Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX660TIGamer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 11:54
Beste Tweakers,

Mijn systeem heeft een langzame opstarttijd van 40 sec. om helemaal op te starten.
In filmpjes op o.a. YouTube of in reviews word gezegd dat dit in 20 sec. kan.
Ik vroeg me af hoe het kan dat het bij mij zo lang duurt.
Ik heb er ook nog een oudere hdd in zitten (WD Caviar Green WD6400AAVS) die ik uit een externe hdd van mijn vader heb kunnen redden :) .
ze lopen in IDE omdat mijn moederbord het niet anders wil :( .
nou kom ik ook de bios niet meer in.
hij blijft hangen bij het plaatje als je op delete of f2 drukt (of de andere knopen die iets zouden moeten doen).
Weet iemand een oplossing voor dit probleem?

Hier is een lijst van mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock 970 Extreme3€ 71,90€ 71,90
1Asus Xonar DGX€ 35,-€ 35,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)€ 76,95€ 76,95
1Western Digital Caviar Green WD6400AAVS, 640GB€ 0,-€ 0,-
1Iiyama ProLite E2273HDS-B1 Zwart€ 139,05€ 139,05
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 84,82€ 84,82
1Logitech Z323€ 34,95€ 34,95
1Sennheiser HD 518 (Zwart)€ 88,-€ 88,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 44,95€ 44,95
1Razer Black Widow€ 73,90€ 73,90
1Razer DeathAdder Black Edition€ 52,-€ 52,-
1Razer Kabuto€ 12,50€ 12,50
1XFX Pro 550W€ 57,10€ 57,10
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 71,-€ 71,-
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 43,99€ 43,99
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 87,90€ 87,90
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-687A-ZDFC)€ 154,15€ 154,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.128,16

Gamet (haast) niet meer en heeft geen GTX660TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

OM FAQ ?
CSL beleid ?

Het is, op basis van jouw post, wat lastig om te ruiken voor ons wat je al geprobeerd hebt en waar je nu precies vast loopt. Dat er iets niet werkt, moeten we maar van je aannemen.

Een SSD kan ook lang bezig zijn om op het starten hoor; afhankelijk hoe "goor" jouw OS is met allerlei virusses, services, andere programma's etc, zullen geen 10 SSD's hier iets aan veranderen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX660TIGamer
MAX3400 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 09:38:
OM FAQ ?
CSL beleid ?

Het is, op basis van jouw post, wat lastig om te ruiken voor ons wat je al geprobeerd hebt en waar je nu precies vast loopt. Dat er iets niet werkt, moeten we maar van je aannemen.

Een SSD kan ook lang bezig zijn om op het starten hoor; afhankelijk hoe "goor" jouw OS is met allerlei virusses, services, andere programma's etc, zullen geen 10 SSD's hier iets aan veranderen.
Mijn systeem is niet bepaald "goor", er staan weinig programma's op en er zitten geen virussen op.
Het probleem is dat ik geen idee heb wat ik moet doen en of het normaal is dat het zo lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Laten we even bij het begin beginnen.

40 seconden: is dat vanaf dat de PC uitstaat, knop indrukken en totdat je in Windows zit? Of is die 40 seconden nadat de BIOS alles gecheckt heeft en het Windows-logo voor het eerst in beeld komt?

Ter voorbeeld: mijn BIOS is rustig 30 seconden bezig en mijn Windows-logo maar iets van 6 seconden. Dat is dus ook 36 seconden vanaf aanzetten van PC.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-09 20:45

iambig

* z.o.z *

Rand apparatuur loskoppelen, losse HDD afkoppelen.
SSD Tweaker gebruiken om settings te optimaliseren.
Vreemd dat je bios niet op AHCI kan werken, heb je soms eerst je Windows install gedaan en toen pas de setting proberen te wijzigen?
Eventueel BIOS reset/update...
Succes!

NEE: dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX660TIGamer
MAX3400 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 09:56:
Laten we even bij het begin beginnen.

40 seconden: is dat vanaf dat de PC uitstaat, knop indrukken en totdat je in Windows zit? Of is die 40 seconden nadat de BIOS alles gecheckt heeft en het Windows-logo voor het eerst in beeld komt?

