nieuwe versterker, advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nishan
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-12-2024
Beste forumleden,

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een vervanging voor mijn Sansui AU-D77X versterker. Ik heb inmiddels redelijk wat info gelezen over versterkers op fora etc. Echter kom ik er niet uit welke versterker nu het best geschikt is. Omdat er zoveel verschillende versterkers zijn en ik er niet heel veel verstand van heb hoop ik dat jullie mij misschien kunnen adviseren.

Ik heb nu dus een Sansui AU-D77X met 2 x Pioneer CS-775 en 2x Philips FB790 luidsprekers. Dit geeft best een aardige sound maar het wordt nu toch wel echt tijd voor iets nieuws. Ik heb mijn oor laten vallen op de Marantz SR5005, ik wil de versterker gaan gebruiken voor muziek luisteren en films kijken, nu is mijn vraag dus of dit een goede keus is? Of kan ik beter voor een zwaardere Marantz gaan? Ik vind het belangrijk dat de ruimte (woonkamer 28m2) goed gevuld kan worden met geluid. Ik wil ook graag surround geluid, het moet dus knallen :).

Excuses voor mijn lange verhaal. Ik hoop dat er iemand reageert.

Bij voorbaat dank. :)

Nishan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

En vanwaar is de keuze gevallen op de Marantz SR5005? Niet dat het een verkeerde versterker is, maar als je je eisen op zou noemen dan kunnen wij pas zeggen of het past of dat er wellicht een betere koop is. Een budget of een prijsrange zou ook helpen :)

Verder een schopje richting Consumentenelektronica Aankoopadvies aangezien het om een aankoopadvies gaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nishan
FeaR schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:03:
En vanwaar is de keuze gevallen op de Marantz SR5005? Niet dat het een verkeerde versterker is, maar als je je eisen op zou noemen dan kunnen wij pas zeggen of het past of dat er wellicht een betere koop is. Een budget of een prijsrange zou ook helpen :)
De prijsrange is ongeveer rond de 500/600 euro. Wat mijn eisen betreft, ik luister veel muziek, dus de sound moet echt overweldigend zijn, een vol warm en rijk geluid is wat ik in een versterker zoek. Dit geldt zowel voor muziek luisteren als filmkijk-beleving, die Philips boxen zijn wel redelijk oud maar functioneren nog prima, ik weet niet of met die 4 luidsprekers een 5.1 set kan creëren? Want dat is wel de bedoeling.

Ik ben bij de Marantz SR5005 uitgekomen vanwege het uitgangsvermogen van 100 watt, ik denk dat 50 watt te zwak is vergeleken bij die Sansui die ik nu heb.

Maar je hebt ook de SR5006 en nog 10 verschillende, ik kom er niet echt uit. :)

[ Voor 0% gewijzigd door FeaR op 13-08-2012 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 2% gewijzigd door FeaR op 13-08-2012 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:52

DjVe

Hatsaflats!

Marantz 5000 serie is absoluut niet verkeerd, maar er zijn meer gegadigden :) Op dit moment zou ik gaan voor een Pioneer VSX921. De 922 en 1022 zijn net uit, maar die zijn qua versterking, voeding en signaalverwerking exact hetzelfde (De 1022 heeft alleen wat meer aansluitingen)

Die Philips set is tevens ook niet verkeerd, maar dan koop je een hele nieuwe set met leuke luidsprekers. Hij is zijn geld wel waard (goede componenten)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 22:56
Is het niet veel nuttiger om te gaan investeren in betere luidsprekers. Deze geven veel meer beeld aan het geluid dan de versterker (als het goed is)... Of is je versterker echt kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

nishan schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:29:
[...]
...ik weet niet of met die 4 luidsprekers een 5.1 set kan creëren? Want dat is wel de bedoeling.
Met vier speakers kan je geen 5.1 maken, dan mis je nog een speaker en een subwoofer.
Ik ben bij de Marantz SR5005 uitgekomen vanwege het uitgangsvermogen van 100 watt, ik denk dat 50 watt te zwak is vergeleken bij die Sansui die ik nu heb.
Niet te veel blindstaren op cijfertjes, je hebt namelijk nog te maken met de manier hoe diverse merken het vermogen opgeven. Op die manier kan 100 Watt van Merk X meer zijn dan de 150 Watt van Merk Y. Maar voor een beetje normaal gebruik heb je maar een paar Watt nodig. Zeker met bijvoorbeeld die Pioneers die een gevoeligheid van 95 dB hebben.
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 04:07:
In dit topic vroeg iemand met eenzelfde budget een advies en daarbij werd voor het geld de Philips HTR9900 warm aanbevolen.
Misschien het overwegen waard??
Die HTR9900 is een complete 7.1 set, wellicht wat overkill voor iemand die alleen een versterker zoekt? Voor 500 - 600 euro is er overigens genoeg leuks te krijgen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nishan
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 04:07:
[...]

