Toon posts:

8800 GT bottleneck PC?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik lees vaker het tweakers forum maar heb nog nooit eerder gepost. Nu is het daar echter tijd voor want ik zit met het volgende probleem. Mijn systeem heeft de volgende specs (rechtstreeks van dxdiag gehaald):

Vostro 400
Intel Core 2 Quad CPU Q6600 @2.4GHz
3070MB RAM
NVidia Geforce 8800 GT

Meer weet ik er niet van want ik ben een complete leek wat PC's betreft. Deze PC heb ik kant en klaar gekocht van dell in, ik geloof, mei 2008 dus al een oud beestje.

Ik begin daar nu de gevolgen een beetje van te merken. Speel grafische licht spellen maar de laatste tijd zijn daar diablo 3 en binnenkort ook guild wars 2 op te vinden. Deze kan ik momenteel op lage settings prima spelen maar als ik het spel op hogere settings zet loopt het spel vast, krijg ik een foutmelding dat er een driver is vastgelopen (weet de foutmelding zo niet maar kan hem forceren als dat nodig is) en moet ik de PC opnieuw opstarten.

Ik heb hier en daar gelezen dat dat kan komen omdat de pc te warm wordt tijdens het spelen. Ik heb daarom de PC schoongemaakt (voor zover ik dat aandurfde) en gekeken of dat hielp voor de temperatuur. Nu moet ik zeggen dat de temp in mijn pc al zolang ik metingen heb gedaan altijd hoog is geweest (80+ graden), maar zit nu zelfs tegen de volgende temperaturen aan te kijken (in rust):

GPU: 85
Temp1: 85
CPU: 77

Tijdens het gamen komen de temperaturen nog een graad of 10 hoger.

Nu heb ik ook gelezen dat de 8800GT's wel eens kapot willen gaan en dat dat misschien de reden van het crashen van de game zou kunnen zijn.

Na al deze verwarrende informatie te hebben gegeven over mijn PC is mijn vraag de volgende:

1. Denken jullie dat de game crashed door hoge temp, kapotte kaart of is er een andere reden (driver die ermee kapt)

2. Hoe goed is mijn grafisch kaart eigenlijk? Als ik namelijk op benchmark.net kijk zie ik dat mijn kaart heel aardig mee komt en dat ik deze games toch wel op hogere settings zou moeten kunnen spelen maar dat gaat dus niet omdat mijn PC vast loopt. Komt dat dan omdat mijn kaart toch de bottleneck is of zou ik met een simpele upgrade van bijvoorbeeld meer RAM geheugen een stuk verder kunnen komen?

Alvast bedankt voor de hulp en mijn excuses als er niet zo'n goed te volgen, vloeiend verhaal uit is gekomen ;)

• dolbymaster
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-04 22:07
nou voor zover ik weet is kan je 8800gt nog wel mee meschien kan hij niet alles meer op high aan maar spelen doen ze wel heb er zelf namelijk 2 in sli gehad ;). en als ik je een tip mag geven maak of laat je pc eens grondig schoon maken die temperaturen zijn echt niet goed voor je componenten ;) als je systeem weer eens geheel op gefrist is zul je een stuk lagere temperaturen krijgen waar door je systeem een stuk beter zal draaien ;)

Mvg,

Quentin

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik ook aan zitten denken maar ik weet niet zo goed bij wie ik daarvoor terecht kan. Ook ben ik bang dat degene (shop of individu) die dat zou doen er nogal een berg geld voor zou kunnen vragen en dat heb ik er denk ik niet voor over. Aan wat voor kosten moet ik denken als ik hem echt goed zou willen laten reinigen en waar kan ik daarvoor terecht?

Maar de hamvraag is natuurlijk, helpt dat mijn pc om games op hogere settings te spelen of knalt ie hem er nog steeds uit dan.

