In de hoop dat de zomer eraan komt, heb ik besloten de koelpasta van mn processor, een Intel Core i5 2500k, te vervangen. Ten eerste om de CPU lekker koel te houden, en ten tweede om de ventilators wat stiller te laten draaien. Daarom heb ik een tube met Arctic Silver 5 gekocht. Na alles weer terug te hebben gezet ben ik de temperatuur eens gaan meten. Ik schrok wel een beetje van de hoge temperaturen! Idle komt de CPU niet onder de 40°C, terwijl een potje Diablo 3, waar de CPU load ~30% is, de getallen tegen en soms zelfs boven de 70°C komen. Dat kan niet goed zijn toch, zelfs met de inwerktijd van ~200 uur lijkt me dat vrij hoog. En al helemaal als je er een grote koeler als de pricewatch: Zalman CNPS10X Performa op hebt staan.
Ik zal even onder elkaar zetten wat ik heb gedaan:
1) Alles gedemonteerd (goh?
);
2) De oude koelpasta, het spul dat bij de Zalman zat, verwijderd met wat keukenpapier;
3) De nieuwe AS5 met de lijnmethode op de CPU aangebracht;
4) Koeler erop gedrukt, beetje draaien, en de schroeven erin;
5) Klaar.
Gaat er iets fout, heb ik een fundamentele verkeerde manier gebruikt? Wat kan deze hoge temperaturen verklaren?
Ik zal even onder elkaar zetten wat ik heb gedaan:
1) Alles gedemonteerd (goh?
2) De oude koelpasta, het spul dat bij de Zalman zat, verwijderd met wat keukenpapier;
3) De nieuwe AS5 met de lijnmethode op de CPU aangebracht;
4) Koeler erop gedrukt, beetje draaien, en de schroeven erin;
5) Klaar.
Gaat er iets fout, heb ik een fundamentele verkeerde manier gebruikt? Wat kan deze hoge temperaturen verklaren?
Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.