Asrock A75 Xtreme6 met SSD en 4x3tb als NAS?

Pagina: 1
Acties:

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
Ik wil van mijn allespc ook een NAS maken.

Nu bestaat de pc uit de volgende componenten;

Mobo; Asrock A75 Xtreme6
CPU; AMD A6-3650
Geheugen; 2x4gig
Voeding; bequiet 350w
SSD; Crucial M4 64gig
HD; 4x Hitachi 5K3000 3tb

Alleen nu zit ik te twijfelen of ik de onboard controller als raid-controller moet gaan gebruiken voor de 4 schijven, en ik beter een losse raidcontroller kan kopen (mbt defecten) of beter software-raid kan draaien (lagere peformance?)

Wie kan mij hier advies in geven. Een losse raidcontroller kost namelijk een hoop, en dat geld zou ik liever "besparen".

Verwijderd

De grote vraag is natuurlijk wat voor software je gaat draaien. Is dat een non-Windows OS, dan heb je geen RAID controller nodig en kun je software RAID doen. Betreft het Windows OS of hardware RAID dan heb je eigenlijk ook TLER schijven nodig.

Heb je bijvoorbeeld al dit topic gevonden wat specifiek over zelfbouw NAS gaat?
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
De bedoeling is eigenlijk om het op een windows 7 x64 OS te draaien (dat staat al op de pc)

Ook overweeg ik dus om de raid-controller op het moederbord te gebruiken, maar mocht de boel dus ooit defect gaan ben ik alles kwijt? Vandaar de eventuele overweging voor software-raid, of een hardware raid-kaart?

Verwijderd

Je wilt dus geen NAS maar een Windows-desktop computer die je als workstation gebruikt die zijn bestanden óók deelt met de rest op de LAN. Elke Windows computer kan dat.

Bedenk wel dat Windows geen echt veilige opslag biedt; alleen ReFS valt daar onder. Onboard RAID is even goed of slecht als Hardware RAID als het om non-TLER disks gaat. Bij die soort schijven vallen de schijven uit de RAID-set als er bad sectors ontstaan. Je kunt dan meerdere disks uit de array zien vallen waarna de array niet meer toegankelijk is. Je data is dan nog wel te recoveren, maar dit is simpelweg geen veilige opslag.

Om die reden bouwen veel tweakers een computer speciaal voor opslag; een NAS. Op een NAS draai je dan een non-Windows OS zoals Linux, Solaris of FreeBSD waarmee je veilige RAID en filesystems kunt gebruiken. Zo kun je opslag realiseren die veel veiliger is. Blijf je op het Windows pad dan raad ik aan om de RAID-array zelf als onveilig te zien en sterk te vertrouwen op een 1:1 backup in een andere fysieke machine. Dat is nog steeds een redelijk goede setup voor niet-kritieke data.