Negatieve feedback plaatsen, ook ontvangen?

Pagina: 1
Acties:

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-09 09:18
Beste Tweakers,

Het is helaas zover; de 85ste transactie op Tweakers is slecht verlopen. Helaas geen financiën kwijt, maar wel tijd en moeite verspild. Ik wil graag een negatieve feedback achterlaten bij de desbetreffende Tweakers, alleen bang ik bang dat ik deze dan ook ontvang als 'wraak'.

Ik ben een actief V&Aér met 84 positieve feedbacks, ik zou het zonde vinden om een negatieve feedback te ontvangen.

Moet ik mij hierin zorgen maken? Danku.

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:31

rob_erwt

What does this button do?

Dat kun je beter in het V&A Feedback forum vragen, waar ik dit topic dan ook heen verplaatst.

Never underestimate the power of stupid people in large groups

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Sowieso moet je je geen zorgen maken om één negatieve feedback.

Tenminste, als koper kijk ik naar de algemene trend, één negatieve reactie doet daar echt geen afbreuk aan hoor.

Wat je ook kan doen is een tijdje wachten met je feedback, misschien vergeet de andere partij dan een keer te kijken op zijn profiel ;)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:23
Ik ben niet actief op V&A, maar als het tot een punt komt waar mensen twijfelen om negatieve feedback te geven uit angs voor 'wraakfeedback', is er dan niet iets fundamenteel verkeerd met het feedback systeem?

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Verwijderd

ThinClientQ schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 13:25:
Beste Tweakers,

Het is helaas zover; de 85ste transactie op Tweakers is slecht verlopen. Helaas geen financiën kwijt, maar wel tijd en moeite verspild. Ik wil graag een negatieve feedback achterlaten bij de desbetreffende Tweakers, alleen bang ik bang dat ik deze dan ook ontvang als 'wraak'.

Ik ben een actief V&Aér met 84 positieve feedbacks, ik zou het zonde vinden om een negatieve feedback te ontvangen.

Moet ik mij hierin zorgen maken? Danku.
Het zou zomaar kunnen dat dit gebeurt. Mijn ervaring is wel dat als die feedback echt niet terecht is en je meld dat netjes en je hebt dm conversaties of iets dergelijks dan word die feedback gewoon verwijderd en de feedback die jij hebt gegeven blijft gewoon staan.

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 13:57
Dat is helaas niet waar, indien je geen consensus bereikt blijft de feedback staan, of het nu terecht is of niet.

Het is helaas ook de realiteit en voor mij ook de reden uiterst voorzichtig te zijn met feedback (laatst moest ik al uitleg geven waarom ik 4 sterren had gegeven ipv 5, en natuurlijk ook 4 sterren retour gehad ;) )

Het feedback systeem is al een tijdje "een beetje ziek"
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:53:
[...]

Het zou zomaar kunnen dat dit gebeurt. Mijn ervaring is wel dat als die feedback echt niet terecht is en je meld dat netjes en je hebt dm conversaties of iets dergelijks dan word die feedback gewoon verwijderd en de feedback die jij hebt gegeven blijft gewoon staan.

Verwijderd

Antaresje schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:42:
Ik ben niet actief op V&A, maar als het tot een punt komt waar mensen twijfelen om negatieve feedback te geven uit angs voor 'wraakfeedback', is er dan niet iets fundamenteel verkeerd met het feedback systeem?
Met het feedbacksysteem is niets mis, met de afhandeling van klachten in een aantal gevallen wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

In zekere zin heeft Antaresje een punt: we zien regelmatig hier topics voorbij komen waarbij de ene partij ontevreden is over de transactie (bijv. door een product dat niet aan de beschrijving voldeed, slechte communicatie, te laat vesturen enz). Vaak resulteert dit dan in een review met een lage waardering. Helaas merken we dat de tegenpartij dit dan weer vaak "beloond" met een wraakreview met eveneens een lage waardering. Dit is een situatie die we natuurlijk niet willen zien en ook tegen optreden. Zo makkelijk is het echter niet altijd. Enerzijds wil je beide partijen de kans geven hun woord te doen, anderzijds wil je wraakreviews tegengaan.

Als er dus manieren zijn om deze problemen en resulterende afhandeling van klachten te verbeteren staan we natuurlijk altijd open voor suggesties.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc050
  • Niet online
Goeiemiddag Microkid en anderen,

Ik heb hetzelfde probleem: iets verkocht, en de ander had in de dm's uit zichzelf aangeboden positieve feedback te geven als alles goed ging. Hij dm'de dat hij niet 'van het bellen' was, met een knipoog er bij toen ik vroeg om telefonisch contact.
k ben niet zo`n beller. ;)

Dan bel ik wel, denk ik, en zie dat hij gewoon in de telefoongids staat. Tijdens het telefoongesprek laat hij niets merken, en in latere dm's ook niet. Spullen opgestuurd, betaling ontvangen. Ik geef feedback(alle sterren) maar krijg geen feedback.

Dm'tje, wat blijkt: de wereld vergaat daar blijkbaar als je zijn openbare nummer gebruikt. Direct dreiging met negatieve feedback: 1 (rode dus) ster voor communicatie omdat ik hem heb opgebeld. Terwijl hij in mijn ogen onduidelijk aangeeft dat het een principe is van niet bellen.

Na dm's van mijn kant om er uit te komen (paar sterren minder dan voor communicatie) gaat hij scheldend(letterlijk) dreigen met negatieve feedback.

In het huidige systeem is degene die negatieve feedback plaatst de "winnaar" doordat negatieve feedback soms blijft staan: Wijziging User Review - The_Zohan - Xanquezer EN omdat je op negatieve feedback geen directe weerwoord-reactie kan plaatsen voor lezers van die negatieve feedback.

Edit: ik was NIET een van de twee in het voorbeeld, en heb er geen belangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Laatst online: 13-05-2021
Het probleem van het systeem nu is dat het enkel werkt met een goed appeal systeem: terugpesten ga je ALTIJD hebben. Punt is natuurlijk wel in hoeverre je hier tijd aan wil besteden als Tweakers zijnde.

Nu had ik zelf eigenlijk gehoopt dat het systeem zo zou zijn dat de feedback gewoon staat, en als je het er niet mee eens bent dat hier een threadje voor kan worden aangemaakt om het met de partijen en mods te bespreken. Dit blijkt niet zo te zijn, gezien die thread die jij postte, daar schrok ik zelfs een beetje van: er is duidelijk de conclusie dat de verkoper de boel zo maar heeft geannuleerd. Dat er nog steeds een ontevreden gevoel bestaat snap ik, maar er staan wel gewoon "grove leugens" in de beoordeling.

Dit alles zal vast gevolg zijn ook van een onduidelijke richtlijn wat te doen in deze situatie?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:40
Ik had inderdaad het probleem in het door Marc050 genoemde voorbeeld. Ik wil bij deze dan ook niet inhoudelijk de discussie over dat ene probleem starten.

