[Showcase] Helgoland

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Dit weekend ben ik met 2 tweakers naar Helgoland gegaan om daar de natuur en de vogels vast te leggen.

Het eiland ligt 70km boven de kust van Duitsland en staat bekend om de rode kliffen met vele broedende zeevogels zoals Jan van Genten en Drieteen meeuwen.
Vlak naast Helgoland ligt het eiland de Düne, welke juist bekend staat om de stranden en zeehonden. De zeehonden zijn er het gehele jaar te vinden en trekken veel bekijks.

We hebben een geweldig weekend gehad en heel veel foto's geschoten. Hieronder een deel van mijn selectie.

1. Eider eend
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8305/7773851704_74d787795a_z.jpg

2. Kanoet
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7136/7773860540_f99bc22a36_z.jpg

3. Jonge Zilvermeeuw
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8305/7773856086_3b3b935aed_z.jpg

4. Gewone Zeehond
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8304/7773853832_11d9a3cc99_z.jpg

5. Jan van Gent
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8442/7773864902_c36442ec4d_z.jpg

6. Zilvermeeuw
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8292/7773869092_aaf5e4d732_z.jpg

7.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7253/7773867044_6fea3b2636_z.jpg

8.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8438/7773858370_a0fce9b303_z.jpg

9.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8427/7773847218_36aa30ab87_z.jpg

10.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8306/7773848382_99e9f9bcc4_z.jpg

11.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8294/7773849546_aaf7f3db07_z.jpg

12.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8446/7773862276_a3eff127d6_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg mooie serie. Je ze vaak mooi scherp en vol in beeld. Ik vind alleen 10 niet zo geslaagd vanwege die overbelichte waas. Die zou ik hebben weggelaten. Welke lens heb je trouwens gebruikt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-08 16:54

Silasje

www.Entjes.eu

Vette serie! allemaal mooi warme belichting! ik ben het wel met gadgetgek eens over foto 10!

Foto 5 vind ik heel erg gaaf, juist de vogel van boven fotograferen tijdens de vlucht. dan moet je 1. al een goede plek vinden, en 2. goed geluk hebben dat je die erlangs vliegt, en zo op de plaat kan krijgen! Ook foto 3 vind ik prachtig, juist omdat je alleen lucht als achtergrond hebt. dat kijkt heerlijk weg!

@gadgetgek.. klik eens op de foto's die leiden je naar flickr, waar je per foto kan kijken welke lens gebruikt is. Klik hiervoor op het gebruikte camera type!

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt. Het was me niet opgevallen dat ze op Flickr stonden. Officieël hoor je dan zo'n onder en bovenschrift bij je foto te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
Ik ben een beetje bevooroordeeld omdat ik één van de twee tweakers was die met je mee was, maar ik vind het een erg mooie serie :P Normaal gesproken vind ik het tricky als mensen het zelf al een showcase noemen, maar dit zijn stuk voor stuk gewoon hele strakke platen.

#10 snap ik het commentaar over de waas, maar ik vind het juist wel een zomers sfeertje geven. Zou het zelf liever met de vogel wat scherper/donkerder gezien (dus de zee en lucht wel die waas, de vogel niet), zodat er wat meer contrast te zien is zoals bij #11 en #12. Waarbij ik die laatste twee erg leuke afsluiters vind.

Serie heeft verder ook een mooie opbouw, beetje blauw, beetje rood, beetje geel en van midden op de dag naar de avond.

Enige puntje van kritiek dat ik heb, maar dat zal voornamelijk aan mijn eigen stijl liggen, is dat het allemaal zulke technische perfecte foto's zijn die voldoen aan alle regeltjes, maar daardoor niet heel erg opvallen :P Enige uitzondering daarop is #4, het is net alsof die zeehond zich een breuk lacht en dat geeft het gelijk een verhaal mee (voor mij tenminste), terwijl de rest voor mij niet veel meer is dan 'vogel zit', 'vogel loopt' en 'vogel vliegt'.

