Systeem loopt telkens vast als ik bepaalde bestanden open.

Pagina: 1
Acties:

• Dekar3
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik heb nu al weken last van het feit dat mijn systeem elke keer vastloopt als ik bepaalde bestanden probeer te openen (meestal films die best groot zijn (rond de 4~9 GB).

Wat er gebeurt is zoiezo dat er geen preview plaatje komt, vervolgens gaat de HDD activiteit naar 100% en blijft constant laden en proberen te zoeken ernaar.

De film kan ik wel eventjes afspelen, maar de PC zelf zakt langzaam steeds verder in elkaar en vervolgens loopt het helemaal vast en maakt de film zelf een enorme herrie, (geluid loopt niet goed meer natuurlijk omdat het allemaal in het honderd loopt).

Nu dacht ik eerst aan een nieuwe HDD, dus ik heb -en- de Windows schijf -en- de data schijf waar de films op staan vervangen, maar ook dit heeft niet geholpen, want ik heb nog steeds exact hetzelfde probleem. Windows opnieuw installeren heeft ook niks verholpen. Heb ook al op virussen e.d. gecontroleerd, maar alles is schoon.

Toen dacht ik het volgende - Misschien is m'n voeding wat verouderd en kan het alle hardware misschien niet meer aan.. Ik heb momenteel 4 HDDs aangesloten, 1 voor Windows, en 3 voor verscheidene backups van bepaalde dingen (spellen/films/muziek/foto's). Ik heb m'n voeding dus vervangen met een Corsair 1050HX (1050watt), maar zelfs dit heeft het probleem niet verholpen.

Weet iemand wat ik nog kan doen om dit probleem te verhelpen? Ik heb namelijk niet veel interesse om elke keer nieuwe hardware te gaan kopen om vervolgens erachter te komen dat dat specifieke hardware niet het probleem is. Ik kan onderhand een nieuw systeem kopen als het zo doorgaat.

Specs:
Moederbord: Asus P6T Deluxe V2
Processor: Intel Core i7 920-D0 (@ 3.10 GHz)
Geheugen: OCZ 6GB DDR3-1333
Grafische Kaart: Sapphire ATI Radeon HD5850
HDD1: 500GB Western Digital Caviar Blue (7200rpm)
HDD2: 640GB Western Digital Caviar Blue (7200rpm)
HDD3: 640GB Western Digital Caviar Black (7200rpm)
HDD4: 1000GB Western Digital Caviar Black (7200rpm)

[ Voor 12% gewijzigd door Dekar3 op 31-07-2012 16:45 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou als ik jou eerst eens kijken welk proces (zie taskmanager) precies het vastlopen veroorzaakt. Taskmanager openen, sorteren op CPU gebruik en dan kijken welke het meeste verbruikt :)

Daar heb je dan denk ik de boosdoener al :)

Mijn eerste verdachten:
1) virusscanner
2) Codec's
3) Windows Media player

Met die hardware moet je veel meer vloeiend kunnen doen, dat moet wel haast softwarematig zijn. EVt kun je het ook eens met een live-cd proberen.

[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 31-07-2012 16:44 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:11
Zou ook even kijken of hij niet te warm wordt. Bijvoorbeeld met Speedfan
http://www.almico.com/speedfan.php

Qua specs moet je zeker geen problemen krijgen dus is idd geheugen probleem. Je zou ook eens een linux live cd kunnen proberen om te controleren of het daarmee ook gebeurt. Dan sluit je windows even uit.
Mocht het daar ook in gebeuren dan is het toch qua hardware iets niet lekker.

Alle geheugenbankjes eens verwijderen en met 1 beginnen te testen of het dan wel goed gaat.
Dan steeds 1 omwisselen. Of memtest eens goed laten draaien.

Heb je wel de chipsetdrivers van je moederbord geinstalleerd.
BIOS updaten naar laatste versie kan soms helpen
BIOS een keer resetten naar de defaults.