Ik snap dat het voor moderators erg moeilijk is om een kant te kiezen, vooral omdat tweakers zichzelf afzijdig houdt van V&A en zich niet verantwoordelijk acht voor wat er daar gebeurd.
Ik vind wel dat er wat minder focus gelegd moet worden op het wederzijds zijn van de toestemming voor het aanpassen van feedback.
Er zijn meerdere regels gemaakt over het geven/ontvangen van feedback. Nu wordt echter de regel dat bij aanpassing van de feedback er wederzijdse toestemming moet zijn als belangrijker gezien dan de regel dat het niet toegestaan is 'wraak'-reviews te geven. Dit terwijl dat volgens mij de bron is van de meeste conflicten over reviews

De huidige situatie komt er feitelijk (en lichtelijk overdreven) op neer dat, om mijn geval als voorbeeld te gebruiken, ik nu als wraak tientallen slechte reviews kan plaatsen bij degene waar ik het conflict mee had, en zolang ik mijn poot stijf houd en nee zeg tegen verwijdering die reviews ook moeten blijven staan.

Het zou mij redelijk lijken dat een moderator een review als 'wraak' kan betitelen en om die reden tot directe verwijdering over zou moeten kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
The_Zohan schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:18:
Ik had inderdaad het probleem in het door Marc050 genoemde voorbeeld. Ik wil bij deze dan ook niet inhoudelijk de discussie over dat ene probleem starten.

Ik snap dat het voor moderators erg moeilijk is om een kant te kiezen, vooral omdat tweakers zichzelf afzijdig houdt van V&A en zich niet verantwoordelijk acht voor wat er daar gebeurd.
Ik vind wel dat er wat minder focus gelegd moet worden op het wederzijds zijn van de toestemming voor het aanpassen van feedback.
Er zijn meerdere regels gemaakt over het geven/ontvangen van feedback. Nu wordt echter de regel dat bij aanpassing van de feedback er wederzijdse toestemming moet zijn als belangrijker gezien dan de regel dat het niet toegestaan is 'wraak'-reviews te geven. Dit terwijl dat volgens mij de bron is van de meeste conflicten over reviews

De huidige situatie komt er feitelijk (en lichtelijk overdreven) op neer dat, om mijn geval als voorbeeld te gebruiken, ik nu als wraak tientallen slechte reviews kan plaatsen bij degene waar ik het conflict mee had, en zolang ik mijn poot stijf houd en nee zeg tegen verwijdering die reviews ook moeten blijven staan.

Het zou mij redelijk lijken dat een moderator een review als 'wraak' kan betitelen en om die reden tot directe verwijdering over zou moeten kunnen gaan.
Punt is natuurlijk: de tegenpartij kan ook niet tevreden zijn over de afhandeling, het is allemaal erg subjectief. Ik snap ook wel dat er destijds is besloten de review te laten staan: immers was hij niet tevreden over de manier van doen. Hij heeft het recht zich te uiten over deze negatieve ervaring. Echter, nu staat er dit bij zijn beoordeling over jou:
Geen geduld getoont.

alles moet nu nu nu bij hem.

er onaardige tweaker.
En dat is gewoon feitelijk onjuist. Liever dan gehad dat de moderator gewoon een editje had gedaan, vermeldt dat beide partijen niet tevreden zijn en een linkje naar het topic, dan kunnen mensen beide kanten van het verhaal lezen. Mocht er dan een wellus/nietus discussie komen, gaat het topic op slot, maar hebben nog steeds beide partijen hun zegje gedaan. Zeker jouw topic is een mooi voorbeeld: beide partijen hebben een korte discussie, er wordt e.e.a. verdraaid in de discussie en uiteindelijk geeft een mod een overzicht wat er is gebeurd. Dan hoeft tweakers ook geen uitspraak te doen over wie er gelijk heeft.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc050
  • Niet online
LiquidT_NL schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:31:
[...]

Zeker jouw topic is een mooi voorbeeld: beide partijen hebben een korte discussie, er wordt e.e.a. verdraaid in de discussie en uiteindelijk geeft een mod een overzicht wat er is gebeurd. Dan hoeft tweakers ook geen uitspraak te doen over wie er gelijk heeft.
Dan wel verwijderen. De bekijkers van een reputatie weten niet dat er een discussie over een feedback is. Mijn reactie-op-feedback idee geeft de mogelijkheid om zichtbaar voor de lezer te reageren op negatieve feedback. Dan kan iemand die iets wil kopen beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:38

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik zou me niet zo druk maken om 1 negatieve feedback. Volgens mij prikt iedereen daar redelijk snel doorheen. Ik heb er zelf iets minder dan een jaar geleden ook 1 ontvangen. Hoewel ik die zeer onterecht vond heb ik het lekker daarbij gelaten. Geen zin om met modder te gaan gooien en vooral, geen zin om er tijd aan kwijt te zijn.

Als je verder gewoon prima reviews hebt is het gewoon een incidentje imho, ik zou me er persoonlijk niet door tegen laten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
IceStorm schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:51:
Ik zou me niet zo druk maken om 1 negatieve feedback. Volgens mij prikt iedereen daar redelijk snel doorheen. Ik heb er zelf iets minder dan een jaar geleden ook 1 ontvangen. Hoewel ik die zeer onterecht vond heb ik het lekker daarbij gelaten. Geen zin om met modder te gaan gooien en vooral, geen zin om er tijd aan kwijt te zijn.

Als je verder gewoon prima reviews hebt is het gewoon een incidentje imho, ik zou me er persoonlijk niet door tegen laten houden.
Waarheid. Echter, stel dit had Zohan zijn tweede deal ooit geweest. Dan had hij 2,5 ster en de volgende feedback:
Geen geduld getoont.

alles moet nu nu nu bij hem.

er onaardige tweaker.
Dat maakt het erg moeilijk. Een linkje naar de forum thread, of een open reactie op de beoordeling (zoals Marc050 aangeeft) zou dan toch wel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

The_Zohan schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:18:
Nou nee, we kunnen niet zomaar elke negatieve review verwijderen. Er zijn helaas voorbeelden genoeg van personen die gewoon geen negatieve feedback willen in hun profiel en er dus op allerlei manieren proberen vanaf te komen. Daarom willen we graag dat de tegenpartij op de hoogte is van het verwijderen zodat hij weerwoord kan geven. Als we zomaar alles verwijderen waar jullie om vragen heeft iedereen straks ineens 5 sterren ;)
Marc050 schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:48:
[...]
De bekijkers van een reputatie weten niet dat er een discussie over een feedback is. Mijn reactie-op-feedback idee geeft de mogelijkheid om zichtbaar voor de lezer te reageren op negatieve feedback. Dan kan iemand die iets wil kopen beslissen.
Dat is inderdaad iets dat wel bij ons leeft. Het zou dan iets worden als: je kan maximaal 1 feedback geven aan elkaar. Ben je het er niet mee eens, dan kan je een reactie geven op de feedback met jouw versie van het verhaal. Dan moet de lezer zelf maar de conclusie trekken wie er gelijk had en in hoeverre hij de beoordeling laat meewegen.
Hoe zien jullie dit?

[ Voor 31% gewijzigd door Microkid op 10-09-2012 16:08 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Microkid schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:06:
[...]

Dat is inderdaad iets dat wel bij ons leeft. Het zou dan iets worden als: je kan maximaal 1 feedback geven aan elkaar. Ben je het er niet mee eens, dan kan je een reactie geven op de feedback met jouw versie van het verhaal. Dan moet de lezer zelf maar de conclusie trekken wie er gelijk had en in hoeverre hij de beoordeling laat meewegen.
Hoe zien jullie dit?
Dat is op zich wel een goede optie.