(Woon in Nijmegen trouwens, voor eventuele adressen ofzo)

• luxzenburcht
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 15:57
Ga bijvoorbeeld naar een mycom winkel, zij kunnen uiteraard tegen vergoeding je pc schoonmaken.

http://www.mycom.nl/Services.aspx#preventief

edit adres :

Adres
Van der Brugghenstraat 8
6511SL Nijmegen

[ Voor 19% gewijzigd door luxzenburcht op 01-08-2012 21:03 ]

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Inderdaad, een lokale pc-boer doet dit ook wel voor 1-2 tientjes meestal. Ook kan je zelf de compressor erop zetten en al het stof wegblazen, zorg er dan wel voor dat je de fannetjes vast houdt. Verder kan je het aangekoekte stof met een kwastje weghalen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou dat is een beetje het probleem met het schoonmaken. Ik heb wel een beetje zitten stofzuigen enzo (compressor heb ik niet) maar je moet ook altijd dat koelingsblok schoonmaken en daar zit een fan voor die ik er dan weer af zou moeten schroeven maar dat durf ik allemaal niet want er zitten ook weer springveertjes in die schroeven en weet ik het wat :P. Maar anders dan dat is ie redelijk stofvrij. Geen stof op de videokaart, geen stof op de printplaten en geen stof in de koelingsblokken waar ik goed bij kon.

Maar goed, dat schoonmaken dat is nu dus een optie.

Vraag is alleen gaat dat mijn problemen oplossen of is mijn 8800GT kapot aan het gaan? En is mijn kaart de bottleneck voor mijn pc?

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-05 17:10
Simpel busje met perslucht doet het ook.
Meeste electonika boeren verkopen dit, stofzuiger blijft op ESD vlak tricky.

8800GT zou het nog redelijk moeten doen met een titel als Diablo III tenzij je op/boven 1900*1080 gaat zitten.
Het klopt dat dat de G80/G92 een probleem heeft Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten
De symptonen die jij hebt lijken meer op een driver issue of een oververhtting probleem en je bent niet de enige volgens een snelle google search!

Wat zijn je opties voor een snellere GPU?
Vostro 400 heeft normaal een 350 Watt Power supply en deze zijn vaak niet van top kwaliteit, dit limiteerd je. Een AMD HD6850 zou een hele goede boost zijn en dit zou moeten werken met jou setup.
Kijk eens op Tweakers Vraag en Aanbod.

CPU
Een Q6600 is en blijft gewoon een heerlijke CPU en jammer dat een systeem builder als Dell geen OC functies in de BIOS heeft. De meesten Q6600's doen 3GHz en het lijkt erop dat de Pin-Mod werkt, niet aan beginnen als je er geen vertrouwen in hebt ;)
http://alumar.hubpages.co...from-your-Quad-Core-Q6600
Maar op standaard 2.4GHz kan je er nog steeds lekker mee gamen.

Wat te doen?
Update je Dell BIOS, update je nVidia drivers, maak je set eens goed schoon & overweeg een upgrade naar Windows7 indien je nog op XP zit.
Je kan later altijd nog de videokaart (GPU) vervangen en deze eventueel naar een nieuwer systeem verhuizen.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Volgens mij kan je met een Q6600 stock nog een GTX 470 aan of iets in die richting.....
maar die 8800 GT zal wel kapoet zijn, denk ik.

En schoonmaken moet je sowieso minimaal 1x per jaar doen

[ Voor 38% gewijzigd door A87 op 01-08-2012 22:52 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Zijn die temps niet vrij normaal voor deze kaart?

Ik heb een 8800 GTS 320mb maar die wordt volgens mij ook ongeveer zo warm.

• Zanac-ex
A87 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 22:51:
Volgens mij kan je met een Q6600 stock nog een GTX 470 aan of iets in die richting.....
350 Watt Power supply

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-03 08:42

deraco96

Altijd.

Ik heb zelf een Q6600 en Battlefield 3 draait 'ie prima in combinatie met een 5850. De meeste andere spellen zijn minder CPU-intensief, dus met een goedkope videokaart kom je er wel. Misschien kan je ook nog upgraden naar 4 GB, even kijken of je er nog RAM bij kan plaatsen (1GB latjes zijn niet zo duur).

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Verwijderd

Topicstarter
Erg bedankt voor de hulp!!

