Advies homeserver (~ €500)

Pagina: 1
Acties:

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01-2025
Beste Tweakers,

In de afgelopen maanden heb ik wat zitten spelen met het idee om een homeservertje in gang te steken dat zou dienen als download-, file- en gitserver. Van deze data zal ook regelmatig een backup genomen worden om er zeker van te zijn dat ik niets "perongeluk" verlies.

In eerste instantie ging ik hiervoor mijn oude desktop gebruiken, een Intel C2D E6600 op een Asus P5K bordje, een nVidia GeForce 8600GTS met een 500 watt voeding in een Antec Sonata III kast. Op zich wat overkill maar goed. Nu blijkt echter dat dit moederbord wat last heeft van slijtage: bij hoge trafiek valt de internet verbinding weg met alle ellende van dien. (Ik loop hier nu nog te sukkelen om mijn data over te zetten)

Dus, na wat wikken en wegen stelde ik de volgende config samen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-Q25B€ 102,90€ 102,90
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 181,-€ 181,-
1Antec VP350P€ 30,84€ 30,84
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 27,-€ 27,-
1Asus P8H77-I€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,69

Misschien dat er nog een schijf van 2TB bij komt maar dat is nog niet zeker.

Het liefst wil ik de gebruikte componenten zo nauw mogelijk laten aansluiten op het gebruik, kwestie dat ik alles zo een beetje optimaal benut. Er mag echter wel een beetje ruimte zijn voor de toekomst, dus vandaar de i5 CPU ipv een simpele i3. Verder wil ik deze PC zo zuinig mogelijk maken, 60 watt idle lijkt me doenbaar?

Nu, mijn vraag aan jullie: ben ik mischien niet beter af met een Intel moederbordje? (pricewatch: Intel DH77DF) Ik heb namelijk onlangs gelezen dat deze iets betrouwbaarder zijn en bovendien zuiniger in gebruik. Enig nadeel dat ik zo meteen zie is dat dit moederbord maar beschikt over vier SATA poorten terwijl het moederbord van Asus hierboven beschikt over 6 van zulke poorten.

Verder twijfel ik een beetje of een homeserver niet wat overkill is voor de dingen die ik er mee wens te doen. Het klinkt allemaal namelijk nogal simpel, beetje files beschikbaar maken op het netwerk enzo :9

Anyway, wat denken jullie erover? Tips, suggesties?

Alvast bedankt!

• Pyr0wl
Goed, ik heb al een paar knopen doorgehakt maar ik blijf echter een beetje twijfelen over welke behuizing het meest geschikt zou zijn. Over de Lian Li ben ik al meer dan eens negatieve reviews tegen gekomen met voornamelijk kritiek naar de bouwkwaliteit toe.

Kan iemand mij misschien helpen in deze zoektocht? Ik ben op zoek naar een stille case met een degelijke airflow. Naar formfactor moet op het moment niet gekeken worden, van het moederbord dat ik op het oog heb zijn naast mini-ITX ook een µATX en ATX versie beschikbaar.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Zijn misschien de Fractal design cases iets? De Tweakers review over de R4 is redelijk lovend en ik heb zelf de R3 hier staan waar ik redelijk over te spreken ben, zeker de prijs gezien.

Zelf heb ik een servertje thuis staan met exact hetzelfde doel zeg maar, beetje data rondpompen en wat simpele dingetjes serveren vanuit thuis (http, svn, soms ook XBMC met de tv eraan). Wat ik je mee kan geven is dat je in de toekomst als je extra opslag nodig gaat hebben vooral veel sata poortjes nodig gaat hebben. Kijk dus even of je eventueel genoeg bij kan steken op PCI(-E) sloten (is wel prijzig) of dat je moederboard gewoon veel SATA aansluitingen heeft.

Wat betreft i3/i5, die keuze moet je zelf maken, maar als je ook denkt hem in de toekomst voornamelijk voor opslag en data distributie te blijven gebruiken ga je die i5 niet nodig hebben waarschijnlijk.
Mijn server heeft toevallig op campzone gestaan en daar als muziek server gediend voor onze tent met tunez erop, dus klein beetje http requests van 20 man en regelmatig 100MB/s upload naar het veld toe. Dit heeft met software raid 5 voor de volgende load gezorgt op mijn i3 (voor het witte vlak is campzone en daarna is het thuis. Daar staat hij al helemaal uit z'n neus te vreten):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3PaWV.png

Die piek van 60% daar is een upload van DC geweest zo te zien. Een i3 is ook een goede keuze aangezien zo'n fileserver toch vaak niets staat te doen. En als je er geen zware grafische dingen op gaat doen kan je er ook nog voor kiezen om een i3 of i5 met intergrated graphics te pakken. DIe kunnen met hardware decoding nog wel netjes films afspelen maar dan houd het wel op. Scheelt wel weer op het energieverbruik.

