3870X2 in combinatie met ASUS P5N-E SLI MOBO

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste tweakers,

ik heb sinds gisteren een 3870X2 (Sapphire) aangeschaft.

Ik had er oorspronkelijk een 7900GT TOP inliggen van ASUS, maar met Vista e.d. wilde ik graag een High-End DX10 kaartje.

Zodoende de 3870X2 aangeschaft en natuurlijk eerst de drivers van Nvidia deinstalled en daarna de CCC 8.4 geinstalleerd van de ATI site.

Daarna ff Assassins Creed gespeeld, maar wat bleek. Hij gebruikte maar 1 core van de GPU.

Ik heb op diverse fora gezocht, alleen kan ik geen duidelijk (bevredigend) antwoord vinden op de vraag?

Waar kan ik CrossFire aanzetten in CCC, zodat mijn 3870X2 maximaal benut wordt?

Ik heb zowel de 6 als 8 polige voeding ingeprikt.

Tevens de laatste drivers voor zowel mijn moederbord als gpu geinstalleerd.

Ik ben nog niet aan de BIOS van de 3870X2 geweest, omdat dat (nog) niet het probleem is.

Heeft iemand ervaring van een 3870X2 op een NForce chipset MOBO?

alvast bedankt _/-\o_
TOAOMatis

P.S. Moet ik nog screens posten, en zoja welke?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorion3
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-08 08:28

Gorion3

ABC++

een vreemd probleem, een snelle zoektocht op google vind ik ook niet echt veel. Weet je zeker dat je voeding genoeg wattage heeft?

Awesomenauts! Swords & Soldiers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Gorion3 schreef op maandag 21 april 2008 @ 16:15:
een vreemd probleem, een snelle zoektocht op google vind ik ook niet echt veel. Weet je zeker dat je voeding genoeg wattage heeft?
Ja ik heb een 700 Watt modulaire voeding van CoolerMaster (RealPower M700).

Ik heb zowel de 8 als 6 polige aangesloten, beide uit een apparte streng uit mn PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij wisselen van merk videokaart (AMD=>Nvidia en andersom) gewoon je windows helemaal op nieuw installeren. Je hoort namelijk zo heel veel vreemde problemen, die alleen komen door dat de ouwe driver toch roet in het eten gooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 16:42:
Bij wisselen van merk videokaart (AMD=>Nvidia en andersom) gewoon je windows helemaal op nieuw installeren. Je hoort namelijk zo heel veel vreemde problemen, die alleen komen door dat de ouwe driver toch roet in het eten gooid.
Okee,

dan ga ik dat proberen.

Je (jullie) hoort nog van me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 16:42:
Net ff Vista herinstalled, maar nog steeds geen CrossFire tabblad. :(

iemand anders een idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:49
Enige dat ik me kan bedenken is dat de Nvidia chipset problemen geeft met de interne Crossfire van ATi. Probeer je kaart eens in een andere PC, om uit te sluiten dat het aan je kaart ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-09 14:21
Eenzelfde probleem heb ik ook gehad met een 650i chipset... Die zijn wat dat betreft brak. Ik heb het opgelost door een ander mobo te halen (P5K), maar dat is alweer een tijdje terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
omgwtfbbq schreef op maandag 21 april 2008 @ 17:39:
Enige dat ik me kan bedenken is dat de Nvidia chipset problemen geeft met de interne Crossfire van ATi. Probeer je kaart eens in een andere PC, om uit te sluiten dat het aan je kaart ligt.
Ja, dat dacht ik ook al, maar ik heb geen andere pc's (PCI-E) waarin ik de kaart zou kunnen testen. :(

Ik zal wel eens een mail sturen naar ATI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
devguru schreef op maandag 21 april 2008 @ 18:43:
Eenzelfde probleem heb ik ook gehad met een 650i chipset... Die zijn wat dat betreft brak. Ik heb het opgelost door een ander mobo te halen (P5K), maar dat is alweer een tijdje terug.
Ja, ik ben bang dat er weinig anders opzit, verdomme zeg. Best wel vervelend dat dat niet gemeld wordt!

