Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:39
De openheid van internet brengt nogal wat verandering teweeg op het gebied van trends en allerhande zaken (om maar niet te spreken van een wellicht niet representatieve verlaging van morele waardes - maar dat is een andere discussie) en dit is er nogal een van. 3-4 jaar geleden zag je her en der wel eens wat foto's hiervan, maar nu wordt je op zaken als tumblr, twitterpics, gifyo, imgur, instagram, et cetera mensen die hun littekens van auto-mutilatie laten zien. Te vaak (en steeds vaker) ook van "heb me net gesneden of kijk - KIJK). Dat auto-mutilatie bestaat, snap ik - ik kan er echter niet bij waarom mensen dit nou zo nodig moeten laten zien. Is het misbruik maken van je probleem, door zo extra aandacht te creëren? Is het een nieuwe hoogte in dit probleem?

Nogmaals, ik probeer het antwoord te zoeken, maar zodra ik iemand ook eens benader waarom krijg ik verwensingen of dat ik het "toch niet snap" naar me toe. Tja... Iemand wat inzicht?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het woord wat je zoekt zal "exhibitionisme" zijn. Waarom denk je dat dit echt anders is dan de wens van mensen om hun vakantiekiekjes of andere privefoto's online te zetten?

Ik zie hier momenteel weinig Wetenschap of Levensbeschouwing in, maar moet nog even nadenken over waar het dan wel past :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Daar kan ik mij op zich wel in vinden daar het logisch klinkt, maar waarom zou je je eigen problemen zo en public willen neer plompen?

offtopic:
Ik wist zelf ook niet zo goed waar ik het kon neerzetten :/

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:21

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hee Gambieter, gefeliciteerd!!! :)

On topic, van wat ik weet van mensen die zelfdestructieve neigingen hebben, is dat ze aandacht zoeken. En platforms al Facebook en andere online communities geeft ze de ultieme mogelijkheid om aandacht te krijgen.

Verder ben ik het met mijn collega eens dat de opzet zo misschien niet echt geschikt is voor WL, maar wie weet dat er nog wat interessants gaat ontstaan?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat aandacht zoeken van krassers was altijd al zo, dat is niet iets van de laatste paar jaren. Al eind jaren '90 zat ik op een forum waar in sommige subfora zoveel werd geluld over automutilatie dat bepaalde woorden als triggers werden beschouwd en niet meer mochten worden gepost. Door de opkomst van sociale media wordt het gewoon makkelijker om daadwerkelijke foto's van krassen online te zetten, maar het onderliggende patroon was er altijd al (namelijk, dat het pubers zijn die om aandacht vragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 10:28

boner

misantropisch altruïst

gambieter schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 19:50:
Het woord wat je zoekt zal "exhibitionisme" zijn. Waarom denk je dat dit echt anders is dan de wens van mensen om hun vakantiekiekjes of andere privefoto's online te zetten?

Ik zie hier momenteel weinig Wetenschap of Levensbeschouwing in, maar moet nog even nadenken over waar het dan wel past :)
Kun je mij het *echte* verschil uitleggen tussen deze vorm van exhibitionisme en bijv. Facebook? Wat gaat het een ander aan of je furby's leuk vind, waarom wil die ander dat weten? En in hoeverre is dat minder "erg" dan het tonen van een in jouw ogen mooi litteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

boner schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:16:
Kun je mij het *echte* verschil uitleggen tussen deze vorm van exhibitionisme en bijv. Facebook? Wat gaat het een ander aan of je furby's leuk vind, waarom wil die ander dat weten? En in hoeverre is dat minder "erg" dan het tonen van een in jouw ogen mooi litteken?
Zoals Albantar en nare man al aangeven, zal aandacht zoeken (of onbewust hulp!) een onderdeel zijn, wat niet snel bij Facebook zal gebeuren. Mogelijk is het ook de bedoeling om te shockeren? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner

boner

misantropisch altruïst

O. Dan zal ik wel een oude sukkel zijn, maar als ik vroeger in een eerste contact in bijv. een bar met iemand al zijn prive zaken opgebiecht kreeg, raadde ik diegene aan om eens professionele hulp in te roepen.

