Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04
TLDR versie:

Ik heb een MSI Z68A-G45 (B3). Na installatie van Windows XP (versie van "maher" met SP3 en SATA drivers slipstreamed), om precies te zijn na de reboot die volgde op het kopieëren van de bestanden, kwam een scherm met een "Intel ME update". Sindsdien is het moederbord bricked: fans draaien en lampjes branden voor een fractie van een seconde, systeem blijft 6 seconden uit, fans/lampjes gaan voor een fractie van een seconde aan, infinite loop. ;(

Uitgebreid verhaal:

Situatie: ik heb een MSI Z68A-G45 (B3) moederbord. En hoewel ik ergens hier een legale Windows XP heb liggen heb ik een minder legale XP gebruikt omdat ik dan zowel SATA drivers als SP3 slipstreamed heb. Ofwel ik ben een luiwammes.

Ik heb de machine al een tijd zonder problemen gebruikt met Linux, dus de hardware zou goed moeten zijn.

Omdat het wellicht van belang is: het gaat om een Windows XP van "maher". Voor de duidelijkheid: ik wil hier niet bespreken hoe je illegale software moet installeren of waar het is te vinden, daar gaat dit niet over en daar zijn andere fora voor. Volgens de beschrijving is dit Windows XP met SP3, updates, SATA drivers, IE8, flash en verder niets.

De installatie verliep voorspoedig en na een poosje zag ik in mijn ooghoek dat de machine opnieuw opstartte nadat de bestanden waren gekopieerd. Dus ik werp een blik op het scherm en zie iets van "Intel ME update". Naast het BIOS heb je namelijk ook nog iets wat "Intel ME" heet, ik zag zoiets ook de laatste keer dat ik een BIOS update deed. Wat het is weet ik niet, maar ik geloof niet dat ik het wil hebben. Alleen, ik had nu Windows XP geïnstalleerd en geen BIOS update gedaan. Dus waar deze melding vandaan kwam was me een raadsel. Ik heb gehoord dat er misschien een Intel ME update in de drivers zou kunnen zitten, maar ik heb geen idee.

Uiteindelijk lichtte de powerled op voor een fractie van een seconde, ging weer uit, en na 6 seconden weer. En dat is ook wat hij nu doet als ik hem aanzet. Fractie van een seconde powerled, 6 seconden niks, fractie powerled. Infinite loop. Clear CMOS heb ik ook al geprobeerd, evenals batterijtje eruit (hele nacht), maar geen verschil. Als de batterij niet in het moederbord zit blijft hij helemaal uit, maar dat is waarschijnlijk normaal. Ook een andere voeding maakt geen verschil. :|

Vragen.. Bevat deze "maher" Windows een virus welke mijn BIOS heeft geupdate en daarmee mijn moederbord gebricked? Het lijkt me eigenlijk onlogisch, want waarom zou je moederborden bricken. Als je al een kwaadaardig OS gaat verspreiden dan lijkt het me logischer om die machines deel te laten worden van een botnet ofzo. :P

En als dat het dus niet is, wat is er dan wel aan de hand? En uiteraard: hoe herstel ik het? :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dit lijkt me heel stug. Je krijgt niet eens meer het bios te zien.
Het lijkt erop dat ie een check doet en die failed, of er is gewoon een component kapot.
Als je garantie hebt dan naar de rma ermee.
Je zou nog kunnen kijken of dot boardje een emergency recovery methode heeft (zoals je vroeger met mobo's had die konden booten van een speciale floppy).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
KillerAce_NL schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:04:
Dit lijkt me heel stug. Je krijgt niet eens meer het bios te zien.
Dat is inderdaad de situatie.
Het lijkt erop dat ie een check doet en die failed,
Zoiets lijkt het inderdaad op.
of er is gewoon een component kapot.
Lijkt me relatief onwaarschijnlijk dat een component kapot gaat precies na het kopieren van bestanden, en dat dat "Intel ME" scherm puur toeval was ofzo.
Als je garantie hebt dan naar de rma ermee.
Je zou nog kunnen kijken of dot boardje een emergency recovery methode heeft (zoals je vroeger met mobo's had die konden booten van een speciale floppy).
Ding heeft niet eens een floppyaansluiting. :P Maar hij gaat ook gewoon niet aan, in die fractie van een seconde dat het licht aangaat zal hij toch niks kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ubuntu LiveCD erin. Als alles gewoon normaal werkt, de harde schijf formatteren en je eigen Win XP slipstreamen. Dat is een piece of cake met een programma waar ik even de naam niet van weet (het was volgens mij http://www.nliteos.com/). Je zoekt gewoon handmatig alle drivers die jij nodig hebt.