Maar ik ben vooral jaloers op hoe technisch perfect jouw foto's zijn :P Bij mij moet er nog het nodige aan gesleuteld worden voordat ik er een beetje tevreden mee ga zijn, maar dat vind ik de helft van het plezier gelukkig.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Thanks voor jullie comments :)
De wazige flare bij 10 vond ik juist erg sfeervol. Ik heb er nog over nagedacht om hem wat meer contrast te geven, maar er toch voor gekozen het niet te doen. De foto is alleen wat gecropt en verscherpt, geen verdere aanpassingen.

@Hahn: Leuk compliment over de opbouw, dat was precies mijn bedoeling.
Ik hoor wel vaker dat mijn foto's technisch goed zijn, maar verder niet zo interessant. Enerzijds ben ik het vaak niet eens omdat ik dat gewoon mooi vind. Anderszijds kan ik me er wel in vinden, omdat ik geen creatief wonder ben.. Ik twijfel nog of ik daar iets aan moet doen (inspiratie op doen, eigen stijl ontwikkelen?), of dat dit gewoon mijn eigen stijl is omdat ik ze gewoon mooi vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-08 16:54

Silasje

www.Entjes.eu

Juist doen wat je leuk vind! dan hou je de lol erin, als je constant moet zoeken hoe je een foto creatief aan moet pakken als je niet echt creatief bent, werkt niet..

Ik kan mij inderdaad ook wel indenken dat je foto 10 juist zo houd vanwege de sfeer! misschien kan je de foto nog een keer posten met andere nabewerking, dan kunnen wij ze vergelijken :)

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Silasje schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:07:
Juist doen wat je leuk vind! dan hou je de lol erin, als je constant moet zoeken hoe je een foto creatief aan moet pakken als je niet echt creatief bent, werkt niet..
Nee precies, als je de foto's zo leuk vindt en er zelf tevreden mee bent, vooral houden zo :)

Zelf vind ik verhalen in foto's zien heel leuk en dat komt vanzelf als ik foto's bekijk en ze me grijpen, maar als je het met opzet verhalender/creatiever gaat maken dan ga je het forceren. Ik krijg vaak commentaar dat m'n foto's wat krap zijn (ik hou van portretten waarbij je het gezicht groot in beeld ziet, ook bij dieren :P), maar dat vind ik juist leuk, dus dat zal ik niet zo snel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteindelijk maak je natuurlijk vooral foto's om zelf op trots te kunnen zijn, daarna is het leuk als mensen dan vervolgens wat veren in je reet steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:34

Polariteit

Fietsende fotografeur

* Polariteit is jealous :D

Toffe serie. De eider, kanoet en jonge zilvermeeuw staan er erg mooi op.

De zeehonden zijn qua houding erg tof. Lijkt me super om daar op het strand te liggen, en die beesten te fotograferen. Qua belichting vind ik deze wat minder; hij oogt wat harder vergeleken met de rest.

Verder twijfel ik een beetje over de foto's van de Jan van Genten. Het zijn een beetje erg veel foto's van bijna hetzelfde, maar dan met een iets ander achtergrondje. Als ik de foto's echter afzonderlijk/los bekijk zijn het prima foto's, met mooie kleuren en poses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Laatst online: 14-08 08:01
Ik ook Marceltuit, ik ook ;)

Over de foto's, idd technisch dik in orde.
Alle foto's van de dieren op de grond zijn goed scherp met een mooi standpunt en bokeh.
De vluchtfoto's vind ik allemaal een beetje te gelijkend. De mooiste vind ik die over het water omdat ik zijaanzicht het mooiste vind bij deze vogels en omdat hij iets in zijn bek heeft. De silhouetten vind ik persoonlijk minder. De rode rotsen als achtergrond is ook best mooi :)

Omdat je ze als showcase serie post, zou ik nog wat commentaar willen geven over het geheel. Ik vind ze een beetje saai als geheel omdat er in elke foto eigenlijk weinig gebeurt. De mooiste foto's vind ik deze die een verhaal vertellen, bvb jongeling gevoed door ouders, nestbouw, eten...
Deze foto's zijn (buiten de zeehond) foto's van vogels die schijnbaar niets aan het doen zijn. Ze zitten stil of vliegen voorbij.

