Toon posts:

Desktop upgraden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn desktop pc gaan upgraden, maar weet begod niet wat ik eigenlijk het beste kan halen.
Wel weet ik dat ik sowieso de CPU moet gaan vervangen, heb het idee dat deze erg versleten is.
Heb vaak gehad dat mijn pc opeens keihard vastloopt of ratelt, en dit gebeurd echt ineens. Dit kwam vooral door oververhitting van de CPU en ik denk dat deze gewoon zijn tijd gehad heeft.

Mijn huidige specs zijn:

Behuizing: Enermax Phoenix Neo
GPU: Nvidia GeForce 9500GT 512MB
CPU: Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2.33GHz
BIOS: Awardbios v6.00PG
Moederbord: P5N-T Deluxe socket 775
PSU: be quiet! 450w straight power
RAM: 4096MB ram, Buffalo firestix

De oorzaak van het oververhitten van de CPU weet ik ook, gewoon doordat ik de CPU waarschijnlijk te hard onder stress zet. Waarschijnlijk is de CPU ook in zwakke toestand nu door al de stress.

Het doel van de PC is eigenlijk dat ik een botfarm wil opzetten voor de MMO 'Tibia'.
Ik maak en test veelal van deze cavebot scripts en verkoop ze ook, dus de upgrade moet ook wel financieel een beetje interessant blijven. Verder doe ik weinig met de PC wat de CPU echt onder stress zet, behalve af en toe videobewerking.
Maar als ik er op het moment 2 aanzet met matige settings wilt mijn PC al snel uitvallen.
Ik wil er dus meer aanzetten, ook zodat ik veel tegelijk en op langer termijn kan testen.

Wat voor CPU kan ik dan het beste voor gaan?

Budget is zo'n 100-150 euro.

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-03 11:58
Ik denk niet dat je CPU versleten is hoor, ik denk eerder je processorkoeler. Mocht goed stofvrij maken + nieuwe koelpasta niet helpen, zou ik overwegen de koeler te vervangen.

De Scythe Mugen 2 (rev. B) is momenteel nog steeds een van de betere luchtkoelers die rond de 35 euro kost (meeste bang for buck). Let wel op dat deze koeler hoog is en dat hij dus in je behuizing past!

Verwijderd

Wat zijn de temperaturen van je CPU idle en stressed? Heb je getest met een andere voeding?

• Kayakyak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:41
Je CPU is in je pc wel het laatste onderdeel dat vervangen moet worden, als ik je pc zo bekijk ;)

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-03 01:10

Koenvh

Hier tekenen: ______

CPU vervangen is niet echt goed mogelijk zonder ook gelijk het moederbord te vervangen.
CPU cooler kan je overwegen, kan al veel helpen.

🠕 This side up

Verwijderd

Laten we eerst eens beginnen met de huidige temperaturen voordat we gaan roepen om vervanging :)

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-03 01:10

Koenvh

Hier tekenen: ______

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:19:
Laten we eerst eens beginnen met de huidige temperaturen voordat we gaan roepen om vervanging :)
Kan ook, maar een aftermarket CPU cooler kan nooit kwaad, nietwaar?

🠕 This side up

Verwijderd

Maar is misschien helemaal niet nodig en lost daarom misschien ook niet het probleem van TS op. Kost dus mogelijk onnodig geld.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2012 14:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er zit nu een Asus V52 CPU cooler in.
Die mugen cooler had ik ook al gehaald, maar pastte inderdaad niet in m'n kast.

Op een ander forum heb ik dit ook al ter bespreking gebracht een jaar geleden ongeveer, maar toen had ik geen geld om iets te vervangen.

Koelpasta vervang ik ongeveer 1 keer per kwartaal, breng dit heel dun op natuurlijk.

Hier een printscreen van m'n temps.
Links is met 1 Tibia client aan met als instellingen DirectX 5, 20FPS
Rechts is 1 Tibia client aan met als instellingen DirectX 9, 190FPS
Puur ter vergelijking.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6PRjX.png

Verwijderd

Waarom vervang je in godsnaam die pasta elk kwartaal? Ik heb hier nog een werkende PC staan met een AMD XP1700 (een van die heilige thoroughbreds!) er in, die is denk ik al een jaar of 10 oud en loopt nog steeds op de originele pasta (van die lekker arctic silver waar je handen altijd van onder komen te zitten :P)

Regelmatig stofzuigen lijkt me verstandiger, maar ik neem aan dat je dat al doet aangezien je zo vaak die pasta ververst.

Is je voeding misschien een beetje gaar? Je temps zijn niet zo hoog dat je daar issues mee moet krijgen. Prik er anders eens een fannetje bij

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2012 15:30 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Misschien het overwegen waard om op waterkoeling op je processor over te stappen, je temp zal dan op zeker een stuk naar beneden gaan.
pricewatch: Antec H2O 620

En ook op de voedingslijnen zie ik vreemde waarden staan, een krachtigere voeding (+80%) zou geen overbodige luxe zijn.
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

[ Voor 43% gewijzigd door keur0000 op 03-08-2012 15:38 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
Stof wordt inderdaad meerdere malen per jaar verwijderd.

Fans zouden er ook genoeg in moeten zitten lijkt me, zitten er zeker 5 in.

Maar ik neem aan dat waterkoeling niet per direct mijn probleem zal verhelpen of wel?
Ik denk dat er door al dat uitvallen gewoon componenten flink beschadigd zijn, ik dacht ten eerste aan de CPU.

Maar het kan dus ook zijn dat mijn voeding gewoon naar de klote is?

Want ik heb 2 jaar terug ooit een 'brandje' in mijn case gehad. Ik had een DVDrom drive gemonteerd, en toen ik de pc aanzette is deze ontploft en kwam er een dikke steekvlam uit mijn PC.

Ben dit eigenlijk helemaal vergeten, maar nu herinner ik het me dus weer.
Dit zou inderdaad een van de hoofdoorzaken van mijn PC-ellende kunnen zijn :)
De voedingskabels waarmee die DVDrom toen aangesloten was zijn ook niet meer bruikbaar, of zelfs half doorgesmolten.

