Assistentie nodig bij keuze tussen 4 moederborden

Pagina: 1
Acties:

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-03 14:58
Hallo Allemaal,

ik ben al een aantal dagen bezig met het samenstellen van mijn nieuwe pc (high end gamesysteem).

Ik ben nu eindelijk zo ver dat ik alles zo'n beetje bij elkaar heb. Ik kan echter alleen geen keuze maken tussen de volgende moederborden:

http://nl.hardware.info/v...3490-149544-143489-146965

Het draait natuurlijk deels om de voorkeur naar wat extra usb ports of sata ports, maar ik wil eigenlijk alleen maar kijken naar de kwaliteit van het moederbord.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar mensen die echt goede ervaringen hebben met borden uit deze serie.

Momenteel ligt mijn voorkeur bij het MSI bord omdat die een Atheros netwerkchip heeft en GEEN realtek HD audio (omdat dit soms problemen geeft in games).

Hier is een lijstje van de systeemconfiguratie tot nu toe:
  • Cooler Master Big Tower Storm Trooper XL-ATX, No PSU
  • Cooler Master Voeding Silent Pro M2 850W, Modulair
  • Gigabyte GA-Z77X-UD3H iZ77, SATA600 RAID, USB3.0
  • Intel Core i5 3570K 3.40GHz 6MB Box
  • Kingston 4x4GB, DDR3, PC12800, CL9, HyperX, XMP
  • MSI Videokaart PCI-e GeForce GTX670 PE 2GB 2xDVI/HDMI/DP
  • Sony DVD-/+/RAM AD-7280S-0B 24x, SATA (zwart)
  • Western Digital Harddisk 3.5" 2TB, SATA600, 64MB, WD20EARX
Hebben jullie wat tips / ervaringen of advies voor me? Welke gaat het worden!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-03 15:52

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> CAA

• Nipje
Ik heb nog een mogelijke keuze op het oog nu, namelijk:

http://www.gigabyte.com/p....aspx?ck=2&pids=4169,4153

De Sniper M3 van gigabyte. Het is tenslotte een gamesysteem.

Verwijderd

Je geeft nu 130 euro voor een voeding uit, voor dat bedrag kun je echt veel betere voedingen vinden, vooral als je bedenkt dat je PC nog geen eens 275W verbruikt.

Maar ik mis eisen nergens zie ik je echt eisen noemen. Overigens je kijkt naar dat Gigabyte mobo door de naam Sniper? Je wil een mobo dus kopen door zijn naam? 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2012 14:59 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

*Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen?
Als die 4 borden allemaal voldoen, dan zou ik gewoon de goedkoopste pakken (in dit geval dus de Gigabyte).

• Nipje
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 14:57:
Je geeft nu 130 euro voor een voeding uit, voor dat bedrag kun je echt veel betere voedingen vinden, vooral als je bedenkt dat je PC nog geen eens 275W verbruikt.

Maar ik mis eisen nergens zie ik je echt eisen noemen. Overigens je kijkt naar dat Gigabyte mobo door de naam Sniper? Je wil een mobo dus kopen door zijn naam? 8)7
Nee ik kijk uiteraard niet alleen naar de naam. Ik ga eigenlijk een beetje uit van hardwareinfo. Die bevelen die sniper boven de UDH3 aan van gigabyte.

Ik heb niet gigantisch veel eisen. Ik wil gewoon dat het systeem weer een aantal jaar mee gaat en een beetje geupgrade kan worden in de toekomst. De 4 moederborden die ik aangaf liggen zo dicht bij elkaar dat ik de keuze gewoon niet kan maken. Daarom wil ik puur naar de kwaliteit gaan kijken en dat is ook de reden dat ik om ervaringen vroeg etc.

En kan ik voor die prijs echt een betere voeding vinden ja? Naar wat voor iets moet ik dan gaan kijken? (sorry ik heb er niet geweldig veel verstand van, daarom vraag ik ook om hulp).

