Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben voor mijn vriendin op zoek naar een nieuwe laptop.

Wat gaat ze er mee doen?
Met name internetten, Office (Word/Powerpoint) en wat vakantiefoto's bekijken. Er moet wel een optische drive inzitten.

Budget
Maximaal €500,--

Meeslepen?
Nee, eigenlijk niet. Wordt gewoon binnenshuis gebruikt. Op de bank, dan weer op de eettafel, wel mobiel, maar niet superlicht.

Merkvoorkeuren?
Nee, ze heeft geen merkvoorkeuren. Nu vallen wat mij betreft de Packard Bells en Compaq's wel af, maar verder niet. Ze komt overigens van een mooie, maar oude Sony Vaio (maar de nieuwe E-serie ligt wel wat boven budget).

Andere wensen & eisen
  • Bij voorkeur een laptop die makkelijker de afschrijvingsperiode van 3 jaar volhoudt. Ik denk hierbij toch aan een goede processor (Intel i3 2e generatie, of zelfs i5 2e gen)
  • Genoeg opslagruimte (500 GB bij voorkeur)
  • Indien mogelijk multi-touch touchpad
  • Snel uit slaapstand
Ik heb veel gehad aan dit topic, maar budget ligt net iets hoger.
Zelf heb ik wat gezocht en wat gevonden:

Asus X54C-2X292V
Sampsung NP300E5A-A06NL
HP Pavilion g6-1320ed
Acer Aspire 5750G-2356G50MN

Hier even alle vier op een rijtje.

Van bovenstaande heeft de HP de beste specs (i5 en ook een multi-touch touchpad), maar heeft slechts een 100Mbps aansluiting. Ga je hier in dagelijks gebruik iets van merken?

De Acer heeft een snellere? videochip de 610M tov de HD3000 van de rest? Is dit 'beduidend' sneller? Voordeel van de Acer is ook de USB 3.0 aansluiting, maar hoe verhoudt zich de bouwkwaliteit tov de HP?

De Samsung heeft vooral het voordeel dat het de lichtste is van de vier en de grootste hardeschijf. Ook zit er (net als bij de Acer) een mooi nummeriek gedeelte op het toetsenbord, wat wel een voordeel is. Ook pleit de Bleutooth vóór de Samsung, maar het ontbreken van de mulit-touch weer tegen.

De Asus heb ik erbij gezet omdat ook in de NBBG van augustus Asus er vaak voorkwam ;) en er op bouwkwaliteit niet veel ingeleverd hoeft te worden.

Naast bovenstaande vragen over de specs, ben ik ook benieuwd naar wat men vindt van:
  • structuur/gevoel van de touchpad
  • kwaliteit van scherm
  • gewicht, formaat en handelbaarheid van de adapter
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met één of meerdere van bovenstaande vragen.

Alvast bedankt, ook namens mijn vriendin.

Edit: zie dat ik een verkeerd product heb gekoppeld. Ga even ontkoppelen en nieuwe koppelen.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2012 10:33 . Reden: Verkeerde productkoppeling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
De HP heeft niet zo een bijzonder touchpad, wel is deze echt af te raden aangezien de kwaliteit van de HP G series bedroevend is. Met name de koeling,matige keyboard en de zwakke plastic behuizing die teleurstellend is.

De Asus is een fijne laptop, ook de specs zijn voor wat jij wilt doen meer dan genoeg.

[ Voor 17% gewijzigd door Vinand op 08-08-2012 10:34 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Ik zou opteren om net iets meer budget vrij te maken en voor deze gaan:

pricewatch: Asus K55A-SX007V

Waarom: je hebt hiermee de zuinigere en betere nieuwe generatie i5 Ivy Bridge processor te pakken. Bijkomende voordeel is dat je meteen een betere videokaart hebt, want iedere Ivy Bridge i5/i7 komt automatisch met een Intel HD4000, die beter is dan een GT610M en HD3000.

Andere voordelen zijn de prima bouwkwaliteit, het redelijke gewicht (2 ons meer dan de Samsung), USB 3.0 en 1GBps Ethernet. Tevens 500GB ipv 320GB.

Voor deze voordelen ben je EUR 575 kwijt, dus je moet bedenken of jouw budget echt een harde eis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yep, 500 is echt de max. Als ik voor tot 75 euro meer ga kijken, kan ik ook deze nemen: pricewatch: Toshiba Satellite C855-14E ;-)

Ik ga niet over het budget, maar mijn vriendin. Ze heeft gewoon maximaal 500 euro over voor een nieuwe laptop.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2012 12:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Klinkt als een rekbaar budget gezien het bedrag meer symbolisch gekozen lijkt te zijn dan "ik heb geen ene cent meer". De Toshiba is ook een prima, iets goedkoper, alternatief. Nogmaals zou ik opteren voor de iets duurdere optie.

[ Voor 13% gewijzigd door Omni op 08-08-2012 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is vooralsnog geen rekbaar budget. Wil voorkomen dat er steeds een stapje bij wordt gedaan, zo van, voor 20 euro meer, heb je dit, maar voor 50 euro meer dat en voor 80 euro meer zit je echt goed. Ik ben van mening dat je zo bezig kunt blijven en uiteindelijk doorschuift naar de 600 euro.