Verwijderd

Koop dan eerst maar eens een goede nieuwe voeding ja ;)

Verwijderd

Topicstarter
En wat kunnen jullie dan aanraden?

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-03 20:40

deraco96

Altijd.

Dit pricewatch: Corsair Builder CX430 V2 is volgens mij wel aardig, dit kan denk ik ook wel als het nog iets goedkoper moet: pricewatch: Antec VP350P. 350W is niet heel veel, dus je moet niet erg gek gaan doen met een videokaart upgrade. Maar een 7850 moet je er nog wel op kunnen draaien, of een andere zuinige kaart (mocht videokaart ooit ter sprake komen, volgens mij is een 9500GT nog wel redelijk zuinig).

Edit: over de problemen van je computer, ik heb niet zo veel verstand van troubleshooting maar rare vastlopers zijn dacht ik geheugen. Hier kan je denk ik het beste het eerst achteraan, met Memtest.

[ Voor 15% gewijzigd door deraco96 op 06-08-2012 00:41 ]

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil natuurlijk wel zeker weten wat de grootste kans heeft mijn hoofdprobleem te verhelpen, maar toch bedankt voor je reactie!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand? :)

Verwijderd

Topicstarter
Hellup :D

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me verder helpen?

Hulp wordt erg gewaardeerd, in het begin kreeg ik nog zoveel reacties!

Ik kom hier echt niet in mijn eentje uit, please jongens!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 12:17:
Kan iemand me verder helpen?

Hulp wordt erg gewaardeerd, in het begin kreeg ik nog zoveel reacties!

Ik kom hier echt niet in mijn eentje uit, please jongens!
Er is geen duidelijk vraag,
er is geen duidelijkheid wat je wil en wat je zelf hebt ondernomen, er is ook geen reaktie van jouw kant op mensen die hier reageren...

tja, en dan houd het inderdaad op.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toch duidelijk in de OP beschreven wat mijn probleem is en waar ik hulp bij nodig heb?

Maar het is inderdaad niet het meest voor de hand liggende probleem, anders had ik het zelf ook wel 1,2,3 kunnen oplossen..

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2012 12:34 ]

• Reepje
  • Niet online
Dit is een oude bak, en daar is niet veel meer mee te beginnen.

Stof de boel eens goed uit, zet windows er opnieuw op en vergeet alle drivers niet,

ga ondertussen sparen voor een nieuwe, want upgraden van een dergelijke bak is onbegonnen werk en weggegooid geld.

• Deo_Volente
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 17:30
gebruik gewoon de trial & error methode,

vervang een onderdeel tijdelijk met een andere en kijk of het opgelost is bijv:
- voeding (haal tijdelijk andere voeding uit een andere pc of leen er een van iemand)
- geheugen (indien meerdere staafjes zijn, 1 staafje proberen, dan de andere/ verschillende sleuven)
- videokaart
- cpu koeler (zet de kast open naast je neer op bureau, en kijk waar het ratel geluid vandaan komt)
- etc etc.

overhitting is vaak te herkennen dat het de eerste keer lang duurt voordat hij vastloopt/uitvalt, en als je hem dan meteen weer aanzet sneller.

Verwijderd

Topicstarter
De kast is van binnen al jaren helemaal stofvrij, zoals ik al zei om de 3 maanden heb ik de koelpasta vervangen en alles uitgestoft en ik merk ook wel dat het op kleine schaal wel helpt.
Maar echt te kleine schaal, het probleem is ermee verre van verholpen.

Ik heb al gewoon echt lang het idee dat 1 component het gewoon niet goed doet, want het uitvallen doet ie al sinds het begin, het is nooit beter geweest maar enkel verslechterd.

En dat oververhittingsprobleem wat je bescrijft klopt inderdaad perfect.

Eerst kan hij makkelijk 8 uur met redelijke stress aan staan, dan valt ie uit. Daarna gaat het 2 uur weer en dan valt ie weer uit, en daarna nog maar n half uur, en daarop volgend nog maar 5 min.

Maar toen had ik ook wel veel tegelijk aanstaan, tegenwoordig veel minder maar het wil nog wel eens gebeuren. En ik wil gewoon veel tegelijk aanzetten, dus ik denk dat ik gewoon wat moet upgraden of vervangen.

Verder doet ie het qua snelheden etc prima voor me, goed genoeg in ieder geval. Maar ik wil gewoon dus dat ie stopt met uitvallen en net wat meer tegelijk aankan op lang termijn.

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-03 15:57

amas

Law of Nature: Chaos

Zoals ik het zie zijn er twee mogelijkheden voor de oorzaak van je probleem.
De eerste is al aangekaart: een voedingsprobleem. De reden dat mensen dit als probleem zien is dat de je voedingslijnen hele rare (lees: geen goede) waarden geven in speedfan. Deze waarden liggen meestal op of boven de gespecificeerde waarden, terwijl deze bij jou eronder liggen.
Een tweede probleem kan zijn dat je óf je koeler niet goed monteert óf je koeler een defect heeft. Zie ook mijn probleem die ik een aantal weken terug had: Nieuwe koelpasta, hoge temps

[ Voor 0% gewijzigd door amas op 09-08-2012 16:57 . Reden: typo ]

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Verwijderd

Topicstarter
CPU zou kunnen, zoals boven al vermeldt staat heeft deze een 'explosie' doorstaan.

De koeler schroef ik er altijd strak, voorzichtig en netjes op dus dit zou zeker geen probleem zijn.

De pasta is ook niet te dik of te dun, dit doe ik ook altijd erg zorgvuldig.

Ik heb al eens de scythe mugen geinstalleerd op mijn CPU, dat schijnt een van de betere koelers te zijn maar mijn kast was er te klein voor.
Het hielp slechts een klein beetje, maar de ventilatie was met dat ding ook niet goed in m'n kast aangezien mijn kast natuurlijk niet helemaal dicht zat.

