Leeft FON nog?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.036 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiend
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-10 09:16
Ben een beetje aan het opruimen en kwam mijn FON2100 tegen. Dat ding heeft een paar jaar staan draaien hier thuis. Ik geloofde wel in het FON-concept en mobiel internet was nog niet zo populair. Had 'm wel leuk opgesteld, op het dak met een richtingsgevoelige antenne. Heb er zelfs nog wel wat mee verdiend toen een paar huizen in de straat verhuurd werden aan een bedrijf wat hier kortstondig Poolse werknemers huisvestte. ze maakten regelmatig gebruik van mijn FON-hotspot. Dat werd echter steeds minder en een tijd geleden heb ik de stekker eruit getrokken. En nu kwam ik dat ding weer tegen bij het opruimen.

Leeft FON nog in Nederland? Er was een http://www.fonboard.nl maar die site is dood. www.fon.com heeft geen "Nederlandse afdeling" meer. Een tijdje geleden hadden ze nog wel een forum, maar dat is ook verdwenen.

Ik heb niet meer de intentie mijn FON-hotspot nieuw leven in te blazen. Wie dat ding wil hebben kan 'm gratis komen halen. Maar ik ben wel benieuwd wat er met FON gebeurd is in Nederland en of ze hier nog aktief zijn. Misschien kan iemand er iets over vertekllen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:00
FON is in Nederland nooit echt van de grond gekomen helaas. In België en vooral in de UK kom je die spots nog regelmatig tegen en heb ik er, nadat ik thuis een fon had neergezet, toch wel een aantal keren gebruik van gemaakt. Tegenwoordig heb ik mijn FON echter omgebouwd naar een Wireless Repeater die erg handig is om op vakantie een betaalde hotspot te delen met anderen of om de wifi wat meer je hotelkamer/appartement in te trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef Delathouwer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-08 21:12
Op http://maps.fon.com/ kan je de hotspots bekijken. Op het eerste zicht lijkt mij FON niet echt dood.

PSN: Wippie1880

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg vrijwel dagelijks nog enkele verzoeken voor kortingscodes voor de Fonera Simpl.

Fonboard.nl ligt eruit in verband met problemen met de server. Hopelijk is fonboard.nl snel weer online.

Fon is een leuk initiatief. Het is alleen jammer dat het initiatief van een Spanjaard kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45
Heb ook nog 2 van die dingen liggen. In den Haag heb ik het een paar jaar aan gehad. Waar ik nu woon is het niet echt de moeite. Aan de voorkant (parkeerplek) zou misschien nog enig nut hebben, maar dan moet ik weer moeilijk gaan doen met lange UTP kabels en verlengsnoer.

Heb er ooit bij een vakantie in Japan ook wel profijt van gehad. Best veel Fonspots daar.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiend
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-10 09:16
Toen ik nog aktief was met FON probeerde ik wel eens in Frankrijk op FON-hotspots in te loggen. Meestal zonder resulaat. Tegenwoordig kan je in veel landen bij bijvoorbeeld MacDonalds gratis internetten en dat gebruiken we sinds die tijd op vakantie.

Gezien het aantal reacties ga ik er toch maar een beetje vanuit dat FON hier in NL stervende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Fon in NL heb ik inderdaad maar zelden gezien.
Maar dankzij Belgacom en BTtelecom die ze als accespoint in hun routers meeleveren, kan je in 80% van het belgische land wel een fonspot vinden.

Ik had gehoopt dat Ziggo ook met FON in zee zou gaan, en zo Nederland een beetje gingen bedekken, maar helaas, Ziggo moet eigenwijs zijn, en zelf het wiel opnieuw uitvinden
tha_bulldog schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:56:Tegenwoordig heb ik mijn FON echter omgebouwd naar een Wireless Repeater die erg handig is om op vakantie een betaalde hotspot te delen met anderen of om de wifi wat meer je hotelkamer/appartement in te trekken :)
Hoe heb jij dat gedaan, welke firmware gebruik je, ik heb nu freewlan( .info ) maar die ligt al een paar jaar stil, helaas.

[ Voor 38% gewijzigd door FreshMaker op 11-08-2012 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.gargoyle-router.com/

Dit topic heeft me de aanschaf van een nieuwe AP bespaard, plotseling herinnerde ik me dat ik ook nog een FON2100 heb liggen. (met custom firmware)

Ding is dus nu een mooie AP.

