3870x2.
De bang-for-buck factor moet gewoon goed zijn. En dan maakt het me (bovenstaande in ogenschouw nemende) niet echt uit wat hij kost.

Ik hoop dat jullie wat met mijn verhaal kunnen :P

Alvast bedankt!

Matis

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
in 2008 was de 3870x2 al een heel tijdje uit.
Maar wat denk je van een 6850 of 6870 of 7770/7850/7870

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-09 21:40

Koenvh

Hier tekenen: ______

HD7850 is wel een goede, of een duurdere van het groene team: GTX670/680.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
maarten12100 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 18:28:
in 2008 was de 3870x2 al een heel tijdje uit.
Dat is toch vreemd, wat de release date van de 3870x2 was op 23 januari 2008 en de eerste prijsvermelding in Nederland was op 9 februari van dat zelfde jaar.
Maar wat denk je van een 6850 of 6870 of 7770/7850/7870
Ikzelf zat (toevallig) ook te kijken naar een 7850. Maar als ik dat selecteer in de Pricewatch, dan komen er alsnog 18!! producten naar voren.
Het "enige" verschil dat ik daarin zie is de geheugengrootte. Sommige hebben 1GB de anderen 2GB.
In dat geval gaat mijn voorkeur uit naar 2GB. Dan blijven er nog 16!! over.
Ik zie OC, dat is (als ik de snelheid van de videochip vergelijk) de overklokte versie, maar het is nog geen 2%.
Ook zie ik fancy namen als "Twin Frozr" "CoolStream Edition" "Power Edition" en "royalking". Nu ben ik altijd sceptisch en krijg ik meteen het gevoel alsof de GPU-bakker door een pakkende naam het product duurder wil verkopen.
of een duurdere van het groene team: GTX670/680.
Ik vind 230 euro momenteel duur zat. Daarnaast zit ik niet echt te wachten op een Nvidia plank ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Matis op 21-08-2012 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 05:22
Denk dat op jouw resolutie de 7850 of 7870 de mooiste keuzes zijn. Vandaag was het nieuws dat AMD daarvan op korte termijn de prijzen gaat verlagen, dus als je nog heel even kunt wachten zou dat mooi zijn.
Op dit moment is de meest interessant 7850 deze: pricewatch: MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC Is 22,5 cm lang.
De 7870 die het interessantst is: pricewatch: Sapphire HD 7870 GHz Edition 2GB GDDR5 Is 26 cm lang.
Interessante criteria vind ik koelprestaties, leverbaarheid en prijs.
De kaarten met die fancy namen zijn vaak wel de meest interessante, ze koelen goed, ze zijn vaak niet heel veel duurder, en het overklokpotentieel is vaak groter. Vooral MSI, Asus, Sapphire en Gigabyte maken kaarten die gewoon goed zijn. Lees de reviews eens na. Het enige nadelige van deze kaarten is dat ze vaak wat langer zijn, omdat het PCB door de fabrikant wordt herontworpen. Deze voldoet in ieder geval wel aan je lengte-eis (21,1 cm lang): pricewatch: Club3D Radeon HD 7870 royalKing

[ Voor 15% gewijzigd door MartijnLoarne op 21-08-2012 19:03 ]

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
MartijnLoarne schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 18:57:
Denk dat op jouw resolutie de 7850 of 7870 de mooiste keuzes zijn. Vandaag was het nieuws dat AMD daarvan op korte termijn de prijzen gaat verlagen, dus als je nog heel even kunt wachten zou dat mooi zijn.
Time is on my side. Technisch gezien wacht ik 4,5 jaar op een nieuwe videokaart :+ Daarnaast weet ik niet zeker of ik nog een keer naar een mooie full-HD monitor wil gaan, als de FPSen het weer toelaten. Misschien zelfs wel naar een dual-monitor setup. Niet om te gamen overigens, maar wel voor de desktop.
Wat verandert dat aan jouw verhaal?
Op dit moment is de meest interessant 7850 deze: pricewatch: MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC Is 22,5 cm lang.
Ook bizar hoeveel de prijzen variëren van dat product. De goedkoopste biedt hem aan voor 208 Euro, terwijl mijn favoriete winkel/webshop hem voor bijna 250 van de hand doet.
De 7870 die het interessantst is: pricewatch: Sapphire HD 7870 GHz Edition 2GB GDDR5 Is 26 cm lang.
Tja, de kaart is duurder, groter en waarschijnlijk nog stroomonvriendelijker ook. Ik denk niet dat dat m gaat worden :$
Interessante criteria vind ik koelprestaties, leverbaarheid en prijs.
De kaarten met die fancy namen zijn vaak wel de meest interessante, ze koelen goed, ze zijn vaak niet heel veel duurder, en het overklokpotentieel is vaak groter. Vooral MSI, Asus, Sapphire en Gigabyte maken kaarten die gewoon goed zijn. Lees de reviews eens na.
Okee, bedankt voor je toelichting. Ik zal wat genuanceerder naar de kaarten met fancy namen kijken. Zijn dan tevens de cherry picked dies?
Nvidia heeft nu de 660 Ti uitgebracht, ook een interessante kaart.
Ik zal stiekem eens kijken wat ik daarvoor krijg, maar niet verder vertellen ;)
Het enige nadelige van deze kaarten is dat ze vaak wat langer zijn, omdat het PCB door de fabrikant wordt herontworpen. Deze voldoet in ieder geval wel aan je lengte-eis (21,1 cm lang): pricewatch: Club3D Radeon HD 7870 royalKing
Dat de PCB's wat langer zijn dan normaal vind ik niet zo erg, maar het mag pertinent niet groter/langer worden dan mijn 3870x2 nu.