Een simpelere oplossing zou zijn om alleen nog de verkoper een rating te kunnen geven. Ik snap niet zo goed waarom men beoordeeld kan worden als koper. Daar hoef je niet zo heel veel voor te doen over het algemeen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
[...]

Hoe zien jullie dit?
Dit zou al een groot deel van de problematiek aanpakken lijkt mij. Als toevoeging eventueel (om het helemaal dicht te timmeren) zou een eventuele 3e (neutrale) post kunnen komen van een moderator, mocht die zich in de kwestie hebben gemengd. In het voorbeeld van Zodan:
- Post van Zodan die zegt dat het onzin is en zijn verhaal post
- Post van tegenpartij die zegt dat Zodan ongeduldig is
- Post van moderator die stel wat er exact is gebeurd

Klaar. Maar alleen al de mogelijkheid voor 1 post voor iedere partij zou al heel erg schelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Hooglander1 schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:07:
[...]

Een simpelere oplossing zou zijn om alleen nog de verkoper een rating te kunnen geven. Ik snap niet zo goed waarom men beoordeeld kan worden als koper. Daar hoef je niet zo heel veel voor te doen over het algemeen.
Dan nog kan iemand de verkoper negatief beoordelen terwijl hij het hier niet mee eens is. En ook kopers zijn in onze ogen prima te beoordelen: betalen ze netjes op tijd, geven ze het juiste adres door, reageren ze tijdig enz. BIj een transactie zijn 2 partijen betrokken, die kan je dus ook beiden beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc050
  • Niet online
Hooglander1 schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:07:
[...]

Klopt niet, ik heb als verkoper vooruit opgestuurd, spullen aangekomen, betaling ontvangen, positieve feedback gegeven, en die wil ik nu vanwege onredelijke bedreiging achteraf met negatieve feedback om stompzinnige reden misschien veranderen. En nu kan een poster van feedback alleen aanvullen, niet de sterren veranderen.

edit @LiquidT_NL: vanwege onredelijke bedreiging achteraf met negatieve feedback om stompzinnige reden

Ik wist ook niet dat achteraf een mes in de rug steken hier nog kon. Wel dus.

[ Voor 19% gewijzigd door Marc050 op 10-09-2012 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Marc050 schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:13:
[...]
Klopt niet, ik heb als verkoper vooruit opgestuurd, spullen aangekomen, betaling ontvangen, positieve feedback gegeven, en die wil ik nu misschien veranderen. En nu kan een poster van feedback alleen aanvullen, niet de sterren veranderen.
Waarom zou je een review veranderen? De review schrijf je pas nadat de transactie afgerond is. Aangezien er daarna niets meer zal veranderen is wijzigen van een review niet nodig. Je gaat niet ineens 3 sterren wijzigen naar 5 sterren ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc050
  • Niet online
@Microkid zie mijn eerdere posting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Marc050 schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:18:
In feite vraag je nu om een mogelijkheid om een wraak review te plaatsen, dat besef je wel? Jij was tevreden over iemand, hij niet over jou, en nu wil jij je review aanpassen op basis van zijn review.

Uiteraard snap ik jouw frustratie wel, maar het aanpasbaar maken van een beoordeling zou echt totaal niet werken naar mijn mening. Met een post systeem zou jij kunnen aangeven dat de negatieve feedback totaal niet terecht is. Punt is, ik zou ook zoiets hebben "wat maakt bellen nou uit". Maar wat voor jou een schouderophalend iets kan zijn, kan voor iemand anders blijkbaar als extreem nadelig worden ervaren. Het is niet aan tweakers om te bepalen of iemand zich "aanstelt", omdat dat subjectief is.

[ Voor 42% gewijzigd door LiquidT_NL op 10-09-2012 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Marc050 schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:18:
Wat jij het over hebt is feitelijk ook een wraak review. In eerste instantie was je immers prima te spreken over de hele afhandeling en heb je de verkoper daar goed voor beoordeeld. Pas nadat hij de beloofde review over jou niet plaatste wilde jij de review aanpassen naar een lagere score. Dat er aan de hele transactie niets veranderd is vergeet je blijkbaar even.
Ook in dit geval zou je dan een reactie op je review kunnen geven (en dat kan nu al) dat verkoper verzuimd heeft jou te beoordelen.

edit: LiquidT_NL zegt dus exact hetzelfde :)

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 10-09-2012 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc050
  • Niet online
Nee, ik kom mijn afspraken na, hij niet. Hij wil omdat ik hem gebeld heb een negatieve feedback plaatsen, ipv een positieve. Zijn dm was: ik geef geen positieve feedback, als ik wel feedback geef is het met 1 rode ster omdat je me in het telefoonboek hebt opgezocht en gebeld hebt. Zie mijn eerste post hier.

edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc050
  • Niet online
Nogmaals IK DOE NIET AAN WRAAKREVIEWS, ik verwacht wel dat mensen hun toezegging nakomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Marc050 schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:24:
Nee, ik kom mijn afspraken na, hij niet. Hij wil omdat ik hem gebeld heb een negatieve feedback plaatsen, ipv een positieve. Zijn dm was: ik geef geen positiev feedback, als ik wel feedback geef is het met 1 rode ster omdat je me in het telefoonboek hebt opgezocht en gebeld hebt. Zie mijn eerste post hier.
En dan nog? Ook al geeft hij je 1 ster, dan kan jij een reactie plaatsen met uitleg. Voor de lezer zal het duidelijk zijn dat verkoper jouw belletje niet op prijs stelde en dat die beoordeling dus niet zo zwaar gemeten moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc050
  • Niet online
Mensen kunnen in het overzicht van hun beoordelingen geen voor lezers zichtbare reacties plaatsen op negatieve feedback. Niemand kan een zichtbare uitleg geven.

edit: accenten ter verduidelijking

[ Voor 19% gewijzigd door Marc050 op 26-09-2012 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Nu nog niet nee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:31
Microkid schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:25:
En dan nog? Ook al geeft hij je 1 ster, dan kan jij een reactie plaatsen met uitleg.
Niet echt :) Of ja, in min ogen zwaar afdoende. Ik post het meestal niet omdat het in een specifiek topic (ver) offtopic is, maar aangezien dit een generiek topic is:

T.net kiest geen partij, alle bezoekers van het topic (die niet eens geacht worden te reageren...) kunnen het ééns zijn met één van de personen, als degene die dwars is begonnen dwars blijft liggen dan blijft het gewoon staan. In beginsel kun je dus een negatieve reactie niet verwijderen, enkel aan de plaatser verzoeken deze weg te halen, vaak met als gevolg dat je eigen reactie ook weg moet... Ik heb uiteraard geen statistieken maar ik vraag me echt af hoeveel van die disputen daadwerkelijk opgelost worden en hoe vaak iemand maar akkoord gaat met het laten verwijderen van zijn eigen terechte commentaar om maar van de negatieve tegenreactie af te zijn.

Dan is de er de optie tot wederhoor: In de Shopreviews kan de shop rechtstreeks hun verhaal kwijt onder een review die een ander geschreven heeft. Bij een V&A Feedback moet je minimaal 2x klikken en dan gaan zoeken tussen de reviews naar de goede. "Ja, je mag je verweren maar we zetten het er niet bij, men moet zelf gaan zoeken". Dat is toch geen wederhoor?

