SSD - Hulp/Advies gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb jullie hulp nodig. Al een jaar lang hebben wij een neuwe computer, de oude had problemen etcetera. Windows 7 erop, alles fijn, hij vroeg om een recoveryschijf te maken. Dit bedroeg 15 GB van de schijfruimte.
Wij dachten "Oke, kan geen kwaad," niet wetende dat dit afging van een 64 GB grote SSD (Waar wij overigens ook wereldvreemd mee waren). Dus dat deden we. Drie maanden later; de schijfruimte was vol. Wij waren verontwaardigd, we kijken, en ja hoor. Een maar 36 Gigabyte grote harde schijf was bijna vol.

Nader research wees dus uit wat een SSD was en dat het inderdaad om kleine opslagruimte ging. Dus wat wij eerst deden, is alle mappen als documenten, afbeeldingen en dergelijke verplaatsen naar de harde schijf (D:), maarliefst 2000 Gigabite groot. Ging een week goed, en weer liep alles vol. Toen verplaatstten we programma's, ging een week goed, weer vol. We haalde al dagelijks CCleaner door de machine heen, maar dat leek niet te helpen.

Toen was de maat vol en was het tijd voor een maarliefst 8 uur durene herinstallatie van Windows. Er was 7 GB aan ruimte vrij. Maar na een maandje, dit keer alles in het begin al geregeld met programma's en documenten, liep het weer vol. En nu ben ik er dus echt klaar mee. Ik kan niet eens normaal een foto bekijken, of programma's als VMWare Workstation of Visual Studio installeren, omdat vrijwel alles op de SSD moet (AppData, Program Files, etc.). Ook moetenwe bij veel applicaties de juiste locatie aangeven, een onnodige handeling.

Nu kunnen we twee dingen; de schijfruimte uitbreien (graag in dat geval ook advies voor een goede SSD/Harde Schijf die niet te prijzg is) of de schijf permanent opschonen, met program files, AppData en al het andere wat installaties verhinderd op de harde schijf (D:). Bij dit laatste heb ik dan ook hulp nodig.

Als iemand hierop een oplossing weet ben ik je duizend maal dankbaar. Zelfs met een simpel advies kan ik je niet genoeg bedanken.

Met vriendelijke groet,
Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
Samsung 830 SSD, 128GB voor 100 euro of 256GB voor 175.
Denk dat je meer tijd kwijt bent aan al dit gedoe dan dat je gewoon een grotere SSD koopt.
Zelf heb ik het ook wel soms ja, programma's gebruiken automatisch de C-schijf voor caches van 1,5GB en vervolgens kan je nergens aangeven dat je die op een andere schijf wil hebben - irritant als je maar ~20GB bruikbaar hebt ja.
Daarnaast is 7 uur installeren van Windows 7 wel erg lang, en dan vooral voor een SSD.
Heb je hierbij de tijd van het kopieren van oude bestanden ook meegenomen ofzo?
Anders kan het wel zijn dat je SSD niet goed staat ingesteld en de snelheid dus ook niet optimaal wordt benut.

[ Voor 20% gewijzigd door MacorgaZ op 17-08-2012 21:25 ]

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het was eerder gewoon een domme fout van mij, windows 7 installeerde zelf gewoon goed :P
Bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 21:14:
Hallo Tweakers,

Ik heb jullie hulp nodig.

bla bla bla bla bla

Als iemand hierop een oplossing weet ben ik je duizend maal dankbaar. Zelfs met een simpel advies kan ik je niet genoeg bedanken.

Met vriendelijke groet,
Rick
Echt een ongelooflijk, warrig en onduidelijk zever verhaal.

En op 28 juli 2012 zat je nog op aankoopadvies voor een nieuwe pc met wellicht een SSD en wilde je waarschijnlijk ook voor een 256 GB exemplaar gaan. |:( Jongen zoekt PC (1000-1200 euro)

Een trol noemen we zoiets dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit ging om de PC in de huiskamer, niet mijn eigen PC.