[ Voor 9% gewijzigd door Matis op 21-08-2012 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
Matis schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 18:51:
Ik vind 230 euro momenteel duur zat. Daarnaast zit ik niet echt te wachten op een Nvidia plank ;)
Ik ook niet, ookal heb ik een GTX 280, ik heb toch vele malen liever een AMD kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
Matis schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 18:51:

Ook zie ik fancy namen als "Twin Frozr" "CoolStream Edition" "Power Edition" en "royalking". Nu ben ik altijd sceptisch en krijg ik meteen het gevoel alsof de GPU-bakker door een pakkende naam het product duurder wil verkopen.
valt mee hoor, de Twin Frozr serie van MSI is de best presterende luchtkoeler op de markt!
Ik vind het persoonlijk ook de mooiste kaarten die er op de markt komen, maar dat is mijn mening.

Als je eentje met een aftermarket koeler er op wil dan zou ik je zwaar aanbevelen een Twin Frozr te nemen!

Neem bijv. de 7870 power edition, daarbij kan je ook nog eens flink wat meer overclocken EN er zit een Twin Frozr 4 koeler op!

Maar die is wat te duur denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
hardwarejunk schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 19:06:
Ik ook niet, ookal heb ik een GTX 280, ik heb toch vele malen liever een AMD kaart.
Ik heb in een donkergrijs verleden een tijdje lang een 7900GT TOP gehad. Wat een drama was dat zeg ;( Brakke drivers voor XP x64 en daarna slechte tot geen ondersteuning in het begin voor Vista x64. Ook liep het ding om de haverklap vast, resulterende in een BSOD. Dat had niets met warmte te maken, want ook ongebruikt crashte het ding.
Ik weet niet of ik toevallig een brakke GPU had, of dat de hele serie of zelfs heel Nvidia op dat moment ruk was, maar sindsdien heb ik Ati gehad en dat is me tot op heden prima bevallen. Zolang Ati me niet in de steek laat, zal ik hun kaarten blijven kopen :)
hardwarejunk schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 19:10:
valt mee hoor, de Twin Frozr serie van MSI is de best presterende luchtkoeler op de markt!
Ik vind het persoonlijk ook de mooiste kaarten die er op de markt komen, maar dat is mijn mening.

Als je eentje met een aftermarket koeler er op wil dan zou ik je zwaar aanbevelen een Twin Frozr te nemen!

Neem bijv. de 7870 power edition, daarbij kan je ook nog eens flink wat meer overclocken EN er zit een Twin Frozr 4 koeler op!

Maar die is wat te duur denk ik.
Leuk dat jij hetzelfde zegt als MartijnLoarne. Dat geeft toch wel aan dat de fancy namen wel degelijk beter zijn dan de reguliere productreeks en dat ze prijsvermeerdering toch wel goedmaken.
Ik ben overigens niet van plan te gaan overclocken of tweaken van de GPU, daarnaast moet ie gewoon luchtgekoeld worden / blijven.
Ik denk toch dat de Twin Frozr te nemen, te meer omdat ik een stille videokaart wil.

