Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe koelpasta, hoge temps

Pagina: 1
Acties:

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 22:56

amas

Law of Nature: Chaos

Topicstarter
In de hoop dat de zomer eraan komt, heb ik besloten de koelpasta van mn processor, een Intel Core i5 2500k, te vervangen. Ten eerste om de CPU lekker koel te houden, en ten tweede om de ventilators wat stiller te laten draaien. Daarom heb ik een tube met Arctic Silver 5 gekocht. Na alles weer terug te hebben gezet ben ik de temperatuur eens gaan meten. Ik schrok wel een beetje van de hoge temperaturen! Idle komt de CPU niet onder de 40°C, terwijl een potje Diablo 3, waar de CPU load ~30% is, de getallen tegen en soms zelfs boven de 70°C komen. Dat kan niet goed zijn toch, zelfs met de inwerktijd van ~200 uur lijkt me dat vrij hoog. En al helemaal als je er een grote koeler als de pricewatch: Zalman CNPS10X Performa op hebt staan.

Ik zal even onder elkaar zetten wat ik heb gedaan:
1) Alles gedemonteerd (goh? :+);
2) De oude koelpasta, het spul dat bij de Zalman zat, verwijderd met wat keukenpapier;
3) De nieuwe AS5 met de lijnmethode op de CPU aangebracht;
4) Koeler erop gedrukt, beetje draaien, en de schroeven erin;
5) Klaar.

Gaat er iets fout, heb ik een fundamentele verkeerde manier gebruikt? Wat kan deze hoge temperaturen verklaren?

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• MrCostanzo
  • Laatst online: 20:06
Belangrijk is altijd om goed de oude pasta te verwijderen van zowel de cpu als de koeler, dit kan het beste met iets van alcohol (gebruik zelf altijd voorzichtig nagellak remover).
Daarna moet je de koelpasta aanbrengen, ik doe meestal een rijstkorrel, om daarna de koeler erop te drukken waardoor de koelpasta zich egaal verspreid, zonder luchtbellen! Dat laatste is erg belangrijk, omdat door luchtbellen in de koelpasta de temperatuur erg op kan lopen, uiteindelijk geldt: hoe minder koelpasta hoe beter

• carnelain
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:15
Hoe waren de temperaturen voor je de koelpasta vervangen hebt? Daarbij ben ik geen fan van de lijn methode je gebruikt al gauw teveel.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

de koelpasta van Zalman is vij goed.

Waarschijnlijk inderdaad teveel gebruikt.

People as things, that’s where it starts.

• amas

amas

Topicstarter
Hmm, ik zie nu in de pdf van de lijnmethode dat de lijn ongeveer 1mm dik moet zijn. Dat was bij mij inderdaad meer :) Ik zal ook eens een potje alcohol bij de drogist ofzo halen. In ieder geval bedankt voor jullie advies, ik zal het vandaag even overdoen.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• carnelain
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:15
Succes!

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 17:38

Maximilian

You've been Maxxed...

Zippovloeistof of wasbenzine werkt ook gewoon om schoon te maken, maar vergeet niet de heatsink goed schoon te maken totdat je met je vinger over het oppervlak kan gaan zonder een vieze vinger te krijgen.

Wat ik zelf altijd doe (bij elke proc) is simpelweg wat ik uit "old-skool-days" nog weet en dat werkt altijd perfect in mijn ogen.

5 puntjes neerzetten op de heatspreader waar de core ongeveer zit en dan simpelweg de cooler er zonder nog extra te bewegen neerzetten.

simpelweg een drupje is genoeg in zo een fashion:
code:
1
2
3
o   o
  o
o   o

edit:

Je kan de cooler ook nog even proberen te polijsten zodattie helemaal vlak is

[ Voor 7% gewijzigd door Maximilian op 18-07-2012 15:06 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11 15:38

Fordox

00101010

5 puntjes? dat is teveel en je krijgt luchtbellen.

zou ik niet doen ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• KangaroeHenkie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 04:31
Maximilian schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 15:05:
Zippovloeistof of wasbenzine werkt ook gewoon om schoon te maken, maar vergeet niet de heatsink goed schoon te maken totdat je met je vinger over het oppervlak kan gaan zonder een vieze vinger te krijgen.
Wasbenzine én Zippo-vloeistof zijn beide olie-gebaseerde vloeistoffen. Deze worden sterk afgeraden om te gebruiken bij het schoonmaken van processors.

