Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor occasioneel gamen (+- €1000)

Pagina: 1
Acties:

• snott
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-12-2024
Hoi

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop voor mijn studie en om sporadisch mee te gamen (vooral LoL en Guild Wars 2). Mijn budget hangt rond de €1000.

Enkele vereisten/ opmerkingen:

- Graag een 15 inch
- Een goede batterij is noodzakelijk aangezien ik licht officewerk zal verrichten in de de les (ik verwacht dat de batterij toch minimaal 3u meegaat...)
- Ik wil ook een SSD (deze kan eventueel achteraf bijgestoken worden indien dit budgetgewijs beter uitkomt)
- Graag een resolutie van minimaal 1680x1050. Bij bepaalde laptops is een full HD scherm te verkrijgen met een resolutie van 1920x1080. Ik ben echter bang dat deze resolutie wat hoog is voor een 15 inch laptop. Is dan alles niet wat té klein?
- Graag een mat scherm
- Liefst een azerty toetsenbord
- Ik wil er 4-5 jaar mee doorkunnen

Ik woon in Belgisch Limburg maar ik ben bereid om de laptop in Nederland te kopen (eventueel via een webshop) aangezien ze daar meestal goedkoper zijn. Ik heb dan wel graag dat de winkel nog in de buurt van mijn woonplaats ligt indien de laptop ooit moet binnengedaan worden (bv. regio Eindhoven).

Ik sta voor elk merk open, behalve voor Acer en Toshiba. Ik heb de indruk dat deze kwalitatief toch iets minder zijn. Zelf dacht ik aan BTO, Dell of Xnotebooks (via www.degreef.nl, waar mijn vorige laptop van komt).

Bij BTO kan je bijvoorbeeld een "GAMUT" scherm bestellen. Wat is het verschil met een gewoon scherm en is dit de meerprijs waard?

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door snott op 04-08-2012 12:48 ]

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Je laptop vier of vijf jaar gebruiken is vaak lastig hoor, na een jaar of twee / drie begint de accu meestal hard achteruit te gaan en de behuizing blijft ook niet altijd perfect. Het kan wel uiteraard, maar een laptop kopen met een dergelijke eis is vaak moeilijk omdat niemand zolang ervaring heeft met een nieuwe laptop ;) .

Is de Asus N56VM of N56VZ iets voor je? De N56VM heeft een beter scherm dan de N56VZ maar heeft een minder krachtige videokaart. De N56VZ is duurder maar heeft een betere videokaart.

Verwijderd

Je kan beter geen bto/xnb/degreef in dit segment bestellen. Ten eerste valt de bouwkwaliteit erg tegen, en ten tweede bevat de hele line up in dit prijssegment een bug dat de processor terugklokt als je de grafische kaart gebruikt. Waardoor je in de praktijk mindere game prestaties hebt dan bij bijvoorbeeld de N56, ondanks dat die een mindere grafische kaart bevat.

Op dit moment heb je, althans in nederland, 3 opties
• inspiron 15R SE. Goedkoop, maar voor de rest de middelmaat. Zie ook Dell Waardebonnen Topic - Deel 2
• asus N56. Wat duurder, maar beter gebouwd, langere accuduur, betere speaker en optie tot betere GPU (GT 650m ipv HD 7730m in de inspiron)
• sony S15. Die weegt slechts 2.0kg. Voor de rest zie ik geen echte argumenten behalve het scherm.
snott schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 12:46:
- Een goede batterij is noodzakelijk aangezien ik licht officewerk zal verrichten in de de les (ik verwacht dat de batterij toch minimaal 3u meegaat...)
Dat redden ze allemaal wel tegenwoordig. Zelfs de inspiron.
- Ik wil ook een SSD (deze kan eventueel achteraf bijgestoken worden indien dit budgetgewijs beter uitkomt)
Zelf er in steken. Op dit moment krijg je alleen bij de inspiron voor een acceptabele prijs een SSD erbij, maar zelfs dan zou ik gewoon voor een aftermarket model opteren.
- Graag een resolutie van minimaal 1680x1050. Bij bepaalde laptops is een full HD scherm te verkrijgen met een resolutie van 1920x1080. Ik ben echter bang dat deze resolutie wat hoog is voor een 15 inch laptop. Is dan alles niet wat té klein?
dat verschilt per persoon. Ik gebruik al een jaar of 3 een 1080p scherm van 15.6" groot. Als het nog hoger kon zou ik het doen.

