[verbouwing] Hoe/welke kabel voor sub voorzien?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:13
Hey,

Wij zijn momenteel aan het bijbouwen en nu ben ik aan het bekijken welke kabels ik moet voorzien voor de home-cinema.

Voor de center- en surrounds die aan het plafond komen, zijn dit gewone speakerkabels (moet niet door elfen gesmeed zijn voor mij ;) ) voor zover ik weet.

Maar nu vraag ik me af wat ik voor de sub moet doen?
Een actieve sub, werkt die altijd met een mono-cinch? Of voorzie ik daarvoor ook gewoon een normale speakerkabel?
Mijn huidige oude cheapo set heeft geen actieve sub, dus heb ik hier niet echt ervaring mee...

[edit]
Nog vergeten, als ik dan een cinch nodig zou hebben, gebruik ik dan zo'n wcd?
Afbeeldingslocatie: http://www.niko.eu/NIKO/Images/12212269716_thumb.jpg

Of heb je er ook met een enkele cinch?

[ Voor 15% gewijzigd door Fire69 op 20-08-2012 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-08 09:56

FeaR

In GoT we trust

Ligt eraan hoe je de subwoofer aan gaat sluiten, high level is met speakerdraad waar low level inderdaad een simpele RCA - RCA is. Je kan digitaal nemen, maar echt nodig is dat veelal niet. Mono is genoeg, maar als je stereo aansluit heb je extra gratis een paar dB extra. Hangt ook weer van de subwoofer af of dat mogelijk is. Soms is er een dedicated LFE-ingang en gaat het stereoverhaal niet op.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Probleem is dat ik nu helemaal nog niet weet wat ik in de toekomst ga kopen natuurlijk :/
Wat is dan het beste om toekomst-gericht te voorzien? Dubbele RCA?
Als ik zo snel in de Pricewatch naar wat afbeeldingen van receivers kijk, hebben de meeste een mono-rca voor de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dan zit je wellicht bij lagere en/of oudere modellen receivers te kijken, wan de meeste zijn tegenwoordig 7.2 of 9.2 receivers. Sterker nog, de eerste 11.4 receivers komen dit jaar in de winkel. Al kan je daar met gemak één subwoofer op aansluiten natuurlijk. Vanaf één uitgang sluit je ook altijd één subwoofer aan, maar dan nog kan je met een Y-splitter van één naar twee connectoren gaan. Is alleen aan jou of je dat direct na de receiver doet zodat je stereo de muur in en uit gaat of dat je mono de receiver uit gaat en de splitter pas op het einde zet.

Maar je moet dan wel zeker weten dat je de subwoofer Low-Level aan gaat sluiten. Met films is dit de makkelijkste methode aangezien daar het LFE-kanaal (bijna) altijd aan wordt gestuurd. En ook met muziek kan je de receiver instellen om stereo af te spelen naar 2.1. Echter... er is op receivers ook een mode zoals Pure Direct welke bij sommige receivers niets doet met de Subwoofer Pre-Out. Als je die receiver zou hebben én je zou de subwoofer er bij willen hebben in Pure Direct dan zal je High-Level aan moeten gaan sluiten, dus met speakerdraad.

Met een simpele RCA zit je in een groot deel van de gevallen goed, maar er kan dus bovenstaand nadeel aanzitten. Maar dan moet je dus wel muziek op die manier willen luisteren én een receiver hebben die geen Subwoofer Pre-Out aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik keek gewoon in de Pricewatch bij Versterkers/Receivers op populariteit eigenlijk :)

Voor mij is 5.1 meer dan genoeg, gebruik het enkel voor films te kijken, maar ben niet echt audiofiel.
Die Pure Direct ga ik dus waarschjinlijk nooit gebruiken, hooguit een testen :)

Met een enkele RCA kan ik in mijn situatie dus niet verkeerd gaan, denk ik.

Als wandplaatje neem ik dan maar een dubbele cinch waar ik gewoon eentje van gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:11
Dan zou je wel last kunnen krijgen van storing. Zou gewoon een enkele RCA<-->RCA kopen. Liefst eentje van 75Ω. Hoeft echt niet duur te zijn. Tientje of wat.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Heb je daar een linkje van? Een RCA is toch een cinch, heb je daar verschil in dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
http://www.kabeltje.com/a...-coax-c-463_2081_154.html

Het meest ideale voor coaxiaal verstuurd geluid is 75 ohms. Voor digitaal gecodeerd geluid is dit het meest cruciaal, vandaar dat die kabels vaak 'digitale' kabels heten, maar dat klopt dus niet. Subwoofergeluid is makkelijk te versturen, dus een gewoon dropveter met een lagere impedance zal ook werken, maar zo duur is zo'n digitale coax-kabel ook weer niet.

