Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zelf voedingskabels maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Tha Ra
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 14-04 15:32
Beste tweakers,
Ik wil voor de voeding van een stel boven elkaar gemonteerde harde schijven zelf een voedingskabel maken die netjes op de juiste lengte is. Nu kan ik de connectoren wel vinden maar de moddingshops verkopen voor zover ik kan zien geen gewone losse kabel voor de voeding, het enige dat ik kon vinden was UV-kabel (bij Highflow). Weet iemand wat voor kabel dit is en waar dat te krijgen is?

• lutkeveld
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 03-05 21:11

druk en typefouten voorbehouden

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat ik heb gedaan hiervoor is een molex -> SATAkabel gepakt en daar alle plugjes bijgeprikt.

Ik neem aan dat je uiteindelijk iets van een molex gaatgebruiken om die kabel van stroom te voorzien (of ga je het direct in de voeding solderen?)

• lutkeveld
@ terw dan

Netjes gedaan joh, jammer dat je de datakabels niet kan daisychainen ofzo xD dan zou het er helemaal clean uit zien.

ontopic: Je kan ze ook in zo'n 5.25 inch bay module doen. Dat ziet er ook wel mooi uit en dan lopen er ook niet zoveel power kabels overal.

• Tha Ra
Dit is inderdaad precies hoe ik het wil doen! Probleem is echter dat ik meerdere 4in3 modules heb die ik wil doorlussen, dus achteraan de chain weer een tegenovergestelde molex om zo naar de volgende 4 schijven door te gaan. De tang om de molexen eraan te zetten heb ik ook, het gaat me alleen om de losse draden die ik nergens kan vinden.
@lutkeveld:
Bedoel je zo'n hotswap module? Die zou ik graag hebben maar ze zijn nogal prijzig.

[Voor 12% gewijzigd door Tha Ra op 17-08-2012 16:38]

• lutkeveld
Tha Ra schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:36:
@lutkeveld:
Bedoel je zo'n hotswap module? Die zou ik graag hebben maar ze zijn nogal prijzig.
Zoiets: pricewatch: Sharkoon SATA QuickPort Intern 6-Bay
Hoeveel schijven heb je en zijn ze 2.5 of 3.5 inch?

• Tha Ra
Ja inderdaad, dat bedoel ik.
Voorlopig 8 maar er komen er 4 bij. Allemaal 3,5 inch. Ik ben er al een hele tijd naar opzoek geweest maar ik kan ze niet vinden voor minder dan 100 euro per 4 bays.

[Voor 8% gewijzigd door Tha Ra op 17-08-2012 16:50]

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 05-05 20:50

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik gok 3,5 inch dus die oplossing gaat niet werken :) Het werkt wel fijn : Ik heb zelf een 4x 2,5 inch versie ooit gebruikt voor 4x SSD erin en die wordt onder andere door Chieftec verkocht geloof ik.

Ik zou gewoon voor de oplossing van TERW_DAN gaan : Zoiets heb ik in mijn HTPC gedaan met een oude Antec voeding waar die extra SATA Power conectoren bij zaten en dat scheelt echt een heleboel gedoe met meerdere kabels en dergelijke :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

lutkeveld schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:32:
@ terw dan

Netjes gedaan joh, jammer dat je de datakabels niet kan daisychainen ofzo xD dan zou het er helemaal clean uit zien.

ontopic: Je kan ze ook in zo'n 5.25 inch bay module doen. Dat ziet er ook wel mooi uit en dan lopen er ook niet zoveel power kabels overal.
Die datakabels is wat jammer, maar dat had ook te maken met het feit dat ik toen 2 controllers gebruikte, de gele kabels gaan naar de onboard ICH, de rode naar een Areca 1220.

@Tha Ra,

hoeveel kabel heb je nodig denk je? Ik heb volgens mij nog hele stukken losse kabels liggen (met her en der nog een molex eraan :P) van oude voedingen en dergelijke. Als je daar wat van wilt hebben kan ik best eens voor je kijken en naar je opsturen.

• the_cyberspace
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Als je de kabel zelf wil maken:

http://highflow.nl/aanslu...kabel-18awg-3m-black.html

En deze hebben ze ook nog in verschillende kleurtjes.. Onder andere geel en rood ;)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

• Tha Ra
@Terw_Dan:
Daar zou ik enorm mee geholpen zijn! Ik heb drie stukjes nodig van een cm of 25 (een stukje het liefst iets langer om weg te werken)

• Ghostface9000
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 08:33
ik heb deze handleiding gebruikt gisteren !
YouTube: Modding Guide: Inline SATA Connectors

Werkt perfect ! Veel succes

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Tha Ra schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:57:
@Terw_Dan:
Daar zou ik enorm mee geholpen zijn! Ik heb drie stukjes nodig van een cm of 25 (een stukje het liefst iets langer om weg te werken)
Ik ga vanavond eens kijken wat ik nog heb liggen voor je. (mocht ik morgen nog niets gepost hebben hier, voel je vooral vrij me gewoon even te schoppen per mail of DM, ben pas laat thuis, en geen idee of ik er nog aan denk dan :P)

• Tha Ra
Ghostface9000 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:57:
ik heb deze handleiding gebruikt gisteren !
YouTube: Modding Guide: Inline SATA Connectors

Werkt perfect ! Veel succes
Bedankt voor de tip! Weet je waar die connectors te krijgen zijn? Ze zijn net iets anders dan degene die Terw_Dan en ik gebruiken. Ik heb ze in het verleden zelf eens van een bestaande kabel afgehaald maar dat werd niet netjes.

