[IND] Boekje maken en afdrukken op een waardeloze printer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-05 18:06

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste GFX-ers,

Mijn vriendin en ik zijn bezig om een boekje te maken voor de bruiloft van haar zus. We lopen alleen tegen een aantal configuratie-probleempjes aan bij het instellen van de page sizes, margins, bleeds en slugs.
We gebruiken hiervoor Adobe Indesign 7 CS5 (Engelse versie).

Wat proberen we te bereiken?!
We willen graag een boekje maken. Hiervoor hebben we een A4 (liggend) waarop uiteindelijk 4 bladzijdes A5 (staand) komen, in totaal hebben we straks 28 bladzijdes A5, dus 7 vellen A4. In elke A5-bladzijde hebben we dan weer twee kolommen met een gutter van 3mm.

Deze komen dan op elkaar te liggen en worden dan geniet.
Het opzetten van het boekje lukt wel, alleen als we het afdrukken, valt de helft van de elementen (header, paginanummering etc) buiten het afdrukgebied van mijn pricewatch: Samsung SCX-3200

Ik ben er proefondervindelijk achter gekomen dat de printmarges op A4 (liggend) links en rechts liggen op ongeveer 3mm en boven en onder rond de 7mm uitkomen.
Deze marges moeten dus vertaald worden naar een A5 marge, waar dan ook weer rekening mee moet worden gehouden dat de even pagina's alleen een linkse print-marge heeft en de oneven pagina's alleen een rechtse print-marge.
Ook zie ik de marges graag terug in de grid / guides van Indesign, zodat ik weet waar de absolute afdrukgrens van de A4 is, waar we te allen tijden binnen moeten blijven op deze printer.

Waar ik dus eigenlijk naar op zoek ben is de padding (in termen van HTML/CSS) binnen Indesign in te stellen.
Daarnaast ben ik ook op zoek naar een mogelijkheid om de margin, bleed, gutter en slugs af te drukken, zodat ik kan zien wat de printer doet

Ik heb de volgende instellingen aangehouden (en 2mm extra marge aangehouden)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jjRZiFDJNCGrcG0g1jTPuhJi/thumb.png
Klik voor groot
Maar de printer lijkt de marges niet te respecteren.

Wie-o-wie kan me helpen :)

Alvast bedankt _O_

Matis

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:08

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Je gooit nu wel gelijk je margins al verkeer om neer. Wat op A4 boven en onder is word voor je A5 natuurlijk links en rechts.
Die 7mm die je boven en onder aan een A4 hebt staan, krijg je nu dus links bij je linker pagina's, en rechts bij je rechter pagina's, niet boven en onder zoals je nu ingesteld hebt :)

Hoeveel van die boekjes wil je straks uiteindelijk hebben? Ik heb het idee dat het een stuk makkelijker, mooier en goedkoper is als je het laat drukken, dan wanneer je het zelf print.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Spike_wolf schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 16:43:
Je gooit nu wel gelijk je margins al verkeer om neer. Die 7mm die je boven en onder aan een A4 hebt staan, krijg je nu dus links bij je linker pagina's, en rechts bij je rechter pagina's, niet boven en onder zoals je nu ingesteld hebt :)
Nee toch?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/steaLKxYJwkvPoglL0zzKocc/thumb.png
Wat op A4 boven en onder is word voor je A5 natuurlijk links en rechts.
Dat begrijp ik. In de bijgevoegde afbeelding heb ik geprobeerd mijn gedachtengang aan te geven. Dit komt toch overeen met wat jij stelt?
Hoeveel van die boekjes wil je straks uiteindelijk hebben? Ik heb het idee dat het een stuk makkelijker, mooier en goedkoper is als je het laat drukken, dan wanneer je het zelf print.
Uiteindelijk willen we een stuk of 80 boekjes hebben, mijn vriendin werkt bij een allround communicatieburea en we kunnen het bij de huisdrukker voor een vriendenprijsje laten doen, maar we willen nu gewoon thuis experimenteren.

[ Voor 24% gewijzigd door Matis op 11-08-2012 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Oh wacht, ik heb scheef gelezen. Je A4 heeft in langschap 7mm boven en onder, en 3 links en rechts (klopt dat? De meeste printers hebben boven en onder (landschap links en rechts) juist een groter onprintbaar gebied).

