Verschil in vermogen speakers/versterker: issue?

Pagina: 1
Acties:

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-01 12:58
Ik sta op het punt om deze combi te bestellen:

- Versterker
- Speakers

Nu kom ik er net achter, dat de output van de versterker (5x) 100 watt is, terwijl de speakers max 80 watt aan kunnen. Op de website van de fabrikant staat: "aanbevolen vermogen: 10 – 80 W"

Ik luister vaak en veel muziek, maar wel op een beschaafd niveau: het hoeft niet snoeihard. Nu kan ik wel een duurdere speakerset gaan kopen die meer vermogen aan kan, maar ik heb het idee dat dit "overkill" is: vermogen dat ik toch nooit zal gebruiken.

Kortom: zou dit (een technisch) probleem zijn, deze combinatie?

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:51
djoelzz schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:07:
Ik sta op het punt om deze combi te bestellen:

- Versterker
- Speakers

Nu kom ik er net achter, dat de output van de versterker (5x) 100 watt is, terwijl de speakers max 80 watt aan kunnen. Op de website van de fabrikant staat: "aanbevolen vermogen: 10 – 80 W"

Ik luister vaak en veel muziek, maar wel op een beschaafd niveau: het hoeft niet snoeihard. Nu kan ik wel een duurdere speakerset gaan kopen die meer vermogen aan kan, maar ik heb het idee dat dit "overkill" is: vermogen dat ik toch nooit zal gebruiken.

Kortom: zou dit (een technisch) probleem zijn, deze combinatie?
Geen enkel probleem :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Die 100W zal alleen worden gehaald als je hem echt vol openzet (als deze waarde überhaupt al wordt gehaald). Als je het volume op de versterker lager dan op z'n hardst hebt staan zal het vermogen ook maar een deel zijn van de max.

Theoretisch kun je je speakers opblazen met een te stevige amp, maar dat zal dus niet snel gebeuren.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
HarmoniousVibe schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:15:
Theoretisch kun je je speakers opblazen met een te stevige amp, maar dat zal dus niet snel gebeuren.
Wat ik hier ooit over las, is dat andersom waarschijnlijker is: een te lichte versterker gaat vervormen als-ie te zwaar belast wordt, en dat kost je bij weinig vermogen al je tweeters.
M.a.w. prima zo, zolang je zelf de volumeknop maar onder controle houdt.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:54

FeaR

In GoT we trust

Zie [FAQ] Audio, die is er niet voor niets ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• HarmoniousVibe
RemcoDelft schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:18:
[...]

Wat ik hier ooit over las, is dat andersom waarschijnlijker is: een te lichte versterker gaat vervormen als-ie te zwaar belast wordt, en dat kost je bij weinig vermogen al je tweeters.
M.a.w. prima zo, zolang je zelf de volumeknop maar onder controle houdt.
Ik dacht altijd dat een amp er gewoon uitknalt als hij te zwaar wordt belast. Zolang het geen gitaarversterker is ofzo.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• djoelzz
Terechte opmerking. Sticky topic helemaal over het hoofd gezien.

Dank voor alle antwoorden :)

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 18:54
Als je voornamelijk, vaak en veel naar muziek luistert, waarom neem je dan een 5.1 set als ik vragen mag?

Voor minder geld haal je veel beter geluid (met het oog op muziek dan) in huis. Me dunkt.

:)

• HarmoniousVibe
De HK is inderdaad wel écht een Home Theatre-setje en geen HiFi.

• djoelzz
vosss schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:29:
Als je voornamelijk, vaak en veel naar muziek luistert, waarom neem je dan een 5.1 set als ik vragen mag?

Voor minder geld haal je veel beter geluid (met het oog op muziek dan) in huis. Me dunkt.

:)
Probleem is dat we een U vormige kamer/keuken hebben. Audio spullen staan in woongedeelte. Dat leidt er toe dat het geluid in de rest van de kamer/keuken slecht is. Ik hoop dat ik met 5.1 een beter bereik heb, omdat ik de achterspeakers "onderin de U" kan plaatsen.

Via google dit plaatje gevonden ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: http://www.nieuwbouwgroningen.nl/images/enquete/U-vormige%20woonkamer.png

Edit: onduidelijke beschrijving aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door djoelzz op 06-08-2012 21:55 ]

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 18:54
Staat je bank dan ongeveer waar 2770 staat of wat? :?

Beetje onlogische indeling zou ik zeggen, of ik begrijp het niet goed.