Nu je duidelijk in staat bent om een technisch goede vogelfoto te maken, zou ik mij daar iets meer op gaan concentreren :)

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 17:51
Mooie foto's!
Ben zelf ook eens op Helgoland geweest. Leuk om een keer een dagje heen te gaan!
Maar in een dag heb je het ook wel gezien. 't Is nog kleiner dan Schiermonnikoog.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
@LaurentS: Ik denk dat je mijn foto's niet helemaal begrijpt. Mijn doel is niet om een verhaal te vertellen, maar om deze vogelsoorten zo mooi mogelijk te 'etaleren'. Zie het als model fotografie, dat verteld ook nooit een verhaal, maar laat het knappe meisje van haar beste kant zien.

Wellicht is dit ook de reden dat sommigen de foto's saai vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Scirocco schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:48:
@LaurentS: Ik denk dat je mijn foto's niet helemaal begrijpt. Mijn doel is niet om een verhaal te vertellen, maar om deze vogelsoorten zo mooi mogelijk te 'etaleren'. Zie het als model fotografie, dat verteld ook nooit een verhaal, maar laat het knappe meisje van haar beste kant zien.

Wellicht is dit ook de reden dat sommigen de foto's saai vinden.
Ik begrijp wat je doel is en dan ben je daar prima in geslaagd. Overigens gaat je vergelijking met model fotografie niet echt op ;) daar is het niet altijd de bedoeling om het meisje zo mooi mogelijk te laten zien maar eerder een bepaalde sfeer uit te laten gaan vanuit de foto en een bepaalde emotie bij de kijker los te weken.

Overigens als jij het liefst foto's neemt van vogels die stilzitten om hun 'schoonheid te etaleren', dan moet je dat vooral blijven doen. Ik heb een andere visie en voorkeuren qua fotografie, maar daar is niets mis mee :)

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
LaurentS schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:06:
[...]

Overigens als jij het liefst foto's neemt van vogels die stilzitten om hun 'schoonheid te etaleren', dan moet je dat vooral blijven doen. Ik heb een andere visie en voorkeuren qua fotografie, maar daar is niets mis mee :)
Als ik jouw foto's van de afgelopen 2 weken bekijk zie ik weinig anders dan hier eigenlijk ;) Daar zie ik namelijk ook alleen maar vogels die stil zitten of rondvliegen zonder context. Of is dat flauw? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Ik wil niet al te arrogant doen, maar mijn foto's zijn zeker meer dan 'zomaar een vogel in de lucht'. Ik heb dit niet voor niets een showcase genoemd.
Laurent, ik zal het vast verkeerd begrijpen, maar k vind je de laatste weken erg bijdehand over komen. De knipoogjes en je attitude.. Alsof de pro even mijn foto's komt beoordelen.

Verder vind ik je blik ook erg beperkend als je foto's alleen mooi vind als ze met jou voorkeuren overeen komen.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind wat kritiek zeker niet erg, maar nu word er gedaan alsof m'n foto's een 13e in een dozijn zijn en daar kan ik echt niet bij.

Ben wel benieuwd wat de overige tweakers ervan vinden, naast de gebruikelijke tweakers uit het vogeltopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Scirocco schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 12:15:
Ik wil niet al te arrogant doen, maar mijn foto's zijn zeker meer dan 'zomaar een vogel in de lucht'. Ik heb dit niet voor niets een showcase genoemd.
Laurent, ik zal het vast verkeerd begrijpen, maar k vind je de laatste weken erg bijdehand over komen. De knipoogjes en je attitude.. Alsof de pro even mijn foto's komt beoordelen.

Verder vind ik je blik ook erg beperkend als je foto's alleen mooi vind als ze met jou voorkeuren overeen komen.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind wat kritiek zeker niet erg, maar nu word er gedaan alsof m'n foto's een 13e in een dozijn zijn en daar kan ik echt niet bij.