Ik zou bij V&A feedback degene op wie het slaat ook feedback laten geven. Dat kan leiden tot geflame en behoeft in incidentele gevallen dus moderatie, maar dat kan nu ook in de tegenreview. Je plaatst hem enkel directer bij de bron :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc050
  • Niet online
[...]

Er zijn helaas voorbeelden genoeg van personen die gewoon geen negatieve feedback willen in hun profiel en er dus op allerlei manieren proberen vanaf te komen.

[...]
Ik voorkom negatieve feedback door me aan afspraken en toezeggingen te houden, ook als ze in mijn nadeel blijken te zijn. Maar tegen dit soort praktijken(alles goed aangekomen, product nog nieuw in de verpakking, achteraf klagen) kan niemand zich verdedigen.
LiquidT_NL schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:20:
[...]

In feite vraag je nu om een mogelijkheid om een wraak review te plaatsen, dat besef je wel? Jij was tevreden over iemand, hij niet over jou, en nu wil jij je review aanpassen op basis van zijn review.

Uiteraard snap ik jouw frustratie wel, maar het aanpasbaar maken van een beoordeling zou echt totaal niet werken naar mijn mening. Met een post systeem zou jij kunnen aangeven dat de negatieve feedback totaal niet terecht is. Punt is, ik zou ook zoiets hebben "wat maakt bellen nou uit". Maar wat voor jou een schouderophalend iets kan zijn, kan voor iemand anders blijkbaar als extreem nadelig worden ervaren. Het is niet aan tweakers om te bepalen of iemand zich "aanstelt", omdat dat subjectief is.
Ik heb alles goed gedaan, en hij is achteraf wraak aan het nemen door te dreigen negatieve feedback te geven.
Dat hij een belprobeem heeft hoeft hij niet op mij af te reageren door mijn v&a-reputatie te vernielen, hij heeft een openbaar nummer, tweakt met zijn eigen naam en adres.
En ja, dan wil ik mijn feedback aanpassen. Dit mogen mensen wel weten.
Microkid schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:23:
[...]

Wat jij het over hebt is feitelijk ook een wraak review. In eerste instantie was je immers prima te spreken over de hele afhandeling en heb je de verkoper daar goed voor beoordeeld. Pas nadat hij de beloofde review over jou niet plaatste wilde jij de review aanpassen naar een lagere score. Dat er aan de hele transactie niets veranderd is vergeet je blijkbaar even.
Ook in dit geval zou je dan een reactie op je review kunnen geven (en dat kan nu al) dat verkoper verzuimd heeft jou te beoordelen.

Achteraf dreigen met negatieve feedback om iets onbenulligs(want dat is het voor zoiets simpels als even bellen naar een openbaar nummer over een verkoop met later-betalen en vooruit opsturen) is wel een reden om mijn feedback aan te passen.
Als ik een vervolgreactie op door mij gegeven feedback plaats, krijg ik dus die onterechte negatieve feedback, waar ik niet op kan reageren, en die moderators waarschijnlijk niet weghalen. Het is wel voorgekomen dat feedback van 1 van de 2 partijen werd weggehaald, maar dus niet altijd.
En is dus niet juist.

Voor de volledigheid nog even zijn opmerking nadat ik hem mijn telefoonnumer per dm gaf:

Ik ben niet zo`n beller. ;) <<<<------ dit is de door hem geplaatste smiley, moet ik met zo'n smiley negatieve feedback verwachten als ik in het telefoonboek zie dat ik hem kan bellen en dat doe? Hij kon de deal afblazen, maar dat deed hij dus niet.

Misschien plaats ik de aanpassing wel, dan zal ik ook zijn reactie plaatsen. Of hij draait bij, ik heb alles vriendelijk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd: ik snap dat je pissig bent en het zou best een hele valide reden kunnen zijn dat jij het niet eens bent met deze review. Echter, wat ik wil aangeven is dat T.net zich op glad ijs gaat begeven op het moment dat ze iets als reviews gaan lopen beslechten. Dat is dezelfde reden dat user review sites ook geen slechte reviews weghalen, omdat dat censuur is. Hoe stom ook "ik bouwde de videokaart in, toen bleek mijn voeding kapot. Niks aan gehad op de LAN dit weekend dus! 1/10" of "pech met de auto gehad onderweg naar het feest, nooit daar aangekomen. 1/10" klinkt, weghalen is geen optie. Daarnaast zou dit betekenen dat vaak het hek van de dam is en er meer appeals komen. Als dat gaat worden geweigerd, kan je je de shitstorm mogelijk wel voorstellen: "Waarom hij wel en wij nie-hie-hie-hiet???"

Om dat te omzijlen zal er dus een alternatief komen. Het is toch mooi dat Microkid hier de mogelijkheid biedt die te bespreken? Op bovengenoemde site heb je vaak "Was this review useful for you?", en zoiets moet hier ook komen. Ik denk dat een mogelijkheid om goed zichtbaar te reageren toch echt een mooie eerste stap is.

Ik ben bang dat reviews aanpassen voor wraakacties gaat zorgen, juist als iemand een eerlijke review wil schrijven: het is ook oneerlijk als jij alles netjes hebt gedaan, maar omdat jij 3 sterren geeft krijg je die terug.

Zou er een ander alternatief zijn wat je kan bedenken?

(sorry als ik hier wat aannames namens Tweakers lijk te maken, uiteraard is dit helemaal in mijn eigen optiek natuurlijk)

edit: even wat aannames weggehaald n.a.v. post van mveijden

[ Voor 11% gewijzigd door LiquidT_NL op 10-09-2012 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mveijden
  • Laatst online: 14-09 14:08
Ik probeer al een tijdje niet te reageren (Microkid weet hoeveel moeite dit me kost) maar hier gaat toch de reactie komen.

Ik zal me even voorstellen, ik ben in marc050 zijn verhaal bekend als `koper`

A: Je kaapt een topic om te klagen maar mist de kern van het topic, dit topic gaat over het geven van een negatieve feedback en of je er dan 1 terug kunt ontvangen.

B: Ik heb je een feedback beloofd, geen goede. Dit beloof ik nooit zolang ik niks ontvangen heb en de boel niet is afgerond.

"Alvast bedankt voor de goede zorgen, als ik ze binnen heb zal ik je nog een feedback achterlaten. ;) "

Om genoemde redenen ervaar ik de communicatie als negatief. Ik besluit, aangezien de deal op zich verder prima was en je naar mijn mening je van geen kwaad bewust bent dan maar GEEN feedback te plaatsen, lijkt mij vriendelijker dan je een negatieve feedback te geven toch?

C: Ik heb je eerste oproep om te bellen genegeerd, je tweede oproep inderdaad afgewezen ;) en de derde oproep wederom genegeerd. Verhaal is dus ietsje uitgebreider dan jij zegt. Een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg, bij jou komt de boodschap in drievoud nog niet over.

Waarom je nu zo`n punt van de smilie maakt weet ik niet, in jouw eerste bericht stuur je me een plaatje van 2 koeien??? De antwoord enveloppe ziet eruit of een kleuter er druk mee is geweest, met viltstiften is er een zonnetje met lachend gezichtje op getekend en er staat een bakje met drie tulpen onder

D: Ik heb geen flauw idee waarom we zo ontzettend `cloack and dagger` over de betaling moeten doen dat jij het niet eens aan de servers van GoT toevertrouwd, waarbij notabene de DM box is afgegrendeld voor de buitenwereld.

