"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who
Verwijderd
wil je die 2 NIET vergelijken... vb is een INTERPRETED taal, en delphi een GECOMPILEDE taal.
- delphi heeft geen externe .dlls of .vxd's nodig wil een programma werken.
- delphi is gebaseerd op Pascal
- delphi heeft www.torry.net
wie vult me aan?
Paint en PhotoShop je kan er beide afbeeldingen mee maken? Of een Fiets en een Auto, je komt allebei op de bestemming?
Delphi == Object Pascal
Een taal die ontwikkeld is voor het onderwijs en veel goede en duidelijke structuren kent.
Visual Basic == qBasic == GwBasic == Basic
Een taal die ontwikkeld is door iemand en later gekocht door microsoft. Vooral voor hobbyisten en (naar mijn mening) geen echt programmeertaal maar meer een samenraapsel van functies. Ik heb er nog nooit een structuur in kunnen ontdekken(no flame intended)
Borland C++ == C++
C++ is de object georienteerde uitbreiding van C en C was op zijn(haar?) beurt weer een uitbreiding van B. Een zeer krachtige taal. Met Véél mogelijkheden maar daarom niet echt makkelijk voor de beginnende programmeur.
Unix en Linux zijn in C geschreven(windows volgens mij ook)
Assembler
Dit is de code die bijvoorbeeld je compiler van je code maakt. Dit is zeer low-level. En alleen interressant als je programma super geoptimaliseerd moet zijn(tijd kritisch)
Java == C made Easy.
Java lijkt erg veel op C, maar heeft een aantal mogelijkheden minder waardoor het programmeren makkelijker wordt. het is in C erg makkelijk om fouten te maken die in Java niet te maken zijn.
Dit is denk ik wel een vrij complete opsomming van de huidige high level talen
BTW: Delphi komt binnenkort onder linux uit: kylix
...net als alle andere visuele programmeeromgeveingen...heb het eens een beetje bekeken en het viel me op dat de interface precies op visual basic lijkt.
http://www.borland.com/kylixen je kan er alleen windows programmas mee schrijven.
Niet meer sinds VB5...vb is een INTERPRETED taal, en delphi een GECOMPILEDE taal.
VB5 en 6 hebben een native code compiler, gebaseerd op die van Visual C.
StatBar.nl - @GoT
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Klopt, maar standaard is native code geselecteerd. Ik zie ook geen enkele reden om nog naar P-code te compileren...Op woensdag 28 maart 2001 00:39 schreef farlane het volgende:
Nuancering: Er kan een keuze worden gemaakt tussen native code en P-code.
StatBar.nl - @GoT
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.
Op woensdag 28 maart 2001 00:01 schreef wasigh het volgende:
bijna goed, Java is een gecleande versie van C++ , niet van CJava == C made Easy.
Java lijkt erg veel op C, maar heeft een aantal mogelijkheden minder waardoor het programmeren makkelijker wordt. het is in C erg makkelijk om fouten te maken die in Java niet te maken zijn.
java is volledig OO (en imho een erg lekker taaltje)
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Ik denk niet dat het speciaal voor het onderwijs ontwikkeld is. Maar het is wel een heel goede taal om programmeren mee te leren.Delphi == Object Pascal
Een taal die ontwikkeld is voor het onderwijs en veel goede en duidelijke structuren kent.
Ook bijna goedbijna goed, Java is een gecleande versie van C++ , niet van C
java is volledig OO (en imho een erg lekker taaltje)
Java is een compleet nieuw opgezette taal, maar gebruikt de syntax van C/C++ omdat deze het meest bekend is.