• snott
Cubic X schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 14:05:
Je laptop vier of vijf jaar gebruiken is vaak lastig hoor, na een jaar of twee / drie begint de accu meestal hard achteruit te gaan en de behuizing blijft ook niet altijd perfect. Het kan wel uiteraard, maar een laptop kopen met een dergelijke eis is vaak moeilijk omdat niemand zolang ervaring heeft met een nieuwe laptop ;) .

Is de Asus N56VM of N56VZ iets voor je? De N56VM heeft een beter scherm dan de N56VZ maar heeft een minder krachtige videokaart. De N56VZ is duurder maar heeft een betere videokaart.
Goh, mijn vorige laptop (Compal FL90) heeft het toch 5 jaar uitgehouden en vertoont geen externe slijtage. Wel heb ik onlangs inderdaad een nieuwe batterij moeten kopen. Jammergenoeg is de GPU nu dood waardoor ik een nieuwe laptop zoek.
Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 14:10:
Je kan beter geen bto/xnb/degreef in dit segment bestellen. Ten eerste valt de bouwkwaliteit erg tegen, en ten tweede bevat de hele line up in dit prijssegment een bug dat de processor terugklokt als je de grafische kaart gebruikt. Waardoor je in de praktijk mindere game prestaties hebt dan bij bijvoorbeeld de N56, ondanks dat die een mindere grafische kaart bevat.
Zoals ik hierboven zei heb ik niet te klagen over mijn Compal FL90 (rebranded naar "Gnote", gekocht bij degreef). Is de kwaliteit van dit soort laptops dan achteruit gegaan in die 5 jaar?
Van die bug wist ik niks af, hoe komt dit dan? Is dat niet op te lossen?
Op dit moment heb je, althans in nederland, 3 opties
• inspiron 15R SE. Goedkoop, maar voor de rest de middelmaat. Zie ook Dell Waardebonnen Topic - Deel 2
• asus N56. Wat duurder, maar beter gebouwd, langere accuduur, betere speaker en optie tot betere GPU (GT 650m ipv HD 7730m in de inspiron)
• sony S15. Die weegt slechts 2.0kg. Voor de rest zie ik geen echte argumenten behalve het scherm.
De Dell en de Asus spreken me wel aan. De Sony zou te duur worden als ik een configuratie wil die ik voor ogen heb. Ik zou dan achteraf een Samsung 830 128GB SSD in de Dell of de Asus willen steken. Is dit makkelijk te doen? Ik heb dit nog nooit gedaan...
dat verschilt per persoon. Ik gebruik al een jaar of 3 een 1080p scherm van 15.6" groot. Als het nog hoger kon zou ik het doen.
Staan er ergens foto's/ filmpjes op het net waar duidelijk te zien is hoe een full HD scherm eruit ziet op een 15.6" laptop?

Verwijderd

snott schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 15:44:
[...]

Goh, mijn vorige laptop (Compal FL90) heeft het toch 5 jaar uitgehouden en vertoont geen externe slijtage. Wel heb ik onlangs inderdaad een nieuwe batterij moeten kopen. Jammergenoeg is de GPU nu dood waardoor ik een nieuwe laptop zoek.
Dat is compal. Tegenwoordig verkopen de clevo dealers, zoals ik ze altijd noem, voornamelijk clevo barebones. En die zijn veel te duur voor wat je krijgt.