Want op de site van ATI staat dit over de 3870X2

ATI Radeon HD 3870 X2 System Requirements
PCI Express® based PC is required with one dual-width X16 lane graphics slot available on the motherboard
550 Watt or greater power supply with two 2x3-pin PCIe® power connectors required (750 Watt and four 6-pin connectors for dual ATI CrossFireX™)
For enhanced performance with ATI Overdrive™1, a power supply with one 2x3-pin and one 2x4-pin PCIe ® power connector is required
Certified power supplies are strongly recommended
Certified system cases with good airflow and cooling are recommended
1GB of system memory recommended
Installation software requires CD-ROM drive
DVD playback requires DVD drive
Blu-ray™ / HD DVD playback requires a Blu-ray / HD DVD drive

Waar ik in mijn ogen volledig aan voldoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-06-2023
toaomatis schreef:
Ja, ik ben bang dat er weinig anders opzit, verdomme zeg.
is niet nodig!

hier een Q6600 met Asus P5E en hetzelfde probleem,
ik heb dit probleem sinds een paar werken, in 3dmark06 haalde ik eerst 18k +
nu gebruikt hij inderdaad nog maar 1 core en haal ik 11.000 punten

ik ben nog bezig om het probleem op te sporen en ga er van de week is even druk mee aan de slag.
(vaag probleem)

A world without gadgets is no world ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdjey
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:36

mrdjey

That Shit is Wack

Probeer eens de bijgeleverde driver te instaleren en daarna uptegraden naar 8.4
dit hielp bij mij.

ZaanLan.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
mrdjey schreef:
Probeer eens de bijgeleverde driver te instaleren en daarna uptegraden naar 8.4
dit hielp bij mij.
Gedaan nope werkt niet helaas...
wat wel werkt is windows xp,(catalyst 8.2) daar haal ik weer de oude vertrouwde 18444 puntjes maar niet in Vista 32b sp1 8)7 11k +

ik ga vandaag is weer testen, clean install en of de 8.2 drivers.
(blijf het vaag vinden ook dat meerdere mensen hier last mee hebben... moet toch ergens een bug o.i.d. inzitten)

@ toaomatis
hoe staan bij jou de zaken ervoor? :/

[ Voor 6% gewijzigd door MauSS op 24-04-2008 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:41

KoffieNT

banaan

Eigenlijk logisch toch?

Je kunt niet sli'en in een crossfirebord en niet crossfire'en in een sli bord.

Ik hoor dan weer wel dat een 9800gx2 o.i.d. wel in een P5E WS (x38/crossfire) werkt dus dat maakt dan ook niet helemaal sense.

Overigens is de P5N-E sli (650i) ook niet meer het nieuwste van het nieuwste dus ik denk dat als je een nieuw moederbordje koopt (a 100-140 euro) het is opgelost. Kijk eens naar een P5Exx of Gigabite DS4/DQ6 bv.

:)

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
KoffieNT1.5 schreef:
Eigenlijk logisch toch?
Nee want een 3870X2 hoort gewoon fullspeed te werken op een sli-bord hoor dat maakt verder niets uit, alleen 2 losse ati kaartjes werken niet op een sli bord.

maar het probleem is dat niet alleen de topic-starter er last van heeft maar ik hetzelfde probleem heb met een P5E X38 bordje in Vista dan. (xp geen last) ga vanavond vista opnieuw installeren.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
MauSS schreef op donderdag 24 april 2008 @ 08:24:

@ toaomatis
hoe staan bij jou de zaken ervoor? :/
Ik heb mijn PC vandaag naar de winkel gebracht waar mijn kaart vandaan kwam.

Zij gaan kijken of het aan de kaart ligt of aan de PC.

Ik heb dit in de brief gezet die ik er bij heb gedaan:

-----------------------

Beste M.,
Afgelopen zaterdag heb ik bij u een 3870x2 gekocht. Ik kon deze kaart pas maandag inbouwen en dit heb ik toen ook meteen gedaan.
Allereerst heb ik de oude Nvidia drivers verwijderd en daarna de nieuwste CCC drivers (Vista) geïnstalleerd. In apparaatbeheer zag ik toen 2 x een 3870x2 staan. Toen ik de CCC opende zag ik daar ook beide kaarten staan. Echter was ik niet in de mogelijkheid om CrossFire aan te zetten. GPU-z gaf echter aan dat CrossFire disabled was.
Ik las op fora dat de oude Nvidia drivers wel eens problemen op konden leveren, dus heb ik mijn pc opnieuw van Vista voorzien. Daarna heb ik alle drivers up-to-date gemaakt en SP1 weer geïnstalleerd. Echter was CrossFire nog steeds niet aan te zetten en GPU-z liet nog steeds zien dat CrossFire disabled was.
Ook las ik op fora dat mijn 650i Chipset misschien roet in het eten kon gooien. Ik heb namelijk een ASUS P5N-E SLI, met een NForce 650i Chipset. Om dit eventuele probleem te elimineren, heb ik mijn kaart op een Gigabyte GA-P35-DS4 geprobeerd. Dit moederbord beschikt over een Intel P35 Chipset welke CrossFire ondersteunt. In dit moederbord zat al een 3870, en alle drivers waren up-to-date. Echter de CCC liet bij mijn 3870x2 geen CrossFire zien en ook GPU-z liet zien dat CrossFire disabled was.
Ik neem aan dat dit aangeeft dat de CrossFire in de 3870x2 niet werkt en ik wil hem daarom ter controle / reparatie aanbieden.
Hieronder staan de specificaties van beide systemen:
Mijn systeem:
ASUS P5N-E SLI (nForce 650i chipset)
CoolerMaster Realpower 700M (700 Watt) 6 + 8 polige PCI-E connector aangesloten
Windows Vista (SP1) 32bit + CCC 8.4

Test systeem:
Gigabyte GA-P35-DS4 (P35 chipset)
CoolerMaster Realpower 700M (700 Watt) 6 + 8 polige PCI-E connector aangesloten
Windows XP (SP2) 32bit + CCC 8.4

-----------------------

Mijn PC is daar nu dus en ze hebben me toegezegd dit "probleem" binnen 2 à 3 (werk) dagen te verhelpen, wat uit zou komen op morgen en/of maandag.

Wanneer ik meer weet laat ik jullie wat horen. Ook hoop ik een eventuele oplossing te kunnen geven voor deze (in mijn ogen) bug. Wat MausS ook al aangaf met XP + 8.2 alleen de 18k punten te behalen.

Dat is bij mijn dus ook het probleem. Ik scoor maar 11k punten. Een CF 3870x2 zou er rond de 18k (+) moeten halen.

Outdated drivers zijn dus helemaal niet aan de orde, want Vista staat er sinds de 3870x2 nieuw op.

Wachten dus tot maandag (ik hoop morgen :P)

@ MauSS:

laat maar weten of je een bug weet te isoleren op Vista (SP1) 32b.

Dat zal voor mij al een hele verademing zijn

[ Voor 14% gewijzigd door Matis op 24-04-2008 18:49 . Reden: Typo's en wat extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
ben benieuwd wat ze vinden toaomatis

heb zojuist clean install vista sp1 32bit geinstalleerd met nieuwste drivers: mobo,sound en ati 8.4.

probleem = opgelost maar --> hele dikke zwarte strepen over het beeld 8)7 8)7 nog nooit eerder gezien met de 3870X2 ik verdenk nu toch de 8.4 catalyst drivers en ga nu 8.3 testen....

wordt vervolgd...

update
heel vreemd heb de monitor kabel op de andere dvi aansluiting gezet van m'n 3870x2 pc gereboot en nu is het wel goed... nu ff benchen maar zie al direct in het begin 100+ fps... ziet er goed uit. update zo het eindresultaat of hij goed blijft lopen die videokaart...

update 2
probleem lijkt nu te zijn opgelost haal weer keurig netjes 18199 3dmarks

wat heb ik gedaan?
- clean install vista
- nieuwste mobo drivers
- nieuwste vga driver (catalyst 8.4)

en 3dmark06 v110 + hotfix

ben blij dat ik het nu voor elkaar heb... ik verdenk toch vista eigenlijk in combinatie met vage ati drivers... maar goed... tis opgelost :)

ik blijf dit topic volgen toaomatis ben benieuwd wat de computershop zegt...