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-03 23:58
Ik heb zeer goede ervaringen met msi borden. Echter als ik naar de geheugen ratings kijk zou ik toch eerder neigen naar een asus. De gigabyte is prijstechnisch weer gunstig. Echter daar lever je wel weer wat voor in

P.S. Linken naar HWI :X je kunt ook op tweakers een openbare wenslijst aanmaken ;)

[ Voor 29% gewijzigd door muppet99 op 20-08-2012 15:08 ]

Carpe Diem

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Geheugenrating zegt bijzonder weinig, want het moederbord heeft helemaal geen geheugencontroller, die zit namelijk in je CPU. Daarbij, wat heb je in godsnaam aan DDR 2400, alles boven DDR1333 is overkill in 99,9% van de gevallen. Geheugenrating is dus eigenlijk van 0,0 belang.

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Nipje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 14:37:
Ik heb nog een mogelijke keuze op het oog nu, namelijk:

http://www.gigabyte.com/p....aspx?ck=2&pids=4169,4153

De Sniper M3 van gigabyte. Het is tenslotte een gamesysteem.
voor een game computer/systeem/rig, heb je niet perse het duurste moederbord nodig.

Asus, Gigabyte, MSI al die fabrikanten die prijzen hun duurste mobo's wel aan als een "gaming moederbord" maar dat is bullshit, je haalt echt niet meer performance uit een RAMPAGE IV EXTREME terwijl je een simpel MSI moederbordje hebt die voldoet aan jou eisen.

• Nipje
Ik vroeg me inderdaad ook al af of dat wel echt van belang was.

Ikzelf heb juist totaal geen ervaring met borden van gigabyte en msi. Alleen van asus.

Het gigabyte bord heeft minder sata600 en meer usb3.0 en bij het asus bord is dit andersom.

Wat raden jullie me aan qua kwaliteit? En dus ook optimale prestaties met de hardware die ik er bij heb gekozen.
hardwarejunk schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:11:
[...]

voor een game computer/systeem/rig, heb je niet perse het duurste moederbord nodig.

Asus, Gigabyte, MSI al die fabrikanten die prijzen hun duurste mobo's wel aan als een "gaming moederbord" maar dat is bullshit, je haalt echt niet meer performance uit een RAMPAGE IV EXTREME terwijl je een simpel MSI moederbordje hebt die voldoet aan jou eisen.
Daar was ik dus ook al bang voor. Het sniper moederbord valt alvast maar af dan!

[ Voor 43% gewijzigd door Nipje op 20-08-2012 15:13 ]

• w4v3g0d
  • Nu online
Nipje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:11:
Ik vroeg me inderdaad ook al af of dat wel echt van belang was.

Ikzelf heb juist totaal geen ervaring met borden van gigabyte en msi. Alleen van asus.

Het gigabyte bord heeft minder sata600 en meer usb3.0 en bij het asus bord is dit andersom.

Wat raden jullie me aan qua kwaliteit? En dus ook optimale prestaties met de hardware die ik er bij heb gekozen.

[...]

Daar was ik dus ook al bang voor. Het sniper moederbord valt alvast maar af dan!
met alle respect: het maakt werkelijkwaar geen ene f*ck uit of je nou je HDD/SSD in een sata 300 of een sata 600 poort drukt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Bij SSDs maakt het wel degelijk uit. Daarbij hangt het ook af van welke controller je gebruikt. 3rd party controllers zijn lang niet zo goed als de geïntegreerde controller. Hier even goed opletten dus.

Voor wat betreft kwaliteit zou ik je aanraden eens te kijken naar reviews en toe zoeken op het typenummer. Ik heb zelf zeer goede ervaringen met Gigabyte en goede ervaringen met MSI. Maar een Asus zal er nooit meer inkomen bij mij, gewoon omdat ik teveel gezeik gehad heb met Asusbordjes in de loop der jaren. Maar voor een ander is dit misschien weer compleet omgedraaid. Even goed kijken naar reviews over die specifieke borden kan je hier een wat beter inzicht in bieden.