Edit: Heb je in het manual gekeken wat deze volgorde van lampjes betekent? Meestal is het eigenlijk piepjes :P, zit er een speaker aan die piepjes kan produceren zodat je kunt achterhalen welke foutcode het moederbord uitstuurt?

Edit3: Het geheugen eens in een ander bankje plaatsen? Met 1 stickje booten.

Edit2: Misschien is er toch (al dan niet doelbewust) een verkeerde BIOS update uitgevoerd :?. Proberen BIOS te recovery / nieuwe in te laden. Dit gaat bijvoorbeeld over hoe dat te doen bij Intel borden van Intel: http://www.intel.com/supp.../desktop/sb/CS-023360.htm. Nu nog van MSI en specifiek voor jouw bord zoiets vinden wellicht.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2012 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
De spanning is niet eens lang genoeg aanwezig om de DVD-lade te openen.
Edit: Heb je in het manual gekeken wat deze volgorde van lampjes betekent? Meestal is het eigenlijk piepjes :P, zit er een speaker aan die piepjes kan produceren zodat je kunt achterhalen welke foutcode het moederbord uitstuurt?
Volgens mij is er geen tijd voor een foutcode, de spanning gaat er gewoon vanaf na een fractie van een seconde.

Er is ook niets te horen. (mja ik hoor iets van de elektronica, relais ofzo, geen verstand van, maar dat is geen signaal :P)
Edit3: Het geheugen eens in een ander bankje plaatsen? Met 1 stickje booten.
Zal ik zo proberen, maar lijkt ook uitermate onwaarschijnlijk aangezien het tijden lang prima heeft gewerkt.
Edit2: Misschien is er toch (al dan niet doelbewust) een verkeerde BIOS update uitgevoerd :?. Proberen BIOS te recovery / nieuwe in te laden. Dit gaat bijvoorbeeld over hoe dat te doen bij Intel borden van Intel: http://www.intel.com/supp.../desktop/sb/CS-023360.htm. Nu nog van MSI en specifiek voor jouw bord zoiets vinden wellicht.
Zal even zoeken. Maar ik betwijfel of er veel kan als de machine niet eens aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Als je een relais hoort zou betekenen dat je voeding schakelt omdat er ergens in het systeem kortsluiting is.!
Mogelijk is er dus een component kapot

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemo55
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:57
Mijn nieuwe installatie vertoonde precies dezelfde verschijnselen. De reden hiervan was dat de cpu niet "out of the box" werkte met het moederbord waardoor ik eerst een andere cpu moest vinden om m'n bios te kunnen updaten naar de versie zodat m'n nieuwe cpu herkend werd. Had iets te maken met het bridge-type van de cpu. Sandy en Ivy van Intel. Aangezien het bij jou eerst wel gewerkt heeft zal de situatie in jou geval meer duiden op een kapotte cpu.

Denk niet dat ie bricked is, maar hij kan blijkbaar niet ver komen en dus rest je het interpreteren van de geluid en lichtsignalen die je mobo nog kan geven.

