Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 15:59

amas

Law of Nature: Chaos

Topicstarter
Ik ben een beetje nieuw in de audiowereld en heb een vraag over digitaal surroundgeluid. Het zit namelijk zo, ik heb 5.1 speaker set-up aangesloten op een Yamaha RX-467. Deze voorzie ik van signaal met mijn PC via de on-board geluidschip met een optische kabel. Als ik nu een video wil afspelen met surroundgeluid in de vorm van DTS of Dolby Digital (AC3) dan kan ik met ffdshow audio decoder selecteren dat ik dit zgn. passthrough over de S/PDIF kabel. Tot zover gaat het goed. Als ik echter een blu-ray probeer af te spelen dan krijg ik slechts stereo output. Nu kan ik dit oplossen door het te converteren naar AC3 640kbps. Dit werkt wel, maar nu krijg ik niet het geluid zoals dat bedoeld is op de Blu-ray.
Ik speel de films af met Media Player Classic die bij het CCCP zit. Als je hierin op shift+F10 drukt zie je wat voor formaat de audio is.
Ik heb twee test files. De eerste is een geripte bluray. De tweede is een dolby digital demo van demo-world.
Link naar audio info: File 1 File 2

De eerste file heeft 3 audiostreams. Een lossless stereo PCM signaal, een lossy surround AC3 en een lossless surround PCM signaal. De eerste kan ik begrijpen dat deze niet werkt, omdat ik ergens gelezen had dat S/PDIF niet genoeg bandbreedte heeft om lossless PCM te versturen. MPC pakt echter het derde PCM surround signaal. Dit zie ik namelijk bij output staan in ffdshow. Deze wordt echter in stereo uitgezonden. Selecteer ik echter AC3 (S/PDIF encode mode) dan wordt het signaal naar AC3 640kbps geconverteerd en wel in surround uitgezonden. Is er een manier om wel de volledige bitrate in surround door de speakers te sturen?