Toon posts:

Waarom zelf nog een HTPC bouwen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou je zelf nog een HTPC willen bouwen? Ik bedoel, er zijn zoveel alternatieven. Om te beginnen de standaard mediaplayers van bijvoorbeeld Western Digital. Het voordeel van die dingen is dat ze goedkoop zijn. Het nadeel is dat de support en functionaliteit beperkt is evenals de uitbreidingsmogelijkheid. Dan heb je dingen zoals de ZBOX. Meer functionaliteit, eigen keuze van besturingssysteem, klein, zuinig, en is heel compleet met draadloze adapter en afstandsbediening. Nog een stapje duurder is een laptop, maar het voordeel hiervan is dat veel mensen al een laptop hebben plus je hebt daarnaast ook een volwaardige computer die ook nog eens mobiel is. Heb je al een laptop dan kan je bijv. een dual-boot systeem maken. Standaard windows en selecteerbaar is bijv. XBMC (of alleen windows). Je moet alleen even een HDMI kabeltje in je laptop en tv prikken en gaan met die banaan. Heb je nog geen laptop dan kan je natuurlijk altijd zeggen, ik kan wel een extra, mobiele, computer gebruiken en daarnaast gebruik ik dat ding als HTPC.
Dat zijn dus 3 goede alternatieven voor de typische zelfgebouwde HTPC.

Toch vind ik wel er nog reden is om zelf een HTPC te bouwen. Maar ik kan niet helpen dat er betere alternatieven zijn. De voornaamste voordelen zijn natuurlijk dat je zelf bepaald welke onderdelen erin komen en daarmee is het systeem vaak sneller dan de genoemde alternatieven. Ook is het uit te breiden met bijvoorbeeld een betere geluidskaart. En een upgrade is vaak goedkoper dan een heel nieuw systeem aanschaffen. Veel doen dat laatste eigenlijk niet en dan heb ik zoiets van dan kan je beter een laptop gebruiken. Laptops zijn zuiniger en met behulp van een NAS is je content overal bereikbaar. Iets wat ik zo aanraden voor elke HTPC. Jammer blijft wel dat er geen goede betaalbare voeding voor AMD Fusion systemen te vinden is. Als je een goed rendement uit je voeding wilt halen en je systeem verbruikt doorgaans maar zo'n 60W dan is het ver zoeken. Voor zover ik uit ervaringen van andere mensen heb kunnen halen zijn de Pico voedingen niet echt betrouwbaar. Volgens mij word voornamelijk de Be Quiet 300W en de Seasonic X-400W Fanless gebruikt. De Be Quiet is goedkoop maar heeft een fan wat tot meer geluid zal lijden (en dat word alleen maar erger) en de Seasonic voeding is nogal duur. Best wel jammer dus dat er geen betere voedingen zijn voor dit soort systemen.
Aangezien ik zo af en toe nog wel eens een topic zie over het maken van HTPC's vraag ik me toch eigenlijk af waarom mensen liever voor een HTPC kiezen als voor een van de alternatieven die ik heb genoemd. Dus... Waarom zou je nog een HTPC bouwen?

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:56

masauri

aka qwybyte

Ik kan me perfect vinden in je post. Ik ben zelf lange tijd op zoek geweest naar een htpc of kleine dl server en heb uiteindelijk gekozen voor een zotac systeem. Het voldoet mijn doel (kleine zuinige dl pc, lan pc om quake 3 op te spelen met de vrienden en is krachtig genoeg om te gebruiken als desktop als ik bij men vrindin blijf slapen of een aantal dagen op verplaatsing ben. (Lees babysitten).)

Een htpc zou ik zelf bouwen als ik een beperkt budget heb en minimaal wil beginnen vooraleer ik het uit zou breiden. (bv. van 2GB naar 16GB)
Om dan uiteindelijk met een snel mediacenter te eindigen dat makkelijk te upgraden is.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Verwijderd

Je noemt zelf ongeveer alle voordelen op van een volwaardige HTPC in je TS. Vanwaar dan je vraag?

Als je veelzijdig, functioneel en flexibel wilt dan ga je dus naar een volwaardige HTPC. Ik heb 2 mediaspelers geprobeerd waarvan er nu 1 op de slaapkamer staat en dat is leuk maar het zijn echt ondingen. Traag, weinig netwerkfunctionaliteit, niet veelzijdig en 1080P draadloos gaat al helemaal niet met een usb adapter.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:14
Gebruik zelfs als HTPC

Nexus Psile
MSI AMD Fusion E450 Bordje
30GB SSD OCZ
4GB Corsair Ram
60W Voeding. ( Pico PSU )
Bediening via een Apple Wireless Keyboard.

En draai er een kale Windows 7 install op + Media Portal ( en addons ervoor ).
Alleen vanwege de interface zou ik nooit meer wat anders willen, en nu XBMC is echt niets voor mij, voor me Gevoel is Media Portal veel uitgebreider.

Ik heb als Data opslag een Synology DS411j staan met 4x2TB en daar staan all mijn files op ( series / films etc )
Binnen een paar klikken heb ik alles binnen handbereik, een hij zoekt zelf alles aan covers + subs voor mij erbij.
Ook als ik net een film gedownload heb is het een kwestie van minuten voor hij op me NAS staat, en binnen enkelen klikken staat hij alweer tussen de Movie list.
Alleen vanwege het uiterlijk van de Case en de interface van Mediaportal zou ik al niks anders meer willen.