• djoelzz
TV/Audio shizzle staat bij "4000". Bank daar tegen over, zeg maar bij "5700".

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

HarmoniousVibe schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:22:
[...]

Ik dacht altijd dat een amp er gewoon uitknalt als hij te zwaar wordt belast. Zolang het geen gitaarversterker is ofzo.
Als een versterker gaat clippen gan de speakers eerder stuk. de versterker niet zo gauw.
de balasting staat vast dat is dus 4 ohm of 8 ohm ok in het laag wat minder

maar deze combi is gewoon ok

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 06-08-2012 21:55 ]

Iperf

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
In de regel kun je beter meer vermogen in je versterker hebben dan wat je speakers aankunnen dan andersom. Maar goed, in beide gevallen hoor je het echt wel als je hem te hard zet: als je versterker begint te vervormen omdat hij het niet meer aan kan zet je hem met liefde minder, tenzij je dat soort geluid mooi vindt ofzo ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

RemcoDelft schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:18:
Wat ik hier ooit over las, is dat andersom waarschijnlijker is: een te lichte versterker gaat vervormen als-ie te zwaar belast wordt.
Klopt, liever te veel dan te weinig vermogen. Ik heb hier een versterker van 200 Watt (echte Watts, dus niet op 6 Ohm en bij 1000 Hz) en daar stuur ik vrolijk twee Magnat boekenplankspeakers mee aan die 50 Watt mogen hebben. Puur theoretisch zou je denken dat het niet goed gaat, maar werkt als een zonnetje :)

• Jasps
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-01 22:40
Die versterker levert 100Wrms bij een impedantie van 4Ohm. De speakers zijn 8Ohm wat betekend dat de versterker ze (maar) 50Wrms kan leveren (neem aan dat het een voltage-feedback amp is). 50Wrms is echter meer dan voldoende voor de meeste speakers om meer dan genoeg geluid te kunnen produceren.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan wellicht ook gewoon een stereoversterker met twee paar luidsprekeruitgangen nemen

• djoelzz
begintmeta schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:39:
Je kan wellicht ook gewoon een stereoversterker met twee paar luidsprekeruitgangen nemen
Als ik naar de achterkant van deze versterker kijk, zie ik bij de uitgangen staan: A Front en Surround / B.

Zou dat betekenen dat ik de achtespeakers ook als "stereo" kan gebruiken als tweede kanaal, waarbij ik A uitzet?

Afbeeldingslocatie: http://www.polpak.com.pl/public/photos/VSX-S500_rear.jpg

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik denk het niet

Iperf

• HarmoniousVibe
Je kunt waarschijnlijk wel 2 x stereo doen, maar niet zomaar switchen tussen front en rear. Het is dan alles of niets. Wel zou je softwarematig kunnen regelen dat een bepaalde stereotrack alleen naar de rears wordt verstuurd en dat de fronts gewoon stil zijn, maar erg handig is dat niet. En dat werkt dan sowieso alleen voor dat apparaat.

Waar jij naar op zoek bent volgens mij is zone 2-functionaliteit. Zoals de naam al zegt kun je een tweede zone definiëren welke je onafhankelijk van de primaire zone aan kunt sturen. Hierbij moet je er wel rekening mee houden dat je op zone 2 waarschijnlijk alleen analoog aangesloten bronnen kunt gebruiken.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

djoelzz schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:45:
[...]
Zou dat betekenen dat ik de achtespeakers ook als "stereo" kan gebruiken als tweede kanaal, waarbij ik A uitzet?
Volgens mij wel. Je maakt dan als het ware twee maal een 2.0 opstelling. Eenje op A en de andere op B. De handleiding is het daar zo te lezen ook mee eens. Je hebt dan vier opties:
Speaker A: alleen speakers A produceren geluid, 2.0
Speaker B: alleen speakers B produceren geluid, 2.0
Speaker A+B: speakers A en B produceren geluid, 4.0
Speaker Off: geen geluid.

Zie ook de handleiding pagina 12 van de Nederlandse versie, want er zitten wat haken en ogen aan. Speakers B is puur 2.0 en niets meer. Maar met Speaker A kan je ook de Pre-Outs gebruiken waardoor je actief 2.0 aanstuurt en passief nog eens 2.0 als je dat zou willen. De subwoofer doet alleen mee in de Modus A + B zo te lezen, dus hoe je snel 2.1 krijgt durf ik niet te zeggen.

Pagina: 1