En mijn server trekt met 5 hardeschijven, een i3 op een intel board en UPS ~80W idle.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Het is mooi dat je 500 euro kan uitgeven, maar voor ruim 150 euro minder heb je ook een leuk systeem:
pricewatch: MSI B75MA-P45
pricewatch: Intel Pentium G630T Boxed

Deze server doet bij mij 25.1W met 1HDD draaiend en 1 in standby en Seasonic S12II voeding.

[ Voor 12% gewijzigd door Ploink op 08-08-2012 17:34 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:47

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ook al gekeken naar een HP microserver? Leuk klein doosje, alleen iets minder krachtig (en misschien iets degelijkere componenten voor een always on server?).

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb zelf een G530. Dat ding draait een MySQL server, een NFS server, een HTTP server, een DLNA server. Dat allemaal met de vingers in de neus. Ik weet niet wat je intenties zijn met die fileserver, maar zelfs een i3 lijkt me overkill voor een gewone fileserver. Een i5 al helemaal.

[ Voor 27% gewijzigd door Borromini op 08-08-2012 18:06 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Fjerpje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-04 00:48
Mocht je er iets aan hebben. Dit is wat ik gebruik:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630 Boxed€ 52,90€ 52,90
2Western Digital Green WD10EADS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 16,95€ 16,95
1Cooler Master Elite 361€ 27,90€ 27,90
1be quiet! Efficient F1 350W€ 54,20€ 54,20
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,45€ 21,45
1Asrock Z77 Pro4-M€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 258,35

Schijven staan in raid 1 en maak 2 keer per dag shadow copies en 1 keer per dag full off site backup. Ik heb er tevens nog een 800 VA UPS achter hangen welke de server alleen zo'n 40 min actief houd bij stroom uitval en daarna netjes afsluit. Server is verder zeer energie zuinig/efficient door de 80 plus Gold voeding en ook door de ECO green HDD's van Western Digital en tevens erg stil. Dit is een erg sterk bakkie voor wat hij moet doen maar wilde er zelf zeker van zijn dat deze 4 jaar blijft draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door Fjerpje op 08-08-2012 18:27 ]

• Pyr0wl
Aan de hand van de tips hier heb ik opnieuw een wenslijstje samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620T€ 69,90€ 69,90
1Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 143,80€ 143,80
1Corsair XMS3 CMX4GX3M2B1600C9€ 26,45€ 26,45
1Intel DH77KC€ 106,95€ 106,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,30

De i5 CPU heb ik laten vallen. Deze had ik initieel gekozen omdat ik misschien later VM's wou draaien om webapplicaties te testen maar dat kan ik misschien even goed binnen een VM op de laptop, deze is daar toch krachtig genoeg voor.

Een behuizing heb ik echter nog niet gekozen. De Fractal Design R4 staat me wel aan maar bij Azerty duurt het 10+ dagen eer ze 'm terug in huis hebben. Eens zoeken achter wat reviews van de Fractal Design R3! Of is de Corsair Obsidian 550D misschien iets? Bij die laatste heb ik echter wel het gevoel dat dit een beetje overkill is, wel future-proof maar toch..

• Ploink
Pyr0wl schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 20:10:
Nu, mijn vraag aan jullie: ben ik mischien niet beter af met een Intel moederbordje? (pricewatch: Intel DH77DF) Ik heb namelijk onlangs gelezen dat deze iets betrouwbaarder zijn en bovendien zuiniger in gebruik.
Voor de Z77 chipset scoren de MSI boardjes heel goed qua energie verbruik, beter nog dan intel.
http://hothardware.com/Re...S-Gigabyte-Intel/?page=12

De MSI B75MA-P45 heeft weliswaar een B75 chipset, die eenvoudiger is dan de Z77, maar met 6 sata aansluitingen (1x sata 3) ruim voldoende voor een thuisserver. Als ik het bordje zo bekijk dan zie ik dezefde kwaliteit onderdelen als op het Z77 bord, dus ik denk dat dit bordje minstens even zuinig is. Er zitten wel minder spanningsregelaars op voor de CPU, dus hij is minder geschikt voor een hoge TDP en overklokken, maar dat heb je toch niet nodig.
De chipset heeft een heel klein heatsinkje en wordt desondanks nauwelijks warm, een mooi en zuinig server bordje imho en dat voor slechts 60 euro!