Ik weet niet wat schadelijker is. Een litteken ergens of aan de hele wereld vertellen dat je bepaalde stoute dingen hebt gedaan. Hoe vaak lees je niet dat iemand niet wordt aangenomen, of een land niet inkomt, omdat hij/zij iets op zijn facebook pagina heeft gezet? Hoeveel mensen zijn er niet al ontslagen omdat ze 'slechte dingen' over hun werkgever op FB postten?

Sterker nog, het is nu al zo dat als je geen FB account hebt, dit al rede zou zijn om iemand geen baan aan te bieden.Alles onder het mom: "dan zal je wel wat te verbergen hebben.

Nog gekker maken mensen in Duitsland het: ZOnder facebook ben je psychopaat: http://www.telegraaf.nl/d...cebook_psychopaat___.html

Dus nou niet zeggen dat facebook gebruik minder onveilig is dan een littekentje meer of minder.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SkyStreaker schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 20:31:
Daar kan ik mij op zich wel in vinden daar het logisch klinkt, maar waarom zou je je eigen problemen zo en public willen neer plompen?
Hoe komt het dat jij die foto's dan schijnbaar zo vaak tegenkomt? Ik kom ze nooit tegen, of ik zou er op moeten zoeken. Maar goed.

Er zijn al een hoop verklaringen hier geplaatst die ongetwijfeld accuraat zijn, maar er is nog een simpele: Veel zelf mutilatie gevallen doen dit om een emotionele pijn te "overschreeuwen" met fysieke pijn. Het leidt je gedachten af, het stompt je af, het is minder erg dan het dagelijks verdriet wat je voelt etc.

In this time of age met social media en internet zullen mensen eerder foto's gaan plaatsen om het wellicht bespreekbaar te maken. Tuurlijk heb je de aandachttrekkers, maar het zal me niets verbazen dat de drang om het bespreekbaar te maken (zonder veroordeeld te worden als iemand die aandacht wilt) een belangrijke factor zal zijn.

En als je vraag is waarom men z'n problemen zo en plein public neer zet op een forum...dan vraag ik me af wat het nut is van je topic. Zelfs op een forum als Tweakers zie je de meest persoonlijke zaken voorbij komen.

Volgens mij is het meer een geval van "hey, dit past niet in mijn referentiekader/ belevingswereld" of' "ik kan me niet voorstellen dat je dat doet, ik zou dat nooit doen, ik zou dit nooit op een internetfora bespreken" dan een daadwerkelijk vraag over hoe het komt dat jij hier schijnbaar meer foto's over vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

boner schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:43:
O. Dan zal ik wel een oude sukkel zijn, maar als ik vroeger in een eerste contact in bijv. een bar met iemand al zijn prive zaken opgebiecht kreeg, raadde ik diegene aan om eens professionele hulp in te roepen.
Dat gebeurde ook wel, alleen waren mensen toen meer op hun privacy gesteld en was er meer maatschappelijke controle. Dan was er (veel) alcohol nodig om iemands inhibities weg te nemen. Maar vroegah was alles anders, we leven nu in een tijdperk waar het internet en de sociale media veel veranderingen geven en lang niet iedereen gaat daar goed mee om :)
Ik weet niet wat schadelijker is. Een litteken ergens of aan de hele wereld vertellen dat je bepaalde stoute dingen hebt gedaan. Hoe vaak lees je niet dat iemand niet wordt aangenomen, of een land niet inkomt, omdat hij/zij iets op zijn facebook pagina heeft gezet? Hoeveel mensen zijn er niet al ontslagen omdat ze 'slechte dingen' over hun werkgever op FB postten?
De mogelijkheid hebben om sociale media te gebruiken gaat vaak vooraf aan leren hoe er mee om te gaan. Er is nu eenmaal geen internetrijbewijs, al zou dat soms best wel een goed idee zijn.
Sterker nog, het is nu al zo dat als je geen FB account hebt, dit al rede zou zijn om iemand geen baan aan te bieden.Alles onder het mom: "dan zal je wel wat te verbergen hebben.

