Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Onverklaarbaar probleem met Gateway Laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik loop al een hele tijd mee op GoT maar dit is de eerste keer dat ik een tech-probleem op het forum post, dus mocht ik dit in het verkeerde subforum hebben staan bij voorbaat excuses. Meestal los ik hardware/software problemen zelf wel op maar momenteel sta ik volledig met mijn mond vol tanden.

Het systeem is kwestie:
Gateway FX P-7805U Laptop
Intel Dual Core CPU P8400 2.26 Ghz
4 GB DDR3 Internal RAM
NVIDEA GeForce 9800M Graphics Card
WD Scorpio 320 GB HDD

zie ook:
http://www.cnet.com/lapto...4507-3121_7-33496191.html

Alles aan de computer is origineel en niet getweaked. Originele OS (Vista) heb ik wel gewiped en ingeruild voor een 32-Bit Windows 7 OS, wat sinds vandaag weer is veranderd in een volledig cleane zojuist geinstalleerde niet-geactiveerde (of "geactiveerde") Windows 7 Home Premium 64-bit. Het probleem is met de clean install niet opgelost, maar kwam voor het eerst voor met Win7 32-bit.

Het probleem:
Op ogenschijnlijk volledig random momenten zet de laptop zichzelf volledig uit. Geen sleep, geen BSOD, geen error, geen waarschuwing, geen melding na reboot, gewoon POEF! dood. Ik zeg ogenschijnlijk aangezien ik nu nog steeds niet weet of het volledig random is, of het een software probleem is of een hardware probleem. Een aantal recente voorbeelden van wanneer dit probleem is voorgekomen:

- Bij het downloaden en installeren van een in-game update voor Final Fantasy XI
- Bij het proberen te downloaden van Windows updates via Windows Update, hoewel kleinere updates goed leken te gaan maar grotere (10MB of groter inclusief SP1) consequent voor een shut-off zorgden
- Bij het openen van Task Manager
- Bij het openen van Control Panel
- Bij het draaien van een Memtest (zowel de memtest van Win7 Repair als een 3rd Party memtest van DVD)
- Meteen na een reboot, na het welkom scherm (als dit voorkomt gebeurde het meestal een paar keer op een rij)
- Bij het installeren van Office Student 2007 (drie keer op rij geprobeerd, elke keer resulterend in een shut-off)
- Direct na het starten van de performance test in Windows
- Zojuist (met de cleane install!!) na het proberen Windows te laten checken of er updates zijn
- Zojuist (met de cleane install!!) na het openen van System Info om de processor op te zoeken en ik de laptop 10 minuten niet had aangeraakt om dit bericht te typen

Wat ik zelf al heb geprobeerd:

- Automatically Restart functie in Win7 uitgezet met de hoop dan wel een BSOD of Error te krijgen, maar nog steeds niets
- Gecheckt of er geen rare dingen in de Power Plan stonden die het zouden verklaren
- Laptop gedraaid zonder batterij erin
- Laptop gedraaid zonder powerkabel erin (dus alleen op batterij)
- Gecheckt voor virussen, trojans, malware e.d.
- Regclean gedraaid en problemen laten verwijderen
- 1 van de Dimms verwijderd, en op 2GB de laptop opgestart
- Vervolgens na een shut-off de Dimms omgewisseld
- 4 GB Dimm uit mijn andere laptop gehaald en zonder een van de originele Dimms gedraaid (wat volgens mij een memory probleem wel uitsluit)
- HDD van Slot 1 naar Slot 2 gezet
- Windows teruggezet naar vorige Restore Points (verschillende geprobeerd inclusief de allereerste)
- Zoals gezegd, compleet nieuwe windows geinstalleerd na HDD format

De uitzonderlijke gevallen dat het probleem NIET voor lijkt te komen:
- Bij browsen van het internet (mijn vrouw heeft zojuist op die laptop op eBay gezocht wat een vervanger zou kosten :D)
- Bij volledig idle, we hebben de laptop 24 uur laten draaien (in windows) zonder hem aan te raken en dat ging zonder problemen.

Dus ja, ik heb echt totaal geen idee - niet eens een richting in waar ik moet zoeken, dus als er iemand een goed idee heeft zou dat zeer welkom zijn. We zouden een nieuwe laptop kunnen kopen dus dat is het probleem niet...maar dat ik niet kan uitvogelen wat het probleem is maakt me behoorlijk pissig intussen, dus nu wil ik het wetekn ook!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Misschien stomme suggestie, maar schoonmaken?