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Het temperatuurprobleem is al besproken. Wat betreft upgraden: ik zou daar met deze computer niet meer aan beginnen. Je CPU kun je niet echt meer vervangen (misschien een tweedehands Q8400 of Q9400, maar dat levert niet veel op), andere grafische kaart, SSD, en 8GB RAM als je bord dat ondersteunt.

Dan zit je echter behalve je moederbord al aan een nieuw systeem.

Ik heb een dergelijke upgrade vorig jaar wel uitgevoerd vanaf een E8500 en 9600GT (naar een Q8400 en GTX 560 Ti, en een SSD; 8GB RAM zat er al in), maar dat was vooral omdat ik geen compleet nieuw systeem vanaf scratch wilde bouwen en installeren op dat moment.

Mijn huidige computer zou ik ook niet meer verder proberen te upgraden; en met de jouwe zou ik dat ook niet doen. Gewoon dat warmteprobleem oplossen, het hele systeem verkopen, en dan een nieuwe computer in elkaar steken.

[ Voor 20% gewijzigd door Katsunami op 08-08-2012 13:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke thanks voor het advies, daar heb ik zeker wat aan.

Maar had eigenlijk in gedachte net dat stapje te zetten voor zo'n 100-200 euro zodat ik nog zeker een half jaar vooruit kan met de wensen die ik heb.

Want op kort termijn heb ik niet echt geld om een geheel nieuw systeem te gaan kopen.

En waarschijnlijk haal ik het geld er toch wel uit op wat langer termijn.

• Katsunami
  • Niet online
Het geld dat je nu nog in die computer steekt haal je er niet meer uit zover ik kan zien; van alles wat je erin steekt zul je denk ik maar de helft terugkrijgen. Ik zou het warmteprobleem oplossen, het systeem opschonen, en het dan gebruiken totdat het werkelijk niet meer mee kan.

De allergrootste winst in gevoel van snelheid kun je halen door het toevoegen van een SSD. Als je dan een niet te dure 64GB-versie pakt, kan de computer voor dagelijkse taken (behalve spellen: de 9500GT is te zwak) nog makkelijk een tijdlang mee.

Mijn computer met een Q8400 heeft maar 1/3de van de snelheid van een i7-2600K, maar door de 8GB RAM en de SSD kan ik er alles op doen wat ik wil. Dat moet dus met jouw computer ook kunnen. Mocht je toch nog willen gamen, dan moet je ook nog kijken naar een kaart zoals een GTX 560 Ti ofzo, maar dan zit je al in één klap aan die 200 euro.

Mijn computer gaat zelfs niet in de verkoop. Als ik hem vervang (alles, met monitor en al, waarschijnlijk over 1-2 jaar), dan gaat dit systeem dienen als reserve c.q. computer om oude spellen mee te spelen. Dat kun je wellicht met de jouwe ook doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Katsunami op 08-08-2012 14:32 ]

• Reepje
  • Niet online
Katsunami, je zegt precies hetzelfde als ik, maar de TS blijft maar doorzagen. Dit is gewoon een gevalletje van een gast die wat in zijn hoofd heeft, en die dit nu bevestigd wil zien door iemand op dit forum. Tot hij zo iemand tegenkomt, blijft het praten tegen een muur.

Dus nu maar hopen dat er iemand komt die zegt: "koop een tweedehands Q8400, dan zijn al je problemen opgelost, je warmteprobleem is dan gelijk over, de computer zal dan niet meer ratelen en is supersnel en zal zeker niet meer uitvallen. Over een jaartje kan je bovendien die Q8400 weer verkopen tegen dezelfde prijs, dus het kost je niets ! Doen man.". :+

• Katsunami
  • Niet online
LOL :P Gaat zo niet werken. Ik heb hier een Q8400, en die kan ik urenlang 100% op zijn staart trappen midden in de zomer als het hier 25-30 graden op de kamer is, en dan komt hij maar net tussen de 60-65 graden, met een fluisterstille en kleine koeler. Nu ligt de temperatuur van de verschillende cores tussen de 34 en 39 graden (één core piekt soms naar 40), terwijl het hier op de kamer nu een graad of 24 is.

Dat warmteprobleem ligt niet aan de CPU. Dat is gewoon een brakke, verstofte, of slecht gemonteerde koeler.

Alles wat niet socket 1155 of 2011 is zou ik niet meer upgraden behalve als je goedkoop aan tweedehands spul kunt komen.

[ Voor 48% gewijzigd door Katsunami op 08-08-2012 14:54 ]

• xamirz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-02 11:07
Vraag, Hoe kunnen jullie zien wat de betere waardes zijn voor de voerding?

Verwijderd

Topicstarter
Thanks weer maar nee, het doel staat al in de OP; ik wil gewoon meerdere van die Tibia clients stabiel aanzetten zonder het risico lopen dat mijn PC telkens weer freezed door een hitteprobleem.
En ook een aantal meer dan dat ie tot nu toe aan kon.
Of ik het geld er ook weer uithaal interesseert me eigenlijk vrij weinig..

Meerdere mensen op een ander forum, volgens mij van helpmij zeiden wel constant dat ik gewoon de CPU moet vervangen vandaar dat ik zelf ook door de bomen het bos niet meer zie.

Dus als dat warmte/oververhittingsprobleem opgelost is en ik wat meer tegelijk aan kan zetten dan ben ik al uiterst tevreden!

Verwijderd

No offence, maar je hamert steeds op de CPU zonder dat je zelf enig onderzoek doet naar je problemen. Zoals al meerdere malen gezegd: controleer je voeding. Dit doe je door een goede voeding te kopen en te kijken of het probleem opgelost is of door met een multimeter je voeding door te meten om te bepalen of de waarden nog goed zijn.

Is de voeding in orde en blijft het probleem dan kun je weer verder kijken.

