Home server of NAS ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Omdat ik regelmatig data verlies ben ik nu van plan om een soort van Home Server of NAS aan te sluiten op mijn netwerk. Ik heb dit nooit eerder gedaan, maar heb wel veel ervaring met bouwen van PC's en iets wat van netwerken.

De bedoeling is dus dat al mijn data veilig is, en ook dat data dus op 1 centrale plek staat voor alle gebruikers. Ik heb een PC met Windows, een Mac Pro, en een laptop. Daarbij gebruik ik ook een aantal smartphones en een Android tablet. Het is dus de bedoeling dat de server automatish de laptop en windows PC back upped volgens een vooraf gedefineerd schema. Indien mogelijk ook de OSX PC, maar als dit niet mogelijk is dan toch liefst en oplossing zodanig dat ik vanaf de Mac op zn minst aan de gegevens kan.

Ik had ongever 3Tb of max ongeveer 8Tb in gedachten. Dit is afhankelijk van mijn budget. Nu is de vraag welke hardware ik minstens zou moeten hebben ? Want een NAS heb ik overwogen, maar die is op zich al duurder dan een goedkope PC samenstellen en is beperkter qua opties.

Een tweede idee is om alle schijven uit de computers te vervangen door SSD's van 128Gb voor het OS en noodzakelijke programma's. Hierbij wil ik dan bijvoorbeel programma's van op afstand installeren op mijn server en ze dan van op afstand ook draaien. Dus bijvoorbeeld bij een game staat mijn DATA dus op de server en niet op de PC. Een beetje als het princiepe van On Live.

Ik zat als OS te denken aan Windows Home Server 2008 (R2) of een alternatief Linux OS; Wat raden jullie mij aan ? En is een Raid kaart echt nodig of is die van intel goed genoeg (bij veel schijven) ?

I7 960 @ 4.2Ghz-Coolit eco alc c240-2*HD6850 CFX-CM690II-6GB Corsair Vengance ram cl8-2*OCZ SSD in Raid0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02-2024
Ik zou naar een ZFS gebaseerde NAS kijken met bijv FreeNAS. In de link is onderschrift staat een filmpje van mij waar ik een betaalbare NAS bouw voor gebruik van zfs en daar staat allerlei info in. Ook stukje over kosten van mijn build. Linkje in mijn onderschrift! :)

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 08:00
Thematopic: Backups
Hier staat hoe je back-ups maakt.
Voor belangrijke files 3x een back-up, dus 1 centrale back-up is niet genoeg.

Nas kun je op veel manieren bouwen of kopen.
Denk dat je eerst wat meer moet gaan zoeken met Google en hier op de website.
http://forums.overclockers.com.au/forumdisplay.php?f=44 hier vind je ook veel info.

Zoeken op nas, file server, home server
Zoek ook op youtube.

[ Voor 8% gewijzigd door jan99999 op 10-08-2012 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hier al gekeken?

Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Het grote Synology topic - deel 4
Het grote Netgear NAS topic
Het grote ZFS topic
Het grote QNAP topic - Deel 2

In deze topics staat veel info die je vragen ongetwijfeld zullen beantwoorden :)

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 10-08-2012 07:58 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-05 13:54

smv

Ik zou persoonlijk voor een nas gaan. Momenteel heb ik 2 Netgear nassen thuis staan, waarvan 1 voor data opslag van wat ik download. De andere NAS is voor persoonlijke data en backup van mijn computer.

In Windows heb ik een programma geinstalleerd (ben de naam even kwijt, zit op werk), waar ik op ingesteld hebt welke folders hij allemaal moet updaten naar mijn NAS toe. Deze kan je instellen dat hij 1x per week of elke dag een synchronisatie slag moet doen.

De eerste keer synced hij alles natuurlijk, dus is hij even bezig, daarna gaat hij alleen kijken wat gewijzigd is en dat slaat hij op de NAS op. Op deze manier ben ik veel zuiniger voor stroom verbruik dan een PC en ik mijn backup van mijn huidige computer dat ik wil.

