Toon posts:

Tweaking aankoop Desktop Computer Overzicht Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik ben aan het kijken voor de aanschaf van een nieuwe computer, momenteel werk ik met een 4 jaar oude laptop en word het tijd om een upgrade uit te voeren :)

Ik probeer een computer samen te stellen die zeker een aantal jaar kan meegaan, zodat ik hier geen geld extra meer in hoef te investeren. Daarom vind ik het niet erg om nu wat meer te betalen om er voor te zorgen dat de computer een tijd mee kan gaan.
Met gaming hou ik mij af en toe bezig, vaak zijn het mods van HL2, meer ben ik bezig met photoshop en video software.

Dit is wat ik momenteel bij elkaar heb gevonden.

CPU
intel core I7 3820 Boxed
Socket 2011 quad-core proc. van 3,6GHz
pricewatch: Intel Core i7 3820 Boxed
€ 277

VGA
EVGA GeForce GTX 550 Ti Superclocked
GeForce GTX 550 op 981MHz met 1GB GDDR5
pricewatch: EVGA GeForce GTX 550 Ti SuperClocked
€ 120

HDD
Kingston SSDNow V+200 120GB € 85
pricewatch: Kingston SSDNow V+200 120GB
Western Digital Green WD30EZRX, 3TB € 145
pricewatch: Western Digital Green WD30EZRX, 3TB

Geheugen
Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9SK2/16G
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9SK2/16G
€ 50

Mobo
Asrock X79 Extreme6/GB (Game Blaster bundel)
2011, X79, ATX, 8x DDR3, 2x PCI, 4x PCI-e, Crossfire, SLi, 4x SATA-300, 5x SATA-600, 0, 1, 5, 10, 1Gbps, eSATA, FW, 10x USB 2.0, 6x USB 3.0, 2x PS/2, 7.1, Analoog, Coax, Optisch
pricewatch: Asrock X79 Extreme6/GB (Game Blaster bundel)
€ 244

Tower
Cooler Master CM 690 II Advanced Black and White Edition
pricewatch: Cooler Master CM 690 II Advanced Black and White Edition
€ 78

Ik heb ook in een PC winkel gewerkt als technieker / Verkoper, en heb altijd met Nvidia / Asus of ATI videokaarten gewerkt, van EVGA weet ik niks. Online heb ik wat gezocht en er zijn mensen die dit toch een heel goed merk vinden. Klopt dit ?

Hetzelfde zit ik met het moederbord, Vooral heb ik met Asus en Gigabyte gewerkt, asrock moederborden waren voor de budget toestellen bedoeld, maar ik heb deze gevonden met goede specificaties en een redelijke prijs. Is het beter om dit te veranderen naar een Asus bijvoorbeeld en wat extra geld er in te steken ?

Als CPU wil ik graag een I7 nemen voor toekomstgericht bij te kunnen blijven. Met een I5 zou ik ook toekomen, maar toekomstgericht misschien een slechte keuze. Van de zovele keuze's heb ik deze genomen, maar is er eentje die jullie aanraden ?

Een SSD HDD als systeemHDD is vrij logisch voor snel op te kunnen starten, en de 3TB is voor databehoud.

Opgeteld kom ik dan op € 1005, Redelijk bedrag voor een goede computer. Dit zijn dan de prijzen die hier op tweakers heb gevonden, ik heb nog niet gekeken op andere online stores en in Duitsland natuurlijk :)

Graag zou ik jullie advies willen horen en mogelijk suggesties voor andere onderdelen of als deze al goed zijn is dat natuurlijk ook fijn om te horen :). Andere onderdelen die beter met elkaar kunnen werken is altijd een reden om een andere te nemen.

