Ik heb er vanmorgen 8.30 uur twee gehaald en ben er wel happy mee, gemiddeld 0,036 euro/GB vind ik een nette prijs (zelfde ongeveer als voor de watersnood in Thailand etc.) draait aan een Ubuntu bak (10.10 x64) met WD USB3.0 PCIe 1x kaartje, gem. snelheid ligt op 120MB/sec, dus vrij netjes eigenlijk.

De andere zit op een nieuwe Mac mini met USB3.0 (eindelijk!) en gelijk op HFS+ geformatteerd (Windows meuk eraf.)
Het is de laatste variant uit de Seagate 3TB-lijn, met de CC24 firmware, geen kinderziektes meer in deze drives (zoals de vorige versie), geen gekke geluiden, zoemt redelijk stil voor een 7200rpm schijf, wordt lauw-warm tijdens gebruik en slaat na 5 min. idle af, een goede APM dus, geen onnodig gedoe of verbruik.
Hoor geen heads tikken, geen onnodige park-actions (zoals WD, om de 8 sec, als je dit niet wijzigt met een tooltje, in DOS, hoe 1980...

) even gekeken in SMART en het ziet er goed uit qua parkings en power-cycles (loopt niet snel op, geen bijzonderheden.)
Bracht ik gisteren nog een WD20EARX retour bij de Dixons, omdat ik een 500GB/4 platter versie meekreeg, was ik vanmorgen wederom in mijn nopjes met deze externe hdd.
Ik heb goede verhalen gelezen over deze schijf (normaal ben ik altijd WD fan en niet zo tuk op Seagate), vooral op Duitse sites is men erg lovend.
De Intenso 3TB externe schijf, bevat deze Seagate ook, lees vaak dat men deze eruit sloopt om intern in te bouwen...vervalt wel je garantie natuurlijk- maar goed om te lezen dat het dus wel kan, als je dat wenst.
(Geen USB-on-PCB, zoals tegenwoordig ook weleens gebeurt.)
Ingebouwd vallen namelijk hogere snelheden te behalen, het is de USB-controller die eigenlijk capt.
Maar voor 109 euro...

De interne disk kost nieuw al iets van 113-119 euro zonder shippen, de Intenso kost incl. shipping al iets van 125-130 euro, dus tel uit je winst, met twee jaar garantie.
Ben alleen bang voor statische elektriciteit, de casing is gewoon kunstof, dus geen Kooi van Farady er omheen, wellicht dat ik dit met wat karton en alu-folie alsnog zelf maak, het is niet voor het eerst dat een externe hdd de geest geeft...
Vorig jaar juni: WD20EARS voor 69,95 is ca. 0,035ct/GB nu 109 (incl. casing USB3.0) euro voor 3TB is ca. 0,036ct/GB, kun je nagaan hoe je maximaal genaaid wordt door al die shops in de pricewatch, lekker fair