Om het voor jou dan even duidelijk te maken; deze computer heeft een SSD, genaamd (C:) en die loopt steeds vol, hoeveel we ook documenten verplaatsen en de installatie op schijf C minimaliseren. Vandaar dat ik advies vraag.

Nu goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is het een idee om eens te gaan kijken waarmee de SSD vol raakt.
Ik heb niet echt de indruk dat je daar naar hebt gekeken. Je bent gewoon aan de gang gegaan zonder te analyseren. Nee, dat heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 10:05:
Misschien is het een idee om eens te gaan kijken waarmee de SSD vol raakt.
Ik heb niet echt de indruk dat je daar naar hebt gekeken. Je bent gewoon aan de gang gegaan zonder te analyseren. Nee, dat heeft geen zin.
Ik heb het maandenlang aangekeken, een de-installatie gedaan en heb dus een conclusie. Het loopt vol op de map AppData. En ook een beetje op Program Files en Program Files (x86). De rest lijkt gewoon oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 11:13
Download TreeSize (Freeware), daarmee kun je zien hoe de data op je partitie is verdeeld, en waar de grote bestanden zitten. Op die manier is het gemakkelijker analyseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
boe.i schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:36:
Download TreeSize (Freeware), daarmee kun je zien hoe de data op je partitie is verdeeld, en waar de grote bestanden zitten. Op die manier is het gemakkelijker analyseren :)
Bedankt!
Er zit zo'n 24 Gigabyte in Windows, 7 Gigabyte in ProgramData, 2 GigaByte in Program Files (x86), 2 Gigabyte in Users, en 500 Megabyte in Program files. Alles zit dus een beetje in de map windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:42:
[...]

Bedankt!
Er zit zo'n 24 Gigabyte in Windows, 7 Gigabyte in ProgramData, 2 GigaByte in Program Files (x86), 2 Gigabyte in Users, en 500 Megabyte in Program files. Alles zit dus een beetje in de map windows.
Windows zelf neemt inderdaad al aardig wat ruimte in. Zit die recovery map daar ook nog bij opgeteld?

Een 64 gb SSD is eigenlijk alleen bedoeld om Windows op te draaien samen met een aantal veergebruikte programma's. Data zoals foto's, video's en andere documenten kun je beter laten staan op een andere hardere schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de recovery schijf is een virtuele schijf, E. Overigens is deze onnodig; ik kan net zo goed de C schijf formateren in een nieuwe Windows installatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
Formatteren lijkt me wel een goede optie. Als grotere SSD kan ik je de Samsung 830 series aanraden (zoals MacorgaZ ook zei).
Formatteren is vrij simpel. Bij het opstarten van je PC zorg je dat je in de bios komt (druk op del, F8 oid.). Zet je CD-drive als opstartschijf, doe de Windows-DVD erin en herstart. Dan start automatisch de installatie op. Bij het kiezen van de schijf waarop je Windows wil installeren kies je de SSD en klik je op formatteren. Daarna nog ca 45 minuten installeren en je hebt weer een clean install.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 12:22
1. Formatter die SSD, zet er windows op ZONDER backup.
2. Als je windows eenmaal hebt geinstalleerd, selecteer je een map op je D: schijf (die van 2000GB/2TB) en zet je DAAR de backup.
3. Dan ga je naar de mappen "documenten, foto's, video's, muziek" - rechter muisknop > eigenschappen. Hier zie je nu een aantal mapjes die op de C: schijf staan.
4. Maak een nieuwe map aan op de D: schijf voor documenten, foto's, video's en muziek. Verwijs vervolgens in de eigenschappen (stap 3) naar deze nieuwe mappen op de D: schijf. Verwijder alle andere locaties in de eigenschappen.

