Ik zit even voor de lol te kijken of 'Investeren in kennis en onderwijs' nu eigenlijk iets oplevert, maar ik vind het nogal populistisch en onduidelijk. Even een paar voorbeeldjes:
1. ... Schoolmanagers gaan ook zelf lesgeven...
Net zoals een verpleegkundige het beste een verpleegtehuis kan runnen, een vakkenvuller een supermarkt en een productiemedewerker een fabriek. Typisch een regel die je binnen no-time omzeilt. De directeur gaat achterin op zijn iPad zitten spelen terwijl er een film wordt gedraaid... want dan voldoet hij aan de eis... (Overigens horen films ook gewoon in een lesprogramma, daar zit mijn probleem niet

)
2. ... Leraren hebben op termijn een masterdiploma — met uitzondering van praktijkleerkrachten ...
Bedoelen ze nu Basis, Middelbaar of ander onderwijs? En wat dit nu zou 'opleveren' is al helemaal onduidelijk. Als mijn WC verstopt zit wil ik zeker geen MSc aan mijn pot hebben staan, maar iemand die 'het werk gedaan krijgt'.
4. ... investeringen in scholen en universiteiten....
Hoe helpt dat nu precies onze economie? Zodat er veel mensen geen WW hebben? Want zowel een student als leraar draagt niet direct iets bij aan het BNP, dus onze economie gaat er (op korte termijn) niks aan hebben.
5. ...Medewerkers in kinderdagverblijven en voorscholen zijn daartoe opgeleid....
Dan worden die dingen NOG duurder (vooral kinderdagverblijven) en nu is al amper betaalbaar. Het opsporen van een achterstand is leuk, maar wat dan? Blijkbaar hebben ze weinig vertrouwen dat hun aanpassingen aan het systeem het systeem verbeteren, want ze moeten nog harder hun best gaan doen om alle gevallen op te sporen. (Of ben ik nu te cynisch?)
6. ...we houden geen verplichte CITO-toets ...
&
14 ...Het eindniveau van het MBO wordt centraal vastgesteld en er komen landelijke examens. ...
Hoewel het 2 verschillende 'momenten' zijn vind ik dit gewoonweg tegenstrijdig. Leg je de verantwoordelijkheid nu bij de overheid voor goed onderwijs of niet? Daarnaast zeggen ze dat basisscholing vormend is, maar MBO dan weer niet. De gemiddelde MBO docent zal het hier niet mee eens zijn.
En als ik punt 17 lees word ik helemaal dwars:
Gaan we eindtoetsen voor HBO invoeren, Master's op de Uni doen, maar ondertussen moet de doorstroming beter (stapelen) bij MBO-HBO (dus naar de Uni doorstromen is weer geen item), maar volgens punt 2 moet wel iedereen dadelijk een Master hebben, dus ga maar uitbreiden die universiteiten!
En dan komen er links en rechts nog andere dingen langs, wat ik echt niet kan rijmen:
Aan de ene kant ontzettend gaan lopen pushen op meer stage plaatsen en het volgende moment zeggen dat sponsoring en reclame niet mag op scholen. Ja doei! In het MKB is het nog wel mogelijk om een stagiair iets te laten opleveren, maar voor iets grotere bedrijven is het gewoon sponsoring en maatschappelijk meehelpen. Bedrijven die veel stagiairs in dienst hebben sponsoren de school ook vaak, zodat het voor iedereen leuk blijft,.
Ik weet niet hoe de rest van het programma eruit ziet, maar het hele plan ziet er uit alsof er een vragenronde is geweest en ze elk punt maar op de lijst hebben gezet. Vooral dingen die niet te kwantificeren zijn, zodat het geen geld kost, maar wel leuk staat.
Sorry, nog een post, over een ander onderwerp: 'Goed vervoer voor iedereen'
1. NS en ProRail worden onderdeel van één publiek nutsbedrijf. Zo wordt de samenwerking versterkt en voorkomen dat de bedrijven langs elkaar heen werken. De minister van Infrastructuur en Milieu is eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van het spoorvervoer.