Ben wel benieuwd wat de overige tweakers ervan vinden, naast de gebruikelijke tweakers uit het vogeltopic.
Je weet toch hoe het werkt hier, al zou je een showcase samenstellen van 10 artikels uit National Geographic dan nog zijn er wijsneuzen die het allemaal wel gezien hebben en goede tips gaan geven 8)7
*/me rent snel weg voor een discussie begint*

Ik vind foto 1 fijn wegkijken, de kleuren werken lekker samen. Het enige commentaar is de rots in de voorgrond die wat TE dominant aanwezig is.

Foto 2 is ook fijn, de vogel staat er volledig scherp op terwijl dof erg klein is, dat is mooi en wederom werken de kleuren mooi samen. Daarbij het strand en de stenen die de foto extra interessant maakt.

Foto 4 is een mooi moment vastgelegd :)

Verder vind ik 5, 8, 9 en 12 er echt uit springen. Bijzondere foto's die niet zouden misstaan in een boek over vogels, fotografie, spotten of gewoon een artikel over betreffende natuurgebied.
Technisch dik in orde, kleuren werken goed samen. En ondanks dat ik geen vogel spotter ben, ben ik toch gevangen door meerder foto's dus dan zijn ze imo behoorlijk goed.

Om het in contrast te plaatsen, in het vogeltjes topic kijk ik ook af en toe en dan scroll ik gewoon door zonder echt gevangen te worden (soms wel natuurlijk). Meeste foto's daar zijn van vogels die ergens zitten, niet erg interessant zijn of van onder genomen in vlucht tegen een te felle achtergrond. De foto's hier springen er zeker uit vergeleken bij de meeste daar (niet allemaal, maar showcase waardig imo).

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Nu heb je mij inderdaad helemaal verkeerd begrepen! Ik vind mijn foto's zeker niet beter als de jouwe Sirocco, in tegendeel, over het algemeen vind ik de jouwe beter als de mijne! Je slaagt er meestal in om een mooier standpunt in te nemen en meer detail in de veren te krijgen als mij. Ik beschouw mij ook helemaal niet als een 'pro'.

Ook heb ik niet gezegd dat ik je foto's niet mooi vind. Ik vind ze namelijk wel mooi! Ik geef enkel aan hoe het volgens mij, door het kijken naar foto's die ik topklasse vind en daarmee bedoel ik zeker niet mijn eigen foto's! Naar mijn mening zitten jouw foto's dicht tegen topklasse aan en wou alleen maar helpen...Mijn persoonlijk doel van het posten van foto's op tweakers is het krijgen van tips en kritiek om mijn volgende foto's beter te maken. Mss is jouw doel anders? Indien dat het geval is, zal ik in het vervolg enkel nog de positieve punten van je foto's aanhalen, want die zijn er meestal in overvloed.

Blijkbaar vat jij kritiek op een andere manier op als ik. Jij ziet het blijkbaar als negatief, ik zie het meer als positief, iemand die wilt helpen om mijn volgende foto's (nog) beter te maken. Je weerlegt namelijk elk puntje dat ik aanhaal. Blijkbaar heb je dus liever als ik zeg, heel mooie foto's doe zo verder! Persoonlijk krijg ik dat commentaar al genoeg op 500px, flickr en van vrienden en familie, dat ik op fora liever onderbouwde kritiek zie op mijn foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Sibylle schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 12:51:
Je weet toch hoe het werkt hier, al zou je een showcase samenstellen van 10 artikels uit National Geographic dan nog zijn er wijsneuzen die het allemaal wel gezien hebben en goede tips gaan geven 8)7
*/me rent snel weg voor een discussie begint*
Daar staan genoeg lelijke foto's in hoor, maar niemand die het kan schelen over het algemeen omdat je het beestje wil zien en niet een mooie foto ;)

Ik snap daarom ook niet waarom iedereen zich verplicht voelt om iets negatiefs te zeggen : Ik vind de hele serie mooi en de over of onder belichting heel goed toegepast vooral bij een aantal van de vogels d:)b

Er is wel iets dat ik me afvroeg : Is er een bepaalde reden dat je soms hele hoge/korte sluitertijden gebruikt bij een aantal foto's in plaats van de ISO omlaag te doen ??
Een stilstaand onderwerp met een sluitertijd van 1/3200 lijkt mij een beetje onnodig bijvoorbeeld, maar als er een reden voor is dan wil ik dat heel graag weten : Misschien krijg ik het zo stap voor stap voor elkaar om een keer een leuke foto te maken van een vogel :+
Tot heden niet echt gelukt namelijk...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubencs
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 15:37
Stond op de lijst om mee tegaan, echter heb zelf de stekker er uit getrokken.
Ik hoopte op foto's die mij zo jaloers maakte dat ik spijt had niet mee te zijn geweest.

