Toon posts:

iPhone, htpc, tv aansluiten op ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Welke infrastructuur is benodigd voor het aansluiten van een htpc, tv en iPhone via whd mp 55.
Ik ben nog niet in het bezit van een receiver of boxen.

Voor een op maat gemaakte tv kast wil ik graag ook de audio goed op orde brengen. Speakers wil ik uit het zicht op het dak van de kast, circa 2100mm hoog. Ik zit te denken aan plafond speakers boven op de kast. De iPhone Dock whd mp 55 wil ik aansluiten op deze speakers, maar ook mijn htpc en tv.

Nu borrelen de volgende vragen op:
- kunnen plafond speakers gebruik worden voor omgekeerde montage?
- Bij speakers staat een ohm waarde, in hoeverre moet dit gelijk zijn aan een receiver?
- heb ik een receiver, versterker of à/v versterker nodig? En waar moet je op letten in aankoop?
- weet iemand een goed merk speakers?

Elke hulp is welkom, op het gebied van video weet ik aardig wat, alleen van audio heb ik geen kaas gegeten! :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:54

FeaR

In GoT we trust

Groot deel van je vragen staat ook in [FAQ] Audio, maar bij deze.
Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 22:01
kunnen plafond speakers gebruik worden voor omgekeerde montage?
Gebruiken kan je ze altijd, maar het effect zal niet mooi zijn. Met geen één speaker die je rechtstreeks naar het plafond laat stralen. Speakers moet je richten op de plek waar je zit, met een omgekeerde speaker gaat dat dus niet werken. Dan kan je beter kleine speakers op de kast zetten, is voor het geluid vele malen beter.
Bij speakers staat een ohm waarde, in hoeverre moet dit gelijk zijn aan een receiver?
Dat krijg je nooit helemaal gematched. Speakers hebben namelijk een nominale impedantie en die wordt opgegeven, maar over het gehele bereik zal een speaker dippen tot wel 3 - 4 Ohm en pieken over de 10 - 12 Ohm. Zolang die dippen (want dat is het zwaarst voor een versterker) niet al te lang of vaak zijn zal het gewoon goed gaan. Dus echt rekening daarmee houden hoeft niet.
heb ik een receiver, versterker of à/v versterker nodig? En waar moet je op letten in aankoop?
Ligt er aan hoe veel speakers je aan wilt gaan sluiten. Als het twee speakers zijn dan heb je aan een stereoversterker of stereoreceiver (receiver is met tuner) genoeg. Wil je meer speakers aansluiten dan kom je veelal meteen bij een A/V receiver uit. A/V-receivers hebben ook veelal de functie dat je beeld door kan lussen naar de TV. Als je het houdt op twee speakers dan is een simpele stereoversterker over het algemeen het goedkoopst..
weet iemand een goed merk speakers?
Is geen antwoord op te geven. Ik kan hier tientallen merken op gaan noemen en dan zegt het jou wellicht nog niets. Ik zou eerst eens bedenken hoe je alles wilt realiseren en met welk budget, dan is er meer over te zeggen. Nu is de vraag meer zo algemeen als "ik zoek vervoer" zonder te specificeren welk rijbewijs je hebt en wat het budget is :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.