Windows heeft in ieder geval naar mijn weten niet eens de mogelijkheid om je mobo te bricken al zou die dat doelbewust willen of je mobo ondersteunt een dergelijke self-destructieve functionaliteit wat me erg sterk lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
nemo55 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:20:
Mijn nieuwe installatie vertoonde precies dezelfde verschijnselen. De reden hiervan was dat de cpu niet "out of the box" werkte met het moederbord waardoor ik eerst een andere cpu moest vinden om m'n bios te kunnen updaten naar de versie zodat m'n nieuwe cpu herkend werd. Had iets te maken met het bridge-type van de cpu. Sandy en Ivy van Intel. Aangezien het bij jou eerst wel gewerkt heeft zal de situatie in jou geval meer duiden op een kapotte cpu.

Denk niet dat ie bricked is, maar hij kan blijkbaar niet ver komen en dus rest je het interpreteren van de geluid en lichtsignalen die je mobo nog kan geven.

Windows heeft in ieder geval naar mijn weten niet eens de mogelijkheid om je mobo te bricken al zou die dat doelbewust willen of je mobo ondersteunt een dergelijke self-destructieve functionaliteit wat me erg sterk lijkt.
In dit geval zit er een Sandy Bridge based CPU op, dus dat is het idd niet.

Tegenwoordig kan je zelfs BIOS flashen vanuit Windows (al ben ik er zwaar op tegen), dus in principe kan het wel.
thijssie schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:20:
Als je een relais hoort zou betekenen dat je voeding schakelt omdat er ergens in het systeem kortsluiting is.!
Mogelijk is er dus een component kapot
Ik heb een filmpje gemaakt, zo kan je zelf ook luisteren:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=r-RN-e0Lax0]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Zit er een BIOS-reset jumper op je mainboard?
Dat kun je allicht nog even proberen om op die manier er zeker van te zijn dat een bepaalde instelling geen roet in het eten gooit bij het starten.
Mocht 'ie dan iets verder komen, dan zou het kunnen dat je 'm via een USB-stick weer zou kunnen flashen. Vaak kun je de BIOS-file dan hernoemen naar een of andere standaard naam en als die file gevonden wordt op de stick, dan zal die in de EEPROM geschreven worden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 08:43
Een klikje kan van een relais zijn, maar een kortsluiting wordt een stuk rapper geschakeld dan dit, een kortsluitingzekering klapt er in een fractie van een seconde uit (minder dan 1/10e), als de zekering goed is uiteraard.

Welke voeding is het?
:F

Hij komt niet eens in de BIOS, hoe denk je een Live CD te kunnen booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Klikje kan ook gewoon van een harde schijf of DVD-drive zijn overigens.
BIOS-reset is het eerste wat ik zou proberen. Haal ook eens de spanning eraf, en druk een aantal keer op de powerknop met de stekker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

Gek idee, maar wissel de voeding eens uit. Waarom?

Bij het opstarten wordt de voeding ingeschakeld en geeft de voeding uiteindelijk een PWR_GOOD signaal door aan het moederbord als de spanningen betrouwbaar genoeg zijn om te kunnen draaien. Dat gebeurt meestal in ongeveer een seconde, als die lijn niet op komt, dan gaat de PS_ON lijn weer voor een korte tijd omlaag en begint de hele cyclus weer opnieuw.

Klinkt het al bekend? ;) :+

Voedingen zijn ook aan slijtage onderhevig (condensatoren en zo), dus je hebt kans dat je de pech hebt gehad om een rotte voeding te treffen net op het moment dat je Windows XP geïnstalleerd werd.

De voeding kan ook besluiten om zelf de spanning weer af te kappen als er ergens een kortsluiting optreedt, koppel dus alle randapparatuur die je niet nodig hebt vooral los.

Als er een systeemcomponent kapot zou zijn (bv. CPU of geheugen) dan zou de voeding gewoon blijven draaien maar het systeem zou verder niets doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 07-08-2012 12:38 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

** Crazy idea : Doe eens je Power en Reset buttons loskoppelen en dan de PC opstarten met een knop op je mobo of de 2 pinnen van de Power Button kort aan te tikken met een schroevendraaier :)

Als je PC dan werkt dan is er een knop kapot van je kast !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 22:42

ScSi

Belg.

Je geeft aan een CMOS reset gedaan te hebben, heb je dit via het knopje achteraan gedaan, of de 'old fashioned' way (2 pinnetjes kortsluiten voor +/- 10 seconden?)