Quote uit een PDF van Arctic:

"When someone gets temperature results that are the opposite of the results
achieved by hundreds of thousands of other users, the problem can usually be
traced to one of 12 things listed below:

1. The heatsink was cleaned with an oil based cleaner which filled the
microscopic gaps and contaminated the interface."

Ik gebruik zelf alcohol 70% van de Apotheek/Drogist.

BTW: Ik heb die 'vertical line method' van Arctic ook geprobeerd bij m'n 2500K. Temps bleken hoger te zijn dan met gewoon een 'halve ongekookte doperwt' in het midden.

[ Voor 3% gewijzigd door KangaroeHenkie op 18-07-2012 19:17 ]

• Fordox

Fordox

00101010

wasbenzine verdampt en is prima te gebruiken.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
niet alles, wasbenzine laat residu achter.

gewoon alcohol en rijstkorrel methode voor AS5

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• MrCostanzo
YouTube: How Thermal Compound Spreads

Kun je goed zien hoe de verschillende methodes van aanbrengen werken

[ Voor 27% gewijzigd door MrCostanzo op 19-07-2012 10:46 ]

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 17:38

Maximilian

You've been Maxxed...

@ Fordox
Ik heb het over echt alleen een spec aan pasta en geen dikke druppel, door de plakkerigheid van AS5 wordt het zelfs een minuscuul kruisje.

@ KangaroeHenkie
Ik doe dit al jaaaaaaren en ik heb nooit last gehad van exponentiële warme ontwikkeling, zelfs waren de temperaturen na een uurtje Full Stress draaien 2~3 graden koeler dan in het begin.

Zoals ik zei: "schoon te maken totdat je met je vinger over het oppervlak kan gaan zonder een vieze vinger te krijgen"

Echt "schoon" schoon... Dat test je meestal door het nog even na te lopen met een droog doekje.
Je moet ook niet de proc of cooler dopen in de wasbenzine, simpelweg op t doekje en schoonmaken.

Zoals het filmpje van MrConstanzo laat zien, spreid de AS5 niet zo snel uit als anderen.
Daarom maak ik een mini-kruisje

• Fordox

Fordox

00101010

"schoon te maken totdat je met je vinger over het oppervlak kan gaan zonder een vieze vinger te krijgen"
altijd fijn, zon vette vinger over je processor heen nadat je hem schoon hebt gemaakt :P

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:03
Maximilian schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 13:01:
Zoals het filmpje van MrConstanzo laat zien, spreid de AS5 niet zo snel uit als anderen.
Daarom maak ik een mini-kruisje
ik plaats eerst een druppeltje as5 op de cpu deze veeg ik ben een hard stukje plastic uit over de cpu zodat er een superdun laagje op ligt daarna plaats ik nog een druppeltje in het midden die wel mooi uit sprijd over de hele oppervlakte.
iedere koeler die ik tot nu toe van een cpu afgehaald heb had een prachtig dun laagje pasta.

mijn huidige vorige week gebouwde intel 3770k heeft zo met een scythe ninja 3 rev b en 1 cooler @1300 rpm een idle temp van 29-33 @ 1600 mhz en een load temp van 58-66 graden @ turbo speed 3.9 ghz 1.186v met aida64 v2.5.0.2000 benchmark na 20 minuten.
gemeten met coretemp omdat iedereen het gebruikt al ben ik van mening dat coretemp compleet verkeerd is en verkeerde temps weergeeft.
dit omdat de base block van de cooler bij 66 graden gewoon koud aanvoelt.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:05
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 20:11:
[...]

