Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 19:16
Hallo,

Met enig schaamrood op mijn kaken wil ik het volgende voorleggen.

Ik heb een Asus K53Z-SX125V. Dit is een fijn notebook. Echter, omdat er geen Bluetooth inzit, terwijl de leverancier dit wel vermeldde heb ik van deze een USB BT Dongle gekregen, maar ik ben hier niet zo heel erg happy mee. Het is toch wel een 'puistje'.

Nu heb ik mijn zinnen gezet op een Intel Centrino Advanced-N 6230 of een 6235 om én zodoende de K53Z intern van Bluetooth te voorzien én gelijktijdig de netwerkprestaties een flinke boost te geven.

Om de 'boel eens te gaan verkennen' heb ik eens de K53Z willen openen om te zien wat voor een draadloos netwerkkaartje hier nu inzit. Ik heb in mijn leven al menig computer geopend, getweaked en gebouwd, maar nu heb ik toch wel een probleempje. Ik krijg de K53Z niet open........... :S

De bodem is voorzien van een klep met daarachter het 2,5" schijfje. Deze heb ik los kunnen krijen en de schijf eruit kunnen krijgen. Ook is de bodem voorzien van een klep om toegang te verkrijgen tot het geheugen compartiment. Van de meerdere how-to's die ik heb gezien lijkt het zo te zijn dat een draadloos netwerkkaartje zich veelal in de buurt bevindt van de geheugenslots. Maar nu juist dit klepje krijg ik niet open. Het schroefje gaat er uiteraard uit. Aan die kant is het klepje ook (ietwat) op te lichten, maar los komt het klepje niet.

Niet voor een gat te vangen heb ik gemeend eens de hele bodemplaat los te schoeven om zodoende toegang tot het interne te krijgen. Maar ook dit lukt mij niet. Althans de schroefjes gaan er wel uit, maar de bodem blijft vast zitten. Ik heb er een nagel tussen gestopt om zo een beginnetje te krijgen, maar dit ging niet.

Wie kan mij op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voordat je verder gaat rommelen, moet je eerst zeker weten dat die centrino kaart wel gaat werken op je AMD CPU. Centrino is een Intel platform dat met elkaar werkt. Er is een gebruiker hier eerder geweest die een Centrino wifi kaart had ingebouwd maar kreeg 'm niet aan de praat. Z'n CPU is een AMD, iets wat dus tegen je kan werken. Ga dus eerst zorgen dat je een kaartje aan kan schaffen die zeker weten werkt. Je hebt namelijk ook broadcom wifi kaartjes met bluetooth geloof ik.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Dat heb ik mij niet beseft. Maar begrijpen doe ik het ook niet. In hoeverre zou een wifi-kaartje van de 'concurrent' het niet moeten doen in combinatie met een AMD? Een AMD Radeon grafische kaart functioneert toch ook in een Intel PC? Kun je hier meer uitleg over geven?

Als ik het goed heb gezien staan in de Pricewatch geen Broadcom wifi-kaartjes. Wel jammer...

Edit: Ik heb zojuist even gegoogled op 'Intel Centrino i.c.m. AMD CPU'. Ik kwam hier o.a. uit op een site waar een Dell Inspiron M101z netbook met een AMD AthlonTM II Neo Single Core processor kan worden uitgerust met diverse Intel Centrino Advanced-N wifi-kaartjes. Ik heb deze site verder niet gechecked, maar het lijkt er toch wel op dat het kan.

[ Voor 35% gewijzigd door RicoK op 01-08-2012 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Qua aansluiting zal het gaan ja. Intel heeft het Centrino platform gemaakt als 'merk' voor energiezuinig. Dit houdt in dat het hele platform hier op afgestemd is. Het kan dus zo zijn dat een gedeelte van de wifi kaart door de CPU wordt geregeld, waardoor je dus met een non-Centrino CPU geen wifi hebt.

