• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:00

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Sinds enkele maanden heb ik problemen met mijn Canon Ixus 430. Het is namelijk zo dat soms het toestel een slecht beeld geeft bij het fotograferen. Je krijgt dan lijnen die door het beeld lopen, of kleuren die niet kloppen, of gewoon het volledige beeld wat bibbert. Als ik dan een foto neem dan is deze ook mislukt. Foto's die genomen zijn wanneer het beeld wel goed is zijn in orde. Bij het terug bekijken van de genomen foto's is er nooit een probleem met de goede foto's. Ik ga er dus in eerste instantie vanuit dat het probleem in de sensor zit. Soms verdwijnt die probleem bij uit en terug aanzetten of gewoon spontaan na een tijdje. Dan kan ik terug goede foto's maken.

Valt hier nog iets aan te doen, of kan ik beter uitkijken naar een nieuw toestel? Ik heb deze ook al van 2004, dus garantie kan ik wel vergeten, maar het ding heeft in ieder geval goed dienst gedaan.

Volvo Classic Club Belgium

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Ik vrees dat zoiets niet kostenloos is op te lossen. Het is te zien hoe vaak het voorkomt en hoe hoe moeilijk het is om het beeld goed te krijgen, als je het nog wilt gebruiken. Acht jaar is denk ik toch wel een nette levensduur van dat toestel. Ik zou in dit geval denk ik gewoon een nieuwe kopen.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Neem aan dat je de CF ook gechecked / andere getest hebt?

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Ben net terug van een lang weekend Zweden en daar had ik toch vrij veel last ervan. In het begin was het toestel uit/aan en in orde of even met de keuzeknop spelen (foto/macro/panorama/filmen). Maar nu is het echt moeilijk om nog in orde te krijgen.

Heb het nog niet met een andere CF getest, maar het probleem stelt zich al voor het nemen van de foto. Als je het beeld slecht ziet ben je zeker dat de foto slecht is. Ziet het beeld er goed uit dan is de foto ook goed.

Ach ja, misschien een goede reden om eens te kijken naar een recent toestel. Kan ik voor advies beter terecht in een ander topic? In ieder geval een aantal dingen op mijn lijstje zijn het volgende:
  • Compact
  • iets meer MP
  • meer optische zoom (digitaal gebruik ik niet)
  • betere opnames in slechte belichting (bijvoorbeeld 's nachts)

Verwijderd

Youk schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:18:
...

Ach ja, misschien een goede reden om eens te kijken naar een recent toestel. Kan ik voor advies beter terecht in een ander topic? ...
Afhankelijk van je budget kun je in de volgende topics een kijkje nemen:

Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3

Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 4

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Youk schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:18:
Ach ja, misschien een goede reden om eens te kijken naar een recent toestel. Kan ik voor advies beter terecht in een ander topic? In ieder geval een aantal dingen op mijn lijstje zijn het volgende:
  • Compact
  • iets meer MP
  • meer optische zoom (digitaal gebruik ik niet)
  • betere opnames in slechte belichting (bijvoorbeeld 's nachts)
Nee dat hoeft niet in een ander topic (van mij toch niet :p). Ik weet niet wat je budget is maar je kan eens kijken naar de Canon Powershot SX260, of de SX240 (=SX260 maar zonder gps => ongeveer 20-30 euro goedkoper). Of als het budget daarvoor niet groot genoeg is kan je naar de voorganger van de SX240-260 kijken, de SX230 (of de SX220 zonder gps).

http://tweakers.net/price...ZDXqYzSZsyomRVfOdVyi7L8gU

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Wat betreft budget zet ik er niet bij voorbaat een limiet op. Alles kan, zolang kosten/baten voor mij er goed uitkomen. Om een extreem voorbeeldje te geven, zo zal ik geen 200 € extra geven voor een toestel met slechts 4X optische zoom in plaats van 3X: verschil is te klein, dus baten voor mij persoonlijk ook. Echter is het 100 € meer voor een toestel met 12X zoom in plaats van 3X dan is het voor mij al meer acceptabel om die extra neer te leggen.

Heb net eens de huidige Ixus reeks van Canon bekeken in de pricewatch en deze gaan van 112 tot 289 €, alle voor mij geen enkel probleem. De vraag is dan eerder welke geeft mij het meest waar voor het geld.