Ter voorbeeld: mijn BIOS is rustig 30 seconden bezig en mijn Windows-logo maar iets van 6 seconden. Dat is dus ook 36 seconden vanaf aanzetten van PC.
het is vanaf de knop indrukken tot hij gebruiksklaar is dus de tijd is vrij normaal?

Rand apparatuur loskoppelen, losse HDD afkoppelen.
SSD Tweaker gebruiken om settings te optimaliseren.
Vreemd dat je bios niet op AHCI kan werken, heb je soms eerst je Windows install gedaan en toen pas de setting proberen te wijzigen?
Eventueel BIOS reset/update...
Succes!
sorry het lukte niet om 2 quotes te gebreuken

Ik heb al Samsung ssd magician gedraaid om alles te optimaliseren voor een ssd.
hoe kan je zonder randapparatuur de pc bedienen?
ik had eerst windows vista op de pc gedraaid, daarvoor had ik al de ssd op AHCI gezet maar toen ik het later zag stond hij weer op IDE. toen ik windows 7 had had ik hem eerst op AHCI gezet en toen via de windows installatie disc geformatteerd en toen windows 7 geinstaleerd. maar nog steeds staat hij op IDE en nu kom ik de bios niet meer in :(

[ Voor 40% gewijzigd door GTX660TIGamer op 10-08-2012 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:31
Schakel voor de grap eens de USB3-controller uit in je bios. Heb ook een Asrock bord en de beroerde USB3-drivers daarvoor zorgden bij mij inderdaad voor een lange opstarttijd. Met Windows 8 en de standaard USB3-drivers was dat weer geen probleem.

Ook scheelt het weer een klein beetje als je de extra (niet Intel of AMD) SATA3-controller uitschakeld in de bios (als die aanwezig is tenminste).

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
AMD Phenom IIX4 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 09:59:
het is vanaf de knop indrukken tot hij gebruiksklaar is dus de tijd is vrij normaal?
Ja, dat is vrij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX660TIGamer
rookie no. 1 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:23:
Schakel voor de grap eens de USB3-controller uit in je bios. Heb ook een Asrock bord en de beroerde USB3-drivers daarvoor zorgden bij mij inderdaad voor een lange opstarttijd. Met Windows 8 en de standaard USB3-drivers was dat weer geen probleem.

Ook scheelt het weer een klein beetje als je de extra (niet Intel of AMD) SATA3-controller uitschakeld in de bios (als die aanwezig is tenminste).

Ben benieuwd!
Ik kom de bios dus niet in :(
hij blijft hangen als ik een van de betreffende knoppen in druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Had je al alles losgekoppeld en bios reset to defaults gedaan (batterij eruit en jumper omzetten o.i.d.) zoals voorgesteld was? Heb je onder Windows al een BIOS update kunnen doen naar de laatste versie? Nog verschil?

Afgezien dat er 40 seconden over het starten gedaan wordt, lijkt me er dan iets niet in de haak met je mainboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX660TIGamer
rookie no. 1 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:37:
Had je al alles losgekoppeld en bios reset to defaults gedaan (batterij eruit en jumper omzetten o.i.d.) zoals voorgesteld was? Heb je onder Windows al een BIOS update kunnen doen naar de laatste versie? Nog verschil?

Afgezien dat er 40 seconden over het starten gedaan wordt, lijkt me er dan iets niet in de haak met je mainboard.
als ik de bios reset raken alleen de settings kwijt toch?
Ik heb nog geen bios update gedaan omdat ik het niet wil verprutsen.
Ik heb nu bios P1.30 en de nieuwste volgens Asrock is 1.60.

Misschien handig om te weten:
-na de installatie naar windows 7 wil mijn cpu niet meer overklokken. ik krijg bij de minste verandering (in de asrock extreme tuning utility) een raar plaatje en daarna een blauw scherm met de melding dat windows zichzelf heeft afgesloten tegen eventuele problemen
-Als ik mijn gpu overklok (via de amd drivers) dan word hij tijdens het gamen heel onbetrouwbaar en valt er niet meer te gamen. (zelfs al bij een heel klein verschil. ik ga nog probeeren of hetzelfde gebeurt als ik hem terug klok)
-en zo nog een paar kleinere niet zeer speciale probleempjes.

