Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey ik heb daarnet een Asrock Z77 extreme4 gekocht, maar toen ik keek naar memory compatibility, zag ik dat de 1GB en 2GB ondersteund worden maar de 4GB zie ik nergens staan...

Kan dit kwaad?

Ik heb dus de kvr1333d3n9/4g

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4/?cat=Memory

Wanneer ik kijk bij een nog betere chipset de x79 dan staat dit geheugen er wel bij...
http://www.asrock.com/mb/memory.nl.asp?Model=X79%20Extreme4

edit: momenteel heb ik een Asrock 970 extreme4 bord met 4x kvr1333d3n9/4g in. Wederom staat dit geheugen niet vermeldt in de memory compatibility list, maar het werkt wel.. De 1, 2 en 8GB versies staan er wel op

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2012 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ
Hoe zit het met de geheugen compatibiliteit?
Soms wil een bepaald merk/type geheugen helemaal niet naar behoren werken op een bepaald merk/type moederbord, ook al zijn ze allebei op zich uitstekende merken. Bekende voorbeelden zijn Asus borden en Twinmos geheugen. Ze zijn beiden uitstekende producten, maar op een of andere manier dulden ze elkaar gewoonweg niet. Veel moederbordfabrikanten hebben op op hun websites compatibiliteitstabellen staan waarin je kunt terugvinden welk geheugen volgens de mobofabrikant uitstekend of zelfs helemaal niet op het mobo gaat werken. Op de handleidingen van de meeste moederborden staat ook welke geheugenconfiguraties cq combinaties wel gaat werken en welke niet. Als het gewenste merk/type danwel configuratie er niet op staat, dan wil het nog altijd niet zeggen dat het niet zal werken. Je loopt slechts het (in principe erg kleine) risico dat het daadwerkelijk niet zal werken. Kortom: gewoon proberen en in geval van mislukking omruilen bij de PC-boer tegen een ander merk/type.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:11
Mijn ervaring is dat Kingston ValueRAM met vrijwel ieder merk moederbord werkt. Je zult wel een ERG kieskeurig bordje moeten hebben als hij het niet slikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Inderdaad. Uitzondering bestaan uiteraard, maar Kingston ValueRAM heeft bij mij ook altijd op diverse moederborden gewerkt.

Het probleem met de QVL is dat zelfs goedgekeurde merken/modellen een andere revisie met andere geheugenchips of PCB kunnen krijgen. En dan heb je wel het model van de QVL gekocht, maar werkt het misschien nog niet. Ik kijk daarom eigenlijk nooit naar de QVL, en koop "standaard" geheugen, of neem het risico met wat exotischer geheugen.

Zo had ik problemen met OCZ Platinum DDR2 op een Asus P5K. Het werkte wel op 1,9V ipv 1,8V, maar je geraakte zelfs niet in het BIOS zolang het op 1,8V stond. Dus moest je eerst een latje ander geheugen erbijsteken om in het BIOS te kunnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ThomasJ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:22:
Mijn ervaring is dat Kingston ValueRAM met vrijwel ieder merk moederbord werkt. Je zult wel een ERG kieskeurig bordje moeten hebben als hij het niet slikt.
Ik noem uit eigen ervaring de Asus A7N8X-E :z

Punt is dat Kingston zelf helemaal geen chips bakt maar andermans chips inkoopt en naar eigen inzicht inzet op hun reepjes. kvr1333d3n9/4g kan dus totaal andere chips van een andere vendor gebruiken dan kvr1333d3n9/2g. Kwalijk is daarbij dat Kingston die informatie ook niet ter beschikking stelt, je kunt dat dan ook niet achterhalen voor aanschaf of in veel gevallen zelfs erna.

De kans dat het niet werkt is klein en inderdaad, de kwaliteit van Kingston reepjes is in de regel goed (mijn laatste drie systemen draaien allemaal probleemloos op KVR), maar dat zegt weinig over compatibility. Als kvr1333d3n9/4g er niet in staat blijft het even goed een gok als bij willekeurig welk andere reep die er niet in staat, ongeacht of kvr1333d3n9/2g en kvr1333d3n9/1g in de QVL staan of niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat is waar, maar de Kingston ValueRAM reepjes houden zich meestal wel mooi aan de standaarden, welke chips ze dan ook gebruiken. Dat verhoogt de kans dat ze sowieso werken.

[ Voor 14% gewijzigd door Admiral Freebee op 01-08-2012 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dion_b schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:41:
[...]

Ik noem uit eigen ervaring de Asus A7N8X-E :z
Maar dan noem je ook een rotbord ook, dat ding gaf echt met iedere DIMM BSODs die ik hier had liggen :P

Wat ik aanraadt als je geheugen koopt dat niet op de QVL staat, pak iets dat zich tenminste aan de JEDECspecs houdt, ga geen spul gebruiken dat 1.9V nodig heeft terwijl 1.5V standaard is voor DDR3. De kans dat het werkt is nog steeds aanwezig natuurlijk, maar het is in elk geval een factor die je uit kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan gelukkig melden dat het bord de ramlattjes zonder problemen ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan ook kijken op internet welke chips er op gebakken zit en vervolgens kijken in de HCL of er van concurrerende merken en types (die hetzelfde merk en type chip gebruiken (en dus dezelfde grootte)) er wél op staan. Dan kun je iig met grotere zekerheid zeggen dat het gaat werken (of juist niet).

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 01-08-2012 18:00 ]

Pagina: 1