Ik zie wel de http://www.anandtech.com/...bl21-the-sharks-new-teeth staan als aanbod van compal. Maar die mist een grafische kaart, en de inspiron is €130 goedkoper met modernere processor. Qua kwaliteit zal het niet enorm veel schelen.
Zoals ik hierboven zei heb ik niet te klagen over mijn Compal FL90 (rebranded naar "Gnote", gekocht bij degreef). Is de kwaliteit van dit soort laptops dan achteruit gegaan in die 5 jaar?
Zie hierboven. Clevo heeft eigenlijk nooit goede laptops verkocht.
Van die bug wist ik niks af, hoe komt dit dan? Is dat niet op te lossen?
Volgens mij is dat zelfs een feature.. De koeling is domweg ontoereikend om alles te koelen, dus hebben ze deze oplossing bedacht. Aldus notebookcheck:
http://www.notebookcheck....one-Notebook.74595.0.html
Since our notebook was struggling with a turbo problem, the measurement of the clock rates were more complicated that we hoped. When the Intel graphics was active, the system behaved as usual: Under load the CPU clock increased significantly. Instead of the usual 2.3 GHz the Core i7-3610QM mostly achieved 3.0 GHz (see figures). As soon as the Nvidia GPU was used, turbo boost was suddenly disabled. On request Schenker confirmed that this is not an isolated case. The entire pre-series is affected by this problem.

The inactive turbo has a negative impact on the graphics benchmarks (only a small one). Compared to the One M73-2O, which also features the GeForce GT 650M, the XMG A502 is just under 10 % slower.

Update: In the meanwhile Clevo told us that they deliberately deactivated the CPU turbo to allow a clock rate as high as possible for the Nvidia graphics. Given the benchmark results we believe that this decision is not optimal. Schenker more or less share our view and want to influence Clevo.
[...]

De Dell en de Asus spreken me wel aan. De Sony zou te duur worden als ik een configuratie wil die ik voor ogen heb. Ik zou dan achteraf een Samsung 830 128GB SSD in de Dell of de Asus willen steken. Is dit makkelijk te doen? Ik heb dit nog nooit gedaan...
Bij deze 2 is dat een makkie: je haalt 3 schroefjes los, en je bent bij de harde schijf:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/4eb2e2bd00.jpg
Staan er ergens foto's/ filmpjes op het net waar duidelijk te zien is hoe een full HD scherm eruit ziet op een 15.6" laptop?
in [Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen staan wat plaatjes. De lijst laptops heeft wel een grondige update nodig.

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
snott schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 15:44:
[...]

[...]
Compal maakte ook oerdegelijke machines. Ik gebruik nog dagelijks (als in 8 uur per dag) mijn drie en een half jaar oude Compal JHL90. Hij is op zich nog prima en geen problemen, maar ik ben ook langzaam aan het kijken naar een nieuwe laptop (gewoon omdat ik dat leuk vind en meer performance). Het kan dus wel degelijk hoor, maar een laptop kopen met zo'n eis is onmogelijk omdat je nooit in de toekomst kan kijken. Theoretisch kan elke laptop het mits je er goed mee omgaat, in de praktijk weet je het nooit :) .

• Marcjeno1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11 12:05
pricewatch: Lenovo Y580-M772CMH
Dat misschien wat? GTX660M prima om mee te gamen en krijgt een goede review van notebookcheck:

http://www.notebookcheck....aptop-Review.78974.0.html

is ook een goedkopere versie van te krijgen met een iets mindere cpu voor rond de 900 euro

• Gromba
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-11 22:49

Gromba

Tijdreiziger @ 1sec/sec

Marcjeno1 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 20:51:
pricewatch: Lenovo Y580-M772CMH
Dat misschien wat? GTX660M prima om mee te gamen en krijgt een goede review van notebookcheck:
Heel erg bedankt! Ik dacht dat de Y580 nooit in Nederland uit zou komen, maar blijkbaar wel dus :D Je wil niet weten hoe blij ik ben oOo oOo ik ga hem gelijk bestellen!

Gromba.nl

Verwijderd

Een paar dagen al:

Verwijderd in "IdeaPad Y580"

Maar voor 'occasioneel gamen' zou ik eerder de N56 nemen. Die lijkt kwalitatief net iets beter.