[ Voor 31% gewijzigd door GTX660TIGamer op 10-08-2012 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Zolang of zodra je problemen hebt, lijkt het me logisch dat je niet moet overklokken. Probeer eerst een tijdje op standaard waardes of het stabiel draait.

En ja, met bios reset to defaults gaan alle instellingen terug naar standaard (letterlijke vertaling), maar wat is er nu moelijk aan om die instellingen opnieuw te doen, sterker nog, met reset to defaults kun je testen of het beter gaat (USB3 uit, extra SATA3-chip uit).

Bios update ook nooit doen tijdens een overklok, dat proces mag nooit onderbroken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX660TIGamer
rookie no. 1 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:59:
Zolang of zodra je problemen hebt, lijkt het me logisch dat je niet moet overklokken. Probeer eerst een tijdje op standaard waardes of het stabiel draait.

En ja, met bios reset to defaults gaan alle instellingen terug naar standaard (letterlijke vertaling), maar wat is er nu moelijk aan om die instellingen opnieuw te doen, sterker nog, met reset to defaults kun je testen of het beter gaat (USB3 uit, extra SATA3-chip uit).

Bios update ook nooit doen tijdens een overklok, dat proces mag nooit onderbroken worden.
Ik gebruik nu standaard waarden omdat overklokken niet mogelijk meer is en hij loopt stabiel.
Als ik de bios reset en er dan nog niet in kom heb ik dan niet alleen een groter probleem en is het updaten van de bios niet riskant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan met de freeware app PC Doctor eens een bootanalyse kunnen uitvoeren http://kingsoft-pc-doctor.en.softonic.com/

Echt een uitgebrijde tool waarin per opstartproces apart wordt bijgehouden hoe lang sommige procsesen nodig hebben om op te starten . Voor xp is er bootvis maar voor 7 is deze versie ook interesant genoeg zonder te diep in het geheel te duiken :)

Zelf ben ik sins kort helemaal over van xp naar W7 , maar sta wel versteld hoe snel die kan booten na wat getweak . Er zijn alweer 4 tienden van de tijd afgesnoept tot 6.17 seconden van een sata2 ssd .

Geen usb/dvd of andere randaperatuur dat vertraagd de boel , eerst je kale boot en dan stuk voor stuk devices bijpluggen om te kijken hoe lang elk device extra tijd nodig heeft in de boot . Anders meet je geen boottijd , maar de tijd die de software nodig heeft om de hardware te herkennen . Dat hoort natuurlijk wel bij het geheel , maar als een piece of hardware je boel vertraagd trekt het alles naar beneden . Ik start op zonder hd , maar viia hotswap kun je die hd makkelijk na het booten inpluggen en weer uitpluggen . Als er usb nodig is wordt in de bios usb aangezet . Een 1TB hd en usb zorgen zo maar voor tien seconden boottijd extra :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX660TIGamer
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:45:
Je kan met de freeware app PC Doctor eens een bootanalyse kunnen uitvoeren http://kingsoft-pc-doctor.en.softonic.com/

Echt een uitgebrijde tool waarin per opstartproces apart wordt bijgehouden hoe lang sommige procsesen nodig hebben om op te starten . Voor xp is er bootvis maar voor 7 is deze versie ook interesant genoeg zonder te diep in het geheel te duiken :)

Zelf ben ik sins kort helemaal over van xp naar W7 , maar sta wel versteld hoe snel die kan booten na wat getweak . Er zijn alweer 4 tienden van de tijd afgesnoept tot 6.17 seconden van een sata2 ssd .