Maar in dit geval zou ik de Gigabyte pakken, simpelweg omdat die de goedkoopste is.

Verwijderd

Nipje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:07:

Ik heb niet gigantisch veel eisen. Ik wil gewoon dat het systeem weer een aantal jaar mee gaat en een beetje geupgrade kan worden in de toekomst. De 4 moederborden die ik aangaf liggen zo dicht bij elkaar dat ik de keuze gewoon niet kan maken. Daarom wil ik puur naar de kwaliteit gaan kijken en dat is ook de reden dat ik om ervaringen vroeg etc.
Als je vraagt om ervaringen krijg je niet te horen hoe het met de kwaliteit zit. Bij 99,9% van de mensen is de kennis zo beperkt dat de kwaliteit volgens hun goed is als die het doet en slecht als die het niet doet, wat natuurlijk nergens op slaat.

Bij het uitkiezen van een moederbord kijk je eerst wat je eisen zijn.
Ga je bijvoorbeeld overklokken, dan zal niet elk chipset voldoen en moet je ook goede VRM koeling hebben.
Wil je SLi/CrossFire gebruiken dan ben je ook afhankelijk van het chipset maar daarnaast ook van het moederbord en soms de CPU.
Dan kijk je naar de aansluitingen die je wil gebruiken/minimaal wil hebben.
Nu zijn er al veel minder moederborden overgebleven en is het veel makkelijker om een fatsoenlijk mobo uit te zoeken.
En kan ik voor die prijs echt een betere voeding vinden ja? Naar wat voor iets moet ik dan gaan kijken? (sorry ik heb er niet geweldig veel verstand van, daarom vraag ik ook om hulp).
Er zijn er heel veel ook hier geld weer wat zijn de eisen. Modulair? Rendement? Budget? Geluid? Enz.

• Nipje
@hardwarejunk

Daarom is de keuze voor mij ook zo moeilijk. Het zijn allemaal erg minimale verschillen (ik weet dat het niet zoveel uit maakt of het nou een 300 of 600 port is).

Het punt is dat ik nu een nieuw systeem koop en gewoon voor mijn geld het beste wil hebben :)

• Nipje
En nog even voor de duidelijkheid:

Ik wil niet overclocken en voorlopig ook nog geen SLI draaien (misschien in de toekomst). Ik ga er dus echt geen gekke dingen mee uit halen.

@The_Mask
De voeding moet gewoon voldoen. Modulair is altijd handig ivm de hoeveelheid kabels en hij moet gewoon redelijk stil zijn. Ik ben met deze eisen juist bij de voeding gekomen die ik nu heb gekozen maar dat is dus niet de beste keuze?

• w4v3g0d
  • Nu online
Nipje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:18:
@hardwarejunk

Daarom is de keuze voor mij ook zo moeilijk. Het zijn allemaal erg minimale verschillen (ik weet dat het niet zoveel uit maakt of het nou een 300 of 600 port is).

Het punt is dat ik nu een nieuw systeem koop en gewoon voor mijn geld het beste wil hebben :)
TERW_DAN schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:18:
Bij SSDs maakt het wel degelijk uit. Daarbij hangt het ook af van welke controller je gebruikt. 3rd party controllers zijn lang niet zo goed als de geïntegreerde controller. Hier even goed opletten dus.

Voor wat betreft kwaliteit zou ik je aanraden eens te kijken naar reviews en toe zoeken op het typenummer. Ik heb zelf zeer goede ervaringen met Gigabyte en goede ervaringen met MSI. Maar een Asus zal er nooit meer inkomen bij mij, gewoon omdat ik teveel gezeik gehad heb met Asusbordjes in de loop der jaren. Maar voor een ander is dit misschien weer compleet omgedraaid. Even goed kijken naar reviews over die specifieke borden kan je hier een wat beter inzicht in bieden.

