Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Lowizi
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 13-01 23:12
Hallo allemaal,

Ik heb ongeveer 2 jaar geleden een Nikon D3100 met 16-55 VR kit en 55-300 VR telelens gekocht.
Op dat moment leek dat een logische keuze omdat ik tegen de beperkingen van mijn compact camera aan liep en me meer in fotografie wilde verdiepen.
Op dat moment nog even getwijfeld tussen een PEN en de D3100, maar toen toch maar voor de D3100 gekozen omdat ik het idee had dat ik daar een tijd mee vooruit zou kunnen.

Helaas liep het in de praktijk wat anders. In het begin nam ik de camera nog enthousiast mee op pad.
Maar al snel begon de grote tas en het constant in en uitpakken mij er van te weerhouden om hem nog mee te nemen. Bekend verhaal volgens mij, lees het nogal vaak op diverse fora :)

Nu ben ik op het punt dat de camera te koop staat. Ik zou toch een compacte camera willen kopen.
Geen systeemcamera, want het kopen en meenemen van losse lenzen doe ik toch niet.
Ik wil me tot op zekere hoogte meer in fotografie verdiepen, maar ik denk dat de spiegelreflex een stap te ver was.

Na lang denken en zoeken kwam ik een aantal leuke camera's tegen die niet dat simpele/goedkope gevoel van een doorsnee compact camera geven. Maar die toch nog enigszins bekend aanvoelen m.b.t. de D3100.
Zoals een programmaknop, een zoeker en het handmatig aan kunnen passen van het diafragma, sluitertijd enz.

Om precies te zijn, viel mijn oog op de Fujifilm X10. Maar nu ik las dat er nogal wat problemen zijn geweest met de sensor (blooming) ben ik gaan twijfelen. Het is niet duidelijk of bij de nieuwe batch de sensor al vervangen is in de fabriek.
Een alternatief zou de Olympus XZ-1 of de in september verwachte Panasonic LX7 kunnen zijn. Ik heb in de winkel de X10 uitgebreid bekeken en hij is supermooi en erg degelijk gebouwd.

Ik heb het idee dat deze camera me weer plezier in het fotograferen zou kunnen geven. Vanwege de compactheid is er niet die drempel om hem overal mee naartoe te nemen. Maar dat dacht ik van de D3100 in eerste instantie ook, dus ben ik er niet helemaal zeker van dat ik hier goed aan doe.

Eigenlijk hoopte ik dat er tweakers zijn die met een vergelijkbaar dilemma hebben gezeten en misschien goede raad weten. Alle advies of suggesties zijn welkom.

Steam ID

• Ivo NL
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 03-10-2017
Ik had ongeveer hetzelfde dilemma: eerst een D50 gehad, daarna overgestapt op een compact (Sony H55, niet echt een beste camera), en daarna wilde ik weer iets nieuws. Weer een dslr, een 4/3 of high end compact. Uiteindelijk toch voor de X10 gegaan, en de week daarna op vakantie geweest. Deze camera heeft mij iig weer plezier terug gegeven in het fotograferen. Die Sony was niet veel soeps, dus maakte weinig foto's, de D50 nam ik haast nooit meer mee door het formaat. Maar de X10 past makkelijk in de broekzak (van een herenbroek)! Ben er super gelukkig mee, de weinige nadelen zie ik door de vingers. Ik maak iig veel meer foto's.

Android 8-)

• hypz
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 15-01 08:12
quote:
lowizi schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 23:35:
Maar al snel begon de grote tas en het constant in en uitpakken mij er van te weerhouden om hem nog mee te nemen. Bekend verhaal volgens mij, lees het nogal vaak op diverse fora :)
Komt me bekend voor, ik had eerder ook ten alle tijde als ik met camera op pad ging een tas mee met het e.e.a. aan camera spullen er in. Op een gegeven moment nam ik hem niet snel meer mee.

Tegenwoordig slinger ik de camera gewoon los om m'n schouder en hij gaat mee zonder tas of extra poespas. In en uitpakken is gewoon lastig als je dat steeds doet, en die camera's kunnen best tegen een stootje. Van tevoren bedenken wat je nodig hebt en geen extra lenzen meenemen. Ik sleep dat ding nu overal mee naartoe eigenlijk.

hypz wijzigde deze reactie 01-08-2012 23:47 (10%)

• Krusher
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Krusher

Alizée

quote:
hypz schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 23:45:
[...]