Zout zeewater verdampt ook als het warm wordt. :+
En wat laat dat achter??
Niets??
Nee zout.

Isopropylalcohol gebruiken dus. 8)
Te koop bij drogist of apotheek.
Als tweaker zou je intussen beter moeten weten. :Y
Exact, isopropanol >90%, gewoon bij de Kruidvat te halen. Ik snap werkelijk niet dat mensen wasbenzine of weet ik wat voor spul gebruiken. Dit verdampt niet volledig, en laat dus residu achter.

• amas

amas

Topicstarter
Ik heb de koelpasta inmiddels vervangen. Jullie advies is opgevolgd. Ik heb de oude pasta verwijderd met wat keukenpapier met wat Bio-ethanol (>95% ethanol) erop. Vervolgens een rijstkorrel AS5 op de processor en de koeler er weer op. De temperaturen zijn iets acceptabeler geworden, ze komen nu net onder de 40 graden. De fan is ook iets rustiger geworden @1000RPM. Maar het is natuurlijk nog steeds niet ideaal. De CPU was met de vorige pasta (Cooler Master High Performance) een graad of 5 kouder.
Ik heb even een stresstest gedaan, maar deze heb ik na de eerste run, dus na ~10 seconden, uit moeten zetten. En wel hierom. Kan niet goed zijn toch?

Ik zal vanavond de AS5 weer vervangen door mijn oude pasta, kijken wat dat oplevert. Als die beter werkt dan... dan is er iets mis met het AS5.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:31

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Houd er wel rekekning mee, dat pasta een optimale werktoestand moet bereiken... dus warm-koel-warm-koel... het moet even inwerken dus voor optimale opvulling en dus geleiding van de hitte.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• computerjunky
Michael Knight schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 17:01:
Houd er wel rekekning mee, dat pasta een optimale werktoestand moet bereiken... dus warm-koel-warm-koel... het moet even inwerken dus voor optimale opvulling en dus geleiding van de hitte.
mijn arctic silver 5 begind steeds slechter te werken.
kamertemp is een constante 40 graden laatste 4 dagen en ik ben van 29-32 graden min max naar 26-37 min max gegaan.

ik begin me af te vragen of dit gewoon de intel 3770k cpu is de cooler wel recht zit of er een luchtbel verplaatst is naar de buitenste 2 cores.
ik kan helaas nergens een layout vinden van wat intel core 0 noemd en wat core 3 is..
ik heb de onboard gpu uitgeschakeld en dat zou de temperatuur van 26 oplopen kunnen verklaren als core 0 de core tegen de gpu aan is al is 37 graden voor core 3 veel te hoog idle.

ik wacht het nog een paar dagen af voordat ik de pasta er opnieuw tussen ga doen.
ook het scheefzitten van de cooler kan het probleem zijn het is helaas niet te zien en het aandraaien van de ninja3 was idd een pita en helaas onduidelijk in hoever ik het vast moest draaien dus heb ik gewon per kwartslag aangedraait in de hoop dat het goed zit.
er blijft helaas wel een ruimte tussen de backplate en het bord door de irritante 1155 socket.

dat is het enigste dat amd beter doet wat mij betreft.
de cpu socket en de cooler ondersteuning voor intel sockets is gewoon slecht en minder makkelijk qua instalatie.

maargoed ik hoop dat de temp nog bijtrekt al lijkt het met de dag hoger te worden.
ik heb voor de zekerheid maar een alarom tooltje lopen.
vreemd genopeg is de warmste core onder load wel de koelste...
ik mis amd...

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 14:10

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Weet je zeker dat de koeler wel goed vast zit, en op alle punten?