Als je marges kloppen met je printer dan zou je alles binnen de paarse lijnen gewoon moeten kunnen printen, tenzij je printer het papier scheef naar binnen trekt wat ook regelmatig gebeurt.
Het kan ook zijn dat er iets fout gaat bij het doorsturen naar je printer waardoor 2x A5 niet perfect als A4 bij je printer aan komt.

Je kunt natuurlijk eens een A4 opzetten met deze marges en die printen om te zien of dat wel werkt, dan weet je in ieder geval of je marges kloppen :)

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Spike_wolf schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 17:04:
Oh wacht, ik heb scheef gelezen. Je A4 heeft in langschap 7mm boven en onder, en 3 links en rechts (klopt dat? De meeste printers hebben boven en onder (landschap links en rechts) juist een groter onprintbaar gebied).
Dan heb ik een bijzondere laserprinter. Op een A4 landscape heb ik links en rechts echt een marge van 3 mm en boven en onder tussen de 5 en 6 mm.
Als je marges kloppen met je printer dan zou je alles binnen de paarse lijnen gewoon moeten kunnen printen, tenzij je printer het papier scheef naar binnen trekt wat ook regelmatig gebeurt.
Het kan ook zijn dat er iets fout gaat bij het doorsturen naar je printer waardoor 2x A5 niet perfect als A4 bij je printer aan komt.

Je kunt natuurlijk eens een A4 opzetten met deze marges en die printen om te zien of dat wel werkt, dan weet je in ieder geval of je marges kloppen :)
De marges kloppen, maar volgens mij heb ik onze miscommunicatie gevonden. Ik wil juist tegen de rand van het zwarte kader aan mijn paginanummering, heading en dergelijke leggen en het paarse kader gebruiken voor de echte inhoud.

Wat ik volgens mij moet doen is de pagina-afmetingen (A5) aanpassen.
code:
1
2
3
4
bleed.outside = 5 //(3 mm marge + 2 mm speling)
bleed.top = bleed.bottom = 7 // (5 mm marge + 2 mm speling )
page.width = a5.width - (bleed.outside)
page.height = a5.height - (bleed.top + bleed.bottom)

Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Matis schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 17:13:
[...]

Dan heb ik een bijzondere laserprinter. Op een A4 landscape heb ik links en rechts echt een marge van 3 mm en boven en onder tussen de 5 en 6 mm.
Het kan prima natuurlijk, elke printer is anders, en meestal heb je boven en onder meer ruimte, maar dat hoeft natuurlijk niet. :)

De zwarte lijn is de fysieke rand van je papier, de paarse lijn je ingestelde printmarge, alles wat je tussen een zwarte en paarse lijn zet kun je nu dus niet printen, alles moet binnen de paarse lijnen komen.

Het aanpassen van je papierformaat heeft weinig zin en word alleen maar ingewikkeld, als je de onder marge wat groter maakt en dan je pagina nummering net onder die marge plaatst maar in je werkelijke printmarge dan ben je er :)

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Duidelijk, ik ben wat dat betreft een newby.

Ik heb nu dit ingesteld:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/F2IcWZ8cIVKCW1zX2odF9iB2/thumb.png
Dat geeft:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/55eYfoiN5wGG44u1OWCgMwmP/thumb.png
Dit is wat ik wil, maar dan anders;
Rood, dit is nu de fysieke afmeting van A4.
Zwart, dit is de printmarge van mijn printer, hierbinnen kan ik vrijelijk headers, paginanummering en nog meer plempen en dit wordt altijd afgedrukt.
Roze / paars, hierbinnen komt de echte tekst, de inhoud van het boekje.

Het probleem is nu alleen dat het rode kader op -7,-9 ligt van de printer en niet op 0,0.