[ Voor 114% gewijzigd door MikeOO op 31-07-2012 16:49 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dekar3 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:39:

<...snip...>
Ik kan onderhand een nieuw systeem kopen als het zo doorgaat.
Ja, je kunt idd random onderdelen gaan vervangen en hopen dat het helpt :P

Maar ik zou eens beginnen met het testen van je geheugen, zoals in de meeste faq's aangegeven wordt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Dekar3
Temperaturen is eigenlijk iets waar ik niet aan gedacht had :P

Net ff speedfan gedraait:

Resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://lastfencer.net/Speedfan.png

Ik kan inderdaad ook even geheugen testen weer. (Is al weer een behoorlijke tijd geleden dat ik het getest heb. Ik had eigenlijk wel een BSOD verwacht als het inderdaad het geheugen is :S.. Ik snap ook niet waarom de HDD telkens blijft proberen te laden alsof ie niks kan lezen wanneer het gebeurt).

@The Eagle: Het CPU gebruik is gewoon heel laag wanneer het gebeurt, (kom geeneens boven de 10% met alles wat draait). Ik heb verder ook niet veel veranderd software-matig, het probleem is gewoon uit het niets tevoorschijn gekomen eigenlijk. Ik gebruik Avast als virusscanner en heb echt nooit problemen gehad ermee. Zelfde geld voor de codecs/media player (classic)..

[Edit]
Heb je wel de chipsetdrivers van je moederbord geinstalleerd.
BIOS updaten naar laatste versie kan soms helpen
BIOS een keer resetten naar de defaults.
Yep drivers zijn geinstalleerd. BIOS is ook al geupdate.

Heb nog niet gereset naar defaults, kan ik wel proberen. Blijft alleen raar dat ik verder niks veranderd heb voordat de problemen begonnen waren.

[ Voor 19% gewijzigd door Dekar3 op 31-07-2012 16:56 ]

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:11
Hier nog iets gevonden wat je kunt proberen.
http://answers.microsoft....46-4dcd-96f0-97caf9440301

Heb je dit probleem ook als je bv met VLC het bestand start.

• Dekar3
VLC heb ik niet, ik heb K-lite Codec Pack icm. Media Player Classic. Het lijkt me ook best onwaarschijnlijk dat een van de Media Spelers dit kan veroorzaken uit het niets als er helemaal niks aan veranderd is.

Het gebeurt ook gewoon tijdens het laten van het preview plaatje in explorer zoals ik al eerder zei in de post. Dus in feite is er dan nog geeneens iets aan het spelen, maar is het gewoon het laden van het bestandsinformatie eigenlijk al problematisch.

Oh ik heb trouwens ook een CHKDSK gedraaid op alle schijven, zelfs de nieuwe. Maar geen fouten gevonden.

[ Voor 10% gewijzigd door Dekar3 op 31-07-2012 17:46 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zit net te denken: misschien is het juist wel die preview functionaliteit die de boel de nek om draait. Windows is nooit echt goed geweest in videos namelijk ;)

Wat je zou kunnen doen: vraag de mapeigenschappen op van de map waar het bestand in staat (rechtermuistoets, properties). Check vervolgens de tab Customize. Daar zal bij "Optimize this folder for" waarschijnlijk staan "Videos". Maak daar maar eens algemene items van. Dan probeert ie geen previews meer te maken, het bladeren door de mappen gaat sneller, etc. Dikke kans dat ie zich nu in die 8GB filesize verslikt.

Ik had een tijd terug ongeveer het zelfde: folders totaal niet te benaderen, of heel langzaam, zeker als er veel bestanden in zaten. Bovenstaand trucje toegepast, en presto, draaien. Scheelde ook in het afspelen van video's weet ik nog :)

Geen idee of het dat bij jou ook oplost, maar worth a shot :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Check even je SMART info van al je schijven en post die hier. :)

Met name UDMA CRC ERROR COUNT en CURRENT PENDING SECTOR.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Virusscanner en firewall uninstall doen, misschien zijn deze iets te veel aan het doen.
Trek wel even je internet los, en hou de installatie files klaar om weer te installeren.