Wat je nu moet doen is je hele systeem strippen. Je houdt over mobo, cpu. NIETS ANDERS! Eventueel uit de kast halen, kwestie van alles uit te sluiten..

Als het goed is, gaat je pc nu booten maar aangeven dat ie een GPU en geheugen mist. Probeer te booten met RAM (1 stickje, probeer verschillende sticks in verschillende slots)

Als die boot, geeft ie signaal dat de GPU mist; GPU toevoegen en testen. Dan HDD toevoegen. En hopen dat dit alles fixt.

[ Voor 5% gewijzigd door ScSi op 07-08-2012 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 22:42

ScSi

Belg.

Stoney3K schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:37:
Dat heeft de TS al geprobeerd, geen resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Eigenlijk:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Zoals men al zegt: systeem zo kaal mogelijk maken en kijken of het iets uitmaakt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

leuk_he schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 16:17:
[...]

Eigenlijk:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Zoals men al zegt: systeem zo kaal mogelijk maken en kijken of het iets uitmaakt.
Die mag trouwens wel een keer een update krijgen.

In het ergste geval ook een andere CPU proberen (als je die hebt). Blijft het probleem dan nog bestaan, dan ligt het mogelijk aan het moederbord -- maar als gevolg van een BIOS update lijkt me nogal gek. Dit doet veel meer denken aan een probleem op lager niveau (e.g. stroomvoorziening), zoals één van de MOSFETs van de spanningsregelaar die de geest heeft gegeven.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 14:28

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik vermoed dat er een automatische update van je Intel ME firmware heeft plaatsgevonden en die heeft je mobo gesloopt. Het zou natuurlijk kunnen dat die Maher versie de verkeerde firmware heeft gebruikt.
Dit zal je dus via de firmware moeten oplossen. Suggesties als cpu of voeding vervangen zullen imho niet helpen, daar zit het probleem immers niet.
Voor Intel mobo's is er een maintenance mode, geen idee of dat er ook voor jouw mobo is?
http://www.intel.com/supp.../desktop/sb/CS-025681.htm

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
OEM Intel-borden hebben wel een maintenance mode: https://www.google.nl/sea...68+%22maintenance+mode%22

Heb je de "Intel Management Engine Driver" geïnstalleerd? http://www.msi.com/produc...l#/?div=Driver&os=XP%2032

/edit: http://forum-en.msi.com/index.php?topic=157516.0
I had the 12 gigs in for the last week and it worked fine as I was waiting to order more ram today when I took out one of the 4 gig sticks it fired up normally then I turned it off and hooked everything up and it started doing the same turn on then turn off one beep thing.

[ Voor 40% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 07-08-2012 22:07 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je MSI M-Flash al geprobeerd?
M-Flash

Compared to common mainboard which need extra BIOS chips, MSI’s M-Flash has a double advantage which doesn’t need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC.