Less = more
Als ik CBuilder en Delphi vergelijk echter, als 2 druppels water
Maargoed, de syntax van C wordt wel meer gebruikt (PHP lijkt er ook wel op vond ik (printf bijv?) maar ken ik nieteens zo goed)
Java is idd goed te doen als je aan C gewend bent, maar aan de andere kant, als je C gewend bent vind je java waarschijnlijk irritant traag
Eigenlijk vind ik het gewoon irritant traag
Saved by the buoyancy of citrus
Beide van Borland he.Op woensdag 28 maart 2001 09:08 schreef Cyphax het volgende:
Als ik CBuilder en Delphi vergelijk echter, als 2 druppels water
Delphi is niet voor het onderwijs geschreven maar pascal. En Java is natuurlijk een nieuwe taal, maar het heeft (bijna)dezelfde syntax als C(++). De ontwikkelaars wilden een taal maken die net zo krachtig was als c, alleen dan OO en minder foutgevoelig(en dat is ze wel gelukt dacht ik)
delphi = pascal
dat wist ik niet.
ik had het idee dat half windows aan elkaar hing van vb omdat veel van die miscrosoft programmas met com aan te spreken zijn en dat is weer vba, niet?
"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who
Verwijderd
[mierenneukmode]Op donderdag 29 maart 2001 02:37 schreef vinkestein het volgende:
Ik vind het een beetje moeilijk doenererij van jullie je neemt toch ook niet de stoptrein als je naar Gronigen wil?
Als je in haren woont (vlakbij groningen) zul je toch met de stoptrein moeten...
[/mierenneukmode]
Maar ff ontopic, ik vind het een domme vergelijking. Die 2 lijken helemaal niet op mekaar, zoals gezegd Delphi en C-builder, díe lijken pas op mekaar!!
Dit is trouwens een belediging voor alle Delphi programmeurs denk ik...!
Ik voel me meer beledigd als C programmeur dan als Delphi programmeur. Dit gewoon omdat er meer Delphi prutsers rondlopen dan C-prutsers.Op donderdag 29 maart 2001 08:05 schreef dennisdotcom het volgende:
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Heh, ho ff, de TALEN lijken niet echt op elkaar, maar de compilers welMaar ff ontopic, ik vind het een domme vergelijking. Die 2 lijken helemaal niet op mekaar, zoals gezegd Delphi en C-builder, díe lijken pas op mekaar!!
En zoals gezegd; beide Borland programma's, dat verklaart het uiteraard
Ik ben heel benieuwd wat je daarmee bedoelt precies, en waar je het vandaan hebtDit gewoon omdat er meer Delphi prutsers rondlopen dan C-prutsers.
Ik heb destijds gewoon voor Delphi gekozen omdat ik Pascal veel beter kende dan C.
Maar ik kan met Delphi echt niets meer dan ik met C zou kunnen hoor.
Je moet toch ergens een keuze maken
Saved by the buoyancy of citrus
Dat is het Zeker!Op donderdag 29 maart 2001 08:05 schreef dennisdotcom het volgende:
[..]
...beter bekend als AMFan
Exact expert nodig?
"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George
Verwijderd
Hoe makkelijker een taal is om in te stappen hoe meer prutsersOp donderdag 29 maart 2001 09:52 schreef dusty het volgende:
[..]
Ik voel me meer beledigd als C programmeur dan als Delphi programmeur. Dit gewoon omdat er meer Delphi prutsers rondlopen dan C-prutsers.
Je kunt zoveel in VB, de taal is redeljk netjes (al is Delphi wel netter hoor) etc.. Maar ach.. zinloze discussie, ik wil alleen dat niemand VB afkraakt zonder er een volledig programma in geschreven te hebben
|_____vakje______|
Verwijderd
En wordt steeds netter! Vanaf VB.NET is 'option explicit' zelfs default!Op dinsdag 23 oktober 2001 22:22 schreef CyberSnooP het volgende:
Je kunt zoveel in VB, de taal is redeljk netjes
Voordeel van VB is m.i. z'n laagdrempeligheid en z'n tolerantie t.o.v. 'schoonheidsfoutjes' van de programmeur. En dat is direct ook weer het nadeel.
Maar wanneer we dit soort dingen dagelijks accepteren van slecht ontworpen web pages (de browser vangt die foutjes wel op), waarom dan niet van een programmeertaal?
Ik hou 't voorlopig maar bij Delphi, als je 't niet erg vindt.
COM is een interface die ervoor zorgt dat verschillende programma's (of componenten) met elkaar kunnen communiceren.Op woensdag 28 maart 2001 09:52 schreef GiLuX het volgende:
i c,
delphi = pascal
dat wist ik niet.
ik had het idee dat half windows aan elkaar hing van vb omdat veel van die miscrosoft programmas met com aan te spreken zijn en dat is weer vba, niet?