Te veel codecs installeren kan verkeerd zijn!
Welke files werken niet?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dekar3 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 17:37:

Oh ik heb trouwens ook een CHKDSK gedraaid op alle schijven, zelfs de nieuwe. Maar geen fouten gevonden.
Een chkdsk controleert alleen of de metadata nog consistent is, zegt niets over de inhoud van de bestanden. Is het met veel bestanden ? Hebben ze ooit goed afgespeeld ? 1 bepaalde codec of verschillende ? Of afhankelijk van lokatie, bijv. bestanden uit 1 bepaalde map ofzo ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Dekar3
Ja ze hebben altijd goed afgespeeld zonder problemen.
Check even je SMART info van al je schijven en post die hier. :)

Met name UDMA CRC ERROR COUNT en CURRENT PENDING SECTOR.
Is er een bepaald tooltje dat ik gebruiken kan hiervoor?

Verwijderd

HDtune...zoek maar in google. ;)

• Dekar3
Ok. Blijkbaar is er toch iets verkeerd met een van de andere schijven nog. (HDD2 640GB HDD - WD CBlu)

Afbeeldingslocatie: http://lastfencer.net/hdd500.png

Afbeeldingslocatie: http://lastfencer.net/hdd640-1.png

Afbeeldingslocatie: http://lastfencer.net/hdd640-2.png

Afbeeldingslocatie: http://lastfencer.net/hdd1000.png

Wel raar, want hij liep juist vast toen ik de 1TB schijf benaderde met die films (schijf 4 in 1e post).

[ Voor 10% gewijzigd door Dekar3 op 01-08-2012 18:50 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kan zijn slechte sata kabel of steekt niet goed in of ..., heeft wel error correctie maar toch.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Foute kabel inderdaad; 27.000 kabelfouten. :)

Vervang de kabel en controleer of die UDMA CRC Error Count nog verder oploopt. Zo niet, dan is je kabel nu prima. Maar dat getal gaat nooit meer weg of omlaag.

• Dekar3
Wat houden die zogenaamde UDMA CRC Error Counts dan precies in? Als de kabel het inderdaad is zou het toch weer op 0 moeten staan? (Aangezien de fouten dan toch weg moeten zijn?)

Kan dit ook andere schijven aantasten? Want het vastlopen van het systeem gebeurde namelijk bij de 1TB schijf.

Ik ga in ieder geval wel die kabels vervangen, denk dat ik ze gelijk allemaal vervang met nieuwe om er zeker van te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Dekar3 op 02-08-2012 16:44 ]

• jan99999
UDMA CRC Error Counts houd in dat de data die verstuurt wordt niet goed aankomt.
Crc is een controle op de data pakket, dus data wordt verstuurd, daar zit een stuk crc bij, waardoor de controller weet dat er een stuk verloren is gegaan.
Crc is een telling/controle van de data.

• Dekar3
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 15:36:
Foute kabel inderdaad; 27.000 kabelfouten. :)

Vervang de kabel en controleer of die UDMA CRC Error Count nog verder oploopt. Zo niet, dan is je kabel nu prima. Maar dat getal gaat nooit meer weg of omlaag.
Even een update.

De CRC Error Count is niet meer omhoog gegaan, ik heb ALLE kabels weggegooid en vervangen met gloednieuwe kabels. Maar het probleem is helaas nog steeds niet opgelost.

Nog erger: Er zijn nu nieuwe meldingen bijgekomen ook;

Current Pending Sector: 28 [warning]

Weet niet precies wat dit inhoud, maar dit was er eerst nog niet, maar nu keek ik vandaag weer even en nu is dit er dus.

[Edit]

Dit is bij de WDC6400AAAKS (640GB). van de voorgaande screenshots.
Write Error Count staat momenteel op 23782... maar geeft nog geen warning aan in HD Tune.

Edit 2:
Hier is een screenshot.

Afbeeldingslocatie: http://lastfencer.net/hddprob.png

Je kan een oudere screenshot in een van mijn eerdere posts vinden om het te vergelijken.

Edit 3:

Zojuist gebeurde het vastlopen WEER bij het openen van een folder met 1 film erin dat nog geeneens 700mb is. Ik weet niet meer wat ik moet nu. En ditmaal gebeurde het op de allernieuwste schijf (van 1TB).

[ Voor 30% gewijzigd door Dekar3 op 16-09-2012 12:26 ]

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Ik gooi even een balletje op, misschien dat het helpt.
Gooi de huidige codecs van je pc af en download en installeer alleen deze codec, FFdshow.
Ik gebruik deze thuis ook i.c.m. media player classic en heb hiermee geen last van dat films e.d. out of sync lopen.