Tevens kan ik nu ook op een redelijke zuinige manier mijn films streamen overal naar toe wat ik wil met XBMC.

Ik heb 1 NAS via ibood gekocht en de tweede nas tweedehands hier van tweakers. Momenteel staat er een oude netgear nas ook te koop hier op tweakers, maar persoonlijk zou ik voor de nieuwere netgear nas gaan.

Veel succes in iedergeval met je beslissing en laat het ons weten. Ik zal in iedergeval niet voor een volwaardige PC gaan, mede omdat er windows op staat, het groter is en meer stroom slurpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
Bedankt voor jullie reacties. Echter zijn de plannen nu definitie: ik heb geen haast maar wil alle schijven uit al mijn pc's vervangen voor Samsung 830 SSD's van 128Gb of 256 GB.

Daarbij ga ik de 1TB schijf gebruiken voor wat gedeelde muziek, want meer dan 1Tb heb ik toch niet aan muziek. De 320 GB WD RE16 dacht ik die ik gebruikte voor kleine back ups ga ik nu gebruiken voor Windows Home Server als opstartschijf. Met behulp van een raid kaart, of van de ingebouwde raid controller (intel) ga ik dan ook een aantal schijven indelen als 1 schijf (raid 5 wss of raid 1) en dezen gaan dan eens backups maken voor de PC's. Dezen zullen max een capaciteit hebben rond de 2Tb, want zoveel data heb ik niet echt.

Daarnaast zullen er nog andere schijven in komen waarvan ik de capaciteit nog niet weet die voor het delen van muziek, films, foto's en documenten zullen zorgen. Hiermee zullen we dus media opa llerhande apparatuur kunnen streamen binnenshuis. Wss zal dit 4TB zijn ofzo.

Nu ben ik wat aan het lezen over de verschillende type's servers. Ik ga in ieder geval kijken hoe ik het voor elkaar ga krijgen om applicaties eigenlijk via de server te draaien. Hierbij neem ik dus aan dat de server dus alle berekeningen doet ? Dan moet ik dus kijken een een dualcore XEON (dual socket) ofzo. Deze type's zijn heel goedkoop op Tweakers te vinden vanaf 180 eur.

Nog een belangrijke vraag: het is de bedoeling dat iedereen (3 personen) toegang heeft tot de server. Er zullen bepaalde bestanden zoals films en muziek gedeeld zijn en dus te verkennen zijn via Finder en Explorer, maar andere bestanden zijn dan wat prive en is het de bedoeling dat iedereen zich dan van op afstand kan inloggen onder een bepaalde gebruikersnaam en wachtwoord. Kunnen jullie me gewoon op weg helpen met o.a. wat ik zal moeten instellen, welk server OS hier het beste voor is, en welke applicaties ik eventueel zal moeten kopen ?

[ Voor 16% gewijzigd door Soulaiman op 10-08-2012 20:54 ]

I7 960 @ 4.2Ghz-Coolit eco alc c240-2*HD6850 CFX-CM690II-6GB Corsair Vengance ram cl8-2*OCZ SSD in Raid0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Aan je verhaaltjes te zien heb je er nog niet veel kennis van; in dat opzicht gezien maak je je het té ingewikkeld. Vooral je plan om applicaties op te server te draaien is onnodig, veel te ver gegrepen en zal niet werken. Vergeet dat gewoon. Je kan bijvoorbeeld niet een game "remote" draaien, die moet gewoon op de pc draaien.

SSD's op de pc's is zeker een goed idee. Als je al 256 GB neemt heb je zeker voldoende ruimte voor behoorlijk wat games. Zelfs met 128 GB kom je al een eind. Hoeveel games speel je nu eigenlijk "tegelijk"?
Grote bestanden als media zet je niet op de SSD maar op je server.