Waarom kies je voor de 620T en niet de 630T? Die laatste is net ietsje sneller en ook net ietsje goedkoper, voor de rest exact hetzelfde.

[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 08-08-2012 21:11 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:18
Pyr0wl schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:27:
Aan de hand van de tips hier heb ik opnieuw een wenslijstje samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620T€ 69,90€ 69,90
1Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 143,80€ 143,80
1Corsair XMS3 CMX4GX3M2B1600C9€ 26,45€ 26,45
1Intel DH77KC€ 106,95€ 106,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,30

De i5 CPU heb ik laten vallen. Deze had ik initieel gekozen omdat ik misschien later VM's wou draaien om webapplicaties te testen maar dat kan ik misschien even goed binnen een VM op de laptop, deze is daar toch krachtig genoeg voor.

Een behuizing heb ik echter nog niet gekozen. De Fractal Design R4 staat me wel aan maar bij Azerty duurt het 10+ dagen eer ze 'm terug in huis hebben. Eens zoeken achter wat reviews van de Fractal Design R3! Of is de Corsair Obsidian 550D misschien iets? Bij die laatste heb ik echter wel het gevoel dat dit een beetje overkill is, wel future-proof maar toch..
Neem de G620. Meer processorkracht, lagere prijs; zelfde idle verbruik. Tel uit je winst. ;)

Van het geld dat je bespaart zou ik gaan voor 1 8GB geheugen module.

Ik heb zelf de Fractal Design Arc Mini. Een leuk, fijne mATX kast, maar over smaak valt niet te wisten. :)

• Pyr0wl
Ik heb de CPU vervangen door een G630, leek me iets beter dan de de G620(T) en bovendien iets goedkoper dan beide. (En als ze toch rond dezelfde wattage idle'n..).

Qua moederborden heb ik me voornamelijk gebaseerd op chipsets: Z77 voor performance en als je wilt OCen, H77 voor thuis en media en B75 voor business doeleinden. Aangezien ik ergens nog wel van plan was om het geluid van de xbox langs de server te laten gaan (en ook te gebruiken als toestel waar ik muziek naar kan toe streamen dmv airplay) leek een media bordje wel handig maar misschien voldoet het MSI bordje voor deze simpele taken even goed?

Anyway, met dit moederbord + CPU kom ik op een totaal van €335! (excl. behuizing dan wel :P)

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-04 10:21
Ploink schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:05:
[...]

De MSI B75MA-P45 heeft weliswaar een B75 chipset, die eenvoudiger is dan de Z77, maar met 6 sata aansluitingen (1x sata 3) ruim voldoende voor een thuisserver. Als ik het bordje zo bekijk dan zie ik dezefde kwaliteit onderdelen als op het Z77 bord, dus ik denk dat dit bordje minstens even zuinig is. Er zitten wel minder spanningsregelaars op voor de CPU, dus hij is minder geschikt voor een hoge TDP en overklokken, maar dat heb je toch niet nodig.
De chipset heeft een heel klein heatsinkje en wordt desondanks nauwelijks warm, een mooi en zuinig server bordje imho en dat voor slechts 60 euro!
B75 heeft geen RAID ondersteuning, wel iets om mee te nemen als je een goede server wil bouwen (lees: met RAID)

MSI zijn trouwens prima moederborden. Je zou ook nog kunnen kijken naar
pricewatch: Intel DH77EB
pricewatch: MSI H77MA-G43
Beide micro-atx, passen altijd leuk in kasten en wat goedkoper, beide erg zuinig, beide voldoende om media te streamen. Zie voor het verschil tussen de chipsets het altijd nuttige wikipedia. Zoals je ziet is voor een server een H77 meer dan voldoende en zijn de mogelijkheden van Z77 niet nodig ;)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Software RAID is te verkiezen boven FakeRAID. Die RAID chips zijn meer een bron van ellende dan wat anders.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Als ik je verhaal zo lees dan verwacht ik je een goede keuze maakt door het laten varen van de i5 + naar H77 over te stappen. Als je niet wilt gaan overclocken dan heeft de Z77 niet zo gek veel zin. Zelf ben ik ook aan het kijken naar een homeserver en ben ook behoorlijk aan het twijfelen. Ik schiet mijn probleem even in deze thread, niet om die van jou te jatten maar ik denk dat het hier nu goed past.