• jan99999
Sluit die ene hd die fouten geeft aan op een andere poort.
Dit heb ik zelf ook eens moeten doen, toen waren de problemen weg.
Misschien dat hoe de kabel loopt door de pc dat er storing optreed, of controller poort weigert.

Een harde schijf kan elk moment defect gaan, dus maak direct backups.
En dan proberen om de fouten eruit te halen.
Met hd tune testen of de problemen weg zijn, met hd tune oppervlakte controlle doen.

(Tav je 4 hd's, een backup kan nooit op je lopende zitten. Dit moet dus ergens anders opgeslagen worden.
Zie hier op het forum als je tips hierover wilt hebben).
Thematopic: Backups

Voor je preview die je ziet, of de film is een probleem, of preview maakt storing.
Heb je dit met elke film?
Zet preview eens uit, werkt het dan?
Zie media center topic op deze site om de hoe codes te installeren, om dit zo licht mogelijk te krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door jan99999 op 17-09-2012 13:20 ]

Verwijderd

Dekar3 schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 19:38:
Even een update.

De CRC Error Count is niet meer omhoog gegaan, ik heb ALLE kabels weggegooid en vervangen met gloednieuwe kabels. Maar het probleem is helaas nog steeds niet opgelost.

Nog erger: Er zijn nu nieuwe meldingen bijgekomen ook
Dan is je huidige kabelprobleem dus wel opgelost omdat je geen nieuwe kabelfouten meer krijgt. Je hebt nu wel weer een nieuw probleem namelijk bad sectors:
Current Pending Sector: 28
Dit zijn dus 28 actieve bad sectors op je disk. Onleesbare sectoren. Eén zo'n sector kan voor grote problemen zorgen, dit is de meest ernstige fout die je met SMART kunt opsporen.
Zojuist gebeurde het vastlopen WEER bij het openen van een folder met 1 film erin dat nog geeneens 700mb is. Ik weet niet meer wat ik moet nu. En ditmaal gebeurde het op de allernieuwste schijf (van 1TB).
Dat is volkomen in lijn met bad sectors; Windows wacht tot de schijf die sector heeft kunnen uitlezen, maar dat lukt alsmaar niet. Als je systeemdisk er zomaar uit dondert dan kun je een blauw scherm verwachten of andere serieuze problemen. Duh?

Punt is dus simpel: je had kabelproblemen, dat is nu niet meer het probleem. Je hebt wel een nieuw probleem ontwikkeld namelijk bad sectors. Daartegen kun je het volgende doen:
  • doe een lange format op de schijf met 'Current Pending Sector' in Windows 7 of hoger, waarbij alle gegevens op de schijf verloren gaan maar ook de bad sectors worden overschreven. Na de format is Current Pending Sector weer 0 en kun je de schijf weer gebruiken.
  • gebruik SpinRite (commerciëel) om de bad sectors te recoveren, hierdoor kun je 100% recovery behalen in theorie
  • gebruik Linux met dd om alleen de bad sectors te overschrijven met nullen, waarna je in Windows de inhoud van de disk kunt recoveren zonder dat Windows blijft hangen door de bad sectors.
Kortom, afhankelijk van of je data wilt behouden op de schijf, is het makkelijkste: doe een lange format.

• Dekar3
Dat is volkomen in lijn met bad sectors; Windows wacht tot de schijf die sector heeft kunnen uitlezen, maar dat lukt alsmaar niet. Als je systeemdisk er zomaar uit dondert dan kun je een blauw scherm verwachten of andere serieuze problemen. Duh?
Ondanks dat het op de schijf gebeurde waar juist geen bad sectors waren?

Ik ga in ieder geval wel proberen dat CPS gedoe te fixen met die format zoals je al zei.

Even over die film preview trouwens,

Ik heb diezelfde film op de laptop gezet met exact dezelfde codecs en heb totaal geen probleem met het openen van de folder, of laden van de film e.d. Als ik dit doe op de gewone computer met de problemen loopt ie dus gewoon helemaal vast. (Ook op de schijven die gewoon helemaal in goede staat zijn volgens HD Tune).

Maar goed, eerst maar ff een format uitvoeren en zien hoe dat verloopt.
Pagina: 1