Momenteel ben ik op mijn werk maar ik zal thuis even rond gaan kijken naar mijn opties. Die voeding, daar is niks meer aan te doen? Of vervang je een voeding door de nieuwe kaart er in te gooien die jij voorstelt Zanec-ex? (Remember, computer leek hier :P) Ik heb nog nooit iets geklocked en ben eigenlijk niet van plan daarmee te beginnen (durf dat niet aan, veel te bang dat ik iets mol).
Goed om te horen dat mijn CPU nog wel even mee kan. Het voorstel voor extra geheugen kan ik ook nog wel even naar kijken. Zit momenteel 2x1 en 2x0.5 in geloof ik dus zou twee keer 1 kunnen aanschaffen en ipv de halfjes toevoegen.
En dan maar eens kijken hoeveel geld daarvoor nodig gaat zijn.

Probleem is namelijk dat ik graag voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten in deze en is een vraag die weer bij me is opgekomen de volgende. Als ik alles opknap zoals is voorgesteld (hoop dit voor tussen 50 en 100 euro te kunnen doen?) kan mijn PC dan nog makkelijk een jaar of wat vooruit (er van uitgaande dat ik weinig intensieve games blijf spelen) of is het na korte tijd dan toch echt bekeken?

Want als het relatief duur lijkt te zijn en ik er niet lang mee vooruit kan, zit ik te denken om weer een heel nieuw budgetsysteem aan te schaffen ^^, maar dat wil ik liever nog niet dus vandaar dat ik op deze manier de leeftijd van mijn pc wat zou kunnen verhogen.

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07-2025

knightofn1

Don't say that word

Zou het niet gewoon aan het aan het aantal videogeheugen kunnen liggen, aangezien je bij hogere settings meer geheugen gebruikt kan het zijn dat je aan 320MB of 512MB niet genoeg hebt.

of denk ik nu te simpel ? ;) Nu weet ik dat sommige spellen dit wel kunnen detecteren, maar ik ben toch in het verleden regelmatig uit spellen geklapt vanwege dit euvel.

anyway mocht je videokaart echt overleden zijn, kan je altijd nog goedkoop tweedehands een nieuwere generatie nvidia of amd kaart kopen. samen met het geheugen zal dat nog steeds onder de 100 euro te doen zijn als de voeding nog in prima staat is tenminste.

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-05 21:10

Nemesizz

Untouchable

knightofn1 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:11:
Zou het niet gewoon aan het aan het aantal videogeheugen kunnen liggen, aangezien je bij hogere settings meer geheugen gebruikt kan het zijn dat je aan 320MB of 512MB niet genoeg hebt.

of denk ik nu te simpel ? ;) Nu weet ik dat sommige spellen dit wel kunnen detecteren, maar ik ben toch in het verleden regelmatig uit spellen geklapt vanwege dit euvel.
Mijn "ervaring" (heb het zelden gehad) met weinig memory is dat dingen gewoon traag gaan, of textures verdwijnen of niet snel genoeg worden geladen (je ziet het 3d model wel, maar dan wit zonder textures).
Bij mij is nog nooit een applicatie gecrashed vanwege te weinig videogeheugen.

Als ik de foto's kijk op Google, is een Vostro 400 een kleine kast, met waarschijnlijk geen front intake fan en dus brakke airflow (zoals zo vaak bij OEM PC's).
Ik vermoed dan ook, wanneer je de settings omhoog zet, dat de kaart meer werk moet doen en dus te warm word en vervolgens crashed.

Overigens kunnen (video)driver crashes ook komen door defect RAM (je gewone geheugen, niet je videogeheugen). Eventueel kun je misschien Memtest een paar uurtjes laten draaien.

PC uitstofzuigen is overigens niet handig, de mond van de stofzuiger word statisch geladen en kan zo je PC onderdelen om zeep helpen. Beter is een compressor of perslucht en dan de fans stilhouden (stokje ertussen, zodat ze niet kunnen draaien).

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Ik heb altijd gewoon die mond er tegen gehouden we zitten onderhand ook in 2012... zelfde geldt voor de stofzuigers met die statische electrische tijd de boel om zeep helpen is niet altijd waar.
Ik knal hem gewoon over een GTX 580 of een i5 moederbord.

beter eerst ff handen over de kachel heen

[ Voor 123% gewijzigd door A87 op 02-08-2012 11:06 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07-2025

knightofn1

Don't say that word

het is dan ook een risico dat je neemt. Dat het niet altijd gebeurd, tja ...