Maar in dit geval zou ik de Gigabyte pakken, simpelweg omdat die de goedkoopste is.
helemaal niks is inderdaad overdreven, maar de verschillen zijn wel minimaal.
Nipje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:18:
@hardwarejunk

ook daar in zijn de verschillen soms minimaal, wat bij de een 1 euro kost en bij de ander 10000 euro kan nog wel de zelfde performance hebben.

ik heb ook gemerkt dat je een beetje goede batch moet hebben van bepaalde componenten.

Ik draai bijv. een i5 760 icm. een GTX 280 van Asus, ik draai battlefield 3 op high presets met een dikke 70 fps.

een vriend van mij heeft een AMD Phenom II x6 1090t, en een Radeon HD 5870 V2 en die haalt op high maar 50 fps.

Het is maar net wat je speelt/draait, daar valt een computer volledig op aan te passen niet daarom, alleen je moet wel weten wat je gaat draaien om het meeste uit je nieuwe computer te halen.
Nipje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:21:

Ik wil niet overclocken en voorlopig ook nog geen SLI draaien (misschien in de toekomst). Ik ga er dus echt geen gekke dingen mee uit halen.
ben je wel bekend met overclocken en SLI.

Want als je nog niet precies weet wat het inhoud dan kan je misschien wel eens over een jaartje op zo'n bedenk momentje komen van: "tsja, had ik nou toch maar beter de overclock vriendelijke versie kunnen nemen"

[ Voor 10% gewijzigd door w4v3g0d op 20-08-2012 15:26 ]

• Nipje
En wat ik ga draaien is voor mij ook vrij duidelijk: vollop games. Dus BF3, Starcraft 2 en alles wat er in de toekomst nog komen gaat. Dus optimale prestaties in games is gewoon erg belangrijk voor me.

Hoe zijn MSI moederborden tegenwoordig? Ik heb er nog nooit eentje gehad van dit merk maar ik hoor om me heen dat het niet optimaal is kwalitatief gezien (geen idee of dit dus ook zo is)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nipje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:27:
En wat ik ga draaien is voor mij ook vrij duidelijk: vollop games. Dus BF3, Starcraft 2 en alles wat er in de toekomst nog komen gaat. Dus optimale prestaties in games is gewoon erg belangrijk voor me.

Hoe zijn MSI moederborden tegenwoordig? Ik heb er nog nooit eentje gehad van dit merk maar ik hoor om me heen dat het niet optimaal is kwalitatief gezien (geen idee of dit dus ook zo is)
Ik heb flink wat MSI bordjes getest in de afgelopen paar jaar, en ik vind ze samen met de Gigabytes de fijnste bordjes om mee te werken als het aankomt op stabiliteit en compatibiliteit.
Alleen de UEFI van de MSIbordjes vind ik nog niet helemaal geweldig, maar het kan goed zijn dat ik met mijn A75 net even pech heb. Mijn ervaringen met Gigabyte zijn nog net iets beter als het aankomt op stabiliteit, maar ik zou er zelf geen problemen mee hebben om er een MSIborjde in te hangen.

Voor wat betreft gameprestaties, ieder bordje zal daarin prima voldoen en echt amper verschillen met zich meebrengen.

Verwijderd

Nipje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:21:

Met SLi als eis en voor de rest niet zo veel zijn dit leuke moederborden:
pricewatch: MSI Z77A-GD55
pricewatch: Gigabyte GA-Z77X-D3H
pricewatch: Asrock Z77 Extreme4
pricewatch: Biostar TZ77XE3
Waarbij de Gigabyte de enige is zonder Realtek audio chip, dus als die voor de rest wel aan je eisen voldoet zou ik die nemen.
@The_Mask
De voeding moet gewoon voldoen. Modulair is altijd handig ivm de hoeveelheid kabels en hij moet gewoon redelijk stil zijn. Ik ben met deze eisen juist bij de voeding gekomen die ik nu heb gekozen maar dat is dus niet de beste keuze?
pricewatch: Lepa G-series G700-MA 700W
pricewatch: Corsair HX650
pricewatch: Corsair Professional Gold AX650
Zijn bijvoorbeeld betere voedingen en kunnen ook prima twee GTX 670's aan.
TERW_DAN schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:33:
[...]