(er zijn geen andere goede computerfora in Nederland :*) )

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2012 15:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
En wat voor voeding zou ik dan moeten halen?
Meer of minder watt, want ik heb er echt geen verstand van eigenlijk.

En klopt, ik vind tweakers ook gewoon een betere site zo op het eerste oog.

Verwijderd

Zie post deraco96

Verwijderd

Topicstarter
En welke van die 2 kan ik het beste halen?

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand bevestigen of zo'n voeding goed is?

Want qua watt ga ik er dan wel op achteruit volgens mij.

Verwijderd

De Corsair. No offence maar ik vind je wel een beetje lui. Je toont echt 0,0 inzet om ook maar iets zelf uit te zoeken. Hoe moeilijk was het geweest om voeding 1 vs voeding 2 in Google in te typen of voeding 1 review en voeding 2 review en op basis daarvan argumenten te verzamelen om tot een keuze te komen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag gewoon waarom jullie me aanraden om een lagere watt voeding te pakken?

Want die Corsair heeft dus 430W, en die be quiet die ik nu heb heeft 450W.

Verwijderd

Topicstarter
Update: Heb dus alvast het een en ander opgezocht over die Corsair, maar veel mensen klagen erover, eigenlijk meer dan dat ik positieve reviews lees.

Verwijderd

Je hebt gelijk. Daarom scoort hij 18x goed in de Pricewatch en wordt hij het meest geadviseerd op GoT. En als je nog meer had opgezocht had je gezien dat wattage niks zegt. Het gaat er om hoeveel vermogen er continu en in piekmomenten op de verschillende rails geleverd kan worden.

(en je kunt gewoon het edit knopje gebruiken :) )

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2012 21:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb de voeding gehaal en gemonteerd vandaag!
Maar ik zie eerlijk gezegd weinig verschil in de spanningen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pDHeW.png

Ik ga er straks eens wat meer stress opgooien, kijken of dit heeft geholpen.

• deraco96

deraco96

Altijd.

Je cores zitten nu al op 50 graden... monteer nou je CPU eens even fatsoenlijk. Ik heb een Q6600, die zit voorlopig nog NIET goed gemonteerd omdat ik de ballen verstand heb van koelpasta (ik had er eigenlijk meteen weer terpentine overheen moeten doen, maar dat komt later wel weer) en die loopt overgeklokt nog 10 graden koeler. Dat zegt je hopelijk wel iets.
Dus NIET stressen, en die temps op orde krijgen.
Edit: idle welteverstaan ;) . Stress is ergens rond de 70 C, maar bij het gamen push ik hem toch niet maximaal.

[ Voor 12% gewijzigd door deraco96 op 11-08-2012 02:09 ]

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gister nog gecheckt, en mijn CPU zit gewoon goed hoor.
CPU koeler zit er ook strak op.

Daarom zei ik vanaf het begin al, dat mijn CPU waarschijnlijk gewoon versleten is doordat ik hem te lang onder stress heb gezet toen er iets niet goed was en zodoende dus gewoon mijn CPU allang deels heb gesloopt en vandaar dat ie vanaf het begin af aan al zo heet is?

Kan ook dat ik de plank helemaal missla, maar is er niet iets waarmee ik dit kan testen of iets?

Verwijderd

Topicstarter
Bump!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

Verwijderd

Topicstarter
Update:

PC is weer vastgelopen daarstraks, niet eens onder stress.

Wat er dan gebeurd is je merkt eigenlijk helemaal niks, en er komt een keiharde ratel uit mijn speakers.
Het slaat echt in 1 seconde om, absoluut niets geleidelijk.

Beeld, PC, geluid alles slaat in 1x vast en daar valt dan ook niets aan te doen.

• deraco96

deraco96

Altijd.

Ik zou het echt niet weten. Beste plan lijkt me nog gewoon deze hele PC te vervangen door wat nieuws. Zet je hem gewoon op V&A, beschrijven wat er mis mee is en wat de gek er voor geeft. (Harde schijven en kast kun je eventueel wel gewoon meenemen natuurlijk)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks maar daar heb ik op kort termijn weinig aan, nu heb ik ook al die nieuwe voeding aangeschaft namelijk en merk nog niets qua verschil..

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog advies? :)

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-02 10:08
Hmm. lastig probleem dit..
Ik zelf geloof niet dat een brakke voeding een oorzaak kan zijn voor een overhittingsprobleem, maar goed..

Ook geloof ik dat je originele voeding gewoon goed is.. Als je de waardes bekijkt van de eerste en nieuwe voeding, ontlopen die elkaar vrij weinig (nieuwe wel iets beter, maar minimaal). Zelf heb ik vaak gewerkt met superbrakke voedingen die standaard in een kast zaten van 30 euro en nooit overhitting oid mee gehad.

Naar mijn idee kunnen het 2 dingen zijn die de overhitting veroorzaken.

1: Zoals vaker vermeld - niet juist geinstalleerde koeler. Maar je geeft ook meerdere malen aan dat je zeker bent dat dit goed zit.. (Overmaat aan koelpasta kan ook de temperaturen negatief beinvloeden).

2: Dit is meer een 'gevoel' dan feit - Het kan eventueel zijn dat je processor een beetje bol is komen te staan door de constante oververhitting.. Dit kan je zien als je de cooler er af haalt en kijkt naar de pasta of die goed is verdeeld. Is de pasta in het midden dunnen dan aan de zijkanten dan staat of je cooler of je cpu bol..

Voor eventuele oplossing is naar mijn idee het goedkoopst om je nieuwe voeding terug te brengen en een goede aftermarket cooler te halen die wel in je kast past. Bekijk hierbij veel reviews voor een met de beste prestaties.

Haal ook goede koelpasta als Arctic silver 5.

Daarnaast kan je ook kijken of je je CPU kunt lappen. Mocht die overtijd beetje bol is komen te staan. Kijk hier wel mee uit. Doe je dit verkeerd, ben je nog verder van huis.
Lappen: het hoe en wat topic

• Katsunami
  • Niet online
Kan die -12 volt, die op -16.97 staat, niet het probleem zijn?