Ik heb sterke twijfels of je met een budget van €600,- max. een "overwedigende" luisterervaring zal gaan krijgen met surround. :+
Ik heb ooit twee van zulke Sansui versterkers gehad en die deden hun werk prima, alleen legden zij beide voortijdig het loodje. :')
Die "zwevende aarde" noemde Sansui het geloof ik, leidde wel tot een instabiel circuit dat erg gevoelig bleek voor defecten en dat op een gegeven moment niet meer af te regelen was.

Zover Sansui, een echte vintage audiofiele versterker. O-)
Een "instap" surround kan daar volgens mij niet aan tippen, maar goed het is jouw geld.
Ik kan je aanraden naast het lezen van artikelen vooral eens zelf te gaan luisteren in shops.
Verder zou ik het opgegeven "wattage" niet als maatstaf voor kwaliteit kiezen.

Je bejaarde Philipsen kunnen voor jou best nog aardig klinken, door de bank genomen gaan luidspreker units na zoveel jaren wel mankementen vertonen waar je aan 'gewend' raakt.
Pas als je een goede en nieuwe setup hoort, merk je wat je hebt gemist.
In dit topic vroeg iemand met eenzelfde budget een advies en daarbij werd voor het geld de Philips HTR9900 warm aanbevolen.
Misschien het overwegen waard??
Ik ben nog steeds tevreden met mijn Sansui versterker, het oude beestje doet het nog steeds goed en het heeft een krachtig vermogen. Het aanschaffen van nieuwe luidsprekers is geen slecht idee, misschien kan ik dan beter een nieuwe surround set aanschaffen, alleen is het de vraag of een surround set genoeg vermogen geeft vergeleken bij mijn huidige luidsprekers. Het topic met die Philips HTR9900 heb ik ook gelezen, lijkt me een interessante optie, wel iets boven mijn budget maar dat is geen probleem. Ik ga vandaag langs een aantal winkels om te luisteren, ik zal later op de dag hier mijn bevindingen plaatsen.
DjVe schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 09:45:
Marantz 5000 serie is absoluut niet verkeerd, maar er zijn meer gegadigden :) Op dit moment zou ik gaan voor een Pioneer VSX921. De 922 en 1022 zijn net uit, maar die zijn qua versterking, voeding en signaalverwerking exact hetzelfde (De 1022 heeft alleen wat meer aansluitingen)

Die Philips set is tevens ook niet verkeerd, maar dan koop je een hele nieuwe set met leuke luidsprekers. Hij is zijn geld wel waard (goede componenten)!
Ik ga kijken of ik die Pioneer serie ergens kan beluisteren.
Paultje3181 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 09:49:
Is het niet veel nuttiger om te gaan investeren in betere luidsprekers. Deze geven veel meer beeld aan het geluid dan de versterker (als het goed is)... Of is je versterker echt kapot?
Als ik de kwaliteit van mijn huidige geluid wil optimaliseren dan denk ik dat ik wel betere luidsprekers moet gaan aanschaffen. Mijn versterker doet het nog prima, alleen inmiddels wel gedateerd.
FeaR schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 09:51:
[...]

Met vier speakers kan je geen 5.1 maken, dan mis je nog een speaker en een subwoofer.

[...]

Niet te veel blindstaren op cijfertjes, je hebt namelijk nog te maken met de manier hoe diverse merken het vermogen opgeven. Op die manier kan 100 Watt van Merk X meer zijn dan de 150 Watt van Merk Y. Maar voor een beetje normaal gebruik heb je maar een paar Watt nodig. Zeker met bijvoorbeeld die Pioneers die een gevoeligheid van 95 dB hebben.

[...]

Die HTR9900 is een complete 7.1 set, wellicht wat overkill voor iemand die alleen een versterker zoekt? Voor 500 - 600 euro is er overigens genoeg leuks te krijgen.
Als ik voor die HTR9900 ga dan doe ik mijn huidige installatie denk ik weg, of verplaats ik die naar een andere ruimte in mijn huis. Dus dat zou een optie kunnen zijn, ik wil alleen niet inleveren qua vermogen, misschien dat ik deze set in de winkel kan beluisteren.

Iedereen bedankt voor het reageren! Ik ga even wat shops checken, erg leuk om te doen ook trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2012 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nishan
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:47:
[...]

Als jij in een torenflat de 50W aan vermogen helemaal open zet in je 28m2 dan staat de mobiele eenheid binnen een half uur bij je voor de deur. 8)
LOL ja das precies de bedoeling! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nishan
Okay, ik heb inmiddels een paar receivers beluisterd, helaas stonden ze niet allemaal aangesloten. De akoestiek in de winkels is verre van ideaal maar heb toch een indruk op kunnen doen :). De receivers in de winkels gaven in mijn beleving best wel een vol/rijk geluid met redelijk wat dynamiek en verschilt wel met mijn installatie thuis. Qua vermogen zal ik misschien wat inleveren, maar op kwaliteit zal ik er op vooruitgaan. d:)b