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

• Zanac-ex
Vostro 400 Owner's Manual

Je kan met de standaard 350 Watt voeding tot en met een AMD HD6850 of HD7770 gebruiken, wil je een snellere kaart dan moet je de voeding vervangen.
Volgens de handleiding zit er een standaard ATX voeding in,

Persoonlijk zou ik gewoon de huidige voeding houden en de goedkoopste HD6850 of HD7770 erin zetten.
pricewatch: Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE
pricewatch: Sapphire HD 7770 GHz Edition 1GB GDDR5
De HD7770 verbruikt minder stroom en de prestaties liggen op hetzelfde niveau.

Wel Windows7 instaleren!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Omdat ik jullie niet wilde onthouden wat er nu precies is gebeurt even een updateje. Eigenlijk is ie maar heel saai. :P

Ik heb een busje perslucht gehaald, grafische kaart er uit getrokken, alles goed ontstoft en weer in elkaar gezet. Het resultaat:

Temp in rust:

GPU: 73C
CPU: 65C

Temp met diablo 3 aan op hoogste settings

GPU: 84C
CPU: 75C

Hier ben ik momenteel heel blij mee. Mocht uiteindelijk toch iets mis gaan dan weet ik in ieder geval dat ik bij jullie terecht kan :D.

Heel erg bedankt voor alle hulp en hopelijk niet tot snel :P

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-04 10:34

H.Boss

Hugo Boss

Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 20:56:
Hallo iedereen,

Omdat ik jullie niet wilde onthouden wat er nu precies is gebeurt even een updateje. Eigenlijk is ie maar heel saai. :P

Ik heb een busje perslucht gehaald, grafische kaart er uit getrokken, alles goed ontstoft en weer in elkaar gezet. Het resultaat:

Temp in rust:

GPU: 73C
CPU: 65C

Temp met diablo 3 aan op hoogste settings

GPU: 84C
CPU: 75C

Hier ben ik momenteel heel blij mee. Mocht uiteindelijk toch iets mis gaan dan weet ik in ieder geval dat ik bij jullie terecht kan :D.

Heel erg bedankt voor alle hulp en hopelijk niet tot snel :P
Wat bedoel je met "Temp in rust"? Idle stand? Dus als de CPU & GPU niks aan het doen zijn?

Want als dat zo is dan is het erg hoog.

En ook als ze bezig zijn is het vrij hoog. De GPU nog niet zo erg, maar je CPU 75 graden is wel erg hoog.

Je CPU is verder prima. Je zou eventueel alleen een HD7750 of HD7770 kunnen aanschaffen en dan kan je weer even vooruit.

[ Voor 6% gewijzigd door H.Boss op 03-08-2012 21:16 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• w4v3g0d
  • Laatst online: 14-04 23:10
voor die tijd is je PC perfect op elkaar afgestemd (komt uit 2007/2008 schat ik ) dus die vormt geen bottleneck.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de temperaturen van Speedfan gehaald, bleek niet betrouwbaar dus heb ik HWMonitor gebruikt. CPU temp is daar 45-50 graden idle (en ja, dat bedoel ik inderdaad, idle). Dus heb altijd verkeerde temp uitgelezen gok ik :).

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-04 10:34

H.Boss

Hugo Boss

Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 11:25:
Ik heb de temperaturen van Speedfan gehaald, bleek niet betrouwbaar dus heb ik HWMonitor gebruikt. CPU temp is daar 45-50 graden idle (en ja, dat bedoel ik inderdaad, idle). Dus heb altijd verkeerde temp uitgelezen gok ik :).
Hoeveel is je temp van je CPU als die aan het werk is?

Heb je er nog de standaard Intel cooler op zitten?