Ook de +5 volt lijnen halen de 5 volt niet, en bij +3.3 volt staat helemaal niks. (Misschien kan Speedfan dat niet zien?) Als ik hier op mijn eigen systeem met CPUID HWMonitor kijk, dan komt er dit uit:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/katsunami/GoT/hwdata.png

De voltages zijn (bijna) perfect, de temperatuur van de CPU is ~31 graden, en de cores zelf liggen intern rond de 40 graden. (Om de een of andere reden is Core #2 hier altijd al wat koeler geweest dan de anderen. Vraag me niet waarom.) Zelfs de GeForce GTX 560 Ti is ijzig koud met 36 graden.

De koeler zelf is niets speciaals: een Nexus LXM-8200, waar ik een andere (nog stillere) ventilator op heb gezet die daarna met een Fanmate nog een stuk in snelheid terug is gedraaid. En in dit systeem zitten maar 2 fans: een 92mm CPU fan @ 1200 RPM, en een 92 of 120mm (vergeten hoe groot die is) outtake @ 850 RPM.

De fans gaan niet sneller draaien als ik deze bak op zijn staart ga trappen; de temperaturen stijgen dan natuurlijk wel flink, maar ze worden nooit gevaarlijk hoog. (CPU cores ~65 graden, grafische kaart ~75 graden, maar die fan gaat wel harder lopen.)

Draai HWMonitor eens om te zien waar die mee komt. Hier vind je het:

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Overigens: heb je eventuele PCI-E stroomkabels op de grafische kaart aangesloten, en heb je de 4-pin CPU-kabel op je bord geprikt? Sommige kaarten werken, en sommige borden starten op als je dat vergeet, maar zodra je het systeem ook maar enigszins stresst is het voorbij: dan hangt het. Ik ben ooit de kabel van de grafische kaart (toen een 9600 GT) vergeten omdat ik de aansluiting onder de huge-ass passieve koeler niet had zien zitten. Die computer werkte perfect, zelfs met oudere 3D-spelle. Als ik een nieuwer spel wilde spelen dan veroorzaakte dat een freeze. Na het inprikken van de kabel werkte alles prima.

Verwijderd

Topicstarter
Beetje jammer om na aankoop van die nieuwe te horen dat waarschijnlijk mijn oude voeding nog goed genoeg was.. Maargoed.

Misschien zit de CPU inderdaad niet goed, ik zal vanavond eens wat foto's schieten aangezien echt alles los moet om dat te kunnen zien, zal dan gelijk eens checken of die bol staat.

Hier een screenie van mijn PC, bedankt voor dat tooltje trouwens!

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/1gqcy0.png
Zonder stress!

Ik heb geen PCI-E stroomkabels op mijn grafische kaart zitten, enkel de fan van mijn GPU zit aangesloten. De 4pin zit ook in mijn bord geprikt, zal hier ook een foto van maken vanaaf.

Beelden zeggen meer dan woorden, zal vanavond de details in kaart proberen te brengen, dank voor de reacties weer!

• Katsunami
  • Niet online
Dat zijn jouw waarden ZONDER stress?!

Oh my dear god.

Als ik naar de CPU Temps, Powers en Currents kijk, en naar de temperaturen van het moederbord, dan lijkt het erop alsof deze bak maximaal op zijn staart getrapt wordt. Ik dacht al: "Hij zal wel van die bots hebben runnen, en dan zien deze waarden er wel OK uit". Maar als dit non-stressed is, dan kan ik er maar één ding op zeggen: Iznogoud. Vergelijk jouw non-stressed waarden maar eens met de mijne.

Mijn advies: hele bak compleet demonteren. CPU verwijderen, koeler verwijderen. Nieuwe koelpasta (superdun laagje: dunner dan boter). CPU, koeler en bord terug doen, kabels goed wegwerken, letten op de air-flow. En voor de zekerheid, Windows opnieuw installeren. Misschien heb je er brakke programmatuur in zitten die je bak aan het stressen is zonder dat dit in de taskmanager opduikt. (Ja, dat kan...)

Dan nog, de relatief lage 5 en 12 volt waarden zijn reden voor bezorgdheid, hoewel sommige moederborden en/of voedingen onder zware stress een beetje kunnen inzakken naar de weergegeven waarden; ook mede daarom dacht ik dat de screenshot een stress-situatie was.

===

Ter vergelijking heb ik mijn computer eens maximaal gestresst met de volgende twee programma's die op de hoogste instellingen tegelijk draaien.

Intel BurnTest 2.54 (by AgentGOD)
FurMark 1.10.1 (op 800x600 met alle opties vol open: dat trekt de GTX 560 Ti al dicht)

De CPU-kernen schommelen rond de 70-75 graden en de grafische kaart stabiliseert rond 86-87 graden met de ventilator op volle toeren (ondanks dat HWMonitor maar 50% aangeeft: +/- 4200 RPM is het max van de ventilator.)

Harder dan Intel BurnTest en FurMark tegenlijkertijd kun je niet gaan. Geen enkel programma, zelfs geen enkel spel, komt zelfs maar in de buurt van wat een combinatie van deze twee programma's oplevert. In de praktijk zie ik de waarden uit de onderstaande screenshot dan ook nooit.

Zoals je ziet komen jouw idle (non-stressed) waarden al in de buurt van mijn ultra-stressed resultaten. Des te meer reden om je hele bak eens opnieuw op te bouwen en te kijken in hoeverre dat helpt.

WAARSCHUWING: Draai deze programma's niet op je computer in de huidige staat!

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/katsunami/GoT/hwdata2.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Katsunami op 14-08-2012 19:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yep, zonder stress.
Ofja, helemaal zonder..