Nog gekker maken mensen in Duitsland het: ZOnder facebook ben je psychopaat: http://www.telegraaf.nl/d...cebook_psychopaat___.html

Dus nou niet zeggen dat facebook gebruik minder onveilig is dan een littekentje meer of minder.....
Ja, dat artikel is al langsgekomen in een apart topic: Wat te vinden van mensen zonder facebook?. Alleen is het zwaar overdreven, en allemaal gebaseerd op een wat obscuur bericht in een Duitse krant. Facebook kan verantwoord gebruikt worden, zelfmutilatie niet. Je overdrijft imo nogal schromelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner

boner

misantropisch altruïst

Ja ik overdrijf (schromelijk). Maar niet zonder rede. Ik zoek namelijk een grens. Waar ligt die? Bij een sneetje in je arm, of bij een volledige amputatie van diezelfde arm? Wanneer is iets een verfraaiing? Een oorbel, of een oorbel waarbij de oorlel zo ver wordt opgerekt dat je een vinger door het ontstane gat kunt steken? Of een hand? Wat is mooi, een kleine tatoo of een volledige sleeve of een tatoo die je hele lichaam bestrijkt? WAnneer is een facebook entry onschadelijk en wanneer niet? Kun je uberhauot spreken van een onschadelijke fb als je naam, toenaam adres en telefoonnummer erbij staat? Wat nu is geaccepteerd is dat morgen niet meer.

Soms heb ik het idee dat als ik 'gewoon' leef ik steeds meer en meer in een rariteiten cabinet terecht ben gekomen. Alsof ik in het echt beleef wat Gerrit Komrij speelde in die laatste reclame in een vakantieoord.

Zal wel ouderdom wezen, al denk ik dat ik best wel meeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

boner schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 19:18:
Ja ik overdrijf (schromelijk). Maar niet zonder rede. Ik zoek namelijk een grens. Waar ligt die?
Mensen houden van grenzen omdat het makkelijker is om aan de hand van grenzen ja of nee te zeggen, ipv per geval een beslissing te nemen; dan moet je je overal in verdiepen en dat kost energie. Ik denk dat dergelijke grenzen niet vast liggen en dat ook nooit zullen doen.

Wat kon in de Summer of Love kon een paar jaar eerder niet. Wat een paar jaar terug in een coffeeshop kon kan nu weer minder, etc.
WAnneer is een facebook entry onschadelijk en wanneer niet? Kun je uberhauot spreken van een onschadelijke fb als je naam, toenaam adres en telefoonnummer erbij staat? Wat nu is geaccepteerd is dat morgen niet meer.
Svp niet te specifiek over Facebook doorgaan, het gaat hier om zelfmutilatie en niet om Facebook :)
Soms heb ik het idee dat als ik 'gewoon' leef ik steeds meer en meer in een rariteiten cabinet terecht ben gekomen. Alsof ik in het echt beleef wat Gerrit Komrij speelde in die laatste reclame in een vakantieoord.

Zal wel ouderdom wezen, al denk ik dat ik best wel meeval.
Dat zal een persoon die zich thuis voelde in de fifties ook wel gevonden hebben van de Summer of Love, zal een conservatief hebben gevonden van de punks, etc. En ik vind dat van housemuziek en dergelijke feesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:52:
[...]

Volgens mij is het meer een geval van "hey, dit past niet in mijn referentiekader/ belevingswereld" of' "ik kan me niet voorstellen dat je dat doet, ik zou dat nooit doen, ik zou dit nooit op een internetfora bespreken" dan een daadwerkelijk vraag over hoe het komt dat jij hier schijnbaar meer foto's over vindt.
Onzin - ik ben mij er heel erg van bewust dat zelf-beschadiging voor bepaalde individuen een dagelijkse realiteit is en ik ga er mij bewust geen voorstelling van maken - teneinde omdat ik het niet KAN begrijpen. Dat het niet past, tja - wat past er nou precies wel? Iemand die iets doet wat jij niet doet. Dit kan iets zijn waar je mee om kan gaan, niet mee om kan gaan of niet mee wil om gaan. Het eerste is van mij van toepassing, ik probeer juist dit meer te begrijpen. Val mij daar niet op aan. Verzachtend is wellicht dat ik 2 dierbaren heb die dit probleem beleven, hun reactie is "show off" - ja... :/ En dan zeg jij "zonder meteen veroordeeld te worden", blijkt dus lastig.

