Win7 "hapert" af en toe een paar seconden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
De laatste weken bemerk ik dat mijn Win7 laptop af en toe eens een paar seconden blijft "haperen".

Ben ik bijvoorbeeld deze tekst aan het intikken, dan kan het gebeuren dat er een seconde of twee niks gebeurt, en dan verschijnen de karakters die ik ondertussen getikt heb. Of bij het openen van een nieuw tabblad in Firefox, of het openen van een verkenner window, eigenlijk alles. Gelukkig gebruik ik de laptop niet als mijn primaire machine (eerder om een pdf-je of zoiets open te zetten), maar het is toch behoorlijk irritant.

Machine is een quadcore i9 met 8 Gig RAM en ruim voldoende vrije diskruimte, dus dat zal wel het probleem niet zijn. Ik heb in safe mode gescanned met AVG en ook met Malwarebytes anti-malware, maar niks gevonden.

Enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Als ik binnen de paar weken geen gedegen oplossing vind, dan herinstalleer ik Win7 gewoon (niet echt moeilijk maar ik heb er nu geen tijd/zin voor).

Dank voor alle tips!

Nota: Ook de XP virtuele machines die ik op deze laptop onder VM draai lijken slomer te draaien (maar dat zou enkel maar een indruk kunnen zijn, VM reageert nu eenmaal soms een beetje slomer dan the real thing blijkbaar). Misschien heeft het totaal niks met het probleem te maken, maar ik vermeld het toch maar even.

[ Voor 13% gewijzigd door demichel op 01-08-2012 11:18 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 13:36
Dit kan natuurlijk echt van alles zijn... Begin maar eens met te kijken welke processen er draaien, en dan met name de processen die een hoop resources in beslag nemen. Is er veel disk-activiteit??

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:00
Kijk ook even met een live cd van een willekeurige linux distributie. Heb je het probleem daar ook? ga zoeken aan de hardwarekant (HDD?). Heb je het probleem daar niet? Ga zoeken aan de software kant.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Rupie schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:05:
Kijk ook even met een live cd van een willekeurige linux distributie. Heb je het probleem daar ook? ga zoeken aan de hardwarekant (HDD?). Heb je het probleem daar niet? Ga zoeken aan de software kant.
Uitstekend idee, die Linux live CD; ga ik volgende week op kantoor eens proberen.

Is er trouwens geen freeware waarmee het geheugen, HDD, CPU,... getest kan worden?

[ Voor 9% gewijzigd door demichel op 01-08-2012 13:17 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het kan zijn dat hardware interrupts door een rotte driver, je lappie inderdaad af en toe laten freezen. Dat zal wel wat uitzoekwerk opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik heb laatst een Toshiba laptop van dit probleem verlost door het BIOS te updaten. Was een bekend probleem bij Toshiba zelf en met de nieuwe BIOS versie was het opgelost :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
nero355 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:37:
Ik heb laatst een Toshiba laptop van dit probleem verlost door het BIOS te updaten. Was een bekend probleem bij Toshiba zelf en met de nieuwe BIOS versie was het opgelost :)
Het rare is dat ik die laptop nu goed anderhalf jaar heb en het probleem pas sinds een paar weken is beginnen optreden, voordien draaide die machine als een zonnetje.

Misschien updates van Win7 die extra eisen stellen aan die BIOS waardoor een update noodzakelijk is voor het vlot functioneren, zou dat kunnnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

demichel schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:17:
[...]
Misschien updates van Win7 die extra eisen stellen aan die BIOS waardoor een update noodzakelijk is voor het vlot functioneren, zou dat kunnen?
Nee, Windows updates die eisen aan je BIOS stellen kun je alvast vergeten. Misschien handig om een keer uit te vogelen wat een BIOS is, dan weet je gelijk waarom.

Wat wél goed kan is dat W7 updates, of je antiviruspakket of iets anders dat in de achtergrond loopt, vertraging veroorzaakt door inderdaad brakke interrupts, of bijvoorbeeld, en dit is iets waar antiviruspakketten echt heer en meester in zijn, je schijf even belasten om een filetje te scannen. Bij grote files kan dat behoorlijk tot vertraging leiden, en bij kleinere files op zich ook nog wel merkbaar zijn. Een gebruiker had hier ooit eens onder het motto "ik weet alles!" zélf AVG naast de bestaande Forefront antivirus geinstalleerd, en expliciet AVG opdracht gegeven de hele C schijf in z'n real-time scans mee te nemen. Inclusief swap file, en inclusief System Volume Information map.

Ik zou dus eens kijken of het probleem weg is zonder AVG (ik zou overigens sowieso AVG afraden, persoonlijk) en je zou eventueel kunnen kijken wat er door Windows Update bijgewerkt is (let ook even op driver files, ik weet niet of je die meeneemt in je Windows updates).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:50:
[...]

Nee, Windows updates die eisen aan je BIOS stellen kun je alvast vergeten. Misschien handig om een keer uit te vogelen wat een BIOS is, dan weet je gelijk waarom.

Wat wél goed kan is dat W7 updates, of je antiviruspakket of iets anders dat in de achtergrond loopt, vertraging veroorzaakt door inderdaad brakke interrupts, of bijvoorbeeld, en dit is iets waar antiviruspakketten echt heer en meester in zijn, je schijf even belasten om een filetje te scannen. Bij grote files kan dat behoorlijk tot vertraging leiden, en bij kleinere files op zich ook nog wel merkbaar zijn. Een gebruiker had hier ooit eens onder het motto "ik weet alles!" zélf AVG naast de bestaande Forefront antivirus geinstalleerd, en expliciet AVG opdracht gegeven de hele C schijf in z'n real-time scans mee te nemen. Inclusief swap file, en inclusief System Volume Information map.
Dank voor je advies!

Ik dacht ook al dat het ergens een service is op de achtergrond die af en toe eens probeert "iets" te doen (een update of zoiets) en daardoor mijn systeem laat bevriezen. Ik moet volgende week op kantoor (nu nog op vakantie!) eens proberen uit te vissen wat er nu eigenlijk allemaal draait. Zopas eens snel gekeken en blijkt dat er ook van die rommel van Adobe op de achtergrond draait, iets met PDFs, lijkt me daar niet nodig te zijn. Misschien is het zoiets.
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:50:
[...]
Ik zou dus eens kijken of het probleem weg is zonder AVG (ik zou overigens sowieso AVG afraden, persoonlijk) en je zou eventueel kunnen kijken wat er door Windows Update bijgewerkt is (let ook even op driver files, ik weet niet of je die meeneemt in je Windows updates).
Welke gratis antivirus zou je aanbevelen? Ik gebruik al 10 jaar of zo AVG maar sta open voor vernieuwing/verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

demichel schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:17:
Het rare is dat ik die laptop nu goed anderhalf jaar heb en het probleem pas sinds een paar weken is beginnen optreden, voordien draaide die machine als een zonnetje.
De Toshiba laptop deed dat ook, echter ging het gewoon mis na een tijdje en was een nieuwe BIOS de enige oplossing.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1