Opstarten duurt nog steeds lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:00
Deze kende ik nog niet, heb altijd DD-WRT gebruikt. Een nadeel van DD-WRT op Atheros devices vind ik dat als je hem als Client Bridge gebruikt en buiten bereik van het "host" netwerk bent, je gelijk ook niet meer op het eigen wifi netwerk kan, die valt dan ook uit. Blijf daarom toch maar steeds met de oude vertrouwde WRT54G zeulen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 23:28:
Ik krijg vrijwel dagelijks nog enkele verzoeken voor kortingscodes voor de Fonera Simpl.

Fonboard.nl ligt eruit in verband met problemen met de server. Hopelijk is fonboard.nl snel weer online.

Fon is een leuk initiatief. Het is alleen jammer dat het initiatief van een Spanjaard kwam...
hmmmm... die aanvraag van mij hoorde daar vast bij... ;) (5 of 6/8).
Binnen 2 dagen had ik de Fon SIMPL met antenne binnen. Echt super snel vanuit Spanje met UPS.
Miep-miep.... ;)

Aanleiding: ik was in Antwerpen bij mijn zoon en het zag blauw in de stad van de Fon-hotspots; ik had er ooit wel eens wat over gelezen maar tot nu niks mee gedaan. Voor 41.40 euro de SIMPL+antenne incl verzendkosten vond ik zeer redelijk, zeker met 20% vriendenkorting.

Uiteraard getest,antenne vastgemaakt aan de oude CV-beluchtings-PVC-pijp op het dak (op ca 6 m, zie foto 1) en verbonden met ons netwerk. Onze wijk in een v/d steden in het oosten v/h land: veel lage eensgezinswoningen en veel bomen (foto 2).

Uiteraard getest: met laptop ernaast down/up: 15 Mb/s en 0.9 Mb/s
op ca 250 m afstand 8-9 Mb/s en 0.8 Mb/s
Via speedtest.net.
Kortom: aardig bereik en redelijk signaal. Heb niet getest hoever ik kon lopen. Op 250 m staat de bushalte.... daarom daar gestopt.

Fon en NL: ja jammer dat het hier nog niet zo doorzet met de samenwerking met de providers. Waarschijnlijk mogen de meesten het nu iig niet ivm hun huidige voorwaarden!

Fotos:
Dak met antenne en woonomgeving:
Afbeeldingslocatie: http://img600.imageshack.us/img600/9134/eene.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img11.imageshack.us/img11/6443/tweeqi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk review, Andre. Hopelijk dat het weer een aantal nieuwe Fonero's zal aantrekken of afgehaakte Fonero's hun Fonera weer in bedrijf gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja leuk he, ik voel me net weer als een officieel zendamateur (licentie heb ik nog ) met een antenne om mijn dak.Afbeeldingslocatie: http://www.thevoiceguild.org/v2/components/com_uddeim/templates/default/images/emoticon_cool.gif

Zo een antenne zou je wrs zelf ook kunnen maken, een dipool met een reflector erachter.
De SIMPL waar de antenne aan vast zit, is een 802.11n / 802.11b/g router, dus 2.4 en 5 GHxz, daarom de dubbele lus op de printplaat om beiden banden aan te kunnen. Via een parallelle lijn komt de zaak bij de kabel weer bij elkaar.
Eenvoudig maar vernuftig zo een dual band antenne.
Oja, er zit nog een plaatje achter gemonteerd (= reflector) , dat maakt dat de antenne een bepaalde stralingsrichting krijgt en een versterkingsfactor.

Afbeeldingslocatie: http://www.digdice.com/wp-content/uploads/2008/04/fontenna-open-inside.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2012 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:55
Grappig.

Ik heb dus ook zo'n ding gehad en ben nu aan het kijken waar ik hem voor ga inzetten ; AP of repeater.

Verwijderd

Goed te zien dat die dingen weer uit de kast worden gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:18
Fon is een mooi project, ik heb een Fonera Simpl draaien en nog een paar Fon 2100's.

Ik weet eigenlijk niet zo goed of dit topic naast het 'orginele' Fon topic (Fonero ervaringen topic - Deel 2) moet blijven bestaan. Of is het doel anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:23
Een topic na 1,5 jaar trappen zonder echt inhoudelijke meerwaarde is nogal zinloos.

Daarnaast loopt er een actueler Fonero topic, dus het is voor de hand liggender om daarin verder te gaan.

Fonero ervaringen topic - Deel 2
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.