Ik wil een soortgelijke opzet als Pyr0wl, maar daarnaast wil ik de pc in mijn woonkamer gaan zetten en vervolgens gebruiken om media mee af te spelen. Specifiek 1080p video, en in de toekomst, HD audio bitstreams naar mijn receiver. Daarnaast wil ik ook file storage toevoegen (raid) met 4X3TB schijven. Wat denken jullie, heb ik ook genoeg aan de opzet van Pyr0wl of moet ik toch naar een i3/i5 kijken of misschien zelfs wel een i3/i5 met losse videokaart? De BBG van juli 2012 beschrijft een basisgamesysteem, misschien als ik daar een krachtigere processor tegenaan gooi dat ik er dan ben… Argh zoveel keuzes :p Wat denken jullie?

Samenvatting: Ik wil een bak die dient als webserver, storageserver, download/stream bak en media afspeler.

Voor mij wordt de kast trouwens de Fractal Design R4, lekker clean voor naast de kast!

• CdE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:33

CdE

Het wegvallen van de internet verbinding bij de P5K is een bekend probleem, de onboard realtek netwerk controller "begeeft" het na een paar jaar. Heb het zelf bij meerdere borden gehad. Een andere, aparte netwerk controller verhelp het probleem.

• Ploink
Een alles-in-een pc is best lastig. Een media PC wil je in de woonkamer, maar als fileserver is dat niet stil.
Ik heb dat opgelost met DLNA, dus de server weg gepropt in de meterkast en alles streamen naar de TV.
Dit geeft bovendien een beter beeld met sommige content omdat de framerate conversie door de TV gedaan wordt en op het 100Hz paneel is het dan vloeiender. Het heeft me wel veel tijd gekost om alle mencoder opties te tweaken, maar het werkt :)

Mijn oudere Core2Duo deed dit al goed, maar had moeite met transcoding van HD content, vandaar dat ik de upgrade gedaan heb.

• Pyr0wl
Borromini schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:59:
Software RAID is te verkiezen boven FakeRAID. Die RAID chips zijn meer een bron van ellende dan wat anders.
Mogelijk maar afhankelijk van het RAID type zal je CPU het "druk" krijgen om bijv pariteit te berekenen. Afhankelijk van hoeveel data je verzet + hoeveel schijven je in RAID hebt staan zou het wel eens kunnen zijn dat het allemaal een tikkeltje trager gaat werken. Voor een home server zou het echter inderdaad perfect moeten lukken en is een hardware matige RAID het geld en de moeite niet waard.
CdE schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:16:
Het wegvallen van de internet verbinding bij de P5K is een bekend probleem, de onboard realtek netwerk controller "begeeft" het na een paar jaar. Heb het zelf bij meerdere borden gehad. Een andere, aparte netwerk controller verhelp het probleem.
Ik vermoedde al zo iets. De P5K heeft wel meer flaws -___-" Een nieuw netwerk kaartje zou het probleem inderdaad verhelpen maar na vijf a zes jaar trouwe dienst denk ik dat ik wel mag uitkijken naar iets nieuws, iets dat me weer voor 5 jaartjes verder helpt :P Omwille van diezelfde reden denk ik trouwens dat die pentium G630 vroeg of laat te kort zal schieten.. Het is lastig om nummers te plakken op de zaken die je nodig hebt of nodig denkt te hebben in de toekomst.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Pyr0wl schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:35:
[...]

Mogelijk maar afhankelijk van het RAID type zal je CPU het "druk" krijgen om bijv pariteit te berekenen. Afhankelijk van hoeveel data je verzet + hoeveel schijven je in RAID hebt staan zou het wel eens kunnen zijn dat het allemaal een tikkeltje trager gaat werken. Voor een home server zou het echter inderdaad perfect moeten lukken en is een hardware matige RAID het geld en de moeite niet waard.
Ik denk dat jij ervan uit gaat dat FakeRAID wel iets hardwarematigs doet, maar in de praktijk offloadt die net zo goed als software RAID alles naar de CPU.