Deze programma's kunnen dus in VB, Delphi, C++ of elke andere taal die COM ondersteunt gemaakt worden.
Het voordeel van VB bij COM is wel dat VB een hele hoop van het COM-gebeuren voor je achterhoudt zodat je je niet helemaal in COM hoeft te storten om het te laten werken.
Maar ook in Delphi is best met COM te werken hoor.
Klopt... het is in VB makkelijker om d'r een zooi van te maken dan in Delphi, maar het is zonder meer mogelijk om goed en gestructureerd te proggen in VB. Als je d'r een beetje dieper induikt zul je ook zien dat je met VB meer kunt dan veel mensen denken.Op dinsdag 23 oktober 2001 22:42 schreef Afterlife het volgende:
[..]
En wordt steeds netter! Vanaf VB.NET is 'option explicit' zelfs default!
Voordeel van VB is m.i. z'n laagdrempeligheid en z'n tolerantie t.o.v. 'schoonheidsfoutjes' van de programmeur. En dat is direct ook weer het nadeel.
Maar wanneer we dit soort dingen dagelijks accepteren van slecht ontworpen web pages (de browser vangt die foutjes wel op), waarom dan niet van een programmeertaal?
Ik hou 't voorlopig maar bij Delphi, als je 't niet erg vindt.Al weet ik ook wel dat er in VB correct te programmeren is, net als dat er ook HTML-pagina's bestaan die zich wel volledig aan de standaard houden.
Op sommige punten kun je met C en Delphi dingen die met VB niet kunnen (bv. inline assembly of het zetten van systemwide hooks), maar dat wil zeker niet zeggen dat het fluttaal is.
StatBar.nl - @GoT
Ach, dat soort dingen doe ik dan in een dll in C++, dan is dat ook geen probleem. Roep ik die dll gewoon met VB aan. Maar het enige wat ik ECHT mis aan VB is inheritance en pointers, dat kan me erg irriteren. Je kunt pointers wel simuleren met CopyMemory (RtlMoveMemory), maar inheritance nietOp woensdag 24 oktober 2001 00:04 schreef Mr. B. het volgende:
Op sommige punten kun je met C en Delphi dingen die met VB niet kunnen (bv. inline assembly of het zetten van systemwide hooks), maar dat wil zeker niet zeggen dat het fluttaal is.
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Not true, vb wordt wel degelijk gecompiled en niet geinterpreteerd.vb is een INTERPRETED taal
Not true, sinds QBasic worden basic programma's gecompiled, QB en QBX proggels verschillen na compilatie qua werking niet van C of C++ proggels, ze draaien gewoon zelf. (Tenzij je ze compiled met een afhankelijkheid van de een of andere library, maar dat hoeft dus zeker niet, het kan gewoon standalone)Visual Basic == qBasic == GwBasic == Basic
VB is een taal apart; alleen de syntax is die van de Basic uit het DOS tijdperk. VB lijkt wel enigszins op Java (natuurlijk niet qua syntax): ze draaien allebei in een VM.
Ow en over de topictitel: delphi != VB
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
En zijn daarom ook een stukje groter dan VB progsOp woensdag 24 oktober 2001 12:44 schreef johnwoo het volgende:
Ow en over de topictitel: delphi != VBDelphi proggels hebben geen VM nodig.
Een kaal project (1 leeg form) compilen levert met VB een executable op van 16 KB geloof ik, met Delphi zit dat ergens tussen de 250 en de 300 KB.
StatBar.nl - @GoT
Je kunt in Delphi er ook voor kiezen je externe files er los bij te doen. Dan wordt je EXE ook veel kleiner. Alleen is het voor de gebruiker net even iets makkelijker dat alles in 1 EXE zit.Op woensdag 24 oktober 2001 21:53 schreef Mr. B. het volgende:
[..]
En zijn daarom ook een stukje groter dan VB progs
Een kaal project (1 leeg form) compilen levert met VB een executable op van 16 KB geloof ik, met Delphi zit dat ergens tussen de 250 en de 300 KB.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."