Mijn abbo + btw verhoging (21%)

Pagina: 1
Acties:
  • 691 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3llrais3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-09 08:40
Beste Mede tweakers,

zojuist kreeg ik een sms van vodafone dat de regering per 1 okt. het btw tarief van 19 naar 21% verhoogt.
ik denk prima echter wordt er door vodafone het volgende uitgelegd:
De regering heeft besloten om per 1 oktober 2012 het algemene btw-tarief te verhogen van 19% naar 21%. Omdat de btw-tarieven bij wet zijn geregeld, is Vodafone net als alle Nederlandse bedrijven verplicht om te voldoen aan deze verhoging en vanaf die datum 21% btw af te dragen. Een btw-stijging van 2% betekent een verhoging van de prijs inclusief btw van 1,68%. Wil je weten waarom dit 1,68% is en niet 2%? Kijk dan hieronder bij de veelgestelde vragen bij abonnementen en prepaid.
dat verhaal van 1.68% snap ik.
wat ik dan niet begrijp:

ik sluit een contract af bij vodafone voor X bedrag.
aangezien de btw verhoging lijkt mij dat vodafone meer belasting moet betalen, en niet ik als persoon (ik heb een contract voor X bedrag)

is dit een rare gedachte van mij? of mag dit zo maar.
ik kijk uit naar jullie mening / uitleg / opinie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:20

ResuCigam

BOFH

JIJ moet BTW betalen...

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-09 14:08
True story, maar ik geef eerlijk toe dat het wat raar is. Je hebt een abonnement voor een vast bedrag, daar staat de BTW al op verrekend.

Echter, je zou dit bericht ook van de Nederlandse Staat kunnen krijgen. Daar komt de BTW-regeling vandaan. Maar omdat Vodafone jouw "tussenpersoon/BTW-man" is moet je het aan hun betalen, en zij betalen het dan door. Dus ResuCigam heeft gelijk, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:41

Nakebod

Nope.

Je hebt nog steeds een contract voor X bedrag. Namelijk dat zonder BTW.
Bijv 100 euro, is met 19% BTW 119.-
Je contract is nu nog steeds 100 euro, maar nu met 21% BTW, 121.-

Het is niet zo dat alle bedrijven hun producten/diensten ineens goedkoper maken zodat het eindbedrag hetzelfde blijft.

Of ga ik nu ergens de mist in? :+

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Meestal zit dat btw toch al lang en breed verrekend op je abbo. Ik zit ook bij vodafone en ik heb daar nog geen berichtje van vernomen.
Dus mocht het btw met 2% toenemen dan zal je abbo met een euro of 2 stijgen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:19

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ik sluit een contract af bij vodafone voor X bedrag.
Een contract van X bedrag inclusief 19% BTW. Vodafone verkoopt jou in principe gewoon een contract Y+19%, dit staat ook zo in je contract. Nu gaat de BTW omhoog, Y blijft conform jouw contract maar het wordt nu +21%, een wettelijke regeling die Vodafone gewoon moet volgen.

Dat een consument verder niets kan met de BTW, neemt niets weg alles wat je betaald een stuk 'kosten' zijn en een stuk 'BTW', en deze laatste dus wettelijk kan worden verhoogt. Per saldo betaal jij Vodafone niets meer voor hun dienst, zij moeten immers die 19% (en straks 21%) netjes afdragen aan de belastingdienst.

[ Voor 11% gewijzigd door SinergyX op 21-08-2012 12:30 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 14:56

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Volgens mij ga je een contract aan voor bijvoorbeeld €30 inclusief BTW per maand. Naar mijn idee is dat geldig en kunnen ze de BTW verhoging niet aan je doorrekenen, want dan wijzigen ze je contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
Zie ook: BTW verhoging Vodafone

De overheid legt het op, dus je zult er gewoon aan moeten geloven.

[ Voor 39% gewijzigd door Hahn op 21-08-2012 12:32 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
SayWhatAgain! schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:30:
Volgens mij ga je een contract aan voor bijvoorbeeld €30 inclusief BTW per maand. Naar mijn idee is dat geldig en kunnen ze de BTW verhoging niet aan je doorrekenen, want dan wijzigen ze je contract.
Maar is dat ook zo als ze dat Moeten van de WET en de Overheid ?, bedoel die staan boven alles.
Dus ik denk je dan niet onder je contract uit kan ofzo.

Als dat zo is kan dit namelijk ook bij je Energie maatschappij etc etc etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:39
Tja, het zijn minieme bedragen, maar als een provider een bedrag inclusief btw beloven, dan moeten ze dat leveren, oftewel, het tarief ex btw verlagen zodat incl btw nog steeds hetzelfde bedrag wordt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:41

Nakebod

Nope.

Ontbinden lijkt me sterk. En zo wel, wat dan? Naar een andere provider/leverancier/etc die ook allemaal de prijs moeten verhogen?
Ik vermoed niet dat dit ook maar enige aanleiding zou zijn om een contract te ontbinden.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-09 14:32

Flappiewappie

Hier nog meer

Hehe, in elke situatie betaald de consument de BTW. Anders zou het niks doen met de koopkracht van consumenten en dus ook totaal niet zijn doel bereiken.