Geen usb/dvd of andere randaperatuur dat vertraagd de boel , eerst je kale boot en dan stuk voor stuk devices bijpluggen om te kijken hoe lang elk device extra tijd nodig heeft in de boot . Anders meet je geen boottijd , maar de tijd die de software nodig heeft om de hardware te herkennen . Dat hoort natuurlijk wel bij het geheel , maar als een piece of hardware je boel vertraagd trekt het alles naar beneden . Ik start op zonder hd , maar viia hotswap kun je die hd makkelijk na het booten inpluggen en weer uitpluggen . Als er usb nodig is wordt in de bios usb aangezet . Een 1TB hd en usb zorgen zo maar voor tien seconden boottijd extra :)
Mijn boottijd volgens Pc doctor is 12 seconden. maar in die filmpjes waar ze zeggen dat een ssd in 20 sec. volledig kan opstarten zullen ze wel haast niets aangesloten hebben en niets geïnstalleerd op het os.
Dus de boottijd klopt toch.
nou is wel de vraag waarom mijn bios niet meer wil openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD Phenom IIX4 schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 17:03:
[...]

nou is wel de vraag waarom mijn bios niet meer wil openen.
Probeer eens met een ander toetsenbord , of een ps 2 verloopje , muis losskoppelen en die asus kaart er desnoods even uithalen dat je alleen de hardware overhoud om de bios in te kunnen . Updaten van de bios lijkt me wel aan te bevelen ,vaak worden met bios updates ook allerlij roms geupdate naar latere versies .

Edit , Probeer ook eens met een reepje ram http://superuser.com/ques...when-trying-to-enter-bios

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2012 09:28 . Reden: linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX660TIGamer
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 09:22:
[...]

Probeer eens met een ander toetsenbord , of een ps 2 verloopje , muis losskoppelen en die asus kaart er desnoods even uithalen dat je alleen de hardware overhoud om de bios in te kunnen . Updaten van de bios lijkt me wel aan te bevelen ,vaak worden met bios updates ook allerlij roms geupdate naar latere versies .

Edit , Probeer ook eens met een reepje ram http://superuser.com/ques...when-trying-to-enter-bios
bedoel je met ander ram of met maar 1 in plaats van 2 reepjes?

Zonder geluidskaart, 2de harde schijf en optical drive gebeurt nog steeds hetzelfde

[ Voor 8% gewijzigd door GTX660TIGamer op 12-08-2012 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Mijn boottijd op mijn XPS 17 met een leuke ssd is ook nog maar iets van 15/20 seconden nadat de bios klaar is.
Maar dat je niet in je bios komt is niet normaal, dan zou je pc ook niet meer moeten starten als je bios fucked is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX660TIGamer
Bartjezz schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 09:46:
Mijn boottijd op mijn XPS 17 met een leuke ssd is ook nog maar iets van 15/20 seconden nadat de bios klaar is.
Maar dat je niet in je bios komt is niet normaal, dan zou je pc ook niet meer moeten starten als je bios fucked is...
de bios doet het nog want ik zit nu op de pc en hij start normaal alleen als ik in de bios probeer te komen om dingen te veranderen blijft hij hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-09 22:05
Mijn ervaring met SSD + Windows 7 op de volgende specs:
"Asus P6Z68-V Pro + Intel i7 2600k @ 4 GHz + 16GB RAM + Intel 80 GB SSD"

- Windows: 10 sec
---------------------------
Totaal: 30 sec

Ik heb zelf daarover niks te klagen. 30 seconden is prima te doen. Vroeger met hele oude PC's moest men soms tot wel 5 minuten wachten maar 30 seconden is gewoon prima daar ga ik niet over zeuren :)

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX660TIGamer
Sir_Hendro schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:06:
Mijn ervaring met SSD + Windows 7 op de volgende specs:
"Asus P6Z68-V Pro + Intel i7 2600k @ 4 GHz + 16GB RAM + Intel 80 GB SSD"

- Windows: 10 sec
---------------------------
Totaal: 30 sec

Ik heb zelf daarover niks te klagen. 30 seconden is prima te doen. Vroeger met hele oude PC's moest men soms tot wel 5 minuten wachten maar 30 seconden is gewoon prima daar ga ik niet over zeuren :)
Ja, ik denk dat de boottijd normaal is.
Het herrinerd me eraan hoe langzaam de computers op school zijn, het duurt 10 minuten! 8)7

Pagina: 1