Ik heb flink wat MSI bordjes getest in de afgelopen paar jaar, en ik vind ze samen met de Gigabytes de fijnste bordjes om mee te werken als het aankomt op stabiliteit en compatibiliteit.
Alleen de UEFI van de MSIbordjes vind ik nog niet helemaal geweldig, maar het kan goed zijn dat ik met mijn A75 net even pech heb. Mijn ervaringen met Gigabyte zijn nog net iets beter als het aankomt op stabiliteit, maar ik zou er zelf geen problemen mee hebben om er een MSIborjde in te hangen.
Moet je echt in elke post je voorkeur voor Gigabyte laten merken? Dat is bij de meesten echt al jaren bekend hoor...

• w4v3g0d
  • Nu online
TERW_DAN schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:33:
[...]

Voor wat betreft gameprestaties, ieder bordje zal daarin prima voldoen en echt amper verschillen met zich meebrengen.
Gigabyte maakt goede moederborden, maar ze zijn niet superieur :/

*eerlijkgezegd vind hardwarejunk ze zelfs ook nog eens oerlelijk*

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:36:
Moet je echt in elke post je voorkeur voor Gigabyte laten merken? Dat is bij de meesten echt al jaren bekend hoor...
De TS vraagt toch naar ervaringen, dan krijgt hij die ook te horen. Ik heb van de laatste chipsets vrijwel altijd een MSI en een Gigabyte getest, dus ik weet wel waar ik het over heb. En dat daar een voorkeur uitkomt, gebaseerd op onderbouwde ervaringen, dan is daar toch niets mis mee.
En als jij je eraan stoort, dan moet je het gewoon niet lezen en er niet over zeuren.
hardwarejunk schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:50:

Gigabyte maakt goede moederborden, maar ze zijn niet superieur :/
Dat zijn ze ook zeker niet, ieder merk heeft z'n sterke en minder sterke punten. Maar als het aankomt op kwaliteit dan zie ik geen verschil tussen MSI en Gigabyte over het algemeen.

• Nipje
Ik heb zelf met Asus ook wat mindere ervaringen. Temp meter van een van de bridges is kapot gegaan. Toen opgestuurd voor reparatie en tijdens die reparatie hebben ze bijna alle socket pins verbogen. Vervolgens hebben ze mijn reparatie aanvraag zo lang laten staan dat het mobo net buiten de garantie viel en hebben ze het nooit meer opgelost. Erg slecht.

Maar een MSI moederbord is dus eigenlijk ook gewoon erg goed? Niet nodig om me zorgen te maken voer de kwaliteit van de onderdelen en de verwachte leeftijd?

• w4v3g0d
  • Nu online
Asus vind ik juist op het gebied van moederborden het beste, maargoed dat is mijn mening.

Verder zijn MSI en Gigabyte hele goede borden, AsRock trouwens ook, zeer betrouwbaar spul.

Maargoed..

@TS wat wil je er allemaal op hebben qua hardware en wat denk je nog uit te breiden in de toekomst??

• Nipje
hardwarejunk schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:13:
Asus vind ik juist op het gebied van moederborden het beste, maargoed dat is mijn mening.

Verder zijn MSI en Gigabyte hele goede borden, AsRock trouwens ook, zeer betrouwbaar spul.

Maargoed..

@TS wat wil je er allemaal op hebben qua hardware en wat denk je nog uit te breiden in de toekomst??
Ik denk dat ik in de toekomst redelijk wat HDD's ga toevoegen dus een aantal sata 600 ports zou niet verkeerd zijn. Ook sata 300 dus als er niet meer genoeg ruimte is.