Features
- Backup/Restore Your BIOS to/from Any USB Flash Disk
- Avoid Unnecessary Repair Due to Accident Failures During The Upgrading Process
- Earn more BIOS Lifespan by Reducing Unnecessary Rewriting Process
bron: http://www.msi.com/product/mb/Z68A-G43--G3-.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Had even tijd nodig om een en ander te proberen..
TD-er schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:45:
Zit er een BIOS-reset jumper op je mainboard?
Dat kun je allicht nog even proberen om op die manier er zeker van te zijn dat een bepaalde instelling geen roet in het eten gooit bij het starten.
Er is een clear CMOS jumper inderdaad. Heeft geen effect.
Mocht 'ie dan iets verder komen, dan zou het kunnen dat je 'm via een USB-stick weer zou kunnen flashen. Vaak kun je de BIOS-file dan hernoemen naar een of andere standaard naam en als die file gevonden wordt op de stick, dan zal die in de EEPROM geschreven worden.
Ik heb ook een poging gedaan te starten met ctrl+home ingedrukt en een USB-stick met AMIBOOT.ROM erop. Geen effect.
Admiral Freebee schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:37:
Klikje kan ook gewoon van een harde schijf of DVD-drive zijn overigens.
BIOS-reset is het eerste wat ik zou proberen. Haal ook eens de spanning eraf, en druk een aantal keer op de powerknop met de stekker uit.
Spanning gaat er iedere nacht af (stekkerblok met schakelaar), batterij is er ook al eens een nacht uitgeweest. Ook een verse CMOS batterij heeft geen effect.
Had ik al gedaan. De redenering begrijp ik wel, ik dacht er zelf ook al aan, maar dit is het dus niet in dit geval.
nero355 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:51:
** Crazy idea : Doe eens je Power en Reset buttons loskoppelen en dan de PC opstarten met een knop op je mobo of de 2 pinnen van de Power Button kort aan te tikken met een schroevendraaier :)
Gedaan. Ook geen effect.
ScSi schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 16:12:
Je geeft aan een CMOS reset gedaan te hebben, heb je dit via het knopje achteraan gedaan, of de 'old fashioned' way (2 pinnetjes kortsluiten voor +/- 10 seconden?)
Nu allebei.
Wat je nu moet doen is je hele systeem strippen. Je houdt over mobo, cpu. NIETS ANDERS! Eventueel uit de kast halen, kwestie van alles uit te sluiten..
Mobo met CPU (zonder geheugen) heb ik op een plastic doos gelegd. Ook getest met 1 stickje geheugen. Het had geen effect.
Als het goed is, gaat je pc nu booten maar aangeven dat ie een GPU en geheugen mist. Probeer te booten met RAM (1 stickje, probeer verschillende sticks in verschillende slots)
GPU zit onboard dus die kan er niet uit. :P
Stoney3K schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 17:59:
In het ergste geval ook een andere CPU proberen (als je die hebt).
Ik heb helaas geen andere LGA1155 CPU.
Als het niet in de maher Windows zat dan heb ik niets geïnstalleerd.
Dat lijkt alleen mogelijk vanuit het BIOS. Daar kom ik niet in. En M-Flash schijnt ook al meer mobo's te hebben gesloopt dan gefixed. :P

Enige andere optie die ik kan vinden is starten met ctrl+home ingedrukt, maar dat doet niks.

Verder heb ik nog gekeken met een PCI postdiagkaartje, daar staat alleen heel even "F4" op wat niks zou betekenen. Had ik ook niet verwacht eigenlijk aangezien het ding geen native PCI heeft.
Microkid schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:12:
Ik vermoed dat er een automatische update van je Intel ME firmware heeft plaatsgevonden en die heeft je mobo gesloopt. Het zou natuurlijk kunnen dat die Maher versie de verkeerde firmware heeft gebruikt.
Dit zal je dus via de firmware moeten oplossen. Suggesties als cpu of voeding vervangen zullen imho niet helpen, daar zit het probleem immers niet.
Voor Intel mobo's is er een maintenance mode, geen idee of dat er ook voor jouw mobo is?
http://www.intel.com/supp.../desktop/sb/CS-025681.htm
Hiervoor gebruikt Intel een jumper, dit mobo heeft geen jumpers.. Alleen clear CMOS en chassis intrusion pinnetjes.

Maar ik denk inderdaad dat dit is wat er is gebeurd. En ik geloof niet dat er nog wat aan te doen valt. Enige vraag die ik nu nog heb: wat moet ik doen (kopen) om er vanaf te komen?

Zit het in het merk? Ben ik er vanaf als ik een Asrock koop? Zal wel niet, het is van Intel.
Zit het in de chipset? Als ik een lowend chipset koop (B75 bijvoorbeeld), is het dan weg?
Zit het in de CPU? Zal me niet verbazen als CPU's tegenwoordig ook een stukje flashgeheugen zouden hebben. Misschien ligt het niet eens aan het moederbord?

Sowieso: wat ìs die hele Intel ME shit überhaupt, behalve dan rotzooi om je mobo te bricken?