Hoe het komt dat ik het tegenkom? Ik zit voornamelijk veel op tumblr en daar kom ik toch in overzichten van anderen dagelijks nieuwe "kijk me cuts" tegen...En daar ben ik dus niet doelbewust op zoek naar! Oud nieuws of net gekiekt doet er niet toe. Ik denk dan toch even van: "wat is hier nu de bedoeling van". Vandaar dit topic om er mogelijk inzicht in te krijgen.

Aanvullend: niet doelbewust, het is echter wel zo dat ik interesse heb in de gothic-cultuur (zelf ben ik het helemaal niet :)) en mja - daar komen dergelijke foto's wel iets hoogfrequenter voor. Dat zal ik absoluut toegeven. Het veranderd echter niks aan de inhoud van mijn vraag.

[ Voor 11% gewijzigd door SkyStreaker op 13-08-2012 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SkyStreaker schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:13:
Ik probeer slechts meer begrip te creëren.
[...]
Vandaar dit topic om er mogelijk inzicht in te krijgen.
Ik neem aan dat de eerste verkeerd geformuleerd is? Het is namelijk wat anders dan de slotzin, het eerste klinkt meer als een woordvoerder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
gambieter schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:22:
[...]

Ik neem aan dat de eerste verkeerd geformuleerd is? Het is namelijk wat anders dan de slotzin, het eerste klinkt meer als een woordvoerder :)
offtopic:
Eigenlijk ben ik best moe op dit moment, vandaar dit manco :) Corrigeer ik even!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SkyStreaker schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:13:
[...]

Onzin - ik ben mij er heel erg van bewust dat zelf-beschadiging voor bepaalde individuen een dagelijkse realiteit is en ik ga er mij bewust geen voorstelling van maken - teneinde omdat ik het niet KAN begrijpen. Dat het niet past, tja - wat past er nou precies wel? Iemand die iets doet wat jij niet doet. Dit kan iets zijn waar je mee om kan gaan, niet mee om kan gaan of niet mee wil om gaan. Het eerste is van mij van toepassing, ik probeer juist dit meer te begrijpen. Val mij daar niet op aan. Verzachtend is wellicht dat ik 2 dierbaren heb die dit probleem beleven, hun reactie is "show off" - ja... :/ En dan zeg jij "zonder meteen veroordeeld te worden", blijkt dus lastig.

Hoe het komt dat ik het tegenkom? Ik zit voornamelijk veel op tumblr en daar kom ik toch in overzichten van anderen dagelijks nieuwe "kijk me cuts" tegen...En daar ben ik dus niet doelbewust op zoek naar! Oud nieuws of net gekiekt doet er niet toe. Ik denk dan toch even van: "wat is hier nu de bedoeling van". Vandaar dit topic om er mogelijk inzicht in te krijgen.

Aanvullend: niet doelbewust, het is echter wel zo dat ik interesse heb in de gothic-cultuur (zelf ben ik het helemaal niet :)) en mja - daar komen dergelijke foto's wel iets hoogfrequenter voor. Dat zal ik absoluut toegeven. Het veranderd echter niks aan de inhoud van mijn vraag.
Misschien dat je topic title niet helemaal de juiste is dan? Op het moment dat je aangeeft dat je bekenden in je omgeving hebt die dit momenteel doen, dan lijkt het me dat je je meer afvraagt dan dat je topic title suggereert?

Anyways, puur naar je topic vraag gekeken denk ik dat deze al beantwoord is. Zoiezo maken we makkelijker foto's dan ooit, met onze mobiles en andere aparaten zijn deze zeer gemakkelijk op het internet te zet en heeft het internet zich ook ontwikkeld als verzamelplek voor gelijkgestemden.

Ik denk dat je ook een onderscheid moet maken tussen krassen en snijden, zeer groot verschil.