Ik wil daarnaast 1 videokaart draaien en ik denk eerlijk gezegd ook dat dit zo gaat blijven. Mocht ik echt meer prestatie nodig hebben prik ik er misschien eentje bij en wil ik dus SLI gaan draaien.

Geheugen upgraden zal in de toekomst misschien ook gaan gebeuren en dit moet ook mogelijk zijn.

Verder heb ik bewust gekozen voor de nieuwste chipset. Dit wil ik ook echt (beetje bij de tijd zijn). USB 3.0 is ook belangrijk.

Waar ik het minste om geef zijn de diehard overlock functionaliteiten (volgatemeetpunten etc). Hier doe ik toch niks mee, dat kan ik je nu al vertellen.

• w4v3g0d
  • Nu online
oke en wat had je qua prijs ongeveer in gedachten??

• w4v3g0d
  • Nu online
ik dacht aan dit mobo:
pricewatch: Biostar TZ77XE4

native USB 3.0
4x sata 300
4x sata 600 (totaal van 8 sata poorten dus)
verder geen gekke OC functionaliteiten, en genoeg PCI-e sloten voor SLI en CrossfireX

• Nipje
hardwarejunk schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:18:
oke en wat had je qua prijs ongeveer in gedachten??
Momenteel zit ik aan :

Totaal incl. BTW: €
1233.60

Dat is ook wel mijn max eigenlijk!

Edit:
en dat biostar weet ik niet wat ik daar van moet denken. Nog nooit van heel dat merk gehoord en ik koop dat dus ook liever niet. Blijf het liefste bij msi / gigabyte/ asus ofzo (ik weet dat de reden dom is)

[ Voor 28% gewijzigd door Nipje op 20-08-2012 16:25 ]

• w4v3g0d
  • Nu online
daar kan je ook een beter upgradebaar platform voor kopen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nipje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:11:

Maar een MSI moederbord is dus eigenlijk ook gewoon erg goed? Niet nodig om me zorgen te maken voer de kwaliteit van de onderdelen en de verwachte leeftijd?
Er waren 2 punten waarop MSI enorm hard faalde waardoor ze een slechte naam hadden, die helaas nog steeds een beetje doorklinkt.
- kwaliteit van de elco's
- bios

In de tijd van brakke caps leverde MSI heel veel aan OEMs, die natuurlijk het goedkoopste van het goedkoopste moesten hebben, dus zijn er behoorlijk wat MSIs met brakke elco's geweest gedurende een aantal jaren. Niet alleen OEMbordjes, retail net zo erg.
Maar dit is tegenwoordig echt niet meer van toepassing, zelfs op de low-low-end dingen van hun kom je nu solidcaps tegen (en dat zijn dingen die je als normale consument hier in Europa nooit te zien krijgt, maar dat is echt voor emerginmarkets, waarbij iedere cent telt).

Wat betreft de biossen zijn ze ook gewoon heel veel beter geworden. Vroeger waren MSIbiossen echt om te janken zo slecht waren ze. Gelukkig is dat tegenwoordig niet meer zo, en zijn die vrij stabiel.

Ik zie eigenlijk geen reden om niet een MSIbord te kiezen ipv een ander merk plankje.
Nipje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:23:
[...]

Momenteel zit ik aan :

Totaal incl. BTW: €
1233.60

Dat is ook wel mijn max eigenlijk!

Edit:
en dat biostar weet ik niet wat ik daar van moet denken. Nog nooit van heel dat merk gehoord en ik koop dat dus ook liever niet. Blijf het liefste bij msi / gigabyte/ asus ofzo (ik weet dat de reden dom is)
Biostar is een beetje een onbekende, omdat ze hier in NL niet zo heel veel afzet hebben, daardoor zijn ervaringen ook vrij beperkt. Terwijl ze best goede bordjes hebben gemaakt (maar net als andere merken, ook de nodige rotzooi hebben gebouwd in de loop der jaren).