[ Voor 54% gewijzigd door MauSS op 24-04-2008 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
MauSS schreef op donderdag 24 april 2008 @ 23:18:

ik blijf dit topic volgen toaomatis ben benieuwd wat de computershop zegt...
Ja dat blijft even afwachten, ik hoop dat ik m snel terug krijg zodat ik kan testen of deze procedure ook werkt voor de niet "CrossFire-Chipsets" ;)

Ik laat weten wat er uit de copmutershop rolt EN of ik het ook op mijn P5N-E SLI aan de praat krijg :)

Alleen van het bestaan van die hotfix wist ik niet.

Alvast bedankt voor de research _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
@ MauSS

Zie jij in je CCC ook een kopje met CrossFire staan onder het Overdrive kopje?

Ik hoor het wel :+

[ Voor 10% gewijzigd door Matis op 25-04-2008 08:23 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
toaomatis schreef:
@ MauSS
Zie jij in je CCC ook een kopje met CrossFire staan onder het Overdrive kopje?
Ik hoor het wel :+
Ik heb geen kopje "CrossFire" staan daar verbaasde ik mij ook een beetje over want die heb ik wel is gezien bij de 8.2 drivers geloof ik...

vanmddag ga ik nog even wat games testen en kijken of het nu beter gaat... (dan met 1gpu core):)

als je in de buurt woonde toaomatis kwam ik ff langs en gingen we samen testen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:07

CDAAbeltje

Cool Down !

Als ik het zo een beetje lees dan komt het op mij over als een driver die ligt te klooien. Hebben jullie toevallig de Omega drivers al eens geprobeerd ?
Ik hoor ook dat er SP1 op Vista in geinstalleerd ?
Hoe is de volgorde gegaan ? Drivers -> SP1 ?

Het is toch raadzaam om na een SP1 install de drivers er opnieuw op te gooien ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baptizt
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-08 14:15
IK zag in de ATI forums dat crossfire voor 3870x2 standaard aan staat.
In CCC is er dan ook geen tabblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
CDAAbeltje schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 11:55:
Als ik het zo een beetje lees dan komt het op mij over als een driver die ligt te klooien. Hebben jullie toevallig de Omega drivers al eens geprobeerd ?
Ik hoor ook dat er SP1 op Vista in geinstalleerd ?
Hoe is de volgorde gegaan ? Drivers -> SP1 ?

Het is toch raadzaam om na een SP1 install de drivers er opnieuw op te gooien ! :)
Ik heb het zo gedaan Vista -> Drivers -> SP1

Tevens heb ik de hotfix van 3DM06 niet geinstalleed, wat misschien ook kan leiden tot de 1 gpu-core score :( .

Daarnaast heb ik nog nooit van Omega drivers gehoord, dus ik verwacht ook dat ik ze (nog) nooit installed heb.

Update
Omega drivers zijn er nog niet voor ATI + Vista 32b

Nja ik wacht nu nog op een telefoontje van de ComputerShop

[ Voor 11% gewijzigd door Matis op 25-04-2008 13:27 . Reden: Omega feedback ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Jeuj,
ik heb mn pc terug. In de brief van de TD staat:

--------------------

Bevonden dat de drivers niet helemaal lekker stonden geinstalleerd.
2e core was echter wel gewoon werkzaam.
Advies pas drivers te updaten vanaf de 8.6 drivers.
Dit ivm mindere prestaties van de 8.4 reeks.
PC haalt nu een 3dmark06 score van 135xx dit is gezien de opbouw van het systeem een nette score.
De combinatie van ati 3870x2 en de nvidia 650 chipset vormt een beperkende factor.
Wil je een hogere score behalen in frames en3dmark06 is ook de processor een beperkende factor.
Deze kan de kracht van de videokaart niet bijhouden.
Vb. uw processor haalt 2500 punten in 3dmark06 waar een E8400met een vergelijkbare OC komt op 37000 en veel hogere op de andere delen van de test omdat hij de kracht van de videokaart beter aan kan.

Conclusie:
3870x2 functioneert naar behoren. systeem prestatie's zijn op pijl.
Voor beter prestaties zal een nieuw moederbord en cpu moeten worden aangeschaft.

--------------------

Dit klinkt allemaal een beetje vreemd, aangezien de reacties die hier op het forum staan.

Wat denken jullie hiervan?