Foto 1 tot 3, mooie foto's. Achtergrond is egaal en leid niet af, onderwerp is scherp en correct belicht.
Hoog uit bij nummer 3 zitten wat takjes die als je photoshop wil gebruiken beter kan verwijderen.
Vooral takje links voor en het takje wat voor het lichaam zit.

Foto 4, Wederom technisch goed, alleen de achtergrond word hier wat minder, al kan je daar weinig aan veranderen, je kan zo beest moeilijk vragen ergens anders te gaan liggen. :)
Gaat hoofdzakeijk om de staart (bij gebrek aan een beter woord) aan de linkerkant.
En de achterste zeehond. De zeehond direct achter je onderwerp voegt wel wat toe aan de foto vind ik.

De Jan van Gents.
De foto's zijn allemaal showcase waardig.

Echter vind het wat veel hetzelfde, 5,8,9 hoofdzakelijk. Met nadruk 8 en 9.
Ik denk dat je meer impact had gehad als je er minder had geplaatst.
Als je er minder zou plaatsen zou ik voor foto 8 gaan, laat de grote zien terwijl hij op je afkomt, met een intressante, en toch redelijk rustige achtergrond.

Formaat van je foto's is volgens mij ook afwijkend, vind het een zeer goed gekozen formaat.

Samenvattend, naar mijn mening zeker een terechte showcase tag, ze zijn het allemaal waard, echter zoals al vermeld zijn er een paar puntjes van verbetering mogelijk.

Heb ik spijt dat ik niet ben meegegaan? Ja en nee, ik zie enkele foto's die ik ook graag had gemaakt. Echter ik denk dat er eerder in het jaar tijdens het broedseizoen meer actie was geweest, zijn nu zoals al door ander vermeld meer 'flyby's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Laurents/Scirocco: Ik las ook geen arrogantie/negativiteit in de feedback van Laurents :)

@Scirocco: Foto's zijn 1 voor 1 top! Heb jij ook ervaring met panorama-foto's te schieten met deze kwaliteit? :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knipoogjes worden op fora vooral toegepast om iets niet te serieus of wat vriendelijker te laten overkomen. Dat heeft meestal weinig te maken met een arrogante houding. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:06:
Knipoogjes worden op fora vooral toegepast om iets niet te serieus of wat vriendelijker te laten overkomen. Dat heeft meestal weinig te maken met een arrogante houding. ;)
Klopt! Mijn ;) of :) zijn bedoeld om het vriendelijker te laten overkomen. Blijkbaar werkt het niet echt :+
Hahn schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:35:
[...]
Als ik jouw foto's van de afgelopen 2 weken bekijk zie ik weinig anders dan hier eigenlijk ;) Daar zie ik namelijk ook alleen maar vogels die stil zitten of rondvliegen zonder context. Of is dat flauw? :P
Zie dit nu pas, vind ik idd flauw en klopt niet helemaal eig. Ik heb onder andere een vissende kleine zilverreiger, een etende flamingo en een rennende flamingo geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Scirocco, waren de vogels en zeehonden eigenlijk een beetje goed te benaderen? Of vlogen ze bij het minste of geringste weer weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:13

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

marceltuit schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:34:
Scirocco, waren de vogels en zeehonden eigenlijk een beetje goed te benaderen? Of vlogen ze bij het minste of geringste weer weg?
Zonder erbij geweest te zijn garandeer ik je in ieder geval 1 ding, die zeehonden vlogen niet bij het minste of geringste weg :+

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

hehehe ja dat was wel een schot voor open doel, maar hopelijk begrijpt scirocco wat ik bedoel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
LaurentS schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:07:
Nu heb je mij inderdaad helemaal verkeerd begrepen! Ik vind mijn foto's zeker niet beter als de jouwe Sirocco, in tegendeel, over het algemeen vind ik de jouwe beter als de mijne! Je slaagt er meestal in om een mooier standpunt in te nemen en meer detail in de veren te krijgen als mij. Ik beschouw mij ook helemaal niet als een 'pro'.