Een uur hiervoor was hij inderdaad weer eens gecrashed, inclusief BSOD. Dit gebeurt wel vaker, ongeveer 30% van de crashes is inclusief BSOD. Toen stond er inderdaad 1 bot aan, met als settings: DirectX 9 & Max 30FPS.
Die FPS kan ik zelf zetten, maar 30 is wel het minimale wat ik nodig heb. Zou toch geen probleem moeten zijn met zo'n zwakke MMO, aangezien ik genoeg mensen ken die hem op 700FPS hebben staan als ze max invoeren.

Maar op het moment van toen ik de screenshot van CPUID maakte had ik enkel het volgende aanstaan: 4 Firefox tabbladen(niets bijzonders, gewoon fora, nieuwssites), Winamp, Windows Live Messenger & 1 a 2 windows explorer windows. Dus je zou zeggen niet bijzonder stressvol.

Dat mijn pc 'not good' is weet ik inderdaad ook wel. Maar ik heb al zovele keren de hele kast schoongemaakt, nieuwe koelpasta aangebracht etc. Dan loopt ie 1 dagje wat beter, en dan begint daarna de ellende weer van voorafaan.

Windows herinstallatie, zou misschien kunnen werken inderdaad. Maar dan laat ik dadelijk eerst die foto's hier zien voordat ik dadelijk een hele herinstallatie doe en uiteindelijk blijkt dat het probleem ergens anders ligt. Het lijkt me niet dat ik met zoiets simpels even het gehele probleem oplos. Ik meen dat ik 1 a 2 jaar terug al eens windows er opnieuw op heb gegooit maar dat dit ook niet echt had geholpen.

En ontopic, mijn sidefan van de case werkt schijnbaar ook niet op deze voeding, iemand enig idee hoe dat zou kunnen komen? Heb hem op de 4-punts voedingskabel aangesloten waar je ook andere fans op aansluit.

http://www.thg.ru/technew...ax_phoenix_neo-041208.jpg
^ Deze sidefan is het dus.

• Katsunami
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:33:
Maar op het moment van toen ik de screenshot van CPUID maakte had ik enkel het volgende aanstaan: 4 Firefox tabbladen(niets bijzonders, gewoon fora, nieuwssites), Winamp, Windows Live Messenger & 1 a 2 windows explorer windows. Dus je zou zeggen niet bijzonder stressvol.
Aangenomen dat je niet een stapel Flash-pagina's hebt open staan... nee, dat is niet stressvol. Voor mijn niet-stressed shot heb ik ook geen programma's afgesloten of taken gestopt.
Dat mijn pc 'not good' is weet ik inderdaad ook wel. Maar ik heb al zovele keren de hele kast schoongemaakt, nieuwe koelpasta aangebracht etc. Dan loopt ie 1 dagje wat beter, en dan begint daarna de ellende weer van voorafaan.
Nog een mogelijkheid is dat je moederbord niet meer geheel in orde is, of dat het probleem bij Windows (of beter, malware / gare software) ligt. Een CPU gaat normaal niet kapot, en áls hij kapot gaat, dan is de kans zeer groot dat je bak gewoon niet meer boot. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een computer wel nog tot op zekere hoogte werkt met een deels kapotte CPU.

Een computer kan wel deels werken met defect geheugen, of een defect moederbord (maar dat veroorzaakt normaal nooit hoge temperaturen).

Heb je MemTest86+ al eens op CD gebrand en een geheugentest van een paar uur gedraaid?

Als die slecht uitdraait, dan kun je het geheugen nog in een andere computer zetten om het daar te testen. Werkt het daar dan wel goed, dan is je moederbord waarschijnlijk defect aan het raken. Als het geheugen zowel in je eigen bord en in een ander bord goed werkt, zou ik als eerste naar een andere koeler kijken.

Die side fan kun je beter uitstellen tot later: niet 2-3 problemen tegelijk oplossen.

[ Voor 13% gewijzigd door Katsunami op 14-08-2012 22:40 ]

Verwijderd

Dafuq? Wie zei dat je een nieuwe voeding nodig hebt? Die waarden in Speedfan kloppen nooit en die in bios ook niet, alleen een multimeter kan het exact uitlezen.

Je probleem is dus dat je koeler niet goed bevestigd is. En als ie wel goed bevestigd is is het een ruk ding. Thermalright True Spirit 120 of Gelid Tranquilo zijn goede koelers voor niet te veel geld. Kun je nog tijden vooruit met de cpu die je nu hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Hier een fotoreeks van de gehele binnenkant van mijn systeem.

http://imgur.com/5yN2p,99...D,gWeiO,bN4jG,XNrDE,oTqjZ

Hoop dat het duidelijk genoeg is :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2012 00:18 ]

• gebruikershaes
Dude! Je cpu cooler zit zo vol met stof dat er geen lucht komt bij de koelvinnen...
Vergelijk foto 8 maar eens met deze: http://images.people.overclockers.ru/167547.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad een groot verschil.
Maar hoe wil ik dat koelblok schoonmaken?

Heb er al eens eerder bij proberen te komen, maar dat lukt gewoon niet.

• Katsunami
  • Niet online
Koeler demonteren, en mee naar buiten nemen. Dan kun je hem uitspuiten met perslucht:

Afbeeldingslocatie: http://www.avpresentations.eu/media/catalog/product/cache/8/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/e/perslucht.jpg

Echter, soms zijn busjes perslucht net zo duur als een nieuwe koeler....

Verwijderd

Dit wordt toch wel steeds mooier. Eerst wil je een nieuwe CPU, dan koop je een nieuwe voeding en blijf je continu zeggen dat je PC perfect schoon is en stofvrij etc dus dat daar geen probleem kan zitten. Hoe kun je iedere 3 maanden de koelpasta vervangen (why :? ) en niet zien dat je koeler zelf vol met stof zit? In het begin is al aangegeven dat er iets met je koeling foutief is. Je had jezelf een hoop tijd en geld kunnen besparen door het advies op te volgen wat gegeven is.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik wil? Dat mijn PC op lage temps blijft en niet steeds vastragt.