E: Dreigen doe ik niet. Ik geef aan in mijn ogen uitsluitend een negatieve feedback te kunnen plaatsen, en jij blijft maar zeuren en zuigen om een feedback. Wat is dan mijn dreigement als ik na verzoek nummer 10, waarop ik voor de 3de keer de discussie uit de trashcan moet halen, aangeef dat ik inderdaad op het punt sta mijn feedback dan maar uit te delen.

F: Beledigen/schelden. Ik noem je in de laatste DM inderdaad psyco, aangezien ik toch echt het gevoel begin te krijgen de Norman Bates van Groningen in mijn DM box te hebben.

Een DM ervoor geef ik al aan
'"Jij hebt een buitengewoon dwingend karakter, dat weet je van jezelf? "

En je blijft gewoon zuigen, tot het niveau dat het tegen het stalken aan begint te zitten voor mijn gevoel.

G: "En als je niet wil dat mensen je opzoeken in het telefoonboek, dan moet je een geheim nummer nemen. "
Jij beslist hier even voor mij wat ik moet doen, niet doen vriend!
Nu heeft deze ervaring mij wel genoodzaakt inderdaad mijn nummer uit de gids te laten schrappen, ik hoop dat je trots op deze prestatie bent, hij stond er pas net weer een paar jaar in na een hoop gezeik.

H: Je vind het vreemd dat ik hier mijn eigen naam en adres gegevens gebruik om iets te kopen?
Ik vind het bijzonder vreemd dat jij dit vreemd vind!

Mocht je nu echt nog steeds niet kunnen slapen, ondanks dat ik het duidelijk heb uitgelegd in mijn DM`s aan jou, de mensen hierboven toch ook enigszins begrijpend reageren en ik hier nu wederom de boel uitleg, veeg dan de tranen uit je ogen en geef het aan in dit topic.

In dit geval heeft @Microkid bij deze mijn toestemming de door jou gegeven feedback per direct bij mij te verwijderen..En nu oogjes dicht en snaveltjes toe. ;)

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistervis007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 18:31
@mveijden

Ik heb jouw reacties hier in V&A feedback de laatste tijd ook gezien en gelezen, deze zijn inmiddels verwijderd omdat je niet op die topics mag reageren, maar dat terzijde.

Naar aanleiding van jouw reacties cq. oplossingen had ik dit soort praktijken zeker niet van jouw verwacht!
Waar je normaliter altijd probeert te bemiddelen, met de beste bedoelingen, en men op de betreffende regels wijst, doe je nu zelf iets wat haaks op jou eigen visie (zoals je dat hier kon lezen) staat.
Iets wat uiteraard ook niet door de beugel kan, dreigen met een 1 ster review.

Het maakt me verder niet uit hoe en wat, ik ben hier ook geen partij in en er zijn altijd 2 kanten aan en verhaal, maar ook altijd een kern van waarheid.
Maar nogmaals dit had ik niet verwacht van jou!

Je doet nu zelf iets wat je normaal gesproken bij anderen probeert te verkomen (tenminste dat was wat ik uit jouw reacties hier altijd opmaakte)!

Dit is overigens geen persoonlijke aanval of iets dergelijks, maar ik ben er gewoon even van de leg van geraakt, dat iemand uitgerekend als jij, zoiets doet..................
C: Ik heb je eerste oproep om te bellen genegeerd, je tweede oproep inderdaad afgewezen ;) en de derde oproep wederom genegeerd. Verhaal is dus ietsje uitgebreider dan jij zegt. Een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg, bij jou komt de boodschap in drievoud nog niet over.
Ik kan me hierbij trouwens goed voorstellen dat dit verkeerd over is gekomen.

Met negeren bereik je namelijk niets, je laat iemand "zweven" en daarbij is het ook nog eens zeer onbeschoft om een vraag te negeren en not done op T.net.

Verder betekend het over het algemeen als iemand met iets met een knipoog ;) vertelt/schrijft, dat je het dan met een korreltje zout mag nemen en dat hetgene dus anders opgevat mag en kan worden.

Hier maak jezelf een fout in, door onzekerheid te creëren.
Het is dan ook niet netjes om Marc050 hier nu de schuld van te geven.

[ Voor 40% gewijzigd door mistervis007 op 10-09-2012 22:17 ]

Vragen ? Gooi eens een kwartje in de Google-o-Matic®-machine 2015 Corporate Edition (Nederlandse versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mveijden
@ mistervis, ik bedoel zeker niet te dreigen, in mijn ogen is een slechte feedback gerechtvaardigd in dit geval.
Omdat ik het gevoel heb dat marc het niet kwaad bedoel wil ik deze niet plaatsen, maar hij gaat gewoon te ver bij mij.

Voor de rest weet je me aardig te peilen.

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistervis007
mveijden schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:07:
@ mistervis, ik bedoel zeker niet te dreigen, in mijn ogen is een slechte feedback gerechtvaardigd in dit geval.
Omdat ik het gevoel heb dat marc het niet kwaad bedoel wil ik deze niet plaatsen, maar hij gaat gewoon te ver bij mij.

Voor de rest weet je me aardig te peilen.
Ik vind persoonlijk ook wel dat Marc050 zich aanstelt en zijn zin probeert door te drukken.
Hij kan inderdaad blijer zijn met geen feedback dan met een negatieve feedback.
Dat ben ik ook helemaal met je eens :)

En qua peilen, nee hoor ik peil je echt niet, maar ik lees, denk ik, dezelfde topics als jij :)

Vragen ? Gooi eens een kwartje in de Google-o-Matic®-machine 2015 Corporate Edition (Nederlandse versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc050
  • Niet online
Ik besluit, aangezien de deal op zich verder prima was en je naar mijn mening je van geen kwaad bewust bent dan maar GEEN feedback te plaatsen, lijkt mij vriendelijker dan je een negatieve feedback te geven toch?
Het enige positieve? Niet als de reden om negatieve feedback te geven is dat iemand de telefoon heeft gebruikt. Een serveerster geen fooi geven als alles goed was, maar ze twee glazen verwisselde.

A: dit is een voorbeeld van iets dat men niet verwacht als probleem.

B: iemand die alles goed heeft gedaan mag goede feedback verwachten

C: een lezer weet niet waarom iemand niet kan bellen. Tijd, belkosten, niet thuis etc. Door de smiley lijkt het niet serieus. De envelop maak ik zoals aangegeven herkenbaar voor de postbode ivm kwijtraken. De koeiensmileys zijn gewoon smileys }:O }:O .

D: ik hou van privacy, ook met adressen en rekeningnummers. De servers van Tweakers zijn geen uitzondering. Ik heb je privacy nog steeds gerespecteerd door niet naar je te verwijzen, ook niet als 'iemand van wie al meerdere reacties door operators zijn weggehaald'. Dat had ik al gezien in dit forum, maar weggelaten. Het staat nu in de reactie van mistervis007.

E: je gaf na het eerste paar van de 6 (niet 10) herinneringen al aan dat ik voor communicatie negatieve feedback zou krijgen, 1 rode ster als je feedback zou geven. De toon in je laatste dm is helemaal verkeerd.

F: dat deze beledigingen nu op een openbaar forum staan zijn is ronduit laster. Ik verzoek je/tweakers die weg te halen.