• Marcjeno1
Als de topicstarter Guildwars 2 wilt gaan spelen zal de 660M met GDDR5 geheugen toch een behoorlijke performance boost geven tegenover de asus. Daarbij kan je de clocks van de 660m ook nog opschroeven als je dat wilt!

• snott
Bedankt voor de reacties!

Als ik in Nederland een laptop koop heb ik altijd een qwerty-toetsenbord neem ik aan? Is er enige mogelijkheid om dit te veranderen naar een azerty-toetsenbord?
Marcjeno1 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 01:35:
Als de topicstarter Guildwars 2 wilt gaan spelen zal de 660M met GDDR5 geheugen toch een behoorlijke performance boost geven tegenover de asus. Daarbij kan je de clocks van de 660m ook nog opschroeven als je dat wilt!
Denk je dat een 650M niet zal voldoen? Ik neem gerust genoegen met medium settings... Het is wel zo dat er veel mensen performantieproblemen hebben met de beta van GW2, maar ik veronderstel dat deze wel opgelost zullen worden bij de final release?

• Marcjeno1
De 660M is zo'n beetje 30% sneller dan de 650M met GDDR3. Ik zou niet weten hoe Guild wars 2 er op draait. http://forum.notebookrevi...39-guild-wars-2-y580.html Hier staat misschien wat meer. Maar ik zou dus niet weten hoe de 650M het doet. Je moet wel opletten dat de Asus dus GDDR3 gebruikt in de laptop en niet GDDR5.

Verwijderd

http://www.notebookcheck....orce-GT-650M.71887.0.html

Met de GT 650m kan je skyrim op ultra draaien met 24 fps, diablo met 52fps, en batman met 26 fps.

waar ultra = hoogst selecteerbare settings met 16xAA en 8xAF. AA en AF voegt bijna niets toe op een dergelijk hoge resolutie. Het lijkt me waarschijnlijk dat je GW2 op high kan draaien met de GT650m. Maar GW is sowieso een game die het van de gameplay moet hebben en niet de graphics. Ik heb GW1 helemaal grijs gespeeld op een computer die het maar nauwelijks kon draaien.

• snott
Ik veronderstel dat GW2 wel vlot zal draaien op een 650M dan... Die Lenovo Y580 ziet er ook wel interessant uit, maar de bouwkwaliteit is precies wat minder en hij wordt redelijk warm. Ook is hij moeilijk (niet?) verkrijgbaar in België. Kan iemand trouwens even mijn vraag over qwerty/ azerty beantwoorden aub?

Ik neig meer en meer naar de Asus N56VZ, al las ik dat er problemen kunnen zijn met de WiFi... Is dit alleen bij de S4035V zo door de Atheros module? Goed werkende WiFi is wel een absolute must voor mij, daarom dat ik zeker wil zijn.

Ook hebben sommige mensen problemen met het geluid, wat bij sommige opgelost kon worden met nieuwe drivers... Hier heb ik toch ook liever eerst zekerheid over dat dit opgelost kan worden indien dit zou voorvallen...

Dan is er nog de statisch elektriciteit die sommige mensen ervaren. Zolang deze niet te merken is op de plaatsen waar je polsen rusten bij het typen is dat in orde voor mij.

Verwijderd

als je in nederland een laptop koopt krijg je natuurlijk een US-international toetsenbord. Wat je in belgie krijgt zou ik niet weten, wel kan je bij o.a. dell losse toetsenborden bestellen als je naar het juiste adres mailt. Kost wel een bak (€60 uit het hoofd)

En verder, de N56 is van plastic. Dan heb je dus geen last van statische elektriciteit. Van de rest van de issues weet ik niets. Wellicht staat er in Het grote Asus N-series Notebook ervaringen-topic wat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2012 15:51 ]

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

snott schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 12:46:
Ik ben echter bang dat deze resolutie wat hoog is voor een 15 inch laptop. Is dan alles niet wat té klein?
Via Configuratiescherm -> Vormgeving en persoonlijke instellingen -> Beeldscherm kan je de grootte veranderen. Iemand die ik ken heeft een laptop met 15,6" ofzo met 1080x1920 en hij heeft het op 125% gezet, omdat het inderdaad te klein is. Geen probleem dus ;).