[ Voor 21% gewijzigd door TERW_DAN op 20-08-2012 16:35 ]

• Nipje
Bedankt voor de lange reactie.

Daar heb ik inderdaad ook wel iets over gehoord en het is ook niet zo dat ik echt een MSI bord wil.

Welk van deze borden zou je me dan aanraden (niet naar de asus PRO versie gekeken, die is me iets te duur):

Dat zijn de moederborden waar ik op uit ben gekomen met mijn budget.

En wat je zegt over een beter upgradebaar systeem:
Bedoel je dan ook een systeem dat qua prestaties gelijk ligt of zelfs beter is? Nu twijfel ik namelijk weer erg aan mijn huidige configuratie..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De GD65 heb ik zelf getest: productreview: MSI Z77A-GD65 review door TERW_DAN en vond ik een prima bordje (zie de review waarom). Die specifieke Gigabyte ik niet getest, enkel het µATX broertje van het bord dat je daar tussen hebt staan.

Asus heb ik niet getest, maar die hebben m'n voorkeur sowieso niet gezien de mindere ervaringen in het verleden.

Als ik voor deze keuze zou staan zou het de Gigabyte worden, puur omdat die 15 euro goedkoper is dan de MSI. Was het andersom geweest zou ik voor de MSI zijn gegaan.

• Nipje
TERW_DAN schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:47:
De GD65 heb ik zelf getest: productreview: MSI Z77A-GD65 review door TERW_DAN en vond ik een prima bordje (zie de review waarom). Die specifieke Gigabyte ik niet getest, enkel het µATX broertje van het bord dat je daar tussen hebt staan.

Asus heb ik niet getest, maar die hebben m'n voorkeur sowieso niet gezien de mindere ervaringen in het verleden.

Als ik voor deze keuze zou staan zou het de Gigabyte worden, puur omdat die 15 euro goedkoper is dan de MSI. Was het andersom geweest zou ik voor de MSI zijn gegaan.
Hmm ok bedankt voor deze reactie. Dit is echt even de keuze waar ik mee zit.

Wat vind je verder van de configuratie van het systeem? Is wel een redelijk systeempje toch? :O

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik mis de SSD, maar verder een leuke config.

• Nipje
TERW_DAN schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 17:07:
Ik mis de SSD, maar verder een leuke config.
Twijfel nogsteeds om een ssd te nemen maar ik weet het niet. Kost redelijk wat geld en ik draai momenteel ook windows op een normale hdd. Gaat allemaal prima zoals het nu gaat en weet niet of ssd nou zo geweldig is.

Verwijderd

Nipje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:39:
Welk van deze borden zou je me dan aanraden (niet naar de asus PRO versie gekeken, die is me iets te duur):
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:36:
[...]

Met SLi als eis en voor de rest niet zo veel zijn dit leuke moederborden:
pricewatch: MSI Z77A-GD55
pricewatch: Gigabyte GA-Z77X-D3H
pricewatch: Asrock Z77 Extreme4
pricewatch: Biostar TZ77XE3
Waarbij de Gigabyte de enige is zonder Realtek audio chip, dus als die voor de rest wel aan je eisen voldoet zou ik die nemen.
Wat misten deze moederborden?

• Nipje
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 17:13:
[...]

[...]

Wat misten deze moederborden?
Helemaal niks. Daarom staan er 2 van ook op mijn lijstje, namelijk de MSI en de Gigabyte. Ik heb alleen voor de GA-Z77X-UD3H ipv D3H omdat ik de UD3H voor dezelfde prijs kon krijgen.

Edit:

1 op mijn lijstje zie ik. Heb een andere MSI er op staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Nipje op 20-08-2012 17:16 ]

• w4v3g0d
  • Nu online
Nipje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 17:12:
[...]