E & F: als iemand naar een winkel terug gaat voor iets dat mist laat hij/zij zich ook niet wegsturen.

G: Dat moet je idd zelf weten, verwacht dan wel dat mensen gebruik maken van dat telefoonboek. Vooral als ze iets onbetaald vooraf op willen sturen.

H: Niet vreemd, wel als er dan een klacht komt als iemand dat gebruikt voor controle door te bellen.
veeg dan de tranen uit je ogen
foute opmerking.

Mijn voorstel om dan 2 sterren van communicatie af te trekken reageerde je niet op. Gewoon even bellen grensoverschrijdend en reden voor 1 rode ster?

Quote van de regels:
Gebruik het topic om samen tot een oplossing te komen. Praat en discussier met elkaar, leg je bezwaar uit, doe een voorstel hoe de User Review er volgens jou uit zoe moeten zien, enz. Het overleg mag je in het topic voeren. Als je dat liever niet publiekelijk wilt, mag je dit natuurlijk ook op een andere manier doen, zolang er maar een consensus uitkomt van beide partijen.
Zonder kwaad te worden voorgesteld om dan 2 sterren af te trekken(nog teveel) en het per dm op te lossen. Jammer.

Voor de moderators: ik hoop dat er een aanpassing komt van het feedbacksysteem. Consensus is niet altijd mogelijik.

Weltrusten allemaal,

Nog open voor een oplossing,

Marc050.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
Ik snap niet helemaal hoe we uit zijn gekomen bij een wellus/nietus verhaal vanuit een zinvolle discussie over het huidige review systeem, voor individuele zaken is een apart topic bedoeld.

ontopic:
Ik denk dat het erg moeilijk is een systeem te bedenken waarbij er weinig/minder misbruik gemaakt wordt.
Wel enkele suggesties:

- Maak een aparte beoordeling voor een koper of een verkoper. Momenteel kan iemand 10+ goede beoordelingen hebben, allemaal van aankopen. Hoe weet je dan dat die persoon een goede verkoper is? Maak iemand 1-5 sterren goede verkoper, en 1-5 sterren goede koper. Geeft iig wat meer duidelijkheid

- Zeker bij een groter aantal goede beoordelingen zijn de losse positieve beoordelingen wat minder interessant. Maak het mogelijk om alleen de negatieve te zien, dan zie je wat er eerder fout gegaan is bij deze koper/verkoper.

- Zoals hier eerder al is vermeld, maak het mogelijk om commentaar te geven op de reviews die aan jezelf gegeven zijn. Dit maakt een hele serie topics overbodig.

- Zomaar een proefballonnetje: maak reviews van mensen met veel negatieve reviews minder belangrijk voor het gemiddelde? Op die manier worden de 'wraak'-reviews van mensen die het niet zo nauw nemen met hun betrouwbaarheid minder belangrijk.

Zoals ik al zei, het is onmogelijk een feilloos systeem te maken. Opzich werkt het huidige systeem best goed, het heeft alleen enkele tweaks nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Zitten een paar goede tussen, ga ik even over nadenken.
LiquidT_NL schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:37:
Om dat te omzijlen zal er dus een alternatief komen. Het is toch mooi dat Microkid hier de mogelijkheid biedt die te bespreken? Op bovengenoemde site heb je vaak "Was this review useful for you?", en zoiets moet hier ook komen. Ik denk dat een mogelijkheid om goed zichtbaar te reageren toch echt een mooie eerste stap is.
Prima idee. En als ik dan even out of the box denk (en pin me hier aub niet op vast, want we zijn hier nu even free-format aan het brainstormen en alles moet natuurlijk besproken worden op HQ): je zou bijvoorbeeld alle reviews standaard een weging van 1 kunnen geven. Een review die door anderen beoordeeld wordt als "usefull" zou bijv een hogere weging kunnen krijgen. Op die manier blijft de gemiddelde score van een gebruiker veel dichter bij de waarheid en zal een enkele negatieve review minder zwaar meewegen. Anderzijds, als men vindt dan een negatieve review terecht is, dan zal deze juist wel zwaarder meetellen.
Het is maar een suggestie, wat denken jullie?

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 10-09-2012 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc050
  • Niet online
De waarde van de deals zien is ook handig, als iemand veel kleine dingen koopt, en dan een groot duur ding....

edit: mveijden heeft nog wel wat hierover. In het telefoongesprek noemde hij het.

[ Voor 27% gewijzigd door Marc050 op 10-09-2012 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
Microkid schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:23:
[...]

Prima idee. En als ik dan even out of the box denk (en pin me hier aub niet op vast, want we zijn hier nu even free-format aan het brainstormen en alles moet natuurlijk besproken worden op HQ): je zou bijvoorbeeld alle reviews standaard een weging van 1 kunnen geven. Een review die door anderen beoordeeld wordt als "usefull" zou bijv een hogere weging kunnen krijgen. Op die manier blijft de gemiddelde score van een gebruiker veel dichter bij de waarheid en zal een enkele negatieve review minder zwaar meewegen. Anderzijds, als men vindt dan een negatieve review terecht is, dan zal deze juist wel zwaarder meetellen.
Het is maar een suggestie, wat denken jullie?
Bestaat dat system in feite niet al op tweakers? De moderatie van reacties onder artikelen op de frontpage? Port het maar naar de reviews! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

The_Zohan schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:27:
[...]
Bestaat dat system in feite niet al op tweakers? De moderatie van reacties onder artikelen op de frontpage? Port het maar naar de reviews! :D
Heb ik al heel lang op m'n verlanglijstje staan. Moderaties op zowel V&A reacties (want daar zit ook regelmatig rotzooi tussen) als op V&A reviews. Dan kunnen gebruikers zelf de ongewenste reacties op V&A advertenties omlaag modden en goede reacties omhoog. Elke fatsoenlijke website heeft dat tegenwoordig (like en unlike), dus waarom T.net nog niet? Ik hoop dat we hier na T7 tijd voor krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Microkid op 10-09-2012 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc050
  • Niet online
Microkid schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:23:
[...]

.....Een review die door anderen beoordeeld wordt als "usefull" zou bijv een hogere weging kunnen krijgen.
Mensen zullen dan misschien alleen de 'waarschuwing' reviews makkelijk aanklikken. Test dat eerst.
Ik zoek eerst de negatieve op(daarom beter makkelijk als je die kan selecteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 09 september 2012 @ 09:29:
Als er dus manieren zijn om deze problemen en resulterende afhandeling van klachten te verbeteren staan we natuurlijk altijd open voor suggesties.
Mijn suggestie is dat beide partijen de feedback die aan hen gegeven is niet zien, totdat beiden hun feedback voor de ander hebben ingestuurd. Dan kan tenminste de feedback van de ene persoon niet gebaseerd worden op de feedback van de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc050
  • Niet online
@Katsunami: klinkt goed, maar wat als ik dus meemaak dat iemand iets onverwachts meeweegt. Wie verwacht 1 ster omdat hij de telefoon heeft gebruikt? Vergissing in verpakkingsmateriaal(wel/niet antistatisch) bijvoorbeeld.

edit: T7?

