BIOS en OS laten 1TB schijf zien als 127Gb ?!

Pagina: 1
Acties:

• M-audio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06-2025
Na een herinstallatie van windows (op een SSD) werd een van andere mijn harde schijven, een samsung Spinpoint F1 van 1TB (HD103UJ) niet meer goed herkend door windows. De schijf was wel zichtbaar, maar het label was weg en de schijf lijkt leeg (heb gelukkig een back up van die data).
Verder is de schijf nu ineens maar 127Gb groot, zowel in het Bios, verkenner als in Schijfbeheer. Ik zie in schijfbeheer ook geen niet-toegewezen ruimte naast de partitie van 127Gb..

Heb al geprobererd de schijf met diskpart te wissen en opnieuw naar NTFS te formatteren, maar hij blijft hem zien als 127Gb. Verder nog een diagnose tool gedraaid van de ultimatebootcd en die geeft geen foutmeldingen.

Weet iemand hoe ik dit kan fixen? Ik heb ook Samsungs EStool gedownload en daar een opstartschijfje van gemaakt, maar heb geen idee hoe ik het daarmee zou kunnen oplossen. Low level format, MBR wissen? LBA en/of andere waarden aanpassen? Lijkt me een beetje onverstandig om zomaar wat te proberen gezien risico schijf te slopen, dus als iemand me gerichte tips kan geven, graag

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:03
Ik heb ook Samsungs EStool gedownload en daar een opstartschijfje van gemaakt, maar heb geen idee hoe ik het daarmee zou kunnen oplossen. Low level format? LBR en/of andere waarden aanpassen?
Je was er al bijna, in het menu kun je ergens kiezen voor 'Set Max Adress/LBA' oid.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:55
OM FAQ

Klinkt als LBA wat opeens verkeerd staat.

• M-audio
Dank voor de snelle reacties! Ik ga even die FAQ lezen en proberen of ik er met die LBA functie uitkom.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-01 11:57

Dima_2005

T.net-verslaafde

Staat je HDD wel in AHCI? (kwesite van rare bugs icm sommige HDD's)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• M-audio
Dima_2005 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 12:24:
Staat je HDD wel in AHCI? (kwesite van rare bugs icm sommige HDD's)
Yep, tenminste als je dit bedoelt: in de BIOS staat " Configure SATA as..' op AHCI.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat voor moederbord (chipset, controller) en Windowsversie hebben we het hier over?

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• M-audio
Nielson schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 12:21:
[...]
Je was er al bijna, in het menu kun je ergens kiezen voor 'Set Max Adress/LBA' oid.
Ik heb die optie gevonden. De Target LBA staat op dezelfde waarde als die in de manual van de schijf (1,953,525,168).

Moet ik ook de target Size nog aanpassen? Die staat nu op 953869.

Andere opties in dat menu:

Mode [non-volatile]
command [auto]
recover native size
48 bit mode is enabled

Edit: net geprobeerd om 'recover native size' uit te laten voeren. Dan komt er een rood blok met melding 'Sector ID not found'.

Edit2: win7 64-bit op een Asus P8Z77-V Pro. Schijf zit op een van de gewone SATA aansluitingen (en de Crucial M4 128 Gb SSD met mijn windows installatie op een van de Intel Sata600 aansluitingen).

[ Voor 24% gewijzigd door M-audio op 05-08-2012 13:00 ]

Verwijderd

1,953,525,168 * 512B = 1000204886016 = 953869.7 MiB = 931,5 GiB

Kun je nog even een overzicht geven van je hardware? |Zo weet ik niet wat voor SSD je gebruikt en bestaat er geen Asus P8Z77 Pro alleen een P8Z77-M Pro of P8Z77-V Pro. Dit soort informatie hoort natuurlijk in je startpost te staan!

Maar het is wel een vreemd probleem; waarom zou je 28-bit LBA limiet krijgen op een modern systeem. Kun je zelf wat verzinnen? Heb je oude drivers geïnstalleerd, heb je wat vreemds gedaan?

Als je met Ubuntu Linux livecd boot en je kijkt in disk utility, welke grootte zie je dan staan?

• M-audio

Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 12:55:

Kun je nog even een overzicht geven van je hardware? |Zo weet ik niet wat voor SSD je gebruikt en bestaat er geen Asus P8Z77 Pro alleen een P8Z77-M Pro of P8Z77-V Pro. Dit soort informatie hoort natuurlijk in je startpost te staan!

Maar het is wel een vreemd probleem; waarom zou je 28-bit LBA limiet krijgen op een modern systeem. Kun je zelf wat verzinnen? Heb je oude drivers geïnstalleerd, heb je wat vreemds gedaan?

Als je met Ubuntu Linux livecd boot en je kijkt in disk utility, welke grootte zie je dan staan?
Thanks, zie hierboven de specs. En excuses dat ik die niet meteen in de eerste post heb gegeven. Ben een relatieve Newbie hier :-)

Ik heb echt geen idee hoe dit is ontstaan. Mijn oude SSD was kaduuk, dus die heb ik vervangen voor een Crucial M4 128gb. Daar eerst Win7 met updates op geinstalleerd. Daarna PC weer uit en de betreffende Sansung schijf aangesloten. Met die schijf had ik op mijn oude systeem geen problemen. Dient als 'archief' schijf' en heeft altijd gewerkt.