Of moet ik gewoon een AMD-systeem kopen om iets te hebben wat werkt. Tja, dat zal het wellicht wel worden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat een enorm verhaal en dure termen als 'bricken' zou ik niet zomaar gaan gebruiken. 2 dingen snel en simpel: 1 als je PC niet opstart > Hardware troubleshoot. En als je Windows CD het niet doet > Andere Windows CD .... that's it, geen 20 alinea's nodig en had je zelf kunnen verzinnen lijkt mij? Waarom heb je zelf geen slipstream CD gemaakt zo moeilijk is dat niet! Als je twijfelt of je BIOS nog goed is download een nieuwe van de fabrikant en flash hem !! anders > nieuwe kopen en geen rommel meer installeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 05:26:
wat een enorm verhaal en dure termen als 'bricken' zou ik niet zomaar gaan gebruiken. 2 dingen snel en simpel: 1 als je PC niet opstart > Hardware troubleshoot. En als je Windows CD het niet doet > Andere Windows CD .... that's it, geen 20 alinea's nodig en had je zelf kunnen verzinnen lijkt mij? Waarom heb je zelf geen slipstream CD gemaakt zo moeilijk is dat niet! Als je twijfelt of je BIOS nog goed is download een nieuwe van de fabrikant en flash hem !! anders > nieuwe kopen en geen rommel meer installeren!
Als je nou zo graag uit de hoogte wil doen, doe dat dat dan wel nadat je het topic hebt gelezen. Op deze manier maak je jezelf alleen maar belachelijk...

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 14:28

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

W3ird_N3rd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 04:42:
Zit het in het merk? Ben ik er vanaf als ik een Asrock koop? Zal wel niet, het is van Intel.
Nee. Elk merk heeft een firmware update optie, dat zal niet verschillen.
Zit het in de chipset? Als ik een lowend chipset koop (B75 bijvoorbeeld), is het dan weg?
Nee, de chipset staat los van je firmware update.
Zit het in de CPU? Zal me niet verbazen als CPU's tegenwoordig ook een stukje flashgeheugen zouden hebben.
Nee. CPU's hebben geen flash geheugen zoals jij bedoelt.

Het enige dat ik kan verzinnen (en dat gaf ik al aan) dat er per ongeluk een verkeerde firmware geflasht is. Mogelijk omdat je een geslipstreamde XP had gebruikt die voor een ander systeem bedoeld was. Had je een schone XP gebruikt en je mobo gewoon via een USB stikkie geflasht dan was er waarschijnlijk niets gebeurt. Ik heb zo'n ervaring als jij nog ook nooit eerder gehoord, dat geeft al aan dat het vrij ongebruikelijk is.

Wat je nog zou kunnen proberen is je mobo RMA'en en aangeven dat een firmware upgrade mislukt is. Je mag er tenslotte van uitgaan dat een upgrade gewoon foutloos moet gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 09-08-2012 12:51 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Sterker nog, er is nog niet eens vastgesteld wat er mis is. Dit kan ook gewoon allemaal toeval zijn en dat TS een 1+1 doet, die niet waar is.
Het kan ook gewoon een "normaal" defect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:50
Als de voeding is gecheckt , dan denk ik dat of het moederbord of de cpu is overleden. En omdat het moederbord zich zelf weer uitschakeld zou ik zelf in de richting van de cpu gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Laatst online: 10-09 16:03
Ik zou eerst hier de vraag stellen of de de maker van de WinXP install 1 of andere mebX/intel me installer heeft ingebouwd die bios updatejes uitvoerd in zijn versie van windows:
http://www.nomaher.com/fo...0bbbbed1571b4ad1adac44dc&