Alvast bedankt
Leon Moris

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-02 22:12
Waarom heb je precies voor een GTX550ti gekozen? niet een belachelijk goede kaart voor die prijs. Tevens vraag ik me af wat je precies met zo'n duur moederbord wil doen en waarom je voor een dure socket kiest terwijl de 1055 met sandybridge nog jaren vooruit kan. Slecht in evenwicht dus. Beter kan je kijken naar een wat betere videokaart en een goedkoper SLI/CF moederbordje met een 1055 socket. Over de SSD, ga gewoon lekker voor een Samsung 830 of Crucial m4.. tientje duurder.

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:52

H.Boss

Hugo Boss

Ik zou een I7 in de ivy bridge reeks nemen, dus een 3770/3770K. Dan ben je ook een stuk goedkoper uit qua CPU en Moederbord. Daarnaast heb je aan een IB i7 meer dan genoeg power.

Ik weet niet op welk niveau het videobewerken en photoshop is? Maar voor PS ben je met een i5(-3570K/3550) al meer dan genoeg af. En dat zou je zelfs voor videobewerken zijn.

Weet niet of je wilt gaan overclocken nu of in de toekomst? Als dat niet zo is kan je flink besparen op de cpu.

SSD ipv Kingston kijken naar een Samsung of Crucial.

Geheugen zou je kunnen kijken voor Corsair XMS 3 2 x 8GB kit. Low profile.

Wat betreft je vraag over de videokaarten:

Je hebt Ati en Nvidia als ontwerpers van de GPU's --> En dan komen de subvendors zoals Asus/Club3d/Sapphire/ EVGA/ Powercolor etc. etc. Hoop dat dit duidelijk is.

Ik weet niet of je nog afentoe een game wil spelen? Dan zou ik een andere videokaart nemen. Ik zou op zijn minst een in de Ati 7xxx reeks nemen. Als je niet echt aan gamen doet zou een HD7770 volstaan, wil je nu afentoe en in de toekomst kunnen gamen, kan je kijken naar een HD7850/7870/7950.

En dan heb je nog je voeding. Je zou kunnen naar een bequiet/xfx/seasonic of corsair(HX/TX/AX) 550w voeding

[ Voor 10% gewijzigd door H.Boss op 05-08-2012 12:39 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:11
Ik zou voor een socket 1155 IB gaan, i7 3770, en dan een goedkoper moederbord nemen. Een i5 kan ook, maar aangezien je wil photoshoppen/videobewerken is HT wel handig op de i7.
Verder zou ik DDR3 1600 nemen ipv DDR3 1333. IB ondersteunt namelijk 1600 mhz. Scheelt niet gek veel qua prestatie, maar ook niet qua prijs, dus waarom zou je het niet doen.
Aangezien je een goedkoper moederbord kan nemen met deze CPU, kan je kijken voor een betere (of grotere) SSD

Verwijderd

Topicstarter
MrJoker1985 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 12:35:
Ik zou een I7 in de ivy bridge reeks nemen, dus een 3770/3770K. Dan ben je ook een stuk goedkoper uit qua CPU en Moederbord. Daarnaast heb je aan een IB i7 meer dan genoeg power.

Ik weet niet op welk niveau het videobewerken en photoshop is? Maar voor PS ben je met een i5(-3570K/3550) al meer dan genoeg af. En dat zou je zelfs voor videobewerken zijn.

Weet niet of je wilt gaan overclocken nu of in de toekomst? Als dat niet zo is kan je flink besparen op de cpu.

SSD ipv Kingston kijken naar een Samsung of Crucial.

Geheugen zou je kunnen kijken voor Corsair XMS 3 2 x 8GB kit. Low profile.

Wat betreft je vraag over de videokaarten:

Je hebt Ati en Nvidia als ontwerpers van de GPU's --> En dan komen de subvendors zoals Asus/Club3d/Sapphire/ EVGA/ Powercolor etc. etc. Hoop dat dit duidelijk is.