Overigens vind ik het wel een goede suggestie van die Asus K55A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:29

ralpje

Deugpopje

Ik denk dat je je niet teveel moet aantrekken van de snelheid van de NIC. Ga je de laptop überhaupt bekabeld aansluiten, als je dan weer hier en dan weer ergens anders zit? En zo ja, heb je wel gigabit in huis?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, goed punt @ralpje. Zal waarschijnlijk WiFi zijn |:(, gaat via routertje (moet even uitzoeken welke merk/type en verbinding) dat is. Gigabit in huis moet ik ook nog even uitzoeken, maar verwacht het niet eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06-2024
Vreemd dat je aangeeft geen Packard Bell te willen maar je wel een Acer voorstelt. Dan mag je mij het verschil eens uitleggen.
De beide merken horen tot dezelfde group, evenals e-machines en Gateway. Het zijn dezelfde laptops, in dezelfde fabrieken geassembleerd, met dezelfde kwaliteitsstandaarden, dezelfde garantievoorwaarden. De service en servicecenters zijn ook dezelfde.
Een beetje hetzelfde verhaal met Compaq. Compaq is de budget-lijn van HP, nauwelijks anders dan de HP G-lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uit een ver verleden en wat vrienden me hebben afgeraden, komt de wens om geen Packard Bell en Compaq te hebben, vandaar. Dat HP-G serie niet veel beter is dan de Compaq wist ik nog niet, bedankt voor de informatie. Wat betreft Acer, het schijnt dat de kwaliteit hiervan de laatste jaren toch vooruit is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Echt heel veel verschil zal je in de praktijk niet merken met de aangegeven gebruiksdoeleinden. HP heeft inderdaad nette specs, maar persoonlijk geen fan van het model, al is wat dat betreft m.i. de Acer nog minder. Wellicht handig dat ze een keertje in een winkel de laptop eens ziet of probeert op te werken indien mogelijk, voor een "eenvoudige eindgebruiker" is dit misschien nog wel belangrijker.

Persoonlijk? Absoluut geen Acer, Samsung is misschien nog een optie als ze deze erg fijn of mooi zou vinden, maar: Ga voor de Asus, nette machines, net scherm, prettig toetsenbord en redelijk/goed touchpad voor weinig centen. Geen beest, maar geen van de vier is dat. Voor het gebruik wat je zegt mag geen van deze machines onder doen aan elkaar. En de Asus 2 jaar garantie, ondanks dat je wettelijk dit altijd zou moeten krijgen bij elk merk, scheelt eventueel discussie met je gelijk te halen als er in jaar 2 iets mee gebeurt. (En in mijn ervaring is de support vlot.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Foritain; Ja, dat 'voelen' of 'hands-on-experience' in de winkel gaat zeker gebeuren, maar ik wilde alvast qua specs een mooie voorselectie voor haar maken. Ik denk dat ik haar zal leiden richting de Asus, al dan niet het model dat @Omni voorstelde. Mochten we de Samsung nog tegenkomen, dan zal die ook even aan de tand (pad) 'gevoeld' worden.

Waarschijnlijk komend weekend even langs de MM en/of de MyCom om de modellen te bekijken en ons daar te laten 'informeren' ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06-2024
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 18:32:
Uit een ver verleden en wat vrienden me hebben afgeraden, komt de wens om geen Packard Bell en Compaq te hebben, vandaar. Dat HP-G serie niet veel beter is dan de Compaq wist ik nog niet, bedankt voor de informatie. Wat betreft Acer, het schijnt dat de kwaliteit hiervan de laatste jaren toch vooruit is gegaan?
Jazeker. Bij Packard Bell is die voruitgang mogelijk nog groter omdat er een tijd is geweest, voor dat het tot Acer behoorde, dat ze nogal slecht waren. Acer heeft zeker goeie modellen. Zelf heb ik een Acer gehad met een prima bouwkwaliteit (5920G).
Echter zou ik in het €500 segment geen Acer/Packard Bell kopen. Het zijn dan van die slap aanvoelende standaardmodellen die zowel gebruikt worden voor Acer als Packard Bell en e-machines. Het design is dan ook nog eens saai. In andere segmenten kan het beter zijn, kijk maar naar de Ultrabook van Acer.

Voor €500 ben je beter af met een Asus. Toshiba is ook goed maar dat ziet er dan ook super saai uit.

Op de HP Pavilion G reeks had ik mij een beetje verkeken. Die nieuwe modellen zien er best goed uit. Vroeger hadden die niet de minste uitstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Persoonlijk zou ik ook liever de 100euro extra investeren in het model dat Omni voorstelt, maar ja, budget he. Voornaamste vraag is of ze er toch niet straks meer op gaat doen, zo nee, dan kan je die 100 euro misschien beter besteden aan andere zaken, want voor je office en email en wat fotos is meer geld in een pc niet nodig. Maar mocht ze toch besluiten een spelletje of twee te willen spelen later, of een beetje met video aan de slag te gaan, zeker de moeite om te kijken of het budget te rekken is naar 575ish. Persoonlijke afweging.
Pagina: 1