Verwijderd

Topicstarter
Mediaportal kan ook maar het ging eigenlijk meer om de hardware ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2012 21:06 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:14
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 18:21:
Mediaportal kan ook maar het ging eigenlijk meer om de hardware ;).
Dan kies ik toch vanwege het uiterlijk, en dat ik dingen zelf kan vervangen :).
En met SSD toch een stuk rapper dan zo'n ion machine, en al helemaal een stuk sneller dan standaard WD Digital etc.

Afbeeldingslocatie: http://www.materiel.net/live/23769.gif

[ Voor 7% gewijzigd door Mektheb op 11-08-2012 21:51 ]

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:47

Nessuno

io sono nessuno

Wat je vaak ziet bij de zelf bouwers en ook bij mij het geval is.
Iedereen heeft *Tweakers meestal dan* wel wat hardware wat op de plank liggen dat over is na een upgrade of Gekregen is enz.
Vaak kan je dan met weinig kosten toch een leuk mediacentertje in elkaar zetten.
Ik zelf repareer en upgrade nog steeds prive voor kennisen en vrienden pc's en toebehoren.
En mag vaak de oude hardware houden.
En dus is het leuker en soms goedkoper om dan zelf iets in elkaar te zetten.
(bord + geheugen via V/A voor 20/30 euro)in mijn geval.

Wat ik zelf het voordeel vind van een mce bouwen ipv van er 1 kopen
(of dat nu een kant en klare mce is of een streamer oid)
Dat je hem kan bouwen naar je eigen wens en smaak
Je kan de componenten op elkaar afstemmen,zelf kiezen welke kast je wil en hoe het er uit komt te zien, welke software je wil gebruiken enz
Dit vind ik toch wel een gigantische meerwaarde hebben.
Tevens als de hardware niet al te oud is kan je in de toekomst voor een appel en een ei hem upgraden zo dat je dan ook nog alles er mee kan.ipv beetje brouwsen(als dat al kan op die andere apparaten)Beeld en geluid afspelen.
Dit in tegenstelling met de kant en klare apparaten die te krijgen zijn.
Tevens als je het goed planned kan je rustig meerdere schijven kwijt wat in mijn ogen een nas weer overbodig maakt.

Zo heeft het allemaal zn pro en cons.
En ik denk dat daar wel het grootste verschil in zit.
Ik zelf houd er dus van om leuk met hardware te spelen
En uiteindelijk voor mij een mce/nas neer te zetten die aan al mijn wensen voldoet.
Anderen hebben genoeg aan een nas en een streamer of mce speler.

Al moet ik zeggen sinds de aanschaf van mn Zotac ND-10 mijn mediacenter meer uit als aan staat.
(amd A350 met 4gb en 120gb ssd)
Maar ook hier geld kost wat meer maar kan er ook een stuk meer mee dan een bv een acryan playon.

Na rose e cient spin

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:01
Zoek je een speler voor in de huiskamer die veelzijdig is, dan kun je bijna niet om een HTPC heen.

Zoek je net als ik een speler gewoon voor het afspelen van film/serie en interesseert je dingen als Youtube vrijwel niet, dan ben je gewoon beter af met een mediaspeler.

Zotac-achtig of zelfbouw?
Zotac is klein en compact maar daarmee komt ook enigzins beperkte mogelijkheden. Meer mogelijkheden dan een mediaspeler dat is een feit maar een volledige zelfbouw geeft nog beter de mogelijkheid om een apparaat te bouwen die mogelijkheden biedt die je zoekt

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:47

Nessuno

io sono nessuno

Mijn conclusie met zotac achtige enz, er zit vaak toch iets van een limiet van schijfruimte of cpu power
(al is dat nu denk ik niet nog niet het geval / probleem) zelfde geld voor de standalone players.
En dat heb je met een zelf bouw apparaat niet.
Dus imho gaat hij ook langer mee, daarbij als er iets stuk gaat vervang je het gewoon.

Na rose e cient spin

Verwijderd

Topicstarter
Oude onderdelen gebruiken kan ik me voorstellen maar zelf zou ik dan zeggen ik verkoop dat lekker en ik gebruik het geld voor een zuinig systeem (A350 bijv.) En of dat een Zotac o.i.d. is of zelfbouw dat maakt dan nog niet uit. Aansluiten op een NAS vind ik in ieder geval wel een duidelijk voordeel. In ieder geval als je een modern gezin hebt of in een studentenhuis zit bijvoorbeeld. En vergeet niet dat een Zotac comleet is met draadloze lan chip en afstandsbediening.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:01
Nessuno schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 01:06:
Mijn conclusie met zotac achtige enz, er zit vaak toch iets van een limiet van schijfruimte of cpu power
(al is dat nu denk ik niet nog niet het geval / probleem) zelfde geld voor de standalone players.
En dat heb je met een zelf bouw apparaat niet.
Dus imho gaat hij ook langer mee, daarbij als er iets stuk gaat vervang je het gewoon.
De markt staat nu al en tijdje vrijwel stil en ik het heb het idee dat er op korte termijn niet echt verandering aan zit te komen. Hierdoor is een mediaspeler niet echt een apparaat met beperkingen.
Het ligt er wel aan voor speler je neemt. Een speler van ongeveer 100 euo heeft inderdaad zijn beperkingen in bestand ondersteuning. De duurdere spelers als de Popcorn Hour A/C-300 en de Dune Duo/Max/Smart serie hebben op full 3D na eigenlijk geen beperkingen in bestandondersteuning en doen hier dus ook niet onder voor een Zotac-achtige opstelling.
Pagina: 1