Ik weet niet of je nog afentoe een game wil spelen? Dan zou ik een andere videokaart nemen. Ik zou op zijn minst een in de Ati 7xxx reeks nemen. Als je niet echt aan gamen doet zou een HD7770 volstaan, wil je nu afentoe en in de toekomst kunnen gamen, kan je kijken naar een HD7850/7870/7950.

En dan heb je nog je voeding. Je zou kunnen naar een bequiet/xfx/seasonic of corsair(HX/TX/AX) 550w voeding
Inderdaad een voeding had ik nog niet uitgekozen en vergeten er bij te zetten :)

CPU
Intel Core i7 3770 Boxed 284,90-
pricewatch: Intel Core i7 3770 Boxed

VGA
Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5 156,90-
pricewatch: Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5

HDD
Samsung 830 series 128GB 98,99-
pricewatch: Samsung 830 series 128GB
Western Digital Green WD30EZRX, 3TB 145-

geheugen
Corsair XMS3 CMX8GX3M2A2000C9 60,25-
pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A2000C9

Mobo
Asus P8Z77-V 162,9-
pricewatch: Asus P8Z77-V

Voeding
Corsair Builder CX600 V2 67,90-
pricewatch: Corsair Builder CX600 V2

Tower
Cooler Master CM 690 II Advanced Black and White Edition 78-

Voor CPU ben ik dan gegaan voor de 3770 en niet 3770K, de K versie kost ruwweg 30 - 40 euro meer voor ietsjes betere performance, en dat vond ik het niet waard.

Voor de HDD heb ik de Samsung gekozen zoals je had voorgesteld. Deze is inderdaad sneller met lees- en schrijfsnelheden

Met geheugen was ik even de weg kwijt en had ik niet gedacht aan Corsair, deze zijn algemeen toch sneller dan de rest aanhankelijk van wat je koopt natuurlijk :)

Mijn moederbord is dan ook goedkoper geworden met de P8Z77-V

Voor de VGA ben ik nog niet zeker, ik twijfel tussen de 3 die ik heb opgegeven.
Alvast bedankt voor je tijd en tips :)

EDIT
Ik had in een apart topic nog over VGA kaarten, daar lieten ze me weten dit het beste met deze topic te mergen, dus dan zal ik dat even hierbij zetten :)

Eerst wou ik de Asus ENGTX560 halen, maar zag dat ik voor iets meer de Zotac GeForce GTX 560 kon halen.

Ik heb helaas geen ervaring met het Zotac merk, is dit een goed of slecht merk ?
Daarna zag ik dan ook nog de EVGA GeForce GTX550 Ti, met 2GB geheugen, snellere gpu, maar de bandbreedte is serieus kleiner, maar zal dit een doorslag geven of zal ik het nauwelijks merken?

Welke raden jullie aan ? stellen jullie andere videokaarten voor ?

Ik zoek er namelijk eentje om casual mee te gamen (momenteel dus minecraft, team fortress 2 en HL:EP3 wanneer hij eindelijk uitkomt ) maar als er een nieuw leuk spel uitkomt zou ik het wel willen kunnen spelen, (als cpu heb ik de Intel Core i7 3770 Boxed en genoeg RAM geheugen ) Daarnaast gebruik ik ook photoshop en moet hij zeker 1080p ondersteunen, De reden voor een nvidia chipset is dat cuda echt wel helpt bij het compilen van Video en kwaliteit van het materiaal zelf. De kaart zou wel zeker 5 jaar moeten mee kunnen gaan (Ik ben niet iemand die zich 100% richt op graphics, dus low settings over 5 jaar ben ik tevreden mee )

Zotac GeForce GTX 560
Videochipfabrikant Nvidia
Chipset generatie GeForce 500 Serie
Videochip GeForce GTX 560
Nominale snelheid videochip 820MHz
Shader clock 1,64GHz
Geheugengrootte 2GB
Geheugen Type (videokaarten) GDDR5
Geheugen Snelheid 4,008GHz
Geheugen Bandbreedte 256 bit
Link Interface Nvidia SLi
Prijs € 183,45