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• Marcjeno1
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 14:40:
http://www.notebookcheck....orce-GT-650M.71887.0.html

Met de GT 650m kan je skyrim op ultra draaien met 24 fps, diablo met 52fps, en batman met 26 fps.

waar ultra = hoogst selecteerbare settings met 16xAA en 8xAF. AA en AF voegt bijna niets toe op een dergelijk hoge resolutie. Het lijkt me waarschijnlijk dat je GW2 op high kan draaien met de GT650m. Maar GW is sowieso een game die het van de gameplay moet hebben en niet de graphics. Ik heb GW1 helemaal grijs gespeeld op een computer die het maar nauwelijks kon draaien.
Dit is waarschijnlijk de GDDR5 versie lijkt me? zit nogal een verschilletje tussen GDDR3 en 5. Tevens zijn de benchmarks die jij hier linkt niet gedraaid op 1920x1080. Dus ze zijn niet echt bruikbaar.

In de toetsenborden ben ik niet zo thuis. Heb zelf een laptop met duits toetsenbord maar typ gewoon blind dus maakt me niet echt uit welke layout een toetsenbord heeft. Weet niet of het wat is maar misschien gewoon de toetsjes zelf verwisselen? Of is dat niet mogelijk bij laptops?

Verwijderd

Marcjeno1 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 15:59:
[...]

Dit is waarschijnlijk de GDDR5 versie lijkt me? zit nogal een verschilletje tussen GDDR3 en 5. Tevens zijn de benchmarks die jij hier linkt niet gedraaid op 1920x1080. Dus ze zijn niet echt bruikbaar.
ik had het gemiddelde gepakt. Het klopt inderdaad dat de GDDR3 theoretisch een stuk langzamer is, maar die benchmarks zijn niet echt voorhanden bij notebookcheck. Het verschilt ook erg per game: bij D3 is de N76 het snelste, schijnbaar omdat het geheugen daar niet zo belangrijk is.

Verder test notebookcheck inderdaad alleen het ultra preset op 1080p. Dat vind ik een rare keuze.

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-10 07:03
Ik heb mijn XPS 17 te koop gezet op T.net waardoor ik ook in de running ben voor een laptop van deze prijs + specs. Alleen zie ik nu dus dat Dell helemaal niets meer lijkt te doen met de XPS en zijn vervanger een Inspiron is?? Nogal jammer, qua bouwkwaliteit.

Maar als ik in de pricewatch zoek dan is die Lenovo voorlopig nog de enige laptop met een 660m graka. Doe ik er slim aan om gewoon mijn XPS te behouden voor het spelen van games (met GT555m) of is de overstap naar de 660m wel significant? De rest van mijn XPS vind ik namelijk geweldig (scherm, case).

Verwijderd

Dell is niet meer zo sterk als voorheen. Nee. Waar de XPS 15 en 17 zowel qua prijs als qua kwaliteit bovenaan stonden heb je nu de inspiron SE lijn, kwalitatief een downgrade, en qua prijs niet zo.

Tegelijkertijd heeft asus de matige N53/N55 lijnen vervangen door de N56 en N76. De N56 kan de concurrentie met de XPS niet aan wat mij betreft (als je die nog kon krijgen met bijdetijdse hardware....). Maar de N76 kan je wel zien als kleine upgrade op de XPS 17. Helaas ben je dan wel een stuk duurder uit: de 17" inspiron checkt €300 a €400 goedkoper in met hetzelfde scherm/cpu/graka (nu ja, marginaal snellere GPU).

Behalve het fangeluid waar sommigen over klagen en betere zie ik namelijk geen reden om je XPS 17 te vervangen. Immers gaat de upgrade naar de N76 je ~€400-500 kosten als ik de prijzen in V&A bekijk.

Edit: €500? Voor een XPS 17? Dat is cheap...
Pagina: 1