Verder...geen idee hoe oud je bekenden zijn die zich zelf mutileren, maar vaak trekt het vanzelf wel bij (afhankelijk natuurlijk van de motivatie die er achter ligt, maar er zijn er niet veel die tot het einde der tijden hier mee door gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FT Twisty
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-02 22:12

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

Ik vind het walgelijk dat het gebeurd.
En ik vind dat ouders meer controle moeten hebben over hun pubers internet gedrag.
Je krijgt zo een zeer verkeerde relatie met je kinderen omdat ze zich te ver van de realiteit verwijderen op deze manier, met foto's maken van jezelf te mutileren en andere gekkigheid.
En ze houden er soms ook nog wat littekens aan over, nou daar kan je trots op zijn zeg als je dadelijk 25 jaar oud bent en dan mag je uitleggen waarom je arm onder de littekens zit :S

Ik vind het wel een taak van de ouders om hier overzicht op te houden. Ik vind niet dat het ons probleem hoeft te zijn, maar dat wordt het toch wel, omdat ouders tegenwoordig amper omkijken naar hun kinderen. Die zijn namelijk ook veels teveel bezig met (ongepaste) foto's op facebook plaatsen >.>

AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Santho schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:46:
Ik vind het walgelijk dat het gebeurd.
En ik vind dat ouders meer controle moeten hebben over hun pubers internet gedrag.
Je krijgt zo een zeer verkeerde relatie met je kinderen omdat ze zich te ver van de realiteit verwijderen op deze manier, met foto's maken van jezelf te mutileren en andere gekkigheid.
En ze houden er soms ook nog wat littekens aan over, nou daar kan je trots op zijn zeg als je dadelijk 25 jaar oud bent en dan mag je uitleggen waarom je arm onder de littekens zit :S

Ik vind het wel een taak van de ouders om hier overzicht op te houden. Ik vind niet dat het ons probleem hoeft te zijn, maar dat wordt het toch wel, omdat ouders tegenwoordig amper omkijken naar hun kinderen. Die zijn namelijk ook veels teveel bezig met (ongepaste) foto's op facebook plaatsen >.>
Je vindt wel een hoop he..? Ik vind jou veels te veroordelend, makkelijk kletsen vanaf de zijlijn. Zoiezo ga je er van uit dat ouders weten wat er gaande. Het zijn geen kleine kinderen die zich alleen hier mee bezighouden hoor, veel 18 jarigen bijvoorbeeld. Die kunnen al uit huis zijn of iets dergelijks.

Verder getuigt je reactie ook niet heel erg van inhoudelijke kennis over het hoe en waarom en volgens mij wilde TS juist niet van dit soort reacties. Maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Modbreak:Dit topic gaat niet over wat mensen vinden van zelfmutilatie, en ook niet over wat mensen vinden van mensen die wat vinden van zelfmutilatie. Dergelijke bijdragen zijn off-topic, en werken negatief op de sfeer in het topic. Laat ze dus achterwege :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Waarom ze het posten, omdat het kan neem ik aan en het past wel in de beweging dat men (bijna) alles online hgooit.
Waarom ze het "snijden"doen is een heel ander verhaal neem ik aan.
Ouders ebben daar maar een beperkte controle op want hoe wou je het tegenhouden (als je kind al thuis woont btw) en wanneer zie jij je puber zonder alle kleren aan, inclusief lange mouwen?

Maar goed, online dus.
Misschien is het ook wel aandacht vragen.
Of afzetten tegen anderen