Komt me bekend voor, ik had ook ten alle tijde een tas mee. Nu slinger ik hem gewoon om m'n schouder en hij gaat mee zonder tas of extra poespas. In en uitpakken is gewoon lastig als je dat steeds doet, en die camera's kunnen best tegen een stootje. Van tevoren bedenken wat je nodig hebt en geen extra lenzen meenemen. Ik sleep dat ding overal mee naartoe eigenlijk.
Hier precies hetzelde. Zelfs naar de supermarkt gaat ie mee :)

:+

• BarôZZa
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:58
De Fujifilm X10 is nog vrij groot. Geen zakformaat iig.

Ik heb het laatst een tijd lang met de Casio Exilim EX-ZR200 kunnen spelen en merkte dat ik tijdens het weekend Praag er meer foto's mee schoot dan met mijn trouwe D7000. Het voordeel ten opzichte van andere compacts is vooral de snelheid. Knal er zo een review van op. Was erg onder de indruk van de prestaties en foto's. En vooral: hij is erg leuk om te gebruiken vanwege de snelheid en de HDR functie. Alleen is het minder als je ook van RAW foto's houdt.

Verder zit ik ook te kijken naar een compactere camera. Mogelijk een echte compact, maar de systeemcamera's zijn ook interessant. Je hoeft tenslotte niet de lenzen te verwisselen. De Pentax Q is qua specs niet zo indrukwekkend, maar je hebt wel allemaal manual controls met wieltjes. De lenzen zijn ook bizar klein.

Andere optie voor mij is de Nikon J1, al mis ik daar weer de directe controls.

M'n D7000 gooi ik trouwens gewoon in een schoudertas en laat ik meestal om m'n nek bundelen. Zo'n echte cameratas lijkt me drama.

Melf - De beste Nederlandse website van de wereld.

• treative
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 02:38
Ik heb me 7D+grip ook veel bij me. Gewoon in een eastpack, nergens last van.

T809

• witeken
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15-09-2016

witeken

nieuwsgierig

Wat zijn nu eigenlijk je eisen aan het toestel?

Iets zoals dit:

• Wat is je beschikbare budget?
• Wat voor formaat wil je? (compact, superzoom, etc)
• Wat voor eisen stel je eraan? (AF, beeldstabilisatie, zoom, instel mogelijkheden)
• heb je nog specefieke doelen? (externe flitser, etc)
• Heb je al een voorkeur? (Even googelen, of een vergelijkingssite)

De Canon S100 kan een mogelijkheid zijn. Of echt high-end de Canon G1 X.

witeken wijzigde deze reactie 02-08-2012 00:23 (8%)

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• nielsgaastra
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 16-01 16:00
Sony is net met de RX100 gekomen, misschien een optie?

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16-01 12:16
Maybe kun je es kijken naar de Canon S100, naast de Olympus XZ-1 die je al noemde. De X10 vind ik een fijne camera om te bediening, maar is net iets te groot voor de meeste broekzakken denk ik. Jaszak gaat wel weer of een klein tasje aan de riem.

Ikzelf heb een Ixus 210, niet het beste, maar wel erg compact en niet duur (en begint bij 24mm). Vind de combin compact en spiegelreflex wel ideaal moet ik zeggen.

• wouter3
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 15-01 18:53
Ik had eenzelfde dilemma, maar heb er uiteindelijk voor gekozen een goede compact aan te schaffen naast mijn spiegelreflex. In mijn geval werd dat de Samsung EX1, die destijds met zijn lichtsterke lens en prima sensor mij het meeste aansprak.

Die compactcamera gaat dan ook mee op reis, naar uitjes, familie etc. Tot op heden heeft die dan ook altijd voor die gelegenheden volstaan.

Er zijn echter ook momenten dat een spiegelreflex toch wel erg handig is, namelijk als de lichtomstandigheden slechter zijn als je meer zoom (dierentuin) wilt dan de beperkte zoom op je compact of als je gewoon zin hebt om te fotograferen. Ook als je een cursus of workshop wilt volgen is een spiegelreflex aan te raden.