• Tha Ra
TERW_DAN schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:58:
[...]

Ik ga vanavond eens kijken wat ik nog heb liggen voor je. (mocht ik morgen nog niets gepost hebben hier, voel je vooral vrij me gewoon even te schoppen per mail of DM, ben pas laat thuis, en geen idee of ik er nog aan denk dan :P)
Super, alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En dat wil ik eigenlijk ook wel weten :P
Ik heb mijn connectors destijds bij Freezing Hardware gehaald, maar ze zijn verdomd lastig te vinden verder (zeker als je gewoon zwarte wilt).

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die bedoel ik inderdaad. Fijn te weten dat ze die bij Highflow ook hebben. Nu nog wat gezondere prijzen (ik vond de 0,75€ die ik per connector betaalde al duur genoeg eigenlijk).

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

Helaas zijn ze aan de prijzige kant inderdaad, maar wel verdomd makkelijk :)

Ze zijn te koop bij meerdere shops waaronder it-services.be en mdpc-x, maar de prijzen zijn over het algemeen wel gelijk.

• Ghostface9000
Ik heb 5 van deze gekocht:
http://www.ebay.com/itm/130495594072

De connectors waren ook iets anders dan in het filmpje en het is inderdaad een klein beetje prutsen om ze er af te krijgen. Van deze ebay link zijn het exact dezelfde connectors als op de afbeelding bij highflow maar je moet ze natuurlijk nog zelf van de kabel afhalen. Ik ga het denk ik nog eens opnieuw doen maar nu met zwarte kabels !

• Tha Ra
@GhostfaceL
Dat ziet er prima uit voor die prijs. Zijn de connectors wel met zo'n kapje erop dat gemaakt is om vaker te verwijderen? In dat geval zijn ze prima te gebruiken denk ik, is het laatste stekkertje alleen als uiteinde te gebruiken of ook in het midden van de kabel?

• Tha Ra
Voor de liefhebber, dit zijn de goedkoopste die ik tot nu toe heb gevonden.

[Voor 52% gewijzigd door Tha Ra op 17-08-2012 23:54]

• Ghostface9000
Tha Ra schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 21:50:
@GhostfaceL
Dat ziet er prima uit voor die prijs. Zijn de connectors wel met zo'n kapje erop dat gemaakt is om vaker te verwijderen? In dat geval zijn ze prima te gebruiken denk ik, is het laatste stekkertje alleen als uiteinde te gebruiken of ook in het midden van de kabel?
Ja het kapje gaat er makkelijk af en klikt er redelijk goed op vast.
Je kan de connectors van de uiteinden ook in de midden plaatsen maar dan past het beschermkapje wel niet.
Ik had bij 2 connectoren het probleem dat er wat isolatie tussen de mesjes bleef zitten en zo heb ik er 2 kapot gemaakt. Dan heb ik de connectoren van de uiteinden gebruikt met de kapjes van die kapotte.

Heeft iemand eigenlijk een idee hoeveel schijven je op 1 voedingskabel je kan/mag aansluiten ?

[Voor 5% gewijzigd door Ghostface9000 op 18-08-2012 00:37]

• Tha Ra
Ghostface9000 schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 00:27:
[...]
Heeft iemand eigenlijk een idee hoeveel schijven je op 1 voedingskabel je kan/mag aansluiten ?
Ik zat net even voor je te rekenen, Een 4pins molex-connector (je bottleneck denk ik) mag per pin 11 ampère leveren. Dus 132W op de 12V-lijn en 55W op de 5V-lijn. Zeg dat een beetje 5400rpm-schijf tijdens gebruik niet meer dan 7 Watt verbruikt (zie deze tabellen). Dus ik denk dat 20 schijven wel gaat lukken op 1 kabeltje. Let er wel op dat je dan staggered spinup instelt want tijdens het upspinnen verbruikt een schijf aanzienlijk meer.

• Ghostface9000
Thanks ! :D Zal nog niet snel in de problemen komen dan :D

• yourservice
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 12-02 10:40
Nu is dit artikel al een tijdje oud, heb je later nog wel eens gekeken naar de connectoren?

Al mijn connectoren, besteld bij it-service.be, zijn uitgezet en verwrongen. De complete strings opgestuurd naar ze en in goede orde nieuwe connectoren mogen ontvangen.

Na verloop van tijd zetten die van mij dus iig uit, zijn er meer mensen met deze ervaring?

Komt dit door teveel connectoren op 1 string (ik had er 5 bij een string van 3 bijgeplaatst, dus totaal 8 ).

[Voor 11% gewijzigd door yourservice op 17-04-2013 11:38]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True