Ik kan wel melden trouwens dat het in mijn happy Facebook-kringetje niet online staat, wat niet zegt dat het niet gebeurd natuurlijk.
Heb het dus nog nooit gezien op Facebook. Gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Volgens mij is zo dat mensen met een gedeelde interesse elkaar vinden in thematische gemeenschappen. Op Tweakers delen mensen toch foto's van case-mods met elkaar? Ook mensen buiten de gemeenschap kunnen deze foto's vinden, maar daar is het de gemeenschap niet om te doen. Waarom zou dit voor cutters anders zijn?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Dat is precies de vraag die ik heb, alleen dan veel beter geformuleerd @ari3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SkyStreaker schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:54:
Dat is precies de vraag die ik heb, alleen dan veel beter geformuleerd @ari3.
Volgens mij geeft ari3 je een antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Als ik het even opnieuw lees en anders interpreteer is dat inderdaad zo. Een soort van motivatie waar ik niet bij zal kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SkyStreaker schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 17:40:
Een soort van motivatie waar ik niet bij zal kunnen komen.
Maar sta je wel open voor andere motivaties? Zoals je zelf al aangeeft in de OP, als men zegt dat je het "toch niet snapt", dan klopt dat toch met wat je nu zelf toegeeft? Ik vermoed dat je nu het al dan niet begrijpen van zelfmutilatie en het begrijpen waarom mensen privefoto's delen mengt. Het eerste is echter iets anders dan het tweede; het eerste is het fenomeen zelf en is uniek per gebeuren, het tweede is een algemeen fenomeen dat bij sociale media hoort. Als je het loskoppelt, dan kun je zelfmutilatie nog steeds niet begrijpen, maar wel begrijpen dat mensen foto's delen met gelijkgestemden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-10 21:57
Ik ben zelf (voor zover ik me kan herinneren) nog nooit foto's, berichten of andere dingen tegengekomen waarbij mensen uit mijn omgeving lieten weten dat ze zojuist zichzelf hadden gesneden, maar dat ter zijde.

Maar automutilatie is voor veel mensen om aandacht vragen en hoe kan je beter aandacht krijgen dan door iets extreems te doen, zoals jezelf verwonden, en dat op het internet te zetten waar iedereen die je kent (en ook die je niet kent) het kan zien? Ik denk niet dat het door Facebook, Instagram en Twitter noemenswaardig vaker gebeurd, maar je ziet het wel vaker, omdat elke foto die je maakt met je smartphone bij wijze van spreken op het internet terechtkomt.

En wat ari3 zei dacht ik ook in eerste instantie aan, maar dan iets wat dichter bij automutilatie ligt, namelijk piercings. Ik heb niks tegen piercings (bij anderen :+) en tegenwoordig is het heel normaal dat je een piercing hebt, dus vindt ook niemand het gek als je op Facebook je nieuwe piercing laat zien. Maar als je jezelf hebt gesneden dan zal menigeen daar van schrikken, terwijl het eigenlijk niet eens zo heel ver van elkaar af ligt...

The devil is in the details.

Verwijderd

Hahn schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:12:

En wat ari3 zei dacht ik ook in eerste instantie aan, maar dan iets wat dichter bij automutilatie ligt, namelijk piercings. Ik heb niks tegen piercings (bij anderen :+) en tegenwoordig is het heel normaal dat je een piercing hebt, dus vindt ook niemand het gek als je op Facebook je nieuwe piercing laat zien. Maar als je jezelf hebt gesneden dan zal menigeen daar van schrikken, terwijl het eigenlijk niet eens zo heel ver van elkaar af ligt...
Maar dan kijk je dus puur en alleen naar de fysieke handeling en niet naar de emotie die de handeling triggert.

Voor mij ligt het heel ver van elkaar af, want:
- Automutilatie komt voort uit negatieve emoties en gevoelens, een piercing neem je over het algemeen toch omdat je het mooi vindt of denkt mooi te vinden;
- Automutilatie heeft herhaling als een belangrijk onderdeel. Je snijdt jezelf niet 1 keer om het daarna nooit meer te doen. Je herhaalt dit, je varieert met verschillende pijngrenzen, men bekijkt wanneer iets een litteken worden etc. Het is een proces. Bij een piercing laat je 1 keer een handeling doen welke de piercing als gevolg heeft.

Maar het spijt me heel erg, maar ik krijg toch echt het idee dat veel menschen hier een wat eenzijdige, niet perse juiste perceptie hebben van automutilatie.

Anyways, het antwoord van ari3 lijkt me de juiste op de oorspronkelijk TS vraag (ook al gaat deze topic daar m.i impliciet niet over, maar m' kay.).
Pagina: 1