Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:02
Ik heb een tijd geleden een modem/router combo gekregen van Ziggo (de Cisco EPC3925)

Nu is de netwerksituatie hier als volgt:
In de meterkast ligt een modem (Motorola SB100E), waar ik een router (Conceptronic C54BRS4) op heb aangesloten. Deze router (die tevens wi-fi heeft) geeft door middel van een homeplug het netwerk naar boven door. Op de homeplug die boven ingestoken staat, heb ik via ethernet een Ethernet-hub aangesloten.
Op de ethernet-hub zijn een paar pc's aangesloten. Omdat ik op de router DHCP op enabled heb gezet, kent de ip-adressen aan deze pc's automatisch toe. Alleen de twee netwerkprinters die aangesloten zijn, heb ik via de printer-instellingen zelf een statisch ip gegeven.

Verder nog wat aanvullende informatie:
Het ip-adres van de motorola modem is: 192.168.100.1
De conceptronic router heeft als ip-adres: 192.168.2.1
Verder ligt de DHCP range van de conceptronic router tussen 192.168.2.100 en 192.168.2.200

De nieuwe Cisco modem/router heeft als ip-adres 192.168.178.1

Nu is mijn vraag:
Kan ik de Motorola zonder problemen vervangen door de Cisco router? Of moet ik verder stappen ondernemen om alles werkend te krijgen?
Voor de duidelijkheid: ik wil de Conceptronic router graag op de Cisco modem/router aansluiten.

Mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bellen met de helpdesk en zeggen dat je je modem als bridge wilt gebruiken, dan zetten ze hem om en kan je je eigen router zonder dubbele NAT prima inzetten.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 08:10
Standaard staat de routerfunctie aan op het Ziggo modem. Even bellen met de klantenservice en vragen of zij de routerfunctie uit willen zetten op je modem. Daarna kun je je eigen router aansluiten op het modem zoals je nu ook hebt en werkt alles weer zoals voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
Allereerst bedankt voor jullie reactie.
Maar graag zou ik willen dat ik zowel de modem en de router kan gebruiken om internettoegang te krijgen, dit in verband met het volledig dekken van het wi-fi signaal in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Dan moet je je conceptronic als access point inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
redfoxert schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 10:59:
Dan moet je je conceptronic als access point inzetten.
Werken de apparaten die reeds op de conceptronic router via ethernet aangesloten zijn dan nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
carks schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 11:02:
[...]

Werken de apparaten die reeds op de conceptronic router via ethernet aangesloten zijn dan nog wel?
Je zult de DHCP server op 1 van de 2 moeten uitschakelen en de WAN poort van de conceptronic niet meer gebruiken. Je gebruikt dan dus alleen de switch van de Conceptronic, plus het AP gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
redfoxert schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 11:04:
[...]

Je zult de DHCP server op 1 van de 2 moeten uitschakelen en de WAN poort van de conceptronic niet meer gebruiken. Je gebruikt dan dus alleen de switch van de Conceptronic, plus het AP gedeelte.
als ik het goed begrijp moet ik router 2 (conceptronic router) instellen als accesspoint?
Gaat het niet ook gewoon werken als ze beiden een ander ip-adres geeft, en de DHCP server op een andere range zet, en dan ten slotte de WAN aansluiting van de conceptronic router op de LAN1 aansluiting van de cisco modem/router aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
Ow, nu ik die HOWTO lees lijkt dat Acces Point verhaal erg veel op mijn hierboven beschreven verhaal...
Heb dan alleen nog een vraag betreft het hele DHCP gebeuren.
Want ik weet dat als ik bij de conceptronic router de DHCP server uitzet, hij dus niet meer ip-adressen uitdeelt. Hoe doe ik dan een ip-adres aan een computer toekennen? Is dat zo simpel als in opdrachtprompt ipconfig /release en dan ipconfig /renew in te voeren?
En hoe gaat dit dan als ik bijvoorbeeld mijn android telefoon via wi-fi wil verbinden, moet ik dan ook een ip-adres aanvragen?

[ Voor 68% gewijzigd door carks op 12-08-2012 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-06 21:29
in de cisco DHCP aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:06
de dhcp-server die nog wel aanstaat, deelt aan al je apparaten een ip-adres uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
Miglow schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:41:
de dhcp-server die nog wel aanstaat, deelt aan al je apparaten een ip-adres uit.
Ok, dan snap ik het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
En ten slotte nog een andere vraag: ik heb een sitecom router waarvan ik het ip adres wil veranderen, dus ik log dan in op het standaard ip-adres (192.168.0.1) en ik verander dan het ip-adres naar: 192.168.178.1
Dan telt hij af (hij is aan het restarten), en zodra hij helemaal herstart is, probeer ik opnieuw in te loggen, maar dan dus via 192.168.178.1 Tot mijn grote verbazing gebeurt er helemaal niks. Het lijkt wel of mijn pc helemaal niet met de router kan communiceren. Weet iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 04-06 08:04

allure

Titaan fase 2/3

Wat voor ip-adressen deelt dat modem/router uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
allure schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 18:52:
Wat voor ip-adressen deelt dat modem/router uit?
Ik begrijp je vraag niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Je hebt de DHCP van je 2e router uitgezet, wat voor ipadressen krijgt je computer nu?
Of bedoel je dat de 2e router zijn instellingen niet opslaat?