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• deraco96
  • Laatst online: 08-03 08:42

deraco96

Altijd.

hardwarejunk schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 21:14:
voor die tijd is je PC perfect op elkaar afgestemd (komt uit 2007/2008 schat ik ) dus die vormt geen bottleneck.
Wel. Dat iets qua budget gebalanceerd is wil niet zeggen dat het in games precies genoeg 'over heeft'. Ik heb ook een Q6600 en een 5850 werkt er prima mee. Nee hij heeft geen (echte) bottleneck want ja hij gaat er in games behoorlijk op vooruit als hij een nieuwe videokaart koopt. Neemt niet weg dat mijn advies is de kaart te houden totdat hij echt problemen geeft of je een game helemaal niet meer kan spelen. Grafische instellingen boeien mij (en vele andere 'casual' gamers) niet echt. Ik had een jaartje geleden nog een Pentium D en een GT220 en heb daar heel veel plezier mee gehad (Far Cry 2, Borderlands, San Andreas, Anno 1404, ook Pro Street draaide). Bij nieuwere games ging de pc echter totaal de mist in dus toen ben ik me gaan interesseren voor hardware en aan een uitstekend presterend tweedehands systeem gewerkt. Als alles echter werkt kun je ook gewoon van mening zijn dat het prima is, games draaien tenslotte ook om gameplay ;)

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Verwijderd

Topicstarter
CPU aan het werk heb ik zien pieken op 59 graden. Standaard cooler zal het wel zijn want is een complete dell pc en heb er niets aan gesleuteld. Zolang het nu werkt ben ik er blij mee :)

Verwijderd

Topicstarter
En daar was ik weer...

Mijn PC heeft het tot nu toe weer heel goed gedaan en vandaag was het ineens over. Videokaart overleden, strepen door het beeld, constant vastlopen etc. Oftewel er moet een nieuwe kaart in of ik moet een nieuw systeem halen. Beste optie lijkt me nieuwe kaart, want goedkoopst. Er is al een goed alternatief geboden namelijk de HD 6850 maar deze is nergens meer te koop (ben niet zo van tweedehands). Mijn vraag is dus, is er nog een soortgelijk alternatief voor dezelfde of misschien zelfs lagere prijs die wel gewoon te koop is. De reden waarom ik dit hier vraag en niet zelf opzoek is omdat ik niet goed weet welke kaarten wel en niet passen en of die crappy voeding het aan zou kunnen.

TL;DR: Alternatief voor mijn 8800GT was een HD 6850 maar wordt niet verkocht, graag een soortgelijk alternatief.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
A87 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:04:
Ik heb altijd gewoon die mond er tegen gehouden we zitten onderhand ook in 2012... zelfde geldt voor de stofzuigers met die statische electrische tijd de boel om zeep helpen is niet altijd waar.
Ik knal hem gewoon over een GTX 580 of een i5 moederbord.

beter eerst ff handen over de kachel heen
Het kan je setup om zeep helpen betekent niet dat het altijd gebeurt verontreinigt water in je water loop die lekt kan je pc ook om zeep helpen maar op laten drogen en schoonmaken met alcohol maken dat het mischien gewoon overleeft.

Het is alleen niet erg slim om te doen he. ;)

@TS prik wat ram bij en vervang je videokaart door een gtx460 of een 7850/6850.
Cpu bottleneck ga je echt niet hebben zolang je daar niet boven gaat zitten en de 460's gaan erg goedkoop in V&A.

• Zanac-ex
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 19:57:
En daar was ik weer...

TL;DR: Alternatief voor mijn 8800GT was een HD 6850 maar wordt niet verkocht, graag een soortgelijk alternatief.
De HD7770 verbruikt minder stroom en is gelijkwaardig aan een HD6850.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Zanac-ex schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:05:
[...]

De HD7770 verbruikt minder stroom en is gelijkwaardig aan een HD6850.
De 7850 verbruikt evenveel maar zou ook geen problemen moeten opleveren cpu is snel zat.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 19:06
pricewatch: Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE

Dit zou een prima upgrade voor je zijn. Mocht dit toch nog wat boven je budget liggen zou je tweedehands uit de Vraag & Aanbod sectie eentje op de kop kunnen tikken voor rond de €80. Merk maakt niet uit :).

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 11:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 19:57:
Mijn vraag is dus, is er nog een soortgelijk alternatief voor dezelfde of misschien zelfs lagere prijs die wel gewoon te koop is. De reden waarom ik dit hier vraag en niet zelf opzoek is omdat ik niet goed weet welke kaarten wel en niet passen en of die crappy voeding het aan zou kunnen.
En toen verdween je topic naar CAA.
Pagina: 1