• Fjerpje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-04 00:48
[...]

[...]

Ik vermoedde al zo iets. De P5K heeft wel meer flaws -___-" Een nieuw netwerk kaartje zou het probleem inderdaad verhelpen maar na vijf a zes jaar trouwe dienst denk ik dat ik wel mag uitkijken naar iets nieuws, iets dat me weer voor 5 jaartjes verder helpt :P Omwille van diezelfde reden denk ik trouwens dat die pentium G630 vroeg of laat te kort zal schieten.. Het is lastig om nummers te plakken op de zaken die je nodig hebt of nodig denkt te hebben in de toekomst.
Als je niet weet hoe of wat voor de toekomst dan pak je gewoon het max haalbare met je budget. Dan zou ik er gewoon een i5 op drukken of of een snelle i3 of misschien zelfs wel een 6 core van AMD voor veelzijdig multitasking. Echter als je wat knaken wil uitsparen dan is zo'n G630 voor een Home server best goed.

Wat je ook kan doen, om een keuze te maken, is om op een paar benchmark vergelijkingssites te kijken naar de CPU's welke het beste presteren en zonodig even hier en daar wat reviews van de CPU's op de kop te tikken. Wat hier nogal vaak geschreeuwd word is www.anandtech.com en ook http://www.cpubenchmark.net/
geeft een indicatie over de MAX haalbare performance. (in ideale softwarematige omstandigheden)

[ Voor 13% gewijzigd door Fjerpje op 09-08-2012 00:51 ]

• Ploink
CdE schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:16:
Toevallig is mijn oude server een P5VD2-VM en die had precies hetzelfde euvel. De NIC gaf het ineens spontaan op. Nieuwe NIC toegevoegd en de onboard uitgezet in BIOS. Als je de oude NIC niet uitschakelt kan het problemen geven met de driver die hem wel ziet, maar blijft hangen omdat ie stuk is.

Toen ook nog 9 condensatoren vervangen die bol stonden en random crashes veroorzaakten en onlangs vond ik het wel genoeg geweest en heb ik dus een nieuwe gebouwd. Een MSI dus, want ASUS daar ben ik klaar mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Ploink op 09-08-2012 10:24 ]

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
[...]

Ik denk dat je je hier heel erg in vergist. Ik heb zojuist in verre van ideale omstandigheden even een snelle benchmark op mijn software raid5 array gedaan.
code:
1
2
3
4
skip@sleepserver:/media/Storage$ dd bs=1M count=4048 if=/dev/zero of=test
4048+0 records in
4048+0 records out
4244635648 bytes (4.2 GB) copied, 38.4889 s, 110 MB/s

Dit is echter op een 100% volle array (5gb van de 5,5tb vrij) met samsung ecogreen 5400 toeren schijfjes, dus er zullen een hoop rewrites in zitten (read, read checksum, recalculate checksum, write data, write parity). Dit zorgte echter voor 20% piek belasting op mijn i3 (als ik het md0_raid5 proces en de flush processen mee reken) , niet echt noemenswaardig te noemen zeg maar. Sterker nog, het gemiddelde daarvan was normaal 10%, die 20% was echt een piek.

Als je je echt druk gaat maken om het CPU verbruik moet je gewoon een fatsoenlijke raid kaart aanschaffen die daadwerkelijk zijn berekeningen zelf gaat doen, iets wat fakeraid op een moederboard niet zal doen.

• Pyr0wl
Dat valt zo te zien goed mee? Ik had eerlijk gezegd "erger" verwacht. Maar goed, dankzij de info die ik in deze thread heb opgedaan ivm RAID heb ik me wat beter ingelezen! Nice.

Ik denk wel dat ik hier niet meteen zo'n RAID setup zal fixen, aangezien ik daar niet bepaald een degelijke setup aan schijven voor heb :P

Trouwens, in verband met de home server. Zou de Corsair Obsidian 550D nu iets zijn? De Tweakers review was vrij lovend (enkel de Fractal Design R4 doet het beter).
Pagina: 1