[ Voor 27% gewijzigd door allure op 13-08-2012 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
allure schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 20:16:
Je hebt de DHCP van je 2e router uitgezet, wat voor ipadressen krijgt je computer nu?
Of bedoel je dat de 2e router zijn instellingen niet opslaat?
Het probleem lag inderdaad aan het uitdelen van de ip-adressen van de router. Het is nu opgelost en ik heb de sitecom router als Access Point ingesteld.
Alleen stuit ik nu op het volgende probleem: internet is niet 'stabiel'. De ene keer laadt hij een webpagina gewoon snel en zonder problemen, terwijl het volgende moment de verbinding lijkt weg te vallen en hij niet meer laadt.
Doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
Bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Dat zou een probleem met je DNS kunnen zijn.
Ik weet niet of de EPC3925 het ondersteund maar je zou daar de servers van google kunnen instellen.

Deze zijn 8.8.8.8 en 8.8.4.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
allure schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 21:01:
Dat zou een probleem met je DNS kunnen zijn.
Ik weet niet of de EPC3925 het ondersteund maar je zou daar de servers van google kunnen instellen.

Deze zijn 8.8.8.8 en 8.8.4.4
Even een kanttekening hierbij: het internet via de cisco router is wel stabiel, maar zodra ik via de sitecom router (die dus als access point is ingesteld) een website probeer te laden,duurt het soms eeuwig voordat een site geladen is.
Ik denk dus dat het probleem bij de sitecom router ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Hoe is deze nu aangesloten en welke adressen hanteer je voor je cisco en je sitecom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
allure schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 21:31:
Hoe is deze nu aangesloten en welke adressen hanteer je voor je cisco en je sitecom?
Cisco: 192.168.178.1 -> dhcp enabled (dhcp range wordt nergens genoemd, behalve "starting ip-adress" dat 192.168.178.10 is. Overigens heb wel ik het ip-adres van de sitecom router toegevoegd aan de "pre-assigned DHCP IP Addresses )
Sitecom: 192.168.178.200 -> dhcp disabled
subnetmask is trouwens gewoon default (255.255.255.0)
Cisco en sitecom zijn beiden verbonden met de 1e lan-aansluiting van het bestreffende apparaat (dus niet de Wan aansluiting)

Ik hoop dat hiermee mijn situatie een stuk duidelijker is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
bump

• carks
bump2

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:17
Zou zo gewoon moeten werken. Doe anders eens een 'ipconfig /all' zowel bedraad op de cisco als draadloos op de sitecom aangesloten en kijk of de waardes overeen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
Dan nog even een vraagje: Hoe kan ik zonder problemen het ip-adres van de Cisco router vervangen?
Heb het geprobeerd door in te loggen via de router, en het Local Ip Adres te veranderen (ik wil hem veranderen van 192.168.178.1 naar 192.168.2.1), en dat lukt.
Maar heb dan geen internet meer... (als ik dan weer inlog op de router dan zie ik achter "WAN ip adres" niks meer, volgens mij klopt dit niet)

Hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je hebt dan geen internet meer, omdat de DHCP in de router dan een andere IP-range pakt. Als je op Windows zit en je doet via een command prompt ipconfig /renew, dan krijgt jouw PC ook de nieuwe netwerk instellingen. Een andere optie is om de PC te herstarten, maar duurt wat langer. Maar kan me niet voorstellen dat zoiets niet ergens te vinden is op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voordat je het eigen IP van de router verandert moet je de DHCP-range ervan aanpassen naar dezelfde range. Nu deelt hij IP adressen uit in 192.168.178.0/24, daar moet je 192.168.2.0/24 van maken en tegelijk ook router IP in 192.168.2.1 wijzigen. Dat gaat wel goed.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
Na het tijdelijk uitzetten van de DHCP range, en hem dan weer aanzetten, is het eindelijk gelukt, en werkt het allemaal perfect. Erg bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
Nu zit ik wel met een ander probleempje: (moet ik hier trouwens een nieuw topic voor aanmaken, of kan ik deze gewoon in dit topic vragen)

Ik heb 3 pc's, te weten: pc1: winxp pc2: win7 pc3: winxp
Nu heb ik in pc2 een harde schijf (op de D: partitie) die ik graag alleen met pc1 wil delen.
Nou is mijn vraag: hoe doe ik dit? (ik weet namelijk wel dat je via eigenschappen, delen, geavanceerd delen de schijf kan delen, maar ik zie nergens waar ik kan aangeven dat ik de schijf alleen maar met pc1 kan delen)

[ Voor 21% gewijzigd door carks op 22-08-2012 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
om enige onduidelijkheid omtrent de vraag te voorkomen: graag zou ik dus alleen de D: partitie van pc2 alleen met pc1 willen delen; op pc 2 staat windows 7 en op pc1 staat windows xp.

• carks
bump

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 10:21
Dit heeft niet zoveel met dit topic te maken. Daarnaast is hier genoeg over te vinden. Het delen van een partitie is vrij makkelijk in te stellen. Wat heb je zelf al gevonden? Je zult omdat je het niet met alle pc's wilt delen, dus moeten afschermen met een password.

Neem anders deze even door: http://windows.microsoft..../Share-files-with-someone

Bumpen binnen 24 uur wordt ook niet op prijs gesteld ;)

Carpe Diem

Pagina: 1