2. Al het binnenlandse reizigersvervoer per spoor wordt weer onderdeel van één vervoervergunning. In deze concessie worden veel duidelijker prestatieafspraken gemaakt over de treinfrequenties, de gemiddelde snelheid, de punctualiteit, de veiligheid en de kwaliteit van de dienstverlening. In de eerst komende concessie wordt ook vastgelegd dat alle treinen een toilet krijgen.
Huh?... sorry, HHHUUHHH?
We maken er 1 concessie van, er is 1 partij met AL het spoor & personentreinen en dan schrijven we 4 boeken vol met de vraag wie in NL dan AL het spoor & personentreinen mag gaan doen... en de beste aanbieder wint... en dan is de Minister verantwoordelijk voor het publieke nutsbedrijf dat deze concessie wint... waarvoor maar 1 aanbieder is... wat een publiek nutsbedrijf is.
Maar ook 3 & 6 zijn eigenlijk tegenstrijdig. Ze willen meer regionaal spoor en waar nu geen spoor ligt moeten snelwegbussen komen. Volgens mij hadden ze net gezegd dat ze daar regionaal spoor wilden. Zet er dan neer wanneer je het een wil en wanneer het ander. Het is namelijk een andere oplossing voor hetzelfde probleem.
O jee, de volgende:
8 & 9. We schaffen de toeslag af voor de Fyra en de Beneluxtrein blijft bestaan. Als iemand mij het verschil kan uitleggen tussen de Beneluxtrein en een Fyra zonder toeslag... want volgens mij rijden ze beiden naar Brussel en is de 'klacht' over de Beneluxtrein vooral ontstaan door de toeslag bij de Fyra.
11. Ik als ICT-er wordt hier blij van, dit zorgt voor een extra stuk werkgelegenheid
22. Wij zijn tegenstander van tolwegen; de aanleg van wegen financieren we uit de algemene middelen.
25. Het Eurovignet wordt vervangen door een elektronisch toltarief (‘Maut’) voor vrachtverkeer, zoals in Duitsland.
We zijn een tegenstander van tolwegen, dus voor vrachtwagens komt er een elektronisch toltarief? Noem het dan gewoon een belasting, want de wegen worden er niet van betaald.
Puntje 24 (fijnstof 2015) vind ik een beetje in strijd met hun idee over minder regelzucht vanuit de EU. Ja, we willen minder regels vanuit de EU, maar laten we ons wel gaan houden aan de regels die er liggen? Wat is dan concreet het probleem met de huidige regels/regelzucht?
Misschien ben ik iets teveel aan het mierenneuken geslagen, maar ik kan er niet tegen als een programma gewoon vol staat met (bijna) tegenstrijdige ideeën. Het maakt mij niet uit of je links of rechtsaf wilt, maar ben dan wel een beetje consequent, want je kunt aan dit partijprogramma regels blijven toevoegen. Gewoon elke uitzondering of probleem lossen we op, wetje erbij, subsidie erop, belasting eraf en ambtenaar ernaast.
De laatste: 'Internationaal Samenwerken'
1. ...Europese samenwerking richten we niet langer op alleen maar geld verdienen maar vooral op het behoud van de vrede, de bescherming van de veiligheid en de bevordering van welvaart en welzijn voor iedereen....
Wikipedia: Welvaart
Wanneer je welvaart & welzijn noemt, dan neig je al snel naar BNP per capita voor welvaart, wat in gewone mensen taal 'geld verdienen' is. Dus... met een hele mooie volzin draaien ze van geld verdienen naar: vrede, veiligheid, wel zijn en... geld verdienen.
Mijn persoonlijke mening is dan ook dat het programma Bagger is, niet door de feitelijke koers, maar door schrijfstijl, manier van opschrijven, verwoording en taalgebruik.
Ik heb het idee dat ze opzoek zijn naar mensen die zich kunnen vinden in sommige punten en daarbij met hagel schieten, zodat ze 'altijd wel iets raken' in plaats van echt een koers uit te zetten.
De titel zegt het ook wel. 'Nieuw vertrouwen'. Dat kun je letterlijk op elk programma drukken van elke partij.
Svp niet triple-posten, gebruik de edit functie. Ik heb de posts nu samengevoegd
[
Voor 39% gewijzigd door
gambieter op 24-08-2012 16:14
]