Zojuist
Windows 8 geinstalleerd op mijn HTPC met een update key. Schone installatie gedaan en ging allemaal goed en zonder problemen!
Daarna even een half uurtje mee gespeeld, maar die Modern UI vond ik maar omslachtig. Ik snap dat je er een tijdje aan moet wennen, maar wat ik bijzonder vond was dat Microsoft zo weinig uitleg geeft. Meer dan 'muis naar rechtsboven bewegen' heb ik niet gezien qua uitleg of introductie. Verder wordt je compleet in het diepe gegooid, en mag je het maar allemaal uitzoeken... Het uitschakelen van de PC heb ik dus niet eenvoudig kunnen vinden, maar ook simpele dingen als de adresbalk in IE (rechterklik, is dat de manier?), evenals alle functies aan de rechterkant (mijn recente applicaties zo te zien?).
En natuurlijk, hier kom je vanzelf achter na een paar uur spelen... Maar dit durf ik nooit blind te installeren bij mijn ouders bijvoorbeeld. Die zijn eindelijk gewend aan de 'normale' interface, en die krijgen even zonder uitleg een compleet ander soort PC.
Tevens ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat het sneller werkt dan de 'normale' desktop. Ja, met een hoop keyboard shortcuts wel. Maar sorry, moet ik dus opeens continu mijn keyboard gebruiken, en die shortcuts uit mijn hoofdl eren? Normaal gebruik ik alleen mijn muis eigenlijk, en klik ik overal heel snel doorheen. Nu moet ik swipen, wachten, klikken, scrollen door lijstjes, enz... Al met al, ik ben nog niet overtuigd. Maar, zal er later deze week langer mee spelen, ik zal tenslotte toch (vroeg of laat) om moeten
PS. Voor een HTPC leek (en lijkt) het me nog steeds wel fijn werken, met lekker grote knoppen en duidelijke tekst! Maar, productief is anders...