B-Merk is overigens prima. Een redelijk goedkoop A-merk is Vivanco.

[ Voor 7% gewijzigd door HarmoniousVibe op 21-08-2012 21:13 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangezien relevant:

Kan iemand aangeven waarom een 75 Ohm kabel beter zou werken als een 50 Ohm kabel?
Heb nu een simpele RCA liggen om mijn sub aan te sluiten, maar nog zat 50 ohm coax liggen dankzij een tijden terug opgedoekt coax-netwerkje.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:05:
http://www.kabeltje.com/a...-coax-c-463_2081_154.html

Het meest ideale voor coaxiaal verstuurd geluid is 75 ohms. Voor digitaal gecodeerd geluid is dit het meest cruciaal, vandaar dat die kabels vaak 'digitale' kabels heten, maar dat klopt dus niet. Subwoofergeluid is makkelijk te versturen, dus een gewoon dropveter met een lagere impedance zal ook werken, maar zo duur is zo'n digitale coax-kabel ook weer niet.

B-Merk is overigens prima. Een redelijk goedkoop A-merk is Vivanco.
En het is dan geen probleem dat die een metertje of 10 lang is?

Deze kabels kan ik trouwens toch niet gebruiken als ik een wandcontactdoos gebruik? Ik veronderstel dat ik daar de kabel op de connector in de wcd moet aansluiten op 1 of andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Huh? Wandcontactdoos? Als je nu gewoon eens een foto maakt/zoekt van de aansluitingen op de sub en je receiver?

edit: oh je hebt een passieve sub. Dan moet je high-level outputs en interlinks gebruiken en gaat volgens mij heel het coax-verhaal niet op..

[ Voor 39% gewijzigd door HarmoniousVibe op 21-08-2012 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Dit is voor een eventuele toekomstige sub, en de daarbij behorende aansluitingen, en de hiervoor te voorziene kabel bij onze huidige verbouwing. :)
En aangezien de versterker in de berging verstopt wordt, heb ik dus een uitgang in de muur nodig waarop ik die sub kan aansluiten.

Snappie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Aha. Ik heb geen idee hoe zo'n wcd werkt, maar ik zou kijken of je niet toevallig met BNC-connectoren kunt werken op de wcd ipv gewoon RCA. RCA-connectoren zijn namelijk niet erg goed. Het kan verder overigens geen kwaad om twee RCA sockets te hebben in de muur en er maar één te gebruiken.

Wel zou ik er op 10m voor zorgen dat de nominale impedance echt 75Ω is. Hoe langer de afstand, hoe belangrijker de impedance match is (om reflecties e.d. te voorkomen). Nogmaal, je hoeft daarvoor echt geen door elfen gesmede kabels voor te kopen, maar pak ook geen dropveter met een impedance van 30Ω.

En bedenk je dat de receiver nog wel aan moet kunnen sturen met een AB. Zorg dus ook voor IR.

[ Voor 7% gewijzigd door HarmoniousVibe op 22-08-2012 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Tien meter Stereo RCA dropveter hier en gaat als een trein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
HarmoniousVibe schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 00:37:
Aha. Ik heb geen idee hoe zo'n wcd werkt, maar ik zou kijken of je niet toevallig met BNC-connectoren kunt werken op de wcd ipv gewoon RCA. RCA-connectoren zijn namelijk niet erg goed. Het kan verder overigens geen kwaad om twee RCA sockets te hebben in de muur en er maar één te gebruiken.

Wel zou ik er op 10m voor zorgen dat de nominale impedance echt 75Ω is. Hoe langer de afstand, hoe belangrijker de impedance match is (om reflecties e.d. te voorkomen). Nogmaal, je hoeft daarvoor echt geen door elfen gesmede kabels voor te kopen, maar pak ook geen dropveter met een impedance van 30Ω.

En bedenk je dat de receiver nog wel aan moet kunnen sturen met een AB. Zorg dus ook voor IR.
BNC?
Als ik dat zo zie, lijkt dat een beetje op een Coax-aansluiting voor TV? Hoe werkt dat dan?
Afbeeldingslocatie: http://www.kleinspul.nl/products_pictures/1xbnc_metaal.jpg

Voor de IR heb ik al een extender, dus dat komt in orde :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fire69 op 22-08-2012 08:44 ]

Verwijderd

Gewoon een blind plaatje. Gaatje erin, connector erin en een nette kabel eraan solderen.
http://www.bax-shop.nl/-r...deel/product-details.html
http://www.bax-shop.nl/mi...details.html#!prettyPhoto

• Fire69
Geen oplossingen zonder solderen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-08 15:27
Gewoon een strak zittende Neutrik rca gaat ook prima hoor.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Kan ik niet gewoon een kabel leggen met de connectors eraan, die in een inbouwpotje laten toekomen en dan in een vrouwtje-vrouwtje steken die in een blind plaatje zit?