Twijfel nogsteeds om een ssd te nemen maar ik weet het niet. Kost redelijk wat geld en ik draai momenteel ook windows op een normale hdd. Gaat allemaal prima zoals het nu gaat en weet niet of ssd nou zo geweldig is.
kost veel geld, maar is op den duur misschien zelfs een investering, aangezien de performance winst tov. een HDD zo gruwelijk groot is.

Waar jij normaal een kleine 4 minuten doet over het laden van een map bij Battlefield 3, doe je bij een SSD een paar seconden over!

Het klinkt nu niet zo fantastisch maar je voelt gewoon dat alles sneller gaat op je computer.

• Nipje
Hmm klinkt goed. Maar als ik er al eentje koop is het een kleine van 128GB voor mijn OS. Hier passen dan misschien nog 1 of 2 games bij maar daarmee houdt het ook op denk ik :O

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je niet heel veel geld te besteden hebt (of wilt besteden), koop een SSDtje van 30GB, en stel deze in als cachedrive (dat kan de Z77 chipset). Dat is niet helemaal zo snel als een SSD, maar je hebt als voordeel dat je gewoon de grootte van je HDD kunt gebruiken zoals normaal, maar dat je software essentiele delen versnelt, waardoor alles al heel veel sneller aanvoelt. Het verschil moet je toch zelf ervaren, hier zeggen benchmarks niet alles (in benchmarks heb ik verschillen van 700% gemeten maar dat zegt niet alles).

• Nipje
Ah dat is misschien ook nog een optie dan inderdaad! Het gaat mij meer om een principe. Ik vind SSD's gewoon te duur voor wat ze bieden (andere mensen denken hier vast en zeker helemaal anders over).

Ik zit trouwens nog steeds met de 3 moederborden in mijn hoofd (gaat nergens over). Denk dat het de MSI gaat worden omdat de audio implementatie het beste is van de 3 (volgens reviews).

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:19
128GB hoeft ook niet zoveel meer te kosten, en daar kun je prima windows, program files en 5 'grote' of 10 'kleinere' games op kwijt.
Desnoods zou ik een 64GB nemen voor alleen windows, program files en 2 games welke je vaak speelt.

• Nipje
Ja ik weet het en ik weet ook wat het kost. Toch vind ik het het niet waard.

Wat vinden jullie van de voeding trouwens? Moet ik die veranderen?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:19
Een goede 400-450W is al voldoende. eventueel 550W maar alles daarboven is overkill.
Zelfs als je later nog een 2e videokaart erbij zet en alles overklokt is 850W 'teveel'.

Kijk even in het BBG voedingen topic, daar komt een soortgelijk systeem regelmatig langs.

• Nipje
Ok daar ga ik even een kijkje nemen dan!

Ik vroeg me trouwens nog iets af. Ik zie dat heel veel moederborden Micro ATX zijn. Ook gaming borden. Heeft dit nog bepaalde voordelen naast het formaat alleen? Of mist het juist vaak wat functionaliteiten tem opzichten van ATX borden?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

µATX heeft minder plek voor sloten dan ATX, zie ook: *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen?

• Nipje
Hmm, misschien is dit dan een betere keuze:

http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-123661

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarom zou je zo'n dure plank nemen? En waarom µATX? Je koopt een XL-ATX kast, dat is zo'n beetje de grootste denkbaar, en dan duw je er zo'n minibordje in, dat snap ik niet. Als je een kleine compacte behuizing wil dan kan me de keuze voor µATX voorstellen,maar niet als je al een XL-ATXkast gekozen hebt.

• Nipje
Je hebt gelijk. Voor mijn keuze zijn nu alleen de gigabyte en de msi nog over. Ik moet nu gewoon even uitzoeken of ik meer usb 3.0 wil of meer sata600. Denk dat ik op basis daarvan maar gewoon kies dan :)

• Nipje
Ik ga toch voor het MSI bordje op basis van jouw review! Ben benieuwd :)
Pagina: 1