Verwijderd

Topicstarter
Dat was mijn volgende poging ja, zal daar een update van posten...maar wellicht wat meer technische suggesties die ik kan proberen? :)

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:55
Klinkt als (intern) voedings probleem? Windows geeft normaliter een waarschuwing ruim voor shutdown, als het ding op netspanning aangesloten is en toch uitvalt dan is er meestal een serieus voedingsprobleem (danwel in de externe voeding of op het moederbord) of een oververhitting (meestal aangekondigd door diverse loeiende fans).

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb het hele apparaat opengehaald tot op het moederbord, geen stofje te bekennen...dus vuil is het probleem niet. De GPU fan is een beetje stoffig maar de CPU fan is schoon, moederbord is schoon. Ik heb de diverse connectors losgehaald en opnieuw aangesloten. Het enige "rare" dat ik heb gezien is dat er een zwart geval losbungelde wat duidelijk met een soort lijm aan het moederbord vast hoort te zitten. Aangezien het wel met twee draden is aangesloten (wit en rood) denk ik dat het een puur estetisch probleem is, maar voor de zekerheid zal ik het weer vastlijmen. Het gaat om het ronde zwarte ding aan de linkerkant/midden op deze foto:
http://imageshack.us/f/200/18mbremovedbottomp.jpg/
(batterij voor de BIOS?)

@Base_ een voedingsprobleem op het moederbord zou kunnen, maar ik zou niet weten hoe ik dat kan detecteren, plus het vreemde is dat de laptop 24 uur prima draait zolang je maar niets doet. Overhitting kan ook, de Gateway FX staat bekend als een zeer hete laptop (aangezien het een beest van een laptop is, of in elk geval was 3-4 jaar terug).

• base_
dat "zwarte ding" is de bios battery voor de klok (en evt een paar bios instellingen) inderdaad, het prbleem met voedingen is dat eventuele problemen pas bij belasting optreden dus als je ook daadwerkelijk iets gaat doen op het apparaat. O zie het nu pas: zou goed de GPU kunnen zijn, 8000 serie maar ook sommige 7000 en 9000 series zijn er en aantal die problemen geven. 10 minuten bakken op 200 graden wil nog wel eens een half to 1,5 jaar helpen ;) meer info hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1367618

[ Voor 98% gewijzigd door base_ op 02-08-2012 05:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je snapt wel dat de GPU geintegreerd is in Gateway laptops? De GPU zit op het moederbord, denk niet dat het moederbord bakken een goed idee is :)

• base_
Zo is het moederbord ooit ook gereflowed bij productie hoor ;)

edit: het gaat overigens niet om reflowen (@250+ graden) maar om het verzachten van de layer tussen gpu en gpu-behuizing (en niet moederbord) waardoor de haarscheurtjes daarin blijkbaar weer samensmelten. Lees het topic ff door er staan ook laptopmoederbord bakkers tussen geloof ik.

[ Voor 77% gewijzigd door base_ op 02-08-2012 07:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het eens goed doorlezen dan =)

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 23:54
Al eens tempmonitor tooltje losgelaten? Vooral met dat je zegt dat hij niet uitvalt terwijl hij Idle is...
Smart status van Hard disk controleren?
Eventviewer van Windows bekijken of er niets verdacht instaat.

Laat je niet gek maken om je moederbord in de oven te steken zolang je niet zeker weet of dat het probleem is!!

[ Voor 54% gewijzigd door skelleniels op 02-08-2012 16:14 ]

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
RealTemp geeft bij Idle Core 0: 42 graden en Core 1: 37 graden
Bij mild gebruik balanceren ze rond de 50-55 graden...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 02:48:
Het probleem:
Op ogenschijnlijk volledig random momenten zet de laptop zichzelf volledig uit. Geen sleep, geen BSOD, geen error, geen waarschuwing, geen melding na reboot, gewoon POEF! dood. Ik zeg ogenschijnlijk aangezien ik nu nog steeds niet weet of het volledig random is, of het een software probleem is of een hardware probleem.
Als het OS geen gelegenheid krijgt om ook maar enige actie of logging te doen is het een hardware issue.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga er vanuit op dit moment dat het een probleem is met het moederbord...ik heb alle andere onderdelen vervangen. Ik heb inmiddels een 2de hands identieke laptop via eBay gekocht, waar het scherm het niet meer van deed, dus ik maak van 2 halve wel weer een hele. Mooie is dat de eBay laptop 4 GB extra had en 7200 1TB drive....
Pagina: 1