Ik vond dat er niet veel stof in zat inderdaad, heb het allemaal vele malen erger gezien. Maargoed zal het eens opnieuw allemaal schoonmaken dan.

En dat van die koelpasta was vooral omdat ik niet zeker was van de dikte van het laagje wat ik erop had aangebracht.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Hoog facepalm gehalte. Anyhow, je zou voor een paar euro inderdaad een 'ok' koelertje kunnen kopen welke niet onder zal doen voor je huidige, zeker als je niet weet hoe je zo'n ding schoon maakt... Of gewoon iets meer geld in een goede cooler stoppen (al-dan-niet water), suggesties hiervoor zijn al gemaakt. Als je met deze pc verder gaat en hem constant onder load wil laten draaien is dat absoluut de betere optie.

En misschien een crashcourse pc-onderhoud.

Verwijderd

Mijn laptop werd een tijd geleden ook de hele tijd knetterwarm. De fans bliezen telkens zo hard, zelfs bij een beetje browsen enzovoorts, enorm vervelend. Ik was ook bang dat er iets kapot was. Had al een clean install gedaan enzovoorts, maar dat hielp niets. Software was prima dus.

Toen vond ik op internet een guide hoe je je laptop schoon kon spuiten met lucht. Ik maakte dus de laptop open en er zat echt nauwelijks stof voor zover ik kon zien. En dat was echt heel vééééél minder stof dan wat jij nu hebt. Toch schoongespoten, kwam wel stof uit, al was het niet extreem veel.

Wat bleek toen ik cpu temps daarna ging meten: 15-20 graden lager 8)7

Dus ik denk dat schoonspuiten je echt enorm zou kunnen helpen! Okee, bij mij was het natuurlijk met een laptop, dat is misschien wat anders. Maar daar zat écht veel minder stof in dan jij hebt. Ik heb ook mijn desktop daarna schoongespoten, daar zat echt nauwelijks stof in, maar scheelde ook iets in temperatuur (5 graden ofzo, maar deze zat nauwelijks stof in)

Dat busje "HG luchtdruk reiniger" kostte me 5 euro bij de bouwmarkt (Multimate geloof ik). Dat zou ik eerst proberen voordat je nieuwe koelers enzo gaat aanschaffen. Wel het busje rechtop houden, anders spuit ie ijs uit :P.

Hopen dat het nog niet te laat is en je hardware nog niet teveel schade heeft opgelopen

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2012 11:48 ]

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 11:45:
Hopen dat het nog niet te laat is en je hardware nog niet teveel schade heeft opgelopen
Mijn ervaring met de Q8200 en Q6550, welke intern grote gelijkenissen vertonen: 1x echt te warm -> Crash = einde oefening.

Ik had 2 Q6550's, waarvan één overclocked was. Prima allemaal, onder een Scythe Mine, maar in de zomer eens te lang laten doorrekenen terwijl ik de kast wat te ver tegen de muur had gezet. Midden in de nacht issie toen 78 graden geworden, uitgevallen, en daarna bleef het ding onstabiel. De andere met dito hardware heeft het nog lang goed gedaan bij een ander baasje, toen 2x 8200 erin gezet. Weer één OC de ander niet.

En je zou denken dat ik daarvan had geleerd, maar helaas, de 2e is een keer dood gegaan door een warm wordende SLI setup eronder, + stof.

Ik speelde met 2x 8800GTS512's, wat in L4D altijd prima ging. (hoge settings en wat niet meer). Toen nieuwe driver + firmware, intensievere game aan het spelen (Fallout 3 geloof ik) en de V-sync optie werkte dus niet met de nieuwe driver... Spel in het menu laten staan tijdens een telefoontje, kom ik terug, staat ie uit. Wéér een instabiele CPU. Ik heb em toen moeten onderclocken / volten om em goed te houden.

• gebruikershaes
Nou je kan dus 2 dingen doen.

1 - Je huidige cooler schoonmaken (Je hoeft echt geen busje perslucht te halen, fiets/balpomp werkt ook. Of nog beter als je toevallig een compressor hebt ;))
2 - Die nieuwe voeding omruilen voor een degelijke nieuwe cooler

Ik zou voor optie 2 gaan en dan wel voor de pricewatch: Scythe Mine 2

Zeer goede cooler voor een zacht prijsje.

Hier wat reviews:
http://www.xbitlabs.com/a...isplay/scythe-mine-2.html
http://nl.hardware.info/r...-koelprestaties-low-speed

Euhm, die past wss ook niet in je kast. Hoe hoog mag de cooler zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door gebruikershaes op 15-08-2012 12:35 ]

• Katsunami
  • Niet online
Vreemd verhaal... CPU's hebben toch al thermal throttle sinds de P4, en de meeste Core2Duo's kunnen een core temperatuur van ~95 graden ofzo aan.... TJMAX van de Q8400 is zelfs 100 graden voordat hij uitvalt. Ik heb nog nooit een CPU echt kapot zien gaan vanwege oververhitting; wel moederborden, met lekker gebraden VRM's enzo...

Verwijderd

Topicstarter
Heb de hele kast van binnen verschoont met zo'n anti-stof spray. Er kwam inderdaad erg veel stof overal vandaan, heb elk onderdeel apart gehad.

Zie hier de nieuwe stats, en wat fotos van mn koelpasta.
http://imgur.com/IcYAP,Nl4R9,aiRja,J8YYZ,ABMVn

Kwartier later weer n screenshot gemaakt:
http://i.imgur.com/rIek5.png

Verwijderd

Topicstarter
Dus het heeft uiteindelijk weinig uitgemaakt lijkt me?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Heb je nu in de tijd van het probleem de kast open staan? Heb je toevallig een bureauventilator die je even op de kast kunt richten? Zo kun je even heel hard verse lucht je kast in blazen en kijken of je een temperatuurverschil ziet.

