Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 15:59

amas

Law of Nature: Chaos

Topicstarter
Ik ben een beetje nieuw in de audiowereld en heb een vraag over digitaal surroundgeluid. Het zit namelijk zo, ik heb 5.1 speaker set-up aangesloten op een Yamaha RX-467. Deze voorzie ik van signaal met mijn PC via de on-board geluidschip met een optische kabel. Als ik nu een video wil afspelen met surroundgeluid in de vorm van DTS of Dolby Digital (AC3) dan kan ik met ffdshow audio decoder selecteren dat ik dit zgn. passthrough over de S/PDIF kabel. Tot zover gaat het goed. Als ik echter een blu-ray probeer af te spelen dan krijg ik slechts stereo output. Nu kan ik dit oplossen door het te converteren naar AC3 640kbps. Dit werkt wel, maar nu krijg ik niet het geluid zoals dat bedoeld is op de Blu-ray.
Ik speel de films af met Media Player Classic die bij het CCCP zit. Als je hierin op shift+F10 drukt zie je wat voor formaat de audio is.
Ik heb twee test files. De eerste is een geripte bluray. De tweede is een dolby digital demo van demo-world.
Link naar audio info: File 1 File 2

De eerste file heeft 3 audiostreams. Een lossless stereo PCM signaal, een lossy surround AC3 en een lossless surround PCM signaal. De eerste kan ik begrijpen dat deze niet werkt, omdat ik ergens gelezen had dat S/PDIF niet genoeg bandbreedte heeft om lossless PCM te versturen. MPC pakt echter het derde PCM surround signaal. Dit zie ik namelijk bij output staan in ffdshow. Deze wordt echter in stereo uitgezonden. Selecteer ik echter AC3 (S/PDIF encode mode) dan wordt het signaal naar AC3 640kbps geconverteerd en wel in surround uitgezonden. Is er een manier om wel de volledige bitrate in surround door de speakers te sturen?

De tweede zou wel moeten werken door in ffdshow onder de categorie Passthrough (S/PDIF, HDMI) het vakje E-AC3 aan te vinken. Ik krijg echter nog steeds stereo uit mijn speakers. Terwijl de output naar de reciever wel degelijk surround is. Ook hier werkt het weer om het signaal naar AC3 te converteren. Zelfde vraag, is er een manier om wel de volledige bitrate in surround door de speakers te sturen?

Het is een lap tekst geworden, hopelijk kunnen jullie er iets mee en als het kan een oplossing eruit vinden :)

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:04
Nee dat gaat niet via s/pdif. Het is stereo of gecomprimeerd surround.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMDB
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-08 11:58
ShittyOldMan schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 00:39:
Nee dat gaat niet via s/pdif. Het is stereo of gecomprimeerd surround.
Dat is onzin: SPDif kan AC3 (aka Dolby Digital) en DTS doorgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
ShittyOldMan heeft gelijk.

Bij mijn weten zijn alle Dolby-formaten behalve TrueHD gecomprimeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:04
EMDB schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 16:22:
[...]
Dat is onzin: SPDif kan AC3 (aka Dolby Digital) en DTS doorgeven...
Dat is wat ik zeg: gecomprimeerd surround.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Heeft de Blu-ray niet toevallig DTS-HD ? Dat kan namelijk niet via optical:
DTS-HD Master Audio may be transported to AV receivers in 5.1, 6.1 or 7.1 channels, at lossless quality, in one of three ways depending on player and/or receiver support[5]:
  • Over 6, 7 or 8 RCA connectors as analog audio, using the player's internal decoder and digital-to-analog converter (DAC).
  • Over HDMI 1.1 (or higher) connections as 6-, 7- or 8-channel linear PCM, using the player's decoder and the AV receiver's DAC.
  • Over HDMI 1.3 (or higher) connections as the original DTS-HD Master Audio bitstream, with decoding and DAC both done by the AV receiver.
Ik zie in de specs van je receiver trouwens staan dat hij ook 4x HDMI input heeft... Kun je niet een elcheapo videokaart kopen met HDMI output, zodat je het geluid via HDMI eruit kan spugen?

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 19-08-2012 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-08 19:45
Spdif heeft beperkte bandbreedte. AC3 en DTS en stereo PCM werken prima, maar alles daarboven niet meer. DTS-MA en DD HD werken simpelweg niet over de 1,5 mbit die een spdif verbinding maximaal heeft. Zelfde geld voor surround PCM.

Als het goed is zijn zowel DD als DTS backward compatible als je ze op een spdif verbinding probeert te zetten, je krijgt dan namelijk alleen de "core" dus niet lossless, maar wel gewoon het normale geluid.

Zelf ben ik al heel lang afgestapt om ffdshow te gebruiken voor mijn geluid en heb ik gewoon ac3filter geinstalleerd en die werkt redelijk soepel in mijn ervaringen. Maar gewoon ac3 passtrough aangeven zou inderdaad surround geluid op je reciever moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas

amas

Topicstarter
Bedankt voor jullie feedback, nu weet ik ten minste waar ik aan toe ben. S/PDIF heeft dus simpelweg niet genoeg bandbreedte, daar zal ik dus genoegen mee moeten nemen.
Ik zie echter wel in de post van ThinkPad dat HDMI wel deze hoge bitrates ondersteunt. Mijn HD6870 heeft een HDMI uitgang. Ik zal vanavond even proberen om het geluid over HDMI naar de receiver te sturen. Zou moeten werken toch?