Ook heb ik niet gezegd dat ik je foto's niet mooi vind. Ik vind ze namelijk wel mooi! Ik geef enkel aan hoe het volgens mij, door het kijken naar foto's die ik topklasse vind en daarmee bedoel ik zeker niet mijn eigen foto's! Naar mijn mening zitten jouw foto's dicht tegen topklasse aan en wou alleen maar helpen...Mijn persoonlijk doel van het posten van foto's op tweakers is het krijgen van tips en kritiek om mijn volgende foto's beter te maken. Mss is jouw doel anders? Indien dat het geval is, zal ik in het vervolg enkel nog de positieve punten van je foto's aanhalen, want die zijn er meestal in overvloed.

Blijkbaar vat jij kritiek op een andere manier op als ik. Jij ziet het blijkbaar als negatief, ik zie het meer als positief, iemand die wilt helpen om mijn volgende foto's (nog) beter te maken. Je weerlegt namelijk elk puntje dat ik aanhaal. Blijkbaar heb je dus liever als ik zeg, heel mooie foto's doe zo verder! Persoonlijk krijg ik dat commentaar al genoeg op 500px, flickr en van vrienden en familie, dat ik op fora liever onderbouwde kritiek zie op mijn foto's :)
Ok, mijn excuses! Dan heb ik het indd verkeerd opgevat :)

@Sibylle: Bedankt, leuk compliment :)
@Nero: De lichtomstandigheden waren nogal verschillend, de ene keer een vogel voor de donker rode kliffen en redelijk ver weg, het andere moment een knal witte jan van gent op 3 meter afstand. Vaak had ik niet de tijd om snel de iso aan te passen omdat ik met de vliegende jan van genten echt moest opletten. Ze vlogen voornamelijk erg laag voorbij de kliffen en een enkele keer hoger zodat ik een fatsoenlijke foto kon maken.
Ik zag dat als ik rond de 640/800 zat in ieder geval goed zat qua sluitertijd en qua ruis is het heel goed te doen vind ik :) Normaal zou je met 1/1250 zeker wel goed zitten uit de hand, maar met vliegende vogels liever een stuk sneller.
Mocht iemand zich afvragen waarom zoveel op 5.6 is geschoten (nu ik eindelijk KAN afstoppen :+ ). Puur om de bokeh in toom te houden. Vooral bij de rode kliffen was dat belangrijk, want ze vlogen al dichtbij de kliffen en ook nog ver weg, dus de DoF moest zo kort mogelijk daar.
Geld verder voor elke andere foto, de achtergrond is gewoon erg belangrijk. De jonge meeuw had nog wel afgestopt kunnen worden, maar hij is heel scherp op 5.6, dus daar zit ik niet over in. De eider heb ik ook nog op f8 genomen, maar met een net ander standpunt die me achteraf iets minder aansprak.

@RubenCS: Als je puur serie matig kijkt snap ik dat er veel jan van genten te zien zijn. Maar per stuk vond ik ze heel sterk, dus ik kon het niet laten.
Wat bedoel je met het afwijkende formaat? De laatste weken/maanden gebruik ik steeds meer 16:9 crops.
Het zal tijdens het broedseizoen wel wat drukker zijn ja. Er zaten nog groepen drieteenmeeuwen te broeden en je zag wat juvenielen vliegen, maar wel erg laag. De jan van genten waren ook nog aan het broeden en er waren nog best wat jongen en verse nesten te zien. Maar in het broed seizoen zal het ongetwijfeld drukker zijn inderdaad, helaas ook met bezoekers, wij vonden het persoonlijk nu ook al erg druk.
Misschien volgend jaar juni met een paar tweakers? :)
Ik zal nog wel wat foto's van juveniele etc plaatsen binnekort, wellicht hahn en roelof ook.

@Falcon: Hoe kom je opeens bij pano's? :) Bedoel je dan puur landschappen of met vogels er in? Ik heb wel eens pano's gemaakt en ook nog een pano geprobeerd met de rode kliffen. Die moet ik alleen nog eens in elkaar zetten, weet niet of die gelukt is.

@Marceltuit: De jan van genten zijn echt niet bang voor je. Er is zelfs een plek waar een klein groepje op 2/3 meter van het hekje zitten. Leuk voor portretten en om het van dichtbij mee te maken. Ze maken nog wel eens ruzie etc :)
Ze zijn dus niet bang voor de mensen, maar het was een lastige klus om een goede plek te vinden om ze met de juiste achtergrond te fotograferen. Ze vliegen voornamelijk laag en over het water. Ze cirkelen ook voor de kliffen langs, maar erg laag. Soms heb je geluk dat ze omhoog vliegen. Of ze landen op een paar meter voor je neus, maar ze komen dan ook van onder. Soms blijven ze dan even in de lucht hangen en dan heb je aan 100mm al genoeg. Ik vind het perspectief en de bijkomende DoF en bokeh bij vogels op 400mm mooier, dus heb dat niet zoveel geprobeerd. Hahn met de 100mm wel, en roelof met de 70-200.

De Kanoet was voor mij vrij goed benaderbaar, liggend op de grond, rustig beetje bij beetje dichterbij. Roelof had het met de grote 500L en statief moeilijker om dichtbij te komen.
Bij de eider had ik geluk dat hij achter een blok zat. Ik ben heel rustig en stil dichterbij geslopen en toen heel even omhoog om een lekkere burst te schieten :) Toen besloot hij toch maar weg te zwemmen.

Zeehonden zijn heel tam, zou je in principe op 5 tot 10 meter kunnen benaderen. Is echter niet toegestaan. minimaal 30meter afstand houden zeggen de bordjes. Soms kwam er een onnozel geval die op tempo recht op de zeehonden afliep om een foto te maken om ze vervolgens het water in te jagen.. Of een stel dat vlak naast hun het water in ging om te zwemmen, toen waren ze ook verdwenen..
Maar de zeehonden zijn redelijk makkelijk en zijn er het gehele jaar te vinden. Je moet alleen geluk hebben dat ze er goed voor liggen.
Het was bij ons die dag heel heet en we hadden dikke heatwaves, vandaar ook de vreemde bokeh in die foto. Later gingen we langs de branding fotograferen, door het water op het zand heb je daar veel minder warmte trillingen, waardoor we opeens wel scherpe foto's kregen.

@Nomad: Daar ook geweest, of al vaker foto's van Helgoland gezien? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Scirocco schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:00:
@Nero: De lichtomstandigheden waren nogal verschillend, de ene keer een vogel voor de donker rode kliffen en redelijk ver weg, het andere moment een knal witte jan van gent op 3 meter afstand. Vaak had ik niet de tijd om snel de iso aan te passen omdat ik met de vliegende jan van genten echt moest opletten. Ze vlogen voornamelijk erg laag voorbij de kliffen en een enkele keer hoger zodat ik een fatsoenlijke foto kon maken.
Zoiets dacht ik al, maar dacht vraag het toch nog effe :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Scirocco schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:00:
[...]

@Falcon: Hoe kom je opeens bij pano's? :) Bedoel je dan puur landschappen of met vogels er in? Ik heb wel eens pano's gemaakt en ook nog een pano geprobeerd met de rode kliffen. Die moet ik alleen nog eens in elkaar zetten, weet niet of die gelukt is.
Ja rare wending he? :) .. Puur eigen belang.. ik wil namelijk graag een hoge resolutie (met dezelfde kwaliteit die jij hier neer zet :9~ ) panorama voor in de woonkamer.

Dus al met al een compliment :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1