[ Voor 5% gewijzigd door Marc050 op 10-09-2012 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mveijden
Marc050 schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:24:
De waarde van de deals zien is ook handig, als iemand veel kleine dingen koopt, en dan een groot duur ding....

edit: mveijden heeft nog wel wat hierover. In het telefoongesprek noemde hij het.
Het ebay voorbeeld:

Cross selling onder een x aantal accounts waarbij in korte tijd honderden transacties worden afgerond om zo een positieve feedback van 100-tallen op te bouwen.

Niet geheel met tweakers te vergelijken, de reden dat dit cross sellen gebeurt met kleine aankopen op ebay is omdat ebay een commissie systeem kent.

Cross selling zou hier kunnen plaatsvinden tussen accounts waarbij er een virtuele feedback wordt obgebouwd aangaande dure tot zeer dure items zoals bijvoorbeeld macbooks. Aangezien tweakers slechts als platform fungeert en geen partij is in de deal valt dit beter te verdoezelen.

Om dit te ontdekken zul je naar de standaard dingen moeten kijken, hoe lang is een account geregistreerd, hoe vaak kruizen verbanden. Mocht dit toegepast worden dan is dit zeer slecht tegen te gaan, het voordeel van het feedback systeem is dat je het lastiger maakt en na een aantal negatieve feedbacks is de account onbruikbaar.

Edit: typo`s gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
Tweakers 7, de volgende revolutie in internetland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc050
  • Niet online
mveijden schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:38:
[...]

Om dit te ontdekken zul je naar de standaard dingen moeten kijken, hoe lang is een account geregistreerd, hoe vaak kruizen verbanden. Mocht dit toegepast worden dan is dit zeer slecht tegen te gaan, het voordeel van het feedback systeem is dat je het lastiger maakt en na een aantal negatieve feedbacks is de account onbruikbaar.

Excuus voor de typos, cottigeren is bijna niet mogelijk met de tablet.
Waar tweakers op kunnen letten is of feedback-tweakers die al langer lid zijn de persoon echt ontmoet hebben. Dat zoek ik altijd in de feedback. Kan dat makkelijker gemaakt?

Weinig typo's, ik gebruik een keyboard :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Katsunami schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:31:
[...]
Mijn suggestie is dat beide partijen de feedback die aan hen gegeven is niet zien, totdat beiden hun feedback voor de ander hebben ingestuurd. Dan kan tenminste de feedback van de ene persoon niet gebaseerd worden op de feedback van de ander.
En als de ander geen feedback geeft? Wat dan? Dan blijft de feedback van de ene persoon onzichtbaar? Lijkt met niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc050
  • Niet online
Tijdlimiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Heb je het nou over feedback (reactie op review) of de review zelf?
Het zou natuurlijk nog strakker kunnen: gebruiker A schrijft een review over gebruiker B. Gebruiker B krijgt een mail/DM met de melding dat er een review over hem is geschreven, inclusief de voorgestelde tekst. B heeft nu de volgende keuzes:
1) Hij geeft akkoord. HIj kan er dan voor kiezen om wel of geen review over A te schrijven. Indien hij geen review schrijft (bijv bij een positieve beoordeling) dan wordt de review van A direct zichtbaar. Hij kan er ook voor kiezen om wel een review te schrijven. Zodra hij de review indient worden beide reviews zichtbaar. Reageert B niet binen 7 dagen, dan wordt de review van A alsnog zichtbaar maar kan B geen review meer schrijven. (maar wel een reactie geven)
2) HIj gaat niet akkoord (bijv bij negatieve of onjuiste beoordeling). A kan dan de review aanpassen. Blijft het bij geen akkoord dan komt de review niet online (en hoeven wij geen wraak reviews op te ruimen)

Idee?

[ Voor 79% gewijzigd door Microkid op 10-09-2012 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc050
  • Niet online
Laat A ook de reply van B voor publicatie lezen. Twee keer akkoord? Go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Marc050 schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:58:
Laat A ook de reply van B voor publicatie lezen. Twee keer akkoord? Go.
Lijkt me niet handig, want zolang B niet akkoord gaat kan A nooit zij verhaal kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc050
  • Niet online
Misschien kom ik er in m'n dromen uit, tot morgen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Microkid schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:50:
En als de ander geen feedback geeft? Wat dan? Dan blijft de feedback van de ene persoon onzichtbaar? Lijkt met niet handig.
Het niet geven van feedback zou je reputatie of punten kunnen kosten of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc050
  • Niet online
Hoe weet tweakers dan of de koop gesloten is? Marktplaats doet het vragen bij het weghalen van je advertentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistervis007
Microkid schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:56:
Het zou natuurlijk nog strakker kunnen: gebruiker A schrijft een review over gebruiker B. Gebruiker B krijgt een mail/DM met de melding dat er een review over hem is geschreven, inclusief de voorgestelde tekst. B heeft nu de volgende keuzes:
1) Hij geeft akkoord. HIj kan er dan voor kiezen om wel of geen review over A te schrijven. Indien hij geen review schrijft (bijv bij een positieve beoordeling) dan wordt de review van A direct zichtbaar. Hij kan er ook voor kiezen om wel een review te schrijven. Zodra hij de review indient worden beide reviews zichtbaar. Reageert B niet binen 7 dagen, dan wordt de review van A alsnog zichtbaar maar kan B geen review meer schrijven. (maar wel een reactie geven)
2) HIj gaat niet akkoord (bijv bij negatieve of onjuiste beoordeling). A kan dan de review aanpassen. Blijft het bij geen akkoord dan komt de review niet online (en hoeven wij geen wraak reviews op te ruimen)

Idee?
Dit lijkt me een hele goede insteek voor de vebetering van het feedback systeem.
In dit idee zit potentie.

Echter zit je dan wel weer met een ander probleem.
Ik neem niet aan dat iemand een akkoord geeft voor een negatieve feedback.
Wat je dan gaat krijgen is dat of B zegt ik ga niet akkoord, waardoor je nooit de, er even van uit gaande terechte, negatieve, feedback's zult lezen of dat B zegt akkoord, maar dan schrijf ik ook een negatieve feedback voor jou, als wraak feedback dan.
Maar daar zal A dan zeer waarschijnlijk weer niet mee akkoord gaan, waardoor je in een vicieuze cirkel beland.
Of dat men bij negatieve ervaringen besluit om helemaal geen feedback meer te geven, omdat die persoon dan weet dat hij zeer waarschijnlijk een slechte feeback terug zal krijgen.
Dan zijn we dus weer terug bij af.

Dus er zit zeker potentie in dit idee, echter zal het nog iets beter uitgewerkt moeten worden om bovenstaand proberen te voorkomen.
Anders zullen we nooit meer de negatieve feedback zien en dan heeft het hele feedback systeem ook geen nut meer.

Daarom is het misschien beter, om Microkid's voorstel te volgen op het enig puntje na, dat de feedback van A voor B op dat moment nog niet zichtbaar is, maar pas zichtbaar wordt nadat B een feedback aan A terug heeft gegeven (mits hij akkoord gaat met het geven van een feedback uiteraard).
Die feedback moet dan wel niet meer aan te passen zijn, tenminste de sterren niet, een aanvulling moet dan wel nog gewoon kunnen.

Ik denk dat we er dan bijna zijn :)

[ Voor 13% gewijzigd door mistervis007 op 10-09-2012 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Opties die ik wel zie zitten tot dusver:

Zelf een reply kunnen geven op een gekregen feedback.

