Toon posts:

Monitor die niet ghost?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Ik heb net een nieuwe pc samengesteld. Ik had net genoeg voor een gtx 670, maar ik vroeg me nu af of welke monitor ik zou pakken. Ik wil zo liefst mogelijk eentje met geen ghosting, maar de ene zegt dat ik dan een IPS moet pakken, terwijl de andere zweert bij 120hz.

Ik haal sowieso niet altijd 120fps met een gtx 670, maar verder heb ik momenteel ook niet echt 350 euro over voor een goede 120 hz monitor zoals die van samsung of benq. Is er een gewone 60 hz monitor zonder ghosting?

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:54

OMD

Somebody correct me if I'm talking sh*t.

Je hoeft geen 120hz te halen om de voordelen van een 120hz monitor te benutten. Hij is per definitie vloeiender in de 60 to 120hz regionen. Dus als je 70fps draait heb je geen screen tearing zoals op een 60hz scherm en draait alles dus nog iets vloeiender.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

• ikheetkoen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-04 11:20
Ik heb een dell U2311H en nog nooit ghosting opgemerkt, terwijl ik daar erg gevoelig voor ben. Je zit met ongeveer elke monitor wel goed, als je gewoon even een review op zoekt van de desbetreffende monitor en ze hebben het niet over ghosting weet je wel dat het goed zit. Het verschil tussen een monitor met een response van 2 ms en 6 ms is ook zo goed als niet te merken.

Verwijderd

Topicstarter
ikheetkoen schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 17:26:
Ik heb een dell U2311H en nog nooit ghosting opgemerkt, terwijl ik daar erg gevoelig voor ben. Je zit met ongeveer elke monitor wel goed, als je gewoon even een review op zoekt van de desbetreffende monitor en ze hebben het niet over ghosting weet je wel dat het goed zit. Het verschil tussen een monitor met een response van 2 ms en 6 ms is ook zo goed als niet te merken.
Je zegt dat je daar gevoelig voor bent. Dat is al een goed begin om je te geloven. Zelf kan ik er niet tegen als ik met m'n muis icoon rond beweeg op het bureaublad en er zo'n vervelende ghost image achter zit. Kan je bevestigen of dit wel/niet gebeurt?

Ik heb namelijk een dell XPS 17 en een samsung D5000 tv gehad, beiden had erg veel ghosting/smearing en noem maar op.

Nadeel van jouw dell is trouwens het gebrek aan hdmi aansluiting denk ik? Dat zou wel een minpunt zijn indien ik eens met m'n ps3 wil gamen.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 20:23

Bolletje

Moderator Harde Waren
Voor vragen over de aanschaf van componenten kan je terecht bij CAA ;)

Verwijderd

Topicstarter
My bad, herr bolletje :p

Verwijderd

Topicstarter
OMD schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 17:23:
Somebody correct me if I'm talking sh*t.

Je hoeft geen 120hz te halen om de voordelen van een 120hz monitor te benutten. Hij is per definitie vloeiender in de 60 to 120hz regionen. Dus als je 70fps draait heb je geen screen tearing zoals op een 60hz scherm en draait alles dus nog iets vloeiender.
Wil ik ook wel eens weten of dat nu echt klopt.

Nadeel is trouwens nog altijd de kostprijs. Een goeie 120hz monitor zoals de BenQ 2420 of een samsung 750D kost al snel 350,-

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 17:42:
Je zegt dat je daar gevoelig voor bent. Dat is al een goed begin om je te geloven. Zelf kan ik er niet tegen als ik met m'n muis icoon rond beweeg op het bureaublad en er zo'n vervelende ghost image achter zit. Kan je bevestigen of dit wel/niet gebeurt?
De Dell 2311 of 2312 of elk ander IPS model zat dat zeer zeker wel hebben : Mijn U2410 komt uit "dezelfde stal" en daar kan je het heel makkelijk merken op een blauwe of witte achtergrond i.c.m. een witte cursor ;)

Maar ja... ik vind TN schermen eng + ik mis nog steeds mijn CRT's en je moet wat als je EyeFinity wil :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Uw reactie is exact de reden waarom ik zo'n moeite heb met een monitor aan te schaffen. De ene zegt dat er geen ghosting is, de ander wel. Sebiet moet ik echt al 350 uitgeven aan een 120hz monitor :p

Heb je toevallig de overdrive opties van je dell al eens geprobeerd? Naar het schijnt kun je ghosting er mee elimineren.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 18:04

BLACKfm

O_o

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 17:42:
[...]
Ik denk dat je dan nieuwe ogen nodig hebt, want hier zul je overal last van hebben. Ik zou zeggen, beweeg je vinger/hand eens snel voor je ogen en als je dan geen last heb van 'ghosting' heb je hele 'snelle' ogen.