Vodafone staat hier gewoon 100% in zijn recht, wellicht kan je een klachtenbrief sturen maar ze veranderen je contract echt totaal niet. Het is inderdaad altijd abo kosten + btw. Dat het dan op een mooi rond bedrag uit komt alla 22,50 of 35 euro hebben ze voor jou gecalculeerd. Kijk ook maar eens naar je factuur van Vodafone, daar komt er onder de streep pas BTW bij. De namen van de abbonementen zijn dan ook bijvoorbeeld een BSW150 abbo, en niet een BSW 150 euro abbo. In een ver verleden hebben ze die prijsplannen wel gehad, wellicht dat je dan nog wel een poot hebt om op te staan (bijvoorbeeld een bel 27,50 bundel oid).

Je zult dit overigens gaan merken bij al je abo's. Ook kranten en magazines. Wel netjes van Vodafone dat ze dit nu al vermelden.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 12:06

Dido

heforshe

Wie zegt dat ze de prijs _moeten_ verhogen???

Dat blijft een keuze van Vodafone

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mektheb schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:31:
Maar is dat ook zo als ze dat Moeten van de WET en de Overheid ?, bedoel die staan boven alles.
De overheid moet zich ook aan de wet houden.

OT: Je gaat meer betalen. BTW gaat met 2% omhoog, en daar heeft iedereen zich aan te houden. Je hebt een contract waarin misschien jouw vaste basisbedrag staat, maar in elk doorlopend contract staat wel een clausule over prijspeil en inflatiecorrectie, waarschijnlijk niets specifiek over een eventuele BTW verhoging, maar dat valt in mijn ogen onder de andere twee.

En als we de zaak omdraaien en het zou een BTW verlaging worden, zou je er dan ook over beginnen dat je een contract voor bijv. €30 afgesloten hebt en of je het kan beëindigen omdat het niet meer zou kloppen ?
Het komt naar mij toe over alsof je gewoon een reden wilt hebben om je contract vroegtijdig te beëindigen zonder het af te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-09 14:32

Flappiewappie

Hier nog meer

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:39:
[...]

De overheid moet zich ook aan de wet houden.

OT: Je gaat meer betalen. BTW gaat met 2% omhoog, en daar heeft iedereen zich aan te houden. Je hebt een contract waarin misschien jouw vaste basisbedrag staat, maar in elk doorlopend contract staat wel een clausule over prijspeil en inflatiecorrectie, waarschijnlijk niets specifiek over een eventuele BTW verhoging, maar dat valt in mijn ogen onder de andere twee.

En als we de zaak omdraaien en het zou een BTW verlaging worden, zou je er dan ook over beginnen dat je een contract voor bijv. €30 afgesloten hebt en of je het kan beëindigen omdat het niet meer zou kloppen ?
Het komt naar mij toe over alsof je gewoon een reden wilt hebben om je contract vroegtijdig te beëindigen zonder het af te kopen.
Een beetje alertheid vanuit de consument is niks mis mee. Maar dit klinkt inderdaad naar het zoeken van een "excuus".

Moet je eens kijken hoeveel mensen er hadden lopen stuiteren als Vodafone abos ging aanbieden en er dan op de factuur pas achterkwamen dat die exclusief btw waren.

Als ooit die 21% weer gaat worden teruggedraaid zal Vodafone dat ook gewoon gewoon weer minderen op de rekening, aangezien dit percentage gewoon netjes op de factuur staat vermeld.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:19

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

monkel schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:37:
Tja, het zijn minieme bedragen, maar als een provider een bedrag inclusief btw beloven, dan moeten ze dat leveren, oftewel, het tarief ex btw verlagen zodat incl btw nog steeds hetzelfde bedrag wordt ...
Ze 'beloven' jouw een bedrag inclusief de wettelijke 19% BTW. Stukje Vodafone en stukje belasting/overheid.

Nu wordt deze 21%, stukje Vodafone veranderd niet, belasting veranderd.

Slechts uit coulance/klantenbinding kunnen bedrijven overwegen de verhoogde BTW als 'korting' te geven (lees: verlies), maar in alle overige gevallen blijft gewoon de wet van BTW van toepassing.

Jij betaald niets meer aan Vodafone, jij betaald nu gewoon meer aan de belastingdienst. Wil je je geld terug, moet je bij de belastingdienst zijn, niet bij Vodafone.

T.net zal zijn abbo ook moeten aanpassen, of ze gaan van 20,00 (16.81 ex BTW) naar 20,34, of ze nemen 0,34 (incl BTW, dus 0,28 ex BTW) verlies op hun product en blijven deze aanbieden voor 20,00 (16,53 ex BTW).

[ Voor 10% gewijzigd door SinergyX op 21-08-2012 12:48 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09 15:35

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Omdat dit een BTW-verhoging is, is (in dit geval) Vodafone ook verplicht dit op je factuur door te berekenen. Dat is geen reden om je contract voortijdig te kunnen opzeggen. Met een verlaging werkt dit inderdaad net zo.

...Mja, of ik reageer de volgende keer wat sneller...

[ Voor 14% gewijzigd door Bastiaan op 21-08-2012 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dido schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:39:
Wie zegt dat ze de prijs _moeten_ verhogen???

Dat blijft een keuze van Vodafone
Dan doen ze ook niet.

De prijs is het zelfde, de BTW-last wordt hoger. De vraag zou dus precies omgekeerd moeten zijn:

Waarom zou Vodafone de prijs moeten laten zakken om de BTW te compenseren. ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
BTW verhoging Vodafone
Dubbel, dus slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.