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

• computerjunky
AdoraBelle schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 21:34:
Weet je zeker dat de koeler wel goed vast zit, en op alle punten?
stevig zit hij zeker k durfde zelfs niet verder aan te draaien omdat vanaf dat punt het moederbord begon te bewegen.
helaas zit er geen stop op en raakt de backplate niet standaard het moederbord waardoor er geen indicatie is wanneer je moet stoppen met aandraaien.

dus heb ik gewoon volgorde 1324 aangehouden en steeds een halve slag aangedraait tot het bord begon te beweren en ben ik gestopt omdat het toch al stevig aanvoelde.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Bio-ethanol
Is dat niet iets wat in benzine zit en die de pakkingen aantast van oudere auto's?
Bij de apatheek krijg je 90%alcohol, dit moet je gebruiken, en niks anders.

Indien je geen stresstest kunt doen dan zit de koeler er niet goed op, of je hebt veel te veel pasta erop zitten.
Pasta zo dun mogelijk erop doen, dit is alleen nodig om oneffenheden op te heffen, en niet om een laag te vormen tussen koeler en cpu.

• amas

amas

Topicstarter
Heb ik misschien de koeler en CPU verneukt door krassen te maken met het keukenpapier? Ik zie namelijk wel een goeie hoeveelheid kleine krasjes aan de onderkant van de koeler. Ik heb net het AS5 vervangen door mijn oude CM High Performance (dot methode, ter grootte van een rijstkorrel), maar hier krijg ik zelfs nog hogere temperaturen op en moet ik de stresstest nog eerder beëindigen.

Nog een punt van aandacht, ik heb, terwijl de PC idle draaide, even aan de verschillende koelers op het moederbord gevoeld. De koelers op de VRM's, naast de CPU, zijn te heet om aan te raken en zelfs de backplate waar de CPU koeler aan vast zit evenals de south bridge zijn flink heet. Ik weet niet of die normaal is of dat er iets mis is met het moederbord.

Volgend punt wat misschien belangrijk is, is dat de temperatuur van de CPU in het BIOS abnormaal hoog is. Zodra ik in het BIOS ga schiet de temperatuur boven de 80 graden. Is er nu echt iets mis, of doe ik de koelpasta nu systematisch fout op de CPU?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Doe er eens een druppel op, maak een foto en laat hem even zien. Dan kunnen we beter beoordelen of je het fout doet of niet.

Ik doe 1 keer per jaar me cpu vervangen/upgraden of zo en doe altijd gewoon een druppel op en nog nooit problemen gehad met warmte.

Nu een 3770k onder een mugen 2 op 4.4 en die blijft onder de 75 graden.

• amas

amas

Topicstarter
Ik heb misschien vanavond laat nog ff tijd om de pasta opnieuw te vervangen en wat foto's te maken. Toen ik het AS5 verwijderde heb ik toevallig wel een aantal foto's gemaakt, je kunt er waarschijnlijk vrij weinig mee, maar alles beetjes helpen ^^ http://min.us/mSF0mfU21 Zijn niet allemaal even scherp, maar je kunt eruit halen wat nodig is.

• MrCostanzo
TheAmassama schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:48:
Ik heb misschien vanavond laat nog ff tijd om de pasta opnieuw te vervangen en wat foto's te maken. Toen ik het AS5 verwijderde heb ik toevallig wel een aantal foto's gemaakt, je kunt er waarschijnlijk vrij weinig mee, maar alles beetjes helpen ^^ http://min.us/mSF0mfU21 Zijn niet allemaal even scherp, maar je kunt eruit halen wat nodig is.
Lijkt mij dat je of wat te weinig gebruikt hebt, of dat de koeler er niet strak genoeg op heeft gezeten waardoor de pasta zich niet goed genoeg kon verspreiden en er nog te dik op zit, idealiter wil je een zo dun mogelijk laagje verspreid over bijna de gehele heatsink

• amas

amas

Topicstarter
MrCostanzo schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:51:
[...]