Kan natuurlijk ook zijn dat ik dan slechte ogen heb, want als ik het doe zie ik toch een hele sliert vingers :).

Verwijderd

Topicstarter
Wat jij bedoelt is niet wat ik bedoel :p

Als je heel snel uw muis in een cirkel beweegt, dan zie je inderdaad meerdere icoontjes, ja.

Wat ik bedoel is een ghost image, en daarvoor moet de muis zelfs al niet zo heel snel bewegen. Het is ook niet 100% dezelfde kleur, maar eerder lichter.

Als dit in het echte levn ook zou gebeuren, dan zou je eerder de kleur van uw hand zien die vertraagd uw hand volgt ofzo.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2012 18:09 ]

• S7evin
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-05 01:53
Uit welk ei kom jij :P
Monitors die ghosten, gewoon zoeken op monitors met een snelle reactietijd, ik heb een samsung monitor van 2008 en die doet het echt prima. Hoe denk je dat de rest van de wereld tegen monitors aankijkt? :P En het argument van ips is beter voor gamen is natuurlijk uit de lucht gegrepen.

http://nl.hardware.info/r...nd-up-paneeltechnologieen
productreview: Samsung Syncmaster 931BW Zwart review door Verwijderd

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat m'n ogen sensitiever zijn dan de gemiddelde mens.

Het kan ook zijn dat ik het probleem de verkeerde naam geef. Uw review heeft het bijvoorbeeld over stilstaande beelden bij ghosting, terwijl dat niet echt mijn probleem is.

Moet ik het misschien "trailing" noemen? Nero355 bechrijft mijn probleem alvast perfect.

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:22

Hakker

a.k.a The Dude

nero355 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 15:43:
[...]

De Dell 2311 of 2312 of elk ander IPS model zat dat zeer zeker wel hebben : Mijn U2410 komt uit "dezelfde stal" en daar kan je het heel makkelijk merken op een blauwe of witte achtergrond i.c.m. een witte cursor ;)

Maar ja... ik vind TN schermen eng + ik mis nog steeds mijn CRT's en je moet wat als je EyeFinity wil :+
de U2410 maakt gebruik van een heel ander paneel als de 2312 dus die is echt niet te vergelijken daarnaast is de electronica compleet anders.

Tegenwoordig kan je elke monitor zo ongeveer wel kopen. Ik heb een 7 jaar oude 2405 van Dell en merk er eerlijk gezegd heel weinig van en dat was zo ongeveer de eerste betaalbare IPS monitor destijds.

Ik zou me meer zorgen maken welke je mag inruilen bij dead/hot pixels dan om de ghosting.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hakker schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:25:
de U2410 maakt gebruik van een heel ander paneel als de 2312 dus die is echt niet te vergelijken daarnaast is de electronica compleet anders.
De U2410 is een luxer/duurder model en zou in theorie beter moeten zijn dus als het daarop al irritant te noemen is dan kan het toch nooit zo zijn dat een U2312 daarin beter is :?

Om maar wat simpels te noemen : Als ik in BF2 een snelle links/rechts/links/rechts beweging maak heel kort dan wordt het beeld één grote blurry meuk in die korte periode. Doe ik dat zelfde op mijn oude CRT dan is er NIKS aan de hand en zie ik de kleinste pixels nog gewoon scherp dus als er één daarvan beweegt opeens dan valt dat op en knal ik er één zooi raketten naartoe :P

Op de Dell is er grote kans dat het me totaal niet opvalt...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2312hm.htm

Hier zie je wel een goede test. Het valt me op dat het goed te doen met overdrive aan, maar dan heb je weer een soort halo effect.
Pagina: 1