Hier even een link naar een vergelijking tussen 3 toestellen die mij op het eerste zicht aanspreken. Grootste verschillen die ik zie zijn zoom en aantal megapixels.

Ook zie ik op de site van canon zelf een Ixus 1100HS staan, die lijkt met op het eerste zicht ook interessant.

Wat dus wel belangrijk is, het moet een compact toestel zijn. Hoe kleiner hoe beter zolang het niet ten koste van kwaliteit gaat. Maar het is voor mij wel handig om het toestel in mijn broekzak te steken.

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Zijn de Powershots niet goed genoeg?

Tweakblog van de maand

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gevalletje productiefout in de CCD gok ik: nieuws: Fuji, Canon en Sony melden problemen met CCD's - update

Maar daar heb je nu niet heel veel aan verder.

[ Voor 57% gewijzigd door Orion84 op 15-08-2012 20:40 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
witeken schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 20:29:
Zijn de Powershots niet goed genoeg?
Ik dacht dat de powershots allemaal toch een maatje groter waren. Maar ik zal ze in ieder geval nog eens bekijken.

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Youk schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:11:
[...]

Ik dacht dat de powershots allemaal toch een maatje groter waren. Maar ik zal ze in ieder geval nog eens bekijken.
De dikte 1 cm meer, de andere lengtes ongeveer een halve. Lijkt me niet superveel verschil. Powershots zijn gewone compacts, Ixus ultracompact.

http://camerasize.com/ (er staat geen Ixus tussen, het is Elph)

Tweakblog van de maand

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Canon camera's uit de tijd van jouw Ixus hebben een productiefout in de bedrading naar de sensor. Dit kan leiden tot fouten zoals je nu tegenkomt. Een aantal jaren geleden heb ik nog een Canon camera lang buiten garantie opgestuurd, en deze hebben zij kostenloos gerepareerd. Mogelijk is het interessant om toch nog eens contact op te nemen met Canon?

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Heb net op de site van canon een vermelding teruggevonden van het CCD probleem, voor mijn Ixus 430 was de verlengde gratis serviceperiode tot 31 oktober 2011. :'(

Dat tooltje om camera's te vergelijken is wel handig. Ik heb de Ixus 510 HS eens naast de Powershot SX260 gezet. Toch nog een redelijk verschil.

Ben vandaag eens even in een winkel gaan kijken ook. Daar heb ik de Ixus 510, de 1100 en de Powershot SX260 even vast gehad. De 1100 valt af, deze is van formaat Powershot. De 510 komt op gebied van afmetingen vrij sterk overeen met mijn huidige 430, enkel is die nog dunner (de 510 dus). Daar bestaan blijkbaar ook nog 2 versies van de 500 en 510. De 510 heeft een iets groter scherm, geen knoppen meer achteraan, maar een touchscreen en wifi. De touchscreen is wel leuk, maar ik twijfel een beetje aan de stevigheid daarvan. Op het eerste zicht is het grootste verschil dat er in de 510 reeds verschillende standaardprogramma's aanwezig zijn, dat is voor mij een plus aangezien ik niet zo veel van fotografie ken. Enkel nog zien of mij dat het extra geld waard is. Touchscreen en wifi hoeft voor mij niet. Maar ik denk dat mijn keuze al enorm beperkt is geworden.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mwa, niet geschoten is altijd mis, niet waar? :P

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Voor dat geld neem je echt beter de SX260/SX240, de koning van de Point and shoot cameras ;).

Tweakblog van de maand

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Heb toch maar even contact opgenomen met Canon, nu is het wachten op een reactie. Heb ook al gezien dat de CCD's te koop zijn voor nog geen 10€. Dus een poging doen om zelf te herstellen is ook nog mogelijk. Lukt het niet, dan was het toch enkele uurtjes leuk prutsen.

• pvwylick
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-01 13:52
Mocht je interesse hebben, ik heb een Ixus430 in perfecte staat MET die bewuste CCD repratie al uitgevoerd (bon zit erbij). Mag je hebben voor 65 euro. Incl. oplader en kabels.

Heb een tijd terug een andere camera gekocht en de Ixus eigenlijk niet meer gebruikt, vandaar dat die weg kan.
Pagina: 1