Update
Ik zie nu dat ze er de 8.2 CCC op hebben gezet. Dit was dus ook de opmerking die MauSS maakte.
Ik zie nog steeds geen CrossFire tabblad, maar in een van de posts staat ook dat dat kan kloppen. Tevens zie ik in de 8.2 dat in de overdrive mijn 2 cores gelinktzijn, oftewel dat ze allebij dezelfde instellingen hebben en ook naar dezelfde DVI poort verwijzen, namelijk de SyncMaster-poort.

Het is dus wachten op 8.6, alleen vind ik het vreemd waarom niet op 8.5, die komt toch eerst neem ik aan, of was dat een bad-release ofzo? 8)7 8)7

Ik heb gelukkig mijn PC weer terug en dat was binnen 2 werkdagen! Toppie voor de computershop en de TD was nog gratis ook :*)

Ik hoop dat er nog wat zinnigs te vertellen valt later, maar totnutoe laat ik het er even bij.

Update 2
die lage 3DMark06 score zit me toch een beetje dwars.
Dit betekend gewoon dat CrossFire (nog) niet werkt icm de CCC 8.4 en/of de 650i chipset.

Ik zal een Assassins Creed gaan proberen, voor de FPS en voor het vermaak :P

[ Voor 30% gewijzigd door Matis op 25-04-2008 20:13 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
Baptizt schreef:
IK zag in de ATI forums dat crossfire voor 3870x2 standaard aan staat.
In CCC is er dan ook geen tabblad.
Dat klopt inderdaad , heb bij mijn weten nog nooit zo'n tabblad gezien. (ook in win xp niet)

de volgorde bij mij was: Vista 32b met SP1 ingebakken --> toen drivers.
Omega drivers zijn opzich oke,... maar zijn niet beschikbaar voor ati en vista 32bit.
toaomatis schreef:
Jeuj,
ik heb mn pc terug. In de brief van de TD staat:
*knip*
Wat denken jullie hiervan?
nette service goede en profesionele service!!
ook leuk toegelicht de score die je nu haalt is zeker netjes voor een E6300. wil je een hogere score behalen zul je toch over moeten gaan op een quad-core + overklok. maar je mag zeker niet klagen hoor. :) ik kan je in iedergeval al wel zeggen dat het niet aan je mobo ligt hoor of je nu nvidia of intel of wat voor'n chipset hebt dat maakt allemaal niets uit. het gaat om je cpu-tje >:)

even een vergelijking een maat van me heeft een Q6600 ook op 3,6ghz (als mij) maar dan met een 8800gtx erin die haalt in 3dmark06 een dikke 13+ dus dan heb jij toch een zeer mooie score hoor 8)

het probleem zit 'm denk ik ook in de brakke/vage driver nu maar even wachten wat 8.5 en 8.6 gaat brengen maar het probleem is nu in iedergeval bij jou en mij opgelost en dat is toch wel fijn.
toaomatis schreef:
Update 2
die lage 3DMark06 score zit me toch een beetje dwars.
Dit betekend gewoon dat CrossFire (nog) niet werkt icm de CCC 8.4 en/of de 650i chipset
toaomatis die score is echt heel erg netjes, en CrossFire werkt "wel" bij jou!
:)

[ Voor 10% gewijzigd door MauSS op 26-04-2008 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
MauSS schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 09:33:

even een vergelijking een maat van me heeft een Q6600 ook op 3,6ghz (als mij) maar dan met een 8800gtx erin die haalt in 3dmark06 een dikke 13+ dus dan heb jij toch een zeer mooie score hoor 8)

het probleem zit 'm denk ik ook in de brakke/vage driver nu maar even wachten wat 8.5 en 8.6 gaat brengen maar het probleem is nu in iedergeval bij jou en mij opgelost en dat is toch wel fijn.
Ja alleen mijn E6300 loopt op 3,2 GHz. Dus wat dat betreft gelijk aan een E8500 stock.

Daarom vind ik die tweede opmerking zo vreemd, ook vreemd vind ik het dat ze er nu 8.2 geinstalleerd hebben terwijl er dus helemaal nog geen CrossFire ondersteuning was voor de 3870x2.

Ik ben nu vista opnieuw aan het installen, ik hoop dat de 8.5 drivers vroeg vallen deze maand ;)

Pagina: 1