Let wel, ik weet niet zeker of het ook zo werkt. Dit is hoe ik denk dat het werkt. Ik kan hierboven de plank volledig misslaan.

Even snel googlen dan maar... Geen resultaat of 't gaat werken of niet. Wel wat ehow.com pagina's die uitleggen wat het Centrino platform is, maar daar wordt je ook niet al te wijzer van of 't nou gaat werken of niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 17:01

thof

FP ProMod
Ik heb zelf de Asus N73SV met een Centrino, maar wel met een Intel CPU.

Als ik mij niet vergis, is het openen van de K53 hetzelfde als bij de N53 en de N73. Tenminste de eerste stappen, waar precies het wifi-kaartje zich bevindt is maar even de vraag. Boven je toetsenbord zitten een paar kleine lipjes, vijf stuks bij mij. Deze kun je indrukken met een (bank-) pasje of met een platte schroevendraaier. Het toetsenbord komt dan vanzelf omhoog, deze kun je voorzichtig verder op tillen maar pas wel op voor het lintkabeltje van het toetsenbord. Vervolgens worden er schroeven zichtbaar waarmee de onderkant los komt :) Daarna is het zoeken naar je WiFi kaartje.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Aah, dank je, i.p.v. van onderen naar boven te werken, zoals ik meende te doen moet je werken van boven naar beneden. Ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-08 23:08
En het komt ook nog wel eens voor dat de laatste schroef onder een sticker zit i.v.m. controleren of er garantie op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Als ik mij niet vergis moet je een Intel chipset hebben willen die centrino-modules werken, de CPU zou 'eigenlijk' niet uit hoeven maken maar aangezien je een Intel chipset moet hebben zal dit altijd icm met een Intel CPU zijn. Het is ook blijkbaar afhankelijk van welke Intel CPU je hebt om gebruik te kunnen maken van bepaalde types... op de engelstalige wikipagina staat een mooi overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Dank.

Dat is een helder overzicht.

Dan nu de vervolg-/hamvraag. Ik zou dus mijn K53Z van interne bluetooth willen voorzien. Welke van de andere fabrikanten heeft of hebben een wifi-kaartje met een ingebouwde bluetooth mogelijkheid? En als ik dan toch bezig ben dan gelijk een kaartje met verbeterde wifi prestaties. Nu heb ik een Atheros AR9485. Een 1-stream kaartje zonder bluetooth. Zijn überhaupt de kaartjes van de andere merken wel ' los' voor gebruikers verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of het echt een kwestie is van Intel chipset vereist weet ik niet, maar ik heb met mijn Acer Aspire One 522 (AMD C-50 APU) verschillende Intel miniPCI-modules geprobeerd (5300, 6230, 6300) en geeneen wilde werken. Alledrie werkten ze wel probleemloos in m'n HP werklaptop met Intel G35 chipset.

Wat ook kan zijn is BIOS-restricties op miniPCI. In de VS eist ( :X ) de FCC dat laptopfabrikanten ervoor zorgen dat enkel in combinatie met het laptop gecertifieerde kaarten in laptops kunnen werken. Uiteraard gaan laptopfabrikanten niet duizenden kaarten testen, dus het wordt een whitelist-systeem met een verdomd kort whitelist. Diezelfde fabrikanten hebben er geen enkel belang bij om buiten de VS die restricties weg te laten dus dat doen ze niet.

Als je diep in OH gaat zoeken kom je tutorials tegen van hoe een BIOS te hacken om die whitelist uit te breiden met een andere kaart. Dat is wel het betere hack-werk en je riskeert je BIOS zodanig te verneuken dat je laptop niet meer kan booten. Nu zijn we hier Tweakers enzo, maar ik kan me voorstellen dat je daar niet gelijk mee aan de slag gaat. Ik heb het ook alleen maar een keer gedaan met een laptop die ik bij het grofvuil gevonden had. Ging nog goed ook ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1