De maker kan daar veel beter een uitleg over geven. Mocht het nou zo zijn dat er geen mebx/intel me installer/update in Windows zit ingebakken dan mag je er vanuit gaan dat het kapotte hardware is.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:48

franssie

Save the albatross

ChojinZ schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:12:
Ik zou eerst hier de vraag stellen of de de maker van de WinXP install 1 of andere mebX/intel me installer heeft ingebouwd die bios updatejes uitvoerd in zijn versie van windows:
http://www.nomaher.com/fo...0bbbbed1571b4ad1adac44dc&
Precies - Dit de belangrijkste aanname op dit moment. enne... Assumptions are the mother of all...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Ik denk dat dit gewoon een dure les is om geen "Windows Ultimate Extreme Kermis Edition" te downloaden van de nieuwsgroepen. Gebruik gewoon de normale versie. Hoe moeilijk is het nu om na de installatie een paar drivers te installeren? Bovendien weet je dan zelf ook wat er geinstalleerd wordt en loop je niet het risico dat je een of ander rootkit op je systeem hebt of je bios oid verkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Chatslet schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:28:
Ik denk dat dit gewoon een dure les is om geen "Windows Ultimate Extreme Kermis Edition" te downloaden van de nieuwsgroepen. Gebruik gewoon de normale versie. Hoe moeilijk is het nu om na de installatie een paar drivers te installeren? Bovendien weet je dan zelf ook wat er geinstalleerd wordt en loop je niet het risico dat je een of ander rootkit op je systeem hebt of je bios oid verkloot.
Nu trek je wel heel snel een conclusie. Wellicht was het samen vallen van de Intel ME melding en het niet meer kunnen opstarten toeval en is er gewoon sprake van een hardware defect.

In zijn algemeenheid heb je echter wel gelijk. Altijd uitkijken met die illegale, zelf gestreamde rotzooi! ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-09 14:34
ChojinZ schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:34:
[...]

Nu trek je wel heel snel een conclusie. Wellicht was het samen vallen van de Intel ME melding en het niet meer kunnen opstarten toeval en is er gewoon sprake van een hardware defect.

In zijn algemeenheid heb je echter wel gelijk. Altijd uitkijken met die illegale, zelf gestreamde rotzooi! ;)
Heel eerlijk vind ik het wel behoorlijk lui om inderdaad een vage versie te gebruiken omdat daar SP3 in zit. Kwestie van downloaden en installeren en je ben klaar!
Blijft verder wel een vreemd verschijnsel, ben dan ook benieuwd of er nog iets uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07 00:34
Ik heb het filmpje bekeken en dit kwam me bekend voor. Ik heb onlangs 2 PC's ineen gestoken en de CPU werd nog niet ondersteund door het mobo. Ik kreeg toen ook niks op men scherm en de PC leek ook constant op te starten en terug uit te vallen...
Ik heb toen even bij de plaatselijke PC boer de nieuwste bios laten flashen met een oudere CPU waarna alles in orde was.

Ik zou het vreemd vinden dat die windows CD een oudere BIOS versie op je mobo flasht maar de symptomen zijn identiek als die ik gezien heb bij die 2 PC's... (Het was een ASUS P8H61-M LE moederbord met een INTEL CORE I5-3450)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
croontje schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:24:
Ik heb het filmpje bekeken en dit kwam me bekend voor. Ik heb onlangs 2 PC's ineen gestoken en de CPU werd nog niet ondersteund door het mobo. Ik kreeg toen ook niks op men scherm en de PC leek ook constant op te starten en terug uit te vallen...
Ik heb toen even bij de plaatselijke PC boer de nieuwste bios laten flashen met een oudere CPU waarna alles in orde was.

Ik zou het vreemd vinden dat die windows CD een oudere BIOS versie op je mobo flasht maar de symptomen zijn identiek als die ik gezien heb bij die 2 PC's... (Het was een ASUS P8H61-M LE moederbord met een INTEL CORE I5-3450)
W3ird_N3rd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 20:50:
TLDR versie:

Ik heb de machine al een tijd zonder problemen gebruikt met Linux, dus de hardware zou goed moeten zijn.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07 00:34
Jep dat wist ik maar ik zou dan vermoeden dat die Windows CD iets gedaan heeft waardoor je BIOS terecht gekomen is op een oudere versie die je CPU niet meer ondersteund :)

Welke CPU heb je?
Pagina: 1