Ik zal even met de dsk utility van de Ubuntu Linux livecd opstarten en mijn bevindgen posten.

• M-audio
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 12:55:

Die krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat. Hij boot wel vanaf de dvd, en ik kom door op F6 te drukken na het booten in een menu, maar als ik dan bij 'Try Ubuntu Without Installing' op Enter druk volgt er alleen een zwart scherm met een underscore tekentje in beeld...

Ook de 'check disc for defects' optie aanklikken levert een zwart scherm met alleen een underscore in beeld. Die knippert even en dan blijft hij stil staan.

[ Voor 13% gewijzigd door M-audio op 05-08-2012 14:28 ]

Verwijderd

Oke, en wat voor opslagapparaten zitten er aan je computer gekoppeld? Alleen de SSD en HDD? Heb je andere kabels geprobeerd? Kun je proberen die Samsung HDD op een andere PC aan te koppelen; zie je dan wel de normale capaciteit?

• M-audio
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 14:24:
Oke, en wat voor opslagapparaten zitten er aan je computer gekoppeld? Alleen de SSD en HDD? Heb je andere kabels geprobeerd? Kun je proberen die Samsung HDD op een andere PC aan te koppelen; zie je dan wel de normale capaciteit?
Naast de SSD en die HDD zit er alleen nog een cd/dvd drive in, die is net als de HDD aangesloten op een van de gewone SATA aansluitingen. de SSD zit op een van de Intel SATA600 poorten.

Ik heb de HDD al op andere SATA poorten en nieuwe kabeltjes geprobeerd, maar hij blijft hem als 127Gb zien. Ook de SSD losgehaald en met alleen de HDD eraan via diskpart van de Win7 disk geprobeerd schijf te cleanen, opnieuw als NTFS formatteren etc maar zonder resultaat.

Heb helaas geen andere PC tot mijn beschikking, alleen een laptop zonder SATA aansluitingen.

Nog andere manieren om de capaciteit met andere software te checken? Staat er bijv iets op ultimatebootdisk waarmee ik gegevens kan genereren die meer inzicht verschaffen?

Verwijderd

Weet je zéker dat je niets hebt aangesloten op de extra/nep SATA/600 poorten? Je hebt:
Intel® Z77 chipset :
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
4 x SATA 3Gb/s port(s), blue
ASMedia® PCIe SATA controller : *6
2 x SATA 6Gb/s port(s), navy blue
Dus je Intel SATA/600 zijn die wit/grijze poorten, die fel blauwe poorten zijn poorten van ASMedia. Kun je bevestigen dat je deze fel blauwe poorten niet in gebruik hebt? Heb je de controller in je BIOS uitgeschakeld?

De SETLBA feature was een optie geweest; maar je hebt zelf al gecontroleerd dat dit niet het probleem is. Ik denk om die reden eerder aan andere redenen. Als bovenstaande het probleem niet is; zie ik zo snel niet een andere tip behalve dan je HDD op een andere PC aankoppelen.

Laatste vraag nog: je hebt toevallig geen jumpers op de HDD gedaan hè?

• M-audio
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 14:43:
Weet je zéker dat je niets hebt aangesloten op de extra/nep SATA/600 poorten? Je hebt:

[...]

Dus je Intel SATA/600 zijn die wit/grijze poorten, die fel blauwe poorten zijn poorten van ASMedia. Kun je bevestigen dat je deze fel blauwe poorten niet in gebruik hebt? Heb je de controller in je BIOS uitgeschakeld?

De SETLBA feature was een optie geweest; maar je hebt zelf al gecontroleerd dat dit niet het probleem is. Ik denk om die reden eerder aan andere redenen. Als bovenstaande het probleem niet is; zie ik zo snel niet een andere tip behalve dan je HDD op een andere PC aankoppelen.

Laatste vraag nog: je hebt toevallig geen jumpers op de HDD gedaan hè?
Ja, de HDD en de CD/DVD Drive zitten in een van de 4 baby-blauwe poorten. De SSD zit in zo'n wit/grijze van de Intel controller. In de Donkerblauwe poorten van de ASMedia controller zit niets. Die is ook uitgeschakeld in BIOS.

Verwijderd

Dan ben ik wel heel benieuwd wat hiervan de oorzaak is. Het kan natuurlijk zo zijn dat je Samsung HDD op een vreemde manier stuk is gegaan, maar ik vermoed toch eerder dat er een softwarematig defect hier de oorzaak van is.

Wellicht dat je volgende stap is om je HDD mee te nemen naar het systeem van een ander, en daarom te controleren. Of anders in een externe behuizing kun je nog proberen als je die hebt liggen.

• M-audio
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 15:03:
Dan ben ik wel heel benieuwd wat hiervan de oorzaak is. Het kan natuurlijk zo zijn dat je Samsung HDD op een vreemde manier stuk is gegaan, maar ik vermoed toch eerder dat er een softwarematig defect hier de oorzaak van is.

Wellicht dat je volgende stap is om je HDD mee te nemen naar het systeem van een ander, en daarom te controleren. Of anders in een externe behuizing kun je nog proberen als je die hebt liggen.
Ik ben meer benieuwd naar de oplossing dan naar de oorzaak :-) Maar het lijkt er dus op dat dit niet zo maar even te fixen is en/of de schijf toch (ineens) overleden is?

Zal nog proberen de schijf aan een andere PC te hangen.
Pagina: 1