Zo dus:
versterker -<--- buis --->- >|< -<---->- sub

-<--->- : kabel met stekker
>|< : vrouwtje-vrouwtje in blind plaatje

Duidelijk? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Fire69 op 24-08-2012 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-08 15:27
Eigenlijk een koppelbus dat in een chassisdeel zit verwerkt. Volgens mij ben ik dat nog nooit tegengekomen. Maar solderen is niet zo moeilijk hoor, haal een soldeersetje bij de Action (o.i.d.) voor een tientje, kabel strippen en op z'n plek leggen, soldeerbout er tegenaan houden met een stukje tin er tegenaan, smelt vanzelf op z'n plek en je bent klaar.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Soldeerbout heb ik hier wel ergens maar ben er geen held mee...

Neem ik dan eender welk stukje of moet ik opletten dat dat ook 75ohm is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Even kicken, want ik ben er nog steeds niet uit :P
Die connector, kan je die dan openschroeven zodat 1 kant aan de voorkant en de andere kant achter het blinde plaatje komt?
En die kabel, is dat dan 75ohm-kabel? Want het is microfoon-kabel en er staat verder niks over ohm en zo...

En dan nog bijkomend vraagje:
http://www.elcalux.be/web...25_23_32_41_21_25_262_265

Welke speaker-kabel heb ik eigenlijk nodig? Is 0.75mm² genoeg, of is het 'hoe dikker, hoe beter'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ligt aan de afstand en de impedantie van je speakers. Hoe langer de kabel en hoe lager de impedance, hoe dikker ik hem zou doen. Voor veel mensen is dit ietwat contra-intuïtief, omdat de mains vaak de duurste speakers zijn en men die graag van bijpassende dure kabels wil voorzien, terwijl dat op een paar meter geen drol uitmaakt.

Maar aan de andere kant, zo duur is 1,5mm² niet. Niet zolang je geen debiel duur merk koopt (zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5) waarbij je vooral voor het label betaalt. Koper is koper, even grofweg gezegd :). Zelf heb ik 2,5mm² liggen van Vivanco, van €2 de strekkende meter. Zo te zien is die van jouw link nog goedkoper. Ik zou gewoon voor 1,5 of 2,5 gaan dan.

Voor recommendations zie http://www.audioholics.co...ables/speaker-cable-gauge

[ Voor 15% gewijzigd door HarmoniousVibe op 02-09-2012 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Thanks, dan neem ik de 2,5 wel, zoveel meters heb ik nu ook weer niet nodig :)

Over meters gesproken, ik weet dat je de speakerkabel best even lang maakt voor links/rechts, maar moet dat ook voor Front/Rear?
Dus als mijn rears 10m kabel nodig hebben, moet ik dan ook 10m naar de fronts gebruiken? Of maakt dat niet uit? Misschien stomme vraag, maar ik stel ze liever toch maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Maakt helemaal niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Fire69 schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 23:43:
Even kicken, want ik ben er nog steeds niet uit :P

[...]

Die connector, kan je die dan openschroeven zodat 1 kant aan de voorkant en de andere kant achter het blinde plaatje komt?
En die kabel, is dat dan 75ohm-kabel? Want het is microfoon-kabel en er staat verder niks over ohm en zo...
Sorry dat ik nog eens kick, maar hoe zit dat nu juist met die kabel?
Als ik zoek naar digitale coaxiale kabels, vind ik er enkel met connectors aan...
http://www.kabelstore.be/...ale-coax-audiokabels.html

• Fire69
Nog maar een kickje...
Aangezien ik enkel kabel kan vinden met stekkers aan (wat ik niet erg vind aangezien ik niet kan solderen :P ), was ik aan het zoeken naar die vrouwtje<->vrouwtje-stekkers die ik hierboven ergens naar vroeg.
Ik denk nu dat ik wel iets gevonden heb:
http://www.ebay.com/itm/L...pters&hash=item51a0de5782

Die lijkt mij uit elkaar te schoeven.
Als dat zo zou zijn, kan ik dat plastic stuk er vantussen halen en hopelijk dan door een blind plaatje steken en vastschroeven :)

Wat denken jullie? Eentje bestellen? :)
Pagina: 1