Kan ik dit eenvoudig transleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Nu ga je toch helemaal de verkeerde kant op :)

De rode lijn is je bleed, daar heb je in jouw situatie niks mee te maken, dat is als je drukt op een groter vel dat je gaat bijsnijden, waarbij je zwarte lijn een snijlijn is, als je een afbeelding direct op die lijn laat eindigen en je snijdt een mm naast de lijn, dan heb je een witte streep langs de rand van je papier, dus zet je je afbeelding over de zwarte lijn in je bleed en dan mag je best een mm of 2 naast snijden zonder lelijke randen. Maar dat is hier niet van toepassing.

De zwarte rand is ALTIJD je papier rand, daar doe je niks aan. Je paarse lijnen zijn je papiermarge, die doen niks, is alleen om jou te helpen bij het plaatsen van je content.
Als je tekst in die lijnen wil zetten moet je daar een tekst container plaatsen welke zelf weer een hele andere afmeting kan hebben, maar deze zul je in dit geval dezelfde afmeting willen geven als je paarse kolommen. Jouw denkwijze is nu dat die datzelfde formaat moeten hebben, maar dat is niet zo.
Maak ze even breed, en laat ze even hoog beginnen maar laat ze aan de onderkant iets korter (de hoogte van een enkele regel plus een mm of wat speling). In deze leegte kun je nu je pagina nummering plaatsen. Lager kan niet omdat je printer niet lager kan printen.

[Edit]
Ter verduidelijking:
Indesign Setup
Dit is je vorige setup, zonder de bleeds (rode lijnen).
De zwarte rand is de fysieke rand van het papier, de paarse lijnen zijn de fysieke printmarges.
De groene lijnen zijn de tekstcontainers die je neer gaat zetten. De langwerpige voor je tekst met eventueel afbeeldingen en dergelijke.
Links onder in het kleine vakje komt je pagina nummering, deze staat dus nog binnen je printmarge.

[ Voor 18% gewijzigd door Spike_wolf op 11-08-2012 17:45 ]

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Bedankt voor je toelichting, ik ben bang dat er niets anders opzit :P

Ik ga lekker prullen, kijken of het me gaat lukken. Thnx _O_

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Een drukkerij gevonden die voor relatief weinig geld 30 boekjes van 28 bladzijdes A5 kan drukken.

Het mooie is, dat ze zelf al aangeven welke marges (0mm) en bleed (3mm) je moet hanteren in Indesign. Dit zolang je maar de crop marks meegeeft bij het afdrukken :)

Nu moet ik alleen nog even de huidige versie aanpassen naar 0mm marge (waar ik eerst 5 x 7 mm aanhield)

• Spike_wolf

Spike_wolf

Ik zou je marges op 2mm zetten en daar binnen blijven. Het snijden gaat eigenlijk nooit precies op de snijlijnen, et scheelt altijd wel een mm, soms 2. Als je belangrijke details tegen je snijlijn aan zet ben je er bijna zeker van dat je ze gedeeltelijk kwijt raakt.
Met een veiligheidsmarge van 2mm zit je wel goed, tenzij je een half blinde drukker gevonden hebt :)

Humankind… be both.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Spike_wolf schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:53:
Ik zou je marges op 2mm zetten en daar binnen blijven. Het snijden gaat eigenlijk nooit precies op de snijlijnen, et scheelt altijd wel een mm, soms 2. Als je belangrijke details tegen je snijlijn aan zet ben je er bijna zeker van dat je ze gedeeltelijk kwijt raakt.
Met een veiligheidsmarge van 2mm zit je wel goed, tenzij je een half blinde drukker gevonden hebt :)
Ja, misschien is dat wel een goed idee. Ik zal vanavond even met de hoofdredacteur, columniste, grafisch vormgever en verslaggeefster (lees vriendin) overleggen ;)

Edit; Is het ook noodzakelijk om een inside marge van 2mm aan te houden met het eventuele inbinden/nieten?

[ Voor 7% gewijzigd door Matis op 16-08-2012 11:00 ]

• Spike_wolf

Spike_wolf

Het boekje word waarschijnlijk met twee nietjes vast gezet, pagina's dichter bij de kaft zullen minder makkelijk leesbaar zijn aan de binnenrand, dus ook daar een beetje ruimte laten is aan te raden.
Maar teksten moet je sowieso niet tegen de rand aan laten lopen natuurlijk ;)

Humankind… be both.

Pagina: 1