Hallo. Ik ben er achter gekomen dat ik de moederbordwereld wat minder in de gaten heb gehouden en dat deze zich uiteindelijk heeft ontwikkeld tot een markt met extreem veel variaties (waar voor mij vroeger de keus nog vooral lag tussen P43 of P45, en ik toen al niet goed de verschillen kende). Ik zie op Pricewatch bijvoorbeeld een hele lisjt van socket 1155 chipsets (B65, B75, C204 PCH, C206 PCH, C216, H61, H67, H77, P67, Q67, Q77, Z68, Z75, Z77). Bij AMD is dit nog iets duidelijker, daar hoort er toch al gauw een specifieke chipset bij een specifieke CPU, hoewel er enige backwards compatibiliteit is, maar ook voor AMD zijn er alsnog extreem veel moederbord-fabrikanten en verschillende uiteenlopende prijzen. Voor de niet goed op de hoogte zijnde tweaker is dit natuurlijk een bos waar je de bomen niet meer doorheen ziet. Omdat ik het wel leuk vind voor mensen hardware uit te zoeken is het natuurlijk niet onhandig een beetje op de hoogte te zijn van moederborden.
In hoeverre kan ik een moederbord zien als een willekeurig plankje waarop je allerlei processoren, videokaarten en geheugenmodules kan plaatsen en in hoeverre speelt ook het moederbord/chipset mee in de algehele snelheid van het systeem? Geeft ieder moederbord met support voor processor X en videokaart Y ongeveer dezelfde prestaties als ik X en Y er dus ook in plak, of zit hier wezenlijk veel verschil tussen?
Ik weet dat moederborden veel kunnen verschillen in features. Zo hebben duurdere modellen/hogere chipset nummers eerder de neiging twee PCIe sloten te hebben die beiden in x16 mode kunnen draaien (waar mijn goedkope P43 officieel crossfire ondersteunt maar een tweede videokaart slechts op x4 snelheid zal draaien, en dus maar lage brandbreedte heeft etc), en ik weet dat sommige borden beter overclocken dan anderen, maar of ze echt helpen om de rest van je hardware beter te doen presteren, geen idee.
In hoeverre kan ik een moederbord zien als een willekeurig plankje waarop je allerlei processoren, videokaarten en geheugenmodules kan plaatsen en in hoeverre speelt ook het moederbord/chipset mee in de algehele snelheid van het systeem? Geeft ieder moederbord met support voor processor X en videokaart Y ongeveer dezelfde prestaties als ik X en Y er dus ook in plak, of zit hier wezenlijk veel verschil tussen?
Ik weet dat moederborden veel kunnen verschillen in features. Zo hebben duurdere modellen/hogere chipset nummers eerder de neiging twee PCIe sloten te hebben die beiden in x16 mode kunnen draaien (waar mijn goedkope P43 officieel crossfire ondersteunt maar een tweede videokaart slechts op x4 snelheid zal draaien, en dus maar lage brandbreedte heeft etc), en ik weet dat sommige borden beter overclocken dan anderen, maar of ze echt helpen om de rest van je hardware beter te doen presteren, geen idee.