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Via HDMI zou het moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas

amas

Topicstarter
Ik heb eindelijk tijd gehad om HDMI te testen. Dit werkt erg goed. Zelfs geluid in games is nu in 5.1 surround. Helaas loop ik toch tegen een probleem aan. Ik had mijn PC altijd via een DVI->HDMI kabel aangesloten op mijn TV. Nu ik het beeld door een HDMI->HDMI stuur is het beeld ineens niet scherp meer, de kleuren zijn oververzadigd en het beeld is een paar pixels naar boven opgerekt. Ik heb verschillende HDMI kabels getest. Hetzelfde gebeurt als ik beeld direct naar de TV stuur en als het beeld via de reciever wordt gelust.
Nu zit ik dus met een dilemma, ga ik voor goed geluid of goed beeld? :)

edit: Helaas moet ik bij het goede beeld blijven. Als ik namelijk mijn TV uitschakel dan denkt de PC dat er geen beeldscherm meer is aangesloten en ik heb dan geen geluid meer |:( Ergo, ik blijf wel bij S/PDIF en neem het iets slechtere geluid dan maar voor lief. Zonde, wat het klonk zo goed :N

[ Voor 19% gewijzigd door amas op 27-08-2012 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond_DogG
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-04 23:24
laat je je tv toch aanstaan , wel raar dat hij uitgaat als je tv uit zet want die van mij blijft gewoon aan misschien moet je je tv op standby zetten en niet helemaal uit

mij tv philips 3000 serie heeft niet eens meer een full uit er blijft altijd een rood lampje branden en kan hem met ab aan zetten >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Anders is er vast wel een of andere hack te vinden waarbij je HDMI-kabel op een bepaalde manier kort laat sluiten zodat je pc denkt dat er wel iets aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas

amas

Topicstarter
Diamond_DogG schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 22:10:
laat je je tv toch aanstaan , wel raar dat hij uitgaat als je tv uit zet want die van mij blijft gewoon aan misschien moet je je tv op standby zetten en niet helemaal uit

mij tv philips 3000 serie heeft niet eens meer een full uit er blijft altijd een rood lampje branden en kan hem met ab aan zetten >
Heb ik ook. De TV gaat gewoon op standby. De PC "ziet" nog wel een beeldscherm, hij weet alleen niet wat voor of wat er mee gedaan moet worden. Dus hij zet het maar als standaardscherm, met als enige resoluties 640x480 en 800x600 alsof er geen drivers voor zijn. Tja, ik snap het ook niet precies. Misschien is het zo dat omdat de TV uitstaat dat de reciever ziet dat de TV geen signalen meer ontvangt en daarom geen signaal meer naar de TV stuurt. Wat hetzelfde is als de HDMI kabel tussen de TV en reciever weghalen. Dan krijg ik hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheAmassama schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 21:57:
Ik heb eindelijk tijd gehad om HDMI te testen. Dit werkt erg goed. Zelfs geluid in games is nu in 5.1 surround. Helaas loop ik toch tegen een probleem aan. Ik had mijn PC altijd via een DVI->HDMI kabel aangesloten op mijn TV. Nu ik het beeld door een HDMI->HDMI stuur is het beeld ineens niet scherp meer, de kleuren zijn oververzadigd en het beeld is een paar pixels naar boven opgerekt. Ik heb verschillende HDMI kabels getest. Hetzelfde gebeurt als ik beeld direct naar de TV stuur en als het beeld via de reciever wordt gelust.
Nu zit ik dus met een dilemma, ga ik voor goed geluid of goed beeld? :)

edit: Helaas moet ik bij het goede beeld blijven. Als ik namelijk mijn TV uitschakel dan denkt de PC dat er geen beeldscherm meer is aangesloten en ik heb dan geen geluid meer |:( Ergo, ik blijf wel bij S/PDIF en neem het iets slechtere geluid dan maar voor lief. Zonde, wat het klonk zo goed :N
Kwestie van vogelen met je beelscherminstellingen. Toen ik mn TV aansloot, wilde win7 perse mn TV als primair beeldscherm aanwijzen. De oplossing was simpel: Wijs de ander aan als primair beeldscherm, en gebruik 'breid de desktop uit'.

Enne, als je eenmaal alles goed gevogeld hebt, kan je je TV prima uitzetten en geluid spelen. De TV hoeft nl. niet aan te staan voor alleen geluid. Vrijwel alle receivers spelen geluid gewoon af, of je TV nu aanstaat of niet (Speel anders eens een CD af via een blurayspeler die via HDMI is aangesloten).

Werkt prima allemaal. Gewoon eerst alles goed instellen, dan pas concluderen dat iets niet werkt, en pas veel later hier op got iets erover posten (want niet alle antwoorden die je krijgt zijn correct).
Pagina: 1