Voor aanschaf van die compactcamera had ik bedacht dat ik die camera overal mee naar toe zou nemen zodat ik alles wat me aansprak op de foto zou kunnen zetten. Ik de praktijk komt daar niks van terecht. Onderweg heb ik namelijk mijn telefoon.

Mijn advies in deze zou eigenlijk zijn om eens een tijdje bijvoorbeeld alleen met je telefoon te fotograferen en dan te bekijken hoe vaak je die pakt en wanneer je tegen beperkingen aanloopt.
Worden de foto's bewogen bij slechte lichtomstandigheden?
Wil je meer details zien op de foto?
Is je flits niet sterk genoeg?
Heb je te weinig zoom? (groothoek of tele)
Wil je minder scherptediepte (achtergrond wazig)?

Pas als je weet waar je echt tegen aanloopt kan je volgens mij een goede keuze maken voor de camera die bij je past.

• Lowizi
Thx voor de reacties!
quote:
Ivo NL schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 23:41:
Ik had ongeveer hetzelfde dilemma: eerst een D50 gehad, daarna overgestapt op een compact (Sony H55, niet echt een beste camera), en daarna wilde ik weer iets nieuws. Weer een dslr, een 4/3 of high end compact. Uiteindelijk toch voor de X10 gegaan, en de week daarna op vakantie geweest. Deze camera heeft mij iig weer plezier terug gegeven in het fotograferen. Die Sony was niet veel soeps, dus maakte weinig foto's, de D50 nam ik haast nooit meer mee door het formaat. Maar de X10 past makkelijk in de broekzak (van een herenbroek)! Ben er super gelukkig mee, de weinige nadelen zie ik door de vingers. Ik maak iig veel meer foto's.
Ja dat is precies wat ik bedoel :)
Misschien moet ik maar gewoon overstappen op een X10.
Wat je ook zegt over het plezier terugkrijgen in het fotograferen, dat herken ik precies.

Witeken, je hebt gelijk. Ik zal me wat verduidelijken.

• Wat is je beschikbare budget?
rond de 600 euro
• Wat voor formaat wil je? (compact, superzoom, etc)
het liefst redelijk compact met een bereik als bv 28-112, maar geen systeemcamera
• Wat voor eisen stel je eraan? (AF, beeldstabilisatie, zoom, instel mogelijkheden)
degelijke bouwkwaliteit, programmaknop ipv alle instellingen in menu's
• heb je nog specefieke doelen? (externe flitser, etc)
ik maak graag macro foto's, houdt wel graag opties over dus hot shoe is welkom
• Heb je al een voorkeur? (Even googelen, of een vergelijkingssite)
Fujifilm X10, Panasonic LX7, Olympus XZ-1, Ricoh GRX IV iets in die richting denk ik

Steam ID

• Lowizi
quote:
wouter3 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 09:36:
Ik had eenzelfde dilemma, maar heb er uiteindelijk voor gekozen een goede compact aan te schaffen naast mijn spiegelreflex. In mijn geval werd dat de Samsung EX1, die destijds met zijn lichtsterke lens en prima sensor mij het meeste aansprak.

Die compactcamera gaat dan ook mee op reis, naar uitjes, familie etc. Tot op heden heeft die dan ook altijd voor die gelegenheden volstaan.

Er zijn echter ook momenten dat een spiegelreflex toch wel erg handig is, namelijk als de lichtomstandigheden slechter zijn als je meer zoom (dierentuin) wilt dan de beperkte zoom op je compact of als je gewoon zin hebt om te fotograferen. Ook als je een cursus of workshop wilt volgen is een spiegelreflex aan te raden.

Voor aanschaf van die compactcamera had ik bedacht dat ik die camera overal mee naar toe zou nemen zodat ik alles wat me aansprak op de foto zou kunnen zetten. Ik de praktijk komt daar niks van terecht. Onderweg heb ik namelijk mijn telefoon.