Tot zo ver heb ik 2 opties in mijn hoofd:

optie 1: Pioneer VSX-921 + eventueel een home cinema setje (bijvoorbeeld Jamo S 606 HCS 3 5.0)

optie 2: Philips HTR9900

Ik kan dan toch altijd mijn 2x Pioneer CS-775 luidsprekers er bij aansluiten?
Wat vinden jullie van deze 2 opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
nishan schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 17:38:
Okay, ik heb inmiddels een paar receivers beluisterd, helaas stonden ze niet allemaal aangesloten. De akoestiek in de winkels is verre van ideaal maar heb toch een indruk op kunnen doen :). De receivers in de winkels gaven in mijn beleving best wel een vol/rijk geluid met redelijk wat dynamiek en verschilt wel met mijn installatie thuis. Qua vermogen zal ik misschien wat inleveren, maar op kwaliteit zal ik er op vooruitgaan. d:)b

optie 1: Pioneer VSX-921 + eventueel een home cinema setje (bijvoorbeeld Jamo S 606 HCS 3 5.0)

Ik ben recentelijk overstap van mijn Marantz Sr5003 naar een Onkyo 709. Op zijn zacht gezegd, ben ik niet teleurgesteld. De VSX-921 is wel een andere klasse dan een marantz 5005. Waarom was je keus in de eerste instantie daar op gevallen?

Mijn shortlist met een budget van max 700 euro was:
* Onkyo TX NR 709
* Marantz SR6006
* Denon 3312

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nishan
Lumics schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 17:46:
[...]

Ik ben recentelijk overstap van mijn Marantz Sr5003 naar een Onkyo 709. Op zijn zacht gezegd, ben ik niet teleurgesteld. De VSX-921 is wel een andere klasse dan een marantz 5005. Waarom was je keus in de eerste instantie daar op gevallen?

* Onkyo TX NR 709
* Marantz SR6006
* Denon 3312
De reviews zijn inderdaad lovend over de Onkyo 709, heb wel ergens gelezen dat bij muziek afspelen de Onkyo wat minder kwaliteit levert, hoe ervaar jij dat? Bedoel je dat de VSX-921 van een lagere klasse is?

Ik heb bij de Marantz vooral naar het output vermogen gekeken, maar ik heb begrepen dat ik dat niet moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:52

DjVe

Hatsaflats!

Lumics schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 17:46:
[...]

* Onkyo TX NR 709
* Marantz SR6006
* Denon 3312
De Pioneer VSX921/VSX922 zit in dezelfde klasse als de Marantz 5006. Beide prima versterkers, maar de Pioneer 921 is nu een stuk voordeliger te krijgen wegens uitlopend model. Hoop versterker voor relatief weinig geld.

Ik zou voor de Philips gaan. Ja, minder opties dan bijvoorbeeld een Pioneer VSX921 receiver, maar dat is op te lossen met een mediaspeler (bijvoorbeeld een Boxee box á €150). Het is verder een hele complete set waarbij je je Pioneer speakers echt niet meer hoeft te gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door DjVe op 14-08-2012 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nishan
DjVe schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:02:
[...]

De Pioneer VSX921/VSX922 zit in dezelfde klasse als de Marantz 5006. Beide prima versterkers, maar de Pioneer 921 is nu een stuk voordeliger te krijgen wegens uitlopend model. Hoop versterker voor relatief weinig geld.

[...]

Ik zou voor de Philips gaan. Ja, minder opties dan bijvoorbeeld een Pioneer VSX921 receiver, maar dat is op te lossen met een mediaspeler (bijvoorbeeld een Boxee box á €150). Het is verder een hele complete set waarbij je je Pioneer speakers echt niet meer hoeft te gebruiken.
Ik denk toch dat die Philips afvalt, er zit geen hdmi 1.4 op. En in de toekomst wil ik daar toch wel gebruik van gaan maken. Ik kan ook kijken of ik in stappen een set kan opbouwen naar 7.1, moet ik iets meer geduld hebben maar dat is geen probleem :). Ik zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met een receiver + 2 zuilen/luidsprekers. Welk merk bevelen jullie aan wat die laatste betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
nishan schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 12:35:
[...]

Ik denk toch dat die Philips afvalt, er zit geen hdmi 1.4 op. En in de toekomst wil ik daar toch wel gebruik van gaan maken. Ik kan ook kijken of ik in stappen een set kan opbouwen naar 7.1, moet ik iets meer geduld hebben maar dat is geen probleem :). Ik zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met een receiver + 2 zuilen/luidsprekers. Welk merk bevelen jullie aan wat die laatste betreft?
Ook hier geldt weer; luisteren. populaire merken zijn: B&W/KEF/Mordaunt Short/Wharfdale/Monitor Audio. Ieder merk heeft zijn eigen geluid. Hier de BBG op whathifi (Al zegt dat weinig natuurlijk). Bepaal je budget (€100 - €1000??) en je wensen en stap een winkel binnen. Scherpe prijzen zijn ook te vinden bij hificorner.nl
Pagina: 1