Het kan ook zijn dat er een probleem is het met uitlezen van de temperatuur. Hoe warm wordt je koeler op je CPU? Kun je die vastpakken? (Ik raad iedereen aan een Arctic Freezer op een dergelijke CPU te zetten. Zeer kleine investering met veel winst, maar dit terzijde, want met deze koeler moet het ook werken.)

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 16:17

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Zie ik het goed? Draaien jouw fan's op 100%??? Dat slaat nergens op. Mag gewoon op automatisch en je cpu moet 100% load op alle 4 cores gewoon aankunnen voor langere tijd en dan moet de fan automatisch sneller gaan draaien en als de load verminderd dan moet hij weer langzamer gaan draaien.

En pas op pagina 3 geef je aan dat je een BSOD krijgt .. welke code staat daar in dan? Is het niet gewoon een driver of memory probleem ??

Hoe weet je zeker dat de koeler goed contact maakt met de cpu? De enige 100% juiste manier is om je moederbord uit te bouwen, koelpasta te verwijderen van zowel CPU als de koeler met alcohol en een minimaal laagje terug aanbrengen. Liefst goede pasta ook, wat je nu gebruikt zegt me niks, ik zie geen merk of type staan. Arctic Silver of zo moet goed zijn. En dan de koeler monteren en van opzij je CPU bekijken of je ook een luchtspleet ziet tussen CPU en koeler.

Blazen alle fans de juiste kant op? Is er echt een flow naar binnen van koele lucht en een flow naar buiten van warme lucht? Zitten de roosters misschien niet dichtgekoekt aan de inlaatzijde? Als er geen frisse lucht in komt dan houdt het ook vanzelf op natuurlijk.

In vind het wel onbegrijpelijk dat je niet eerder gezien hebt dat die koeler helemaal dichtgeslibt zat met stof. :? Mijn ervaring dat je dergelijke vervuiling alleen goed weg krijgt met een compressor .. maar deze koeler simpelweg vervangen is misschien nog niet eens zo'n gek idee. Het kan zijn dat deze cpu hierdoor onderhand ook een knauw gehad heeft .. dan is vervangen de enige optie. Op Marktplaats of hier op tweakers moet wel e.e.a. te vinden zijn.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
Heb er een bureauventilator voor gezet, en inderdaad de temperaturen gaan er wel van omlaag.
Tussen plaatje 1 en 2 zit ongeveer 10 min, 1 is net voordat ik de ventilator plaatste.
Heb de ventilator op zijn hardst gezet, op mijn PC stond enkel MSN, 1 Bot & Firefox aan met simpele tabbladen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kAI4W.png

De koeler op mijn CPU kan ik inderdaad vastpakken, voelt best warm aan maar niet heel erg warm eigenlijk.
Al die stalen units op het moederbord voelen daarintegen wel erg heet aan.

Ik wil best de CPU koeler upgraden, maar heb die scythe mugen er ook eens op gehad (toen wel de kast deels open omdat het niet helemaal pastte) en dit verhielp het probleem ook niet.

Je ziet het goed, de meters geven aan dat ze op 99% staan, wat dit betreft ben ik toch echter wel echt een leek hoor. Zou niet weten hoe ik ze lager zou kunnen zetten.

Ja ik krijg inderdaad zo nu en dan een BSOD bij zo'n dergelijke crash, maar niet altijd!! Ik zou inderdaad hopen dat het een memory of driver probleem is, dan zou het misschien wat makkelijker opgelost zijn waarschijnlijk..

Hoe ik zeker weet of het contact goed is? Niet, dat denk ik. Zoals ik al zei ben ik een leek. Ik heb de koeler er gewoon strak op gedraait. Heb het dus met dat stof verwijderen weer opnieuw gedaan, de pasta was bijgeleverd bij die scythe mugen (die er tevens niet op zit, ivm te kleine kast, nogsteeds Asus V52 dus) heb de oude pasta er compleet afgeveegd met een doekje, niet met alcohol.

Roosters etc zijn helemaal stofvrij nu, fans draaien inderdaad goede richting in. Die van voor blaast de lucht door m'n pc weer naar de achterste die het eruit blaast. Ik voel dit ook letterlijk wapperen. CPU koeler is helemaal stofvrij nu, heb alles er uit geblazen met zo'n drukpers.

Hoe weet ik of de CPU dan stuk is, volgens mij heb je hier ook wel testsoftware voor?

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-03 14:35

auto660

1991 240 GL Brick

Misschien een custom cooler, zoals deze:
pricewatch: Zalman CNPS9700 NT LED
Kost niet veel en je cpu wordt er veeeeel koeler van.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar is daarbij mijn probleem ook verholpen?

Ik heb ook al een nieuwe PSU gekocht zonder dat dit veel hielp.

Verwijderd

Dat weet je vooraf nooit 100% zeker. Je geeft nu zelf al aan dat het ook je geheugen of wat anders zou kunnen zijn. Als jij weinig test dan blijf je aankopen doen die mogelijk het probleem niet oplossen. Ik zou eens beginnen met de complete Hangen en opstartproblemen troubleshooter door te nemen. Als je alles, maar dan ook echt alles, hebt getest en uitgevoerd zonder dat je probleem is opgelost kun je overwegen je PC weg te brengen om deze in een winkel te laten repareren. Dan zit je zelf zonder kosten van het aanschaffen van nieuwe hardware die mogelijk het probleem niet oplost.

En nogmaals: je CPU werkt of werkt niet.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 16:17

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Da's niet waar (of ik begrijp je verkeerd) .. een CPU kan best een knauw gehad hebben en op lage belasting (ogenschijnlijk) prima functioneren, maar bij stressen toch fouten maken en daardoor crashen.

Probeer een paar maal pifast te laten draaien. Alléén als de cpu dit foutloos doet krijg je de volledige output te zien en anders rapporteert hij fouten.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies, ik weet inderdaad echt niet wat het probleem exact is.

Thanks voor de link XENERGY, ik zal het van 't weekend eens doornemen.
Dan zal ik meteen die pifast eens draaien.

Thanks voor de tips weer :D!
Pagina: 1