Mijn advies in deze zou eigenlijk zijn om eens een tijdje bijvoorbeeld alleen met je telefoon te fotograferen en dan te bekijken hoe vaak je die pakt en wanneer je tegen beperkingen aanloopt.
Worden de foto's bewogen bij slechte lichtomstandigheden?
Wil je meer details zien op de foto?
Is je flits niet sterk genoeg?
Heb je te weinig zoom? (groothoek of tele)
Wil je minder scherptediepte (achtergrond wazig)?

Pas als je weet waar je echt tegen aanloopt kan je volgens mij een goede keuze maken voor de camera die bij je past.
Ik snap wat je bedoelt. Voordat ik de D3100 kocht had ik een compact camera (Canon Ixus).
Maar na een paar jaar wilde ik meer controle over het maken van de foto hebben.
Mijn telefoon (Galaxy Nexus) gebruik in bijna dagelijks om van alles en nog wat te fotograferen.
Maar dat zijn plaatjes om ff via whatsapp of facebook te verzenden. Amper goed genoeg om op een groter scherm te bekijken.
Ik wil dan ook niet de overstap naar een doorsnee compact camera maken omdat ik dan de meerwaarde niet zie t.o.v. de telefoon. Dan heb ik nog steeds beperkte keuze in instellingen en kwaliteit.
Daarom wil ik graag investeren in een erg goede compact camera die me volledige controle geeft en bijzonder hoge kwaliteit. Met een lichtsterke lens die een redelijk bereik heeft zodat ik niet zoals bij een systeemcamera van losse lenzen afhankelijk ben.
Compact hoeft van mij in dit geval niet te betekenen dat de camera in een broekzak past. Een kleine tas/hoes is ook prima.

Steam ID

• Thorgrem
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23:26
Herkanbaar probleem. Alleen had ik het net andersom. Ik had een compact die kapot was gegaan en wou eigenlijk een dSLR. Een beetje rondgekeken en ik vond het toch allemaal wat groot en ging mij afvragen of ik het wel mee zou slepen op dagjes uit. Zou ik het dan nog steeds leuk vinden om foto's te maken met een paar kilo wat als een blok aan mijn been zou hangen.

Uiteindelijk een voor mij goede middenweg gekozen en een m4/3 camera gekocht met enkel het standaardobjectief. Die was klein en bij vervoer ook nog in te schuiven. Tegenwoordig zijn ze nog kleiner. Een Panasonic GF3 met het x zoom objectiefje heb je vaak al voor een erg leuk bedrag.

Mis je dan de veelzijdigheid van de verschillende objectieven dan kan je altijd nog later nieuwe objectieven kopen. Voordeel is dat die veel kleiner en lichter zijn dan de dSLR objectieven. Met een X10 lukt je het niet meer om als een ander objectief nodig hebt voor iets speciaals die erop te zetten. Daarnaast mis je bij een X10 toch echt wel de AF snelheid heb ik me laten vertellen.

• utbone
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16-01 13:26
Zelf heb ik ook een arsenaal aan lenzen, flitsers ed.. en waar mee maak ik foto's?

Canon G11 ;-)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• witeken
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15-09-2016

witeken

nieuwsgierig

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• Ivo NL
Voor degenen die zeggen dat een X10 geen zakformaat is, dat is 'ie wel. In al mijn broekzakken (broekmaat 34) past 'ie en ook in de binnenzak van m'n jas (L).

Android 8-)

• Lowizi
De keuze gemaakt :) ben er super blij mee, wat een mooi toestel is de X10.
Thx voor alle reacties en advies!

http://postimage.org/image/4734no6wx/

Steam ID

• oldsmelly
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16-01 15:17
RX100 is op dit moment de enige echt kleine cam waarbij je (bijna) geen concessies doet aan de kwaliteit van de opname !!

MuziekLiefhebbert

• Thorgrem
quote:
oldsmelly schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 11:16:
RX100 is op dit moment de enige echt kleine cam waarbij je (bijna) geen concessies doet aan de kwaliteit van de opname !!
Leuke marketingpraat. Maar dat ligt maar net aan de omstandigheden. Op een mooie dag kan je met elke compact prima foto's maken.

• Ivo NL
Gefeliciteerd, ontzettend veel plezier mee! Vind het ook een toptoestel.

