Nieuw moederbord? Zo ja, welke?

Pagina: 1
Acties:

• hans80
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-05 13:33
Hoi,

Ik heb een vraagje, en ik hoop dat ik dit dan in het goede forum zet, zo niet vast mijn excuses :-)

Allereerst een zo grondig mogelijke samenvatting van mijn probleem:

Ik ben zo stom geweest om verkeerd ram geheugen in m'n computer te stoppen, en nu wil mijn computer niet meer opstarten. Bij het opstarten geeft hij 3 piepjes en dan een pauze, en dan weer 3 piepjes etc.
Na wat zoeken blijkt dit op een probleem met het geheugen te duiden, en dat is verklaarbaar.
Allereerst was mijn vraag of dit een probleem in het moederbord is, of een probleem in het geheugen. Ik heb eerst natuurlijk het verkeerde geheugen eruit gehaald, maar dat hielp niet. Daarna heb ik het oude geheugen op verschillende plaatsen in de beschikbare slots gestopt, en dat hielp ook niet. Ten slotte heb ik ook nog de batterij uit het moederbord gehaald om te kijken of dat het probleem zou verhelpen (CMOS reset, ergens op internet gevonden). Maar niks helpt. Nu zou het of mijn moederbord moeten zijn, of het geheugen dat er al in zat.
Zelf denk ik dan dat het moederbord waarschijnlijker is... en ik dus het moederbord moet vervangen.

Mijn eerste vraag is dus:
Zijn er nog dingen die ik kan doen om zeker te weten of mijn moederbord kapot is, het zou natuurlijk zonde zijn om een nieuw moederbord te kopen terwijl de huidige niet kapot is.

Ik ben bang dat het wel mijn moederbord is, en dus is de volgende vraag: welk moederbord ik zou moeten kopen wil mijn systeem weer gaan werken.

Ik heb het volgende systeem, samengesteld op basis van BBG: Juli 2010:

Processor AMD Athlon II X3 440
Moederbord Asrock 880GMH-USB3
Geheugen Corsair XMS3 TW3X4G1333C9
Harde schijf Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
Behuizing Cooler Master Elite 333 Zwart
Voeding be quiet! Pure Power L7 350W

Hierbij zou ik dan dus een nieuw moederbord moeten kopen, maar de Asrock 880GMH is niet meer beschikbaar.

Mijn vraag is dan ook, welk moederbord zou ik het beste kunnen kopen? En kan ik alle andere onderdelen zonder problemen overplaatsen naar het nieuwe moederbord?

m.v.g.
Hans

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-05 15:24

djunicron

*click-swoosh-thud*

Opgevolgd door de 970 series van AMD. Dit is AM3+ welke dus naast je huidige AM3 Athlon X3 ook nieuwere modellen slikt. Minus de laatste generatie dan. (nieuwe socket)

Ook van Asrock zou deze zijn: pricewatch: Asrock 970 Extreme3

Je levert kwa features niets in en krijgt volgens mij ook niets extra... Er zijn trouwens vast nog wel wat 880G borden te krijgen, dat zou kwa drivers het prettigst zijn lijkt mij zo. Mits je toch al windows (linux, of wat dan ook) overnieuw wilt installeren.
http://tweakers.net/price...rXJql1iX0Swaq0j-y2CgleFle

Ik neem overigens aan dat je DDR2 in dit DDR3 bord hebt proberen te starten? Dat past normaal niet, mits je het zo hard plaatst dat je het pas-pinnetje kapot drukt. Je zult niet de eerste zijn. Overigens kan het ook met het juiste geheugen... Een collega heeft eens DDR3 verkeerd om geplaatst en dat kwam er ook uit zetten. (pets, strookje kapot, moederbord dood) Waarschijnlijk is het overigens niet. Te snel / langzaam geheugen juist plaatsen gaat je bord niet kapot van, mits je de stroom er tenminste wel vanaf hebt gehaald...

[ Voor 10% gewijzigd door djunicron op 13-08-2012 19:57 ]

• dieselross
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-05 22:22
djunicron schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 19:55:
Je levert kwa features niets in en krijgt volgens mij ook niets extra...
Je levert de integrated graphics in.
Aangezien de TS niet een videokaart expliciet heeft vermeld, neem ik dat hij de integrated graphics gebruikt zoals het te vinden is in die bewuste BBG (reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2010).

• hans80
Alvast bedankt voor de eerste reacties!
Ik gebruik idd de integrated graphics.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem bij het uitzoeken van een nieuw bordje ook deze eens door: *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen?

• hans80
Bedankt, dat forum bericht helpt idd, maar ik blijf toch nog wel met wat vragen zitten.

Ik moet dus een AM3(+) socket hebben, met integrated graphics.
Aangezien ik de computer ook wil gaan gebruiken om muziek (spotify e.a.) af te spelen, zou het mooi zijn als de chipset redelijk tot goed geluid kan leveren.
Qua geheugen wil ik graag 4 slots, ik zou het huidige 4gb geheugen graag kunnen uitbreiden tot 8gb.

heeft iemand een advies welk moederbord ik dan het beste zou kunnen kopen?

m.v.g.
Hans

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De chipset doet niet zoveel met geluid, dat wordt afgehandeld door de soundchip op het moederbord. De kwaliteit hiervan kan nogal wat uiteen lopen, kijk dus specifiek naar welke soundchip op de moederborden zit.

Of koop een losse geluidskaart, dat maakt je keuze voor een moederbord weer wat makkelijker.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-05 15:24

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik denk dan aan een bordje zoals deze:

pricewatch: Asus M4A88T-M/USB3

De geluidskaarten van Asus zijn niet super, maar ook niet heel slecht. Tot €90 vind ik niets dat iets veel beters heeft... Dan kan je dus beter een losse goede geluidskaart halen mocht de onboard chip je teleurstellen.

• hans80
Die asus ziet er idd goed uit, jammer dat er geen review beschikbaar is.
Maar denk dat ik deze maar ga kopen dan.

Bedankt voor jullie hulp,

m.v.g.
Hans
Pagina: 1