Een server in een thuissituatie hoeft al helemaal geen Xeon te zijn. Een simpele CPU van pak hem beet 60 euro zal al voldoen of dit nu Intel of AMD is. Deze kan vrijwel alles. Voor pak hem beet 250 euro bouw je al een behoorlijk mooi servertje welke ook zuinig is ook (25 watt)

Toegangscontrole kan je in geval van Windows in combinatie met NTFS makkelijk regelen. Je kan het zo gecompliceerd maken als je wil maar als je op die pc EN de server gewoon een paar gebruikers met exact dezelfde naam + wachtwoord aanmaakt en die rechten geeft op mappen ben je er al. Zorg dat die server de bestanden elke dag van de pc en elke andere client afplukt met bijvoorbeeld robocopy. Dan heb je al een backup van je persoonlijke bestanden.

Je mediacollectie zet je sowieso alleen op de server en die share je aan iedereen.

Als je het centraal wil doen moet je een domein hebben maar dat wordt in jouw geval zeker weten te ingewikkeld.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChuckyDevil
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-05 17:51
Alles wat je wilt (behalve het gamen vanaf een server) kan met een Synology. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
psy schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 22:18:
Aan je verhaaltjes te zien heb je er nog niet veel kennis van; in dat opzicht gezien maak je je het té ingewikkeld. Vooral je plan om applicaties op te server te draaien is onnodig, veel te ver gegrepen en zal niet werken. Vergeet dat gewoon. Je kan bijvoorbeeld niet een game "remote" draaien, die moet gewoon op de pc draaien.

SSD's op de pc's is zeker een goed idee. Als je al 256 GB neemt heb je zeker voldoende ruimte voor behoorlijk wat games. Zelfs met 128 GB kom je al een eind. Hoeveel games speel je nu eigenlijk "tegelijk"?
Grote bestanden als media zet je niet op de SSD maar op je server.

Een server in een thuissituatie hoeft al helemaal geen Xeon te zijn. Een simpele CPU van pak hem beet 60 euro zal al voldoen of dit nu Intel of AMD is. Deze kan vrijwel alles. Voor pak hem beet 250 euro bouw je al een behoorlijk mooi servertje welke ook zuinig is ook (25 watt)

Toegangscontrole kan je in geval van Windows in combinatie met NTFS makkelijk regelen. Je kan het zo gecompliceerd maken als je wil maar als je op die pc EN de server gewoon een paar gebruikers met exact dezelfde naam + wachtwoord aanmaakt en die rechten geeft op mappen ben je er al. Zorg dat die server de bestanden elke dag van de pc en elke andere client afplukt met bijvoorbeeld robocopy. Dan heb je al een backup van je persoonlijke bestanden.

Je mediacollectie zet je sowieso alleen op de server en die share je aan iedereen.

Als je het centraal wil doen moet je een domein hebben maar dat wordt in jouw geval zeker weten te ingewikkeld.
Het is niet dat ik dom ben ofzo he, ik bouw PC's voor mensen, heb wat basic kennis van webcoding (volg grafische media op school) en dus weet ik best wel hoe zo een ding werkt. Het enige dat ik wou weten of het uburhaupt mogelijk was om applicaties, niet alleen games, maar apps te runnen van op afstand. En ook wou ikw eten welk OS het beste is hier voor. Ben aan het twijfellen om Free BSD te gebruiken of Windows Home server. FreeBSD heeft het voordeel dat het ZFS ondersteund wat alles een beetje gemakkelijker maakt. Op deze manier kan ik ook besparen op het mobo omdat de raid dan eigenlijk softwarematig is wat me een goede optie lijkt. Ik heb hier nog een Celeron s775 en een AMD liggen s939, ik zal zien welk goedkoop mobo ik vind en dan ga ik voor eventjes dit gebruiken.

Toch bedankt

Pagina: 1