Android 8-)

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:42

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De X10 is natuurlijk een hele mooie camera, maar ik vraag me toch nog af waarom je geen MILC/EVIL camera wou hebben? Dat je de optie hebt om lenzen te wisselen wil nog niet zeggen dat je dat perse moet doen. Mij lijkt een NEX-5 of 7 een perfecte optie om een DSLR te vervangen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• djunicron
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 05-01 21:03

djunicron

*click-swoosh-thud*

quote:
zonoskar schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:13:
De X10 is natuurlijk een hele mooie camera, maar ik vraag me toch nog af waarom je geen MILC/EVIL camera wou hebben? Dat je de optie hebt om lenzen te wisselen wil nog niet zeggen dat je dat perse moet doen. Mij lijkt een NEX-5 of 7 een perfecte optie om een DSLR te vervangen.
Zeker gezien je er oude primes op kan zetten met converter... Een 17, 35 of 50mm lichtsterke legacy prime erbij voor slechte lichtomstandigheden (of voor de mooi) en een standaard walk-around moderne lens erbij en je bent klaar lijkt mij zo.

Maar goed, dat is mijn ding misschien niet voor iedereen een juiste optie. Persoonlijk heb ik met een goede strap of (onopvallende) tas niet zo'n probleem met een DSLR setup van een KG of net iets meer. Inderdaad, op reis met een DSLR en 3KG glas, statief en 3 flashes is wat overdreven... Maar bij kleine uitstapjes is een DSLR met één lens toch ook niet zo'n probleem?

Maar goed, misschien dat ik daar over een paar jaar zelf ook anders over denk...

djunicron wijzigde deze reactie 09-08-2012 16:19 (3%)

• lateef
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 23:49
quote:
djunicron schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 16:19:
[...]
Maar goed, dat is mijn ding misschien niet voor iedereen een juiste optie.
zou je denken? :X
quote:
lowizi schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 23:35:
Geen systeemcamera, want het kopen en meenemen van losse lenzen doe ik toch niet.

Voor topicstarter, de suggestie voor een ILC met maar één lens vind ik geen slechte. Die compact camera's waarbij je difragma, sluitertijd, etc. handmatig in kunt stellen, klinken heel leuk, maar wanneer je door je diafragma te veranderen invloed op je beeld wilt hebben, heb je echt een grotere sensor nodig.

Een m4/3's camera met (pancake) prime of standaardzoom is een redelijk compact pakketje en je bent niet verplicht om die lens te wisselen. Wanneer je een wat groter (tele)bereik wilt, dan wordt het pakket wel als snel een stuk groter.

Van Sony ben ik zelf niet zo'n fan, die lijken niet in staat te zijn om compacte lenzen te ontwerpen, blijf je met een groot pakket zitten.

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:02

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
lateef schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 18:51:
[...]
Een m4/3's camera met (pancake) prime of standaardzoom is een redelijk compact pakketje en je bent niet verplicht om die lens te wisselen. Wanneer je een wat groter (tele)bereik wilt, dan wordt het pakket wel als snel een stuk groter.
ja, ik heb om die reden ook de gf3+14mm gekocht. goede beeldkwaliteit.en een formaat niet veel groter dan mijn tz10.Van 12x zoom naar 0x zoom, en met landschaps/binnnenfotografie is het tot heden prima gegaan.
voor groot zoombereik heb je helaas meteen een dikke toeter aan je camera :-(

maar goed ts wil geen systeemcamera en ook compacts worden steeds beter.
de tz25 en tz30 zijn door Nomad als zijn faforiet beschreven:
quote:
Nomad schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 17:23:
De panasonic TZ-25 en TZ-30 zou ik even naar kijken. Lensje die er op zit is behoorlijk goed en de panasonic filmt ook met mooi rustig beeld (en uiteraard full-hd).
Mooi compact die pana's, maar toch 16 / 20x optische zoom en manual controls mocht je dat willen.

Die 25 en 30 camera's zijn mijn persoonlijke favorieten in die prijsklasse.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Thorgrem
Je zou nog de 14-42 x-zoom kunnen bekijken. Toch een beetje zombereik zonder dat het echt groter is dan de 14mm.
Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*