[ Voor 38% gewijzigd door Matis op 21-08-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Wat moet ik kopen?" vragen horen al een tijdje hier: Componenten Aankoopadvies

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:12:
"Wat moet ik kopen?" vragen horen al een tijdje hier: Componenten Aankoopadvies
Vandaar ook mijn topicreport, maar die is nog niet gelezen zie ik :)
Move VB -> CAA
Thnx iig voor het verplaatsen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:46
Als het kan zou ik een 7950 halen (€315-325), die is wat meer future proof dan de 7850, zeker als je later crossfire wilt draaien.
http://tweakers.net/price...2383;302259;310134;315907

Bespaar je liever wat is de 7850 inderdaad een goede keus, echter dan wel een 2GB versie en bij voorkeur met 2-3 fans ivm koeling en stilte.
http://tweakers.net/price...5634;305668;305636;308747
Als je niet zelf gaat overklokken lijkt me de gigabyte het interessants, die zal pakweg 10% sneller zijn dan een stock versie.
Ook de sapphire OC is wat sneller dan een non-OC versie en heeft een erg goede koeler.

Er zijn meer opties (bv met nog hogere oc en/of nog betere koeler), maar dit zijn imo de beste/gunstigste.

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 21-08-2012 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
mitsumark schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:36:
Als het kan zou ik een 7950 halen (€315-325), die is wat meer future proof dan de 7850, zeker als je later crossfire wilt draaien.
http://tweakers.net/price...2383;302259;310134;315907
Hoe graag ik ook beter en sneller wil, ik ga geen 300+ euro meer uitgeven aan een videokaart. Sorry :P
Bespaar je liever wat is de 7850 inderdaad een goede keus, echter dan wel een 2GB versie en bij voorkeur met 2-3 fans ivm koeling en stilte.
http://tweakers.net/price...5634;305668;305636;308747
Als je niet zelf gaat overklokken lijkt me de gigabyte het interessants, die zal pakweg 10% sneller zijn dan een stock versie.
Ook de sapphire OC is wat sneller dan een non-OC versie en heeft een erg goede koeler.

Er zijn meer opties (bv met nog hogere oc en/of nog betere koeler), maar dit zijn imo de beste/gunstigste.
Ja, ik denk toch wel dat ik voor de 7850 ga. Al deze kaarten hebben prima reviews als ik kijk naar bang-for-buck en ook de specials maken kennelijk hun beloftes waar. Voor welke uitvoering ik ga, weet ik nog niet. Momenteel vergelijk ik deze 3 kaarten: http://tweakers.net/price.../635/305668;305614;305636
Hierin heeft toch de Twin Frozr van MSI toch mijn voorkeur. Hij is niet tot de max OCed wat hem hoogstwaarschijnlijk koeler en dus stiller houdt, maar heeft wel de potentie om nog een klein beetje OCed te worden.
De prijzen maken elkaar niets meer, dus daar kijk ik niet naar. Ik verwacht ook niet dat de laatste 50MHz het verschil gaan maken in mijn redelijk gedateerde games :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Matis schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 19:05:
Tja, de kaart is duurder, groter en waarschijnlijk nog stroomonvriendelijker ook. Ik denk niet dat dat m gaat worden :$
In idle zijn alle kaarten veel zuiniger geworden. Zeker aangezien je een kaart met dubbele GPU hebt, die daardoor ook dubbel zoveel verbruikt in idle (is met nieuwere dual-GPU's ook niet meer zo).
Okee, bedankt voor je toelichting. Ik zal wat genuanceerder naar de kaarten met fancy namen kijken. Zijn dan tevens de cherry picked dies?
Niet per sè, want waar vroeger nog 80% van de kaarten een stock-koeler hadden, is nu het meerendeel een fancy uitvoering, dus cherrypicken zit er dan niet meer in. Welke fancy kaart ook daadwerkelijk beter is kun je trouwens goed zien in deze review. Daar worden lang niet alle kaarten vermeld, maar andere kaarten zijn vast ook reviews van te googelen. Het verschilt wel veel (niet alleen per merk, maar ook per kaart... zo is de MSI twin frozr op sommige kaarten fantastisch, maar bij enkele kaarten doet die het weer minder).

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 22-08-2012 12:16 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Neem een HD7870 van zo'n 200 euro, is namelijk net in prijs gedaald. Betere prijs/performance ga je nieuw niet vinden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 15:02:
Neem een HD7870 van zo'n 200 euro, is namelijk net in prijs gedaald. Betere prijs/performance ga je nieuw niet vinden.
Bedankt voor de tip :)
Ik vergelijk nu deze 4 kaarten: http://tweakers.net/price...5634;305636;305635;307116
Allemaal Sapphire, van links naar rechts de 7850, 7850 OCed, 7870, 7870 OCed.
Qua prijs verschillen ze niet zo veel, maar qua specs behoorlijk.

Ik dacht dat ik er uit was... Nu niet meer :( ;)

Pagina: 1