Lijkt mij dat je of wat te weinig gebruikt hebt, of dat de koeler er niet strak genoeg op heeft gezeten waardoor de pasta zich niet goed genoeg kon verspreiden en er nog te dik op zit, idealiter wil je een zo dun mogelijk laagje verspreid over bijna de gehele heatsink
Dat zou je denken ja, maar ik kan de schroeven van de koeler niet strakker aandraaien dan dat ik al heb gedaan. Ik heb ook de backplate elke keer een kwartslag gedraaid, maar zonder resultaat. Ik ga nu de pasta opnieuw vervangen, even kijken hoe de CM HP zicht heeft verspreid en de koeler nog eens goed nachecken of daar misschien wat mee is. Deze keer zal ik veel foto's maken :P

• Ernemmer
  • Niet online
Ik zou er gewoon iets meer op doen, zodat er een groter oppervlak van je cpu bedekt wordt.

• MrCostanzo
TheAmassama schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:58:
[...]

Dat zou je denken ja, maar ik kan de schroeven van de koeler niet strakker aandraaien dan dat ik al heb gedaan. Ik heb ook de backplate elke keer een kwartslag gedraaid, maar zonder resultaat. Ik ga nu de pasta opnieuw vervangen, even kijken hoe de CM HP zicht heeft verspreid en de koeler nog eens goed nachecken of daar misschien wat mee is. Deze keer zal ik veel foto's maken :P
Misschien dat je toch wat te weinig gebruikt hebt, in dit filmpje YouTube: How to Remove and Apply Thermal Compound [Updated Tutorial] kun je vanaf 3.20 zien hoeveel je erop kan doen, ikzelf zou iets minder doen dan in het filmpje, maar dan heb je iets om mee te vergelijken

• Ernemmer
  • Niet online
MrCostanzo schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:00:
[...]

Misschien dat je toch wat te weinig gebruikt hebt, in dit filmpje YouTube: How to Remove and Apply Thermal Compound [Updated Tutorial] kun je vanaf 3.20 zien hoeveel je erop kan doen, ikzelf zou iets minder doen dan in het filmpje, maar dan heb je iets om mee te vergelijken
Dat is wel wat veel volgens mij, de helft is genoeg.

Net even gekeken voor je.

Hier heb ik net de koeler er af gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/2012-07-23%2021.11.25.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/2012-07-23%2021.11.34.jpg

En nu heb ik er weer zoveel opgedaan.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/2012-07-23%2021.18.33.jpg

Me CPU is nu wel 2-3 graad warmer dan voorheen :(

Maar dan heb je een idee hoeveel ik gebruik. En aan jouw foto's te zien heb je denk ik toch de CPU niet vast genoeg gedraaid.

[ Voor 36% gewijzigd door Ernemmer op 23-07-2012 21:35 ]

• amas

amas

Topicstarter
Damn...
1 van de schroefjes van de Zalman is lam. De koeler kon dus een beetje bewegen, en zal dus ook niet goed de pasta hebben aangedrukt. Ik had gelukkig nog een schroefje liggen. En gelijk even getest. Voila, de pasta is in z'n geheel uitgesmeerd over de heatsink van de CPU. Stom dat ik dat niet eerder zag.

Dus....
en ik maar schelden op het Arctic Silver O-)

De fan is nu weer fluisterstil en ik kan weer slapen met de PC aan :) Heel erg bedankt dat jullie snel reageerden en veel inzet hebben getoond. De beloofde plaatjes krijgen jullie alsnog :)

Iets meer dan dat ik eerst had
Afbeeldingslocatie: http://i.minus.com/iEjcv2Hr5Aeiq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.minus.com/itK60QHkuWiTM.jpg

Dit heb ik er nu op gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://i.minus.com/iY0evhyzNjonA.jpg

De camera van de Samsung Galaxy S2 blijft me verbazen :>

[ Voor 54% gewijzigd door amas op 23-07-2012 22:10 ]

Pagina: 1