Voila. Dit zou moeten werken.
En inderdaad, je zult de "onnodige" handeling moeten doen dat je even selecteert dat installaties op de D: ipv C: schijf worden gedaan. Wellicht is hier met een registery tweak ook nog wel een fix voor - Google is uw vriend.

[ Voor 1% gewijzigd door RzrBck op 18-08-2012 13:53 . Reden: kleine edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-09 21:40

Koenvh

Hier tekenen: ______

Je kunt een SSD als cache gebruiken voor je HDD (dmv SRT oid)... Zal wel wat prestaties inleveren dan

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RzrBck schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:52:
1. Formatter die SSD, zet er windows op ZONDER backup.
2. Als je windows eenmaal hebt geinstalleerd, selecteer je een map op je D: schijf (die van 2000GB/2TB) en zet je DAAR de backup.
3. Dan ga je naar de mappen "documenten, foto's, video's, muziek" - rechter muisknop > eigenschappen. Hier zie je nu een aantal mapjes die op de C: schijf staan.
4. Maak een nieuwe map aan op de D: schijf voor documenten, foto's, video's en muziek. Verwijs vervolgens in de eigenschappen (stap 3) naar deze nieuwe mappen op de D: schijf. Verwijder alle andere locaties in de eigenschappen.

Voila. Dit zou moeten werken.
En inderdaad, je zult de "onnodige" handeling moeten doen dat je even selecteert dat installaties op de D: ipv C: schijf worden gedaan. Wellicht is hier met een registery tweak ook nog wel een fix voor - Google is uw vriend.
Het probleem is nou eenmaal, Windows is al een paar keer hergeinstalleerd, maar de back-up stamt uit de eerste keer installeren. Dus dat heeft geen enkele zin. Feit blijft dat, hoe vaak ik Windows ook deinstalleer, schijf E nooit weggaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2012 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midy922
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 16:19
Eerst alles deleten met Active KillDisk(bootable op een CD-rommetje).
Daarna Windows 7 opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:47:
Nee, de recovery schijf is een virtuele schijf, E. Overigens is deze onnodig; ik kan net zo goed de C schijf formateren in een nieuwe Windows installatie...
Als die virtuele schijf is aangemaakt op je SSD, dan neemt hij een gedeelte van de totale ruimte van de SSD in beslag die je niet meer kan gebruiken. Of dit het geval is kan je controleren door:
Start > rechter muisknop op Computer > Manage/Beheren > In het linker paneel zoek je "Storage/Opslag" en klik op Disk Management/Schijf Beheer. Kijk of de virtuele partitie onderdeel is van de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 14:19:
[...]

Het probleem is nou eenmaal, Windows is al een paar keer hergeinstalleerd, maar de back-up stamt uit de eerste keer installeren. Dus dat heeft geen enkele zin. Feit blijft dat, hoe vaak ik Windows ook deinstalleer, schijf E nooit weggaat.
Wat hier onder al is gezegd: Zodra je je SSD formatteert, krijg je weer de oorspronkelijke ~60gig terug. Bij het installeren van windows geeft hij als het goed is per schijf aan (als je op advanced/extra/opties/etc) klikt, welke partities er op de schijf staan.
Dan druk je "alles wissen" en "nieuwe maken" en bij de grote stel je die op maximaal in. /BASISKENNIS 7(8)7 ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt! De Recovery schijf is nu samengevoegd met de C schijf. Als het nu vol loopt, is het gewoon tijd voor uitbreiding van schijfruimte. Dus voorlopig gaat het goed.. voor zolang het duurt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een schijf loopt niet zomaar vol.

Daar moet je wel wat voor doen.
Hetzelfde geldt om de schijf niet vol te laten lopen, daar moet je ook wat voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
Mooi dat het gelukt is.

Dan zou ik je nu aanraden om op de 2TB D: schijf een back-up map te maken. En de mappen waar foto's/video's standaard worden opgeslagen veranderen van de C: schijf naar de D: schijf.

En voor het installeren van programma's: check this out
Pagina: 1