Recht op zelfverdediging en wat nuancering direct bij de bron.

Het kunnen zoeken naar nagitieve/kritische feedback.

Om niet 4 pagina's door te hoeven worstelen voor die ene kritische noot.

Het simultaan posten van feedback.

Gewoon de melding naar A als B een feedback heeft gegeven, de klok loopt om een feedback terug te geven en bij reactie van A direct vrijgeven, en bij geen reactie wachten met vrijgeven tot het termijn verstreken is. Dan kan je zonder vrees voor een wraak actie een eerlijke feedback geven.
Wel moet rekening gehouden worden met een werkbare tijdslimiet. Een week moet kunnen denk ik.

Wat ik niet zo zie zitten is:

Het beoordelen van feedback door derden.

Dat A iets van B vind en C het daar mee (on)eens is voegt niets toe in mijn ogen. Wat je gaat zien is dat alleen negatieve/kritische feedback beoordeeld wordt denk ik.

Het zwaarder laten wegen van bepaalde feedback.

Hiermee gaan we ons op een erg grijs gebied begeven denk ik, wat moeilijk eerlijk is uit te voeren.

Belangrijkste is het wegnemen van angst voor wraakacties waardoor er gewoon een kritische beoordeling kan worden gegeven. De mensen die iedere vorm van negatieve feedback willen bestrijden, of het dusdanig onterecht vinden kunnen alsnog hier terecht.

Ik hoop dat Tnet hier open voor staat, het zijn goede ideeen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc050
  • Niet online
Ivm privacy/veiligheid ben ik tegen verplichte feedback. Dure camera ofzo in huis of andere dingen.
mistervis007 schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:36:
[...]

Anders zullen we nooit meer de negatieve feedback zien en dan heeft het hele feedback systeem ook geen nut meer.
Dan zijn alleen mensen met positieve feedback 'betrouwbaar'?

[ Voor 61% gewijzigd door Marc050 op 11-09-2012 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:24
Antaresje schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:42:
Dat punt is bij mij ook gekomen. Ik twijfel nu of ik een negatieve feedback (lees: minder dan 5 sterren) geef omdat ik die dan ook terug kan verwachten. Aangezien je een topic moet openen en consensus moet bereiken zal dat altijd betekenen dat of beide beoordelingen blijven staan (ook al is de ene bijv. onterecht) of beide beoordelingen verdwijnen waarbij er dus 1 terechte beoordeling verdwijnt.

Ik vond de vroegere oplossing beter. Een topic waarin je het probleem kon melden en een modje naar het DM-verkeer keek en de zaak afwoog. Ik heb daar nog nooit gehad dat er een verkeerde beslissing werd genomen. Ik kon vrijuit feedback geven. Wraakbeoordelingen werden vrij snel weggehaald en de juiste beoordeling bleef netjes staan zodat toekomstige kopers ver weg konden blijven van deze personen. Nu is dat helaas niet meer zo...

En nog even over de beoordelingen. Ik ben trots op mijn volledig positieve lijst van beoordelingen en doe hier ook veel moeite voor. Dat sommigen hier schrijven "het is niet zo erg om een negatieve beoordeling te krijgen, je hebt genoeg positieve beoordelingen" vind ik dan ook nergens op slaan. Als je een negatieve beoordeling krijgt omdat het terecht is lijkt me dat logisch. Maar een onterechte beoordeling op je lijst laten staan gaat er bij mij niet in.

[ Voor 3% gewijzigd door LuPo op 11-09-2012 08:57 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Verschillende mensen hebben verschillende opvattingen. Als ik iets van jou koop, en ik vind de communicatie niet lekker lopen omdat je geen hele zinnen kan maken, of de vragen niet goed genoeg beantwoord, of niet snel genoeg reageerd, dan is dat allemaal mijn mening. Dan kan ik kiezen om je daarvoor bv 3 of 2 sterren te geven, terwijl jij daar van opkijkt, mij een zeikert vind en het dus onterecht vind.

Maar maakt dat uiteindelijk iets uit voor toekomstige kopers? De meeste willen toch gewoon jouw spul.
Je kan er ook van proberen te leren door de volgende keer er op te letten.

Het gaat om (kinderachtige) wraak beoordelingen die de het hele plaatje scheeftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mveijden
Microkid schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:50:
[...]

Lijkt me inderdaad een goede optie. Heb je weer het probleem dat je daar niet altijd aan kunt voldoen. Stel dat deze twee weken is, jij stuurt wat naar mij op, ik ga op vakantie en het valt in de bus en ik kom na 3 weken terug?

Dit is dan even gepland wat je misschien met een opt-out kunt aangeven maar niet alles is gepland en er zijn diverse redenen te bedenken dat je ondanks je intentie de tijdslimiet niet kunt halen. Hier zou dus toch nog een opening in moeten zijn om alsnog achteraf een feedback te kunnen plaatsen. (Gewoon hier een topic openen met een verzoek aan de moderator om alsnog een feedback in te mogen dienen)
Microkid schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:56:

Idee?
Nee sorry, geen idee. Dan kan ik willens en wetens troep verkopen en gewoon de feedback blokken, hiermee devalueer je naar mijn idee het feedback systeem tot scrap.
mistervis007 schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:36:
[...]

Daarom is het misschien beter, om Microkid's voorstel te volgen op het enig puntje na, dat de feedback van A voor B op dat moment nog niet zichtbaar is, maar pas zichtbaar wordt nadat B een feedback aan A terug heeft gegeven (mits hij akkoord gaat met het geven van een feedback uiteraard).
Als ik weet dat ik crap verkoop kan ik wel raden wat je feedback is, daarbij kun je zelf wel uit de DM wisseling beoordelen of iemand happy is met je of niet en kun je dus de conclusie trekken of een feedback goed is of niet. Hierbij doel ik niet op kleine aftrekpuntjes maar de meer zware punten zoals defecten etc.

Het verplichten van een feedback is vij lastig, hiervoor zou je al iets voor een opt-in optie moeten hebben waarbij koper aan kan geven een product gekocht te hebben.
Blijft weer de vraag hoe om te gaan met een afgeketste koop?
Ik heb met verkoper een overeenkomst en verkoper verkoopt toch aan iemand anders. Wanneer ik deze beoordeel zal dit waarschijnlijk negatief zijn, in de hierboven genoemde voorbeelden blijft het probleem dat de verkoper zelf wel kan gokken wat de feedback gaat worden. Zonder de feedback te lezen kan hier al een negatieve feedback tegenover gezet gaan worden.

@Microkid, het niet meer hoeven ruimen van wraakfeedbacks is ben ik bang een illusie, waarschijnlijk kun je ze wel verminderen maar de discussie blijft toch altijd bestaan.

[ Voor 11% gewijzigd door mveijden op 11-09-2012 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mveijden
Nog eens even over het hele feedback verhaal lopen nadenken over mogelijke wijzigingen om hier en daar wat discussies te voorkomen.

Het verplicht aangeven (via pulldown menu) of je koper of verkoper bent (optie drie is ruil?)
Dit even naar aanleiding over discussies over de drie keer sterren geven tegenover een koper (positief of negatief)

Het verplicht aangeven of er wel een koop is geweest. Dit i.v.m. de feedbacks op negatieve communicatie en het al dan niet beoordelen op drie punten?

Pagina: 1