LaurentS schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:07:
Nu heb je mij inderdaad helemaal verkeerd begrepen! Ik vind mijn foto's zeker niet beter als de jouwe Sirocco, in tegendeel, over het algemeen vind ik de jouwe beter als de mijne! Je slaagt er meestal in om een mooier standpunt in te nemen en meer detail in de veren te krijgen als mij. Ik beschouw mij ook helemaal niet als een 'pro'.
Ook heb ik niet gezegd dat ik je foto's niet mooi vind. Ik vind ze namelijk wel mooi! Ik geef enkel aan hoe het volgens mij, door het kijken naar foto's die ik topklasse vind en daarmee bedoel ik zeker niet mijn eigen foto's! Naar mijn mening zitten jouw foto's dicht tegen topklasse aan en wou alleen maar helpen...Mijn persoonlijk doel van het posten van foto's op tweakers is het krijgen van tips en kritiek om mijn volgende foto's beter te maken. Mss is jouw doel anders? Indien dat het geval is, zal ik in het vervolg enkel nog de positieve punten van je foto's aanhalen, want die zijn er meestal in overvloed.
Blijkbaar vat jij kritiek op een andere manier op als ik. Jij ziet het blijkbaar als negatief, ik zie het meer als positief, iemand die wilt helpen om mijn volgende foto's (nog) beter te maken. Je weerlegt namelijk elk puntje dat ik aanhaal. Blijkbaar heb je dus liever als ik zeg, heel mooie foto's doe zo verder! Persoonlijk krijg ik dat commentaar al genoeg op 500px, flickr en van vrienden en familie, dat ik op fora liever onderbouwde kritiek zie op mijn foto's

Ok, mijn excuses! Dan heb ik het indd verkeerd opgevat
@Sibylle: Bedankt, leuk compliment

@Nero: De lichtomstandigheden waren nogal verschillend, de ene keer een vogel voor de donker rode kliffen en redelijk ver weg, het andere moment een knal witte jan van gent op 3 meter afstand. Vaak had ik niet de tijd om snel de iso aan te passen omdat ik met de vliegende jan van genten echt moest opletten. Ze vlogen voornamelijk erg laag voorbij de kliffen en een enkele keer hoger zodat ik een fatsoenlijke foto kon maken.
Ik zag dat als ik rond de 640/800 zat in ieder geval goed zat qua sluitertijd en qua ruis is het heel goed te doen vind ik

Normaal zou je met 1/1250 zeker wel goed zitten uit de hand, maar met vliegende vogels liever een stuk sneller.
Mocht iemand zich afvragen waarom zoveel op 5.6 is geschoten (nu ik eindelijk KAN afstoppen

). Puur om de bokeh in toom te houden. Vooral bij de rode kliffen was dat belangrijk, want ze vlogen al dichtbij de kliffen en ook nog ver weg, dus de DoF moest zo kort mogelijk daar.
Geld verder voor elke andere foto, de achtergrond is gewoon erg belangrijk. De jonge meeuw had nog wel afgestopt kunnen worden, maar hij is heel scherp op 5.6, dus daar zit ik niet over in. De eider heb ik ook nog op f8 genomen, maar met een net ander standpunt die me achteraf iets minder aansprak.
@RubenCS: Als je puur serie matig kijkt snap ik dat er veel jan van genten te zien zijn. Maar per stuk vond ik ze heel sterk, dus ik kon het niet laten.
Wat bedoel je met het afwijkende formaat? De laatste weken/maanden gebruik ik steeds meer 16:9 crops.
Het zal tijdens het broedseizoen wel wat drukker zijn ja. Er zaten nog groepen drieteenmeeuwen te broeden en je zag wat juvenielen vliegen, maar wel erg laag. De jan van genten waren ook nog aan het broeden en er waren nog best wat jongen en verse nesten te zien. Maar in het broed seizoen zal het ongetwijfeld drukker zijn inderdaad, helaas ook met bezoekers, wij vonden het persoonlijk nu ook al erg druk.
Misschien volgend jaar juni met een paar tweakers?

Ik zal nog wel wat foto's van juveniele etc plaatsen binnekort, wellicht hahn en roelof ook.
@Falcon: Hoe kom je opeens bij pano's?

Bedoel je dan puur landschappen of met vogels er in? Ik heb wel eens pano's gemaakt en ook nog een pano geprobeerd met de rode kliffen. Die moet ik alleen nog eens in elkaar zetten, weet niet of die gelukt is.
@Marceltuit: De jan van genten zijn echt niet bang voor je. Er is zelfs een plek waar een klein groepje op 2/3 meter van het hekje zitten. Leuk voor portretten en om het van dichtbij mee te maken. Ze maken nog wel eens ruzie etc

Ze zijn dus niet bang voor de mensen, maar het was een lastige klus om een goede plek te vinden om ze met de juiste achtergrond te fotograferen. Ze vliegen voornamelijk laag en over het water. Ze cirkelen ook voor de kliffen langs, maar erg laag. Soms heb je geluk dat ze omhoog vliegen. Of ze landen op een paar meter voor je neus, maar ze komen dan ook van onder. Soms blijven ze dan even in de lucht hangen en dan heb je aan 100mm al genoeg. Ik vind het perspectief en de bijkomende DoF en bokeh bij vogels op 400mm mooier, dus heb dat niet zoveel geprobeerd. Hahn met de 100mm wel, en roelof met de 70-200.
De Kanoet was voor mij vrij goed benaderbaar, liggend op de grond, rustig beetje bij beetje dichterbij. Roelof had het met de grote 500L en statief moeilijker om dichtbij te komen.
Bij de eider had ik geluk dat hij achter een blok zat. Ik ben heel rustig en stil dichterbij geslopen en toen heel even omhoog om een lekkere burst te schieten

Toen besloot hij toch maar weg te zwemmen.
Zeehonden zijn heel tam, zou je in principe op 5 tot 10 meter kunnen benaderen. Is echter niet toegestaan. minimaal 30meter afstand houden zeggen de bordjes. Soms kwam er een onnozel geval die op tempo recht op de zeehonden afliep om een foto te maken om ze vervolgens het water in te jagen.. Of een stel dat vlak naast hun het water in ging om te zwemmen, toen waren ze ook verdwenen..
Maar de zeehonden zijn redelijk makkelijk en zijn er het gehele jaar te vinden. Je moet alleen geluk hebben dat ze er goed voor liggen.
Het was bij ons die dag heel heet en we hadden dikke heatwaves, vandaar ook de vreemde bokeh in die foto. Later gingen we langs de branding fotograferen, door het water op het zand heb je daar veel minder warmte trillingen, waardoor we opeens wel scherpe foto's